Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baan in C-rails

Gestart door Hans1704 zaterdag 07 december 2019, 18:35:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan in C-rails
Lid sinds: 2019

offline
Baan in C-rails
Nu ik eindelijk plaats genoeg heb probeer ik de baan van men dromen te maken met een mooi paradespoor. Een stad en een dorp. De haven/industriezone dient nog wat meer invulling te krijgen.
Ik probeer het niet te complex te maken ik hou van gewoon ouderwets rijden zonder PC en in een belgisch landschap horen niet te veel bergen of bruggen. Er is een schaduwstation voorzien voor om de nodige afwisseling te hebben. Alle commentaren en suggesties zijn welkom
Re: Baan in C-rails
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baan in C-rails
Hallo Hans,

Aardig eerste opzetje heb je gemaakt. Geeft een eerste indruk van je wensen.
Enkele kritische kanttekeningen:
Door de kleurstelling van je bovenste tekening en de resolutie is deze moeilijk te lezen. Het meeste is mij door ervaring wel duidelijk. Het gedeelte linksonder is vermoed ik een lokdepot. De enige tekst die leesbaar is "Entrepot 2 loco" doet mij dat tenminste vermoeden.
Eerlijk gezegd vind ik dat een vreemde plaats voor een locdepot en ook de lijn er naar toe is teveel verborgen. Zelf zou ik het haven- en industriegebied wisselen met het locdepot. En dan de aanvoerlijn meer zichtbaar leggen in het midden van de tafel en het paradespoor naar de rand verplaatsen. Je kunt het industriegebied dan ook langer maken wat meer variatie mogelijkheden biedt.
Re: Baan in C-rails
Lid sinds: 2019

offline
Re: Baan in C-rails
Hallo,
bedankt voor de bedenkingen ik zal de bedoeling van het linksonder gedeelte even toelichten. Men bedoeling is van hier een klein dorp te maken met klein station. Verder moet er een houtzagerij komen met spooraansluiting. De locloods staat er zodat ze hun eigen locs kunnen stallen en onderhouden deze brengen het hout naar de hoofdlijn. Een rede om oude belgische diesels te kopen die eigelijk niet meer rijden :). De aansluiting is voor het grootste stuk verborgen om extra ruimte te hebben voor groen. Maar er kan mss nog wel ergens een open stuk gemaakt worden. Het havengebied is idd nog voor uitbereidbaar maar dit wil ik eerder in een verder stadium doen.
Groeten
Re: Baan in C-rails
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baan in C-rails
Aha, dat maakt het al wat duidelijker. Toch nog enkele opmerkingen.

Dat je die haakse bocht wilt verbergen kan ik mij goed voorstellen. Maar die extra 2 meter recht spoor aan beide zijden van de bocht mag best wat van te zien zijn. Eigenlijk zonde om dat helemaal te verbergen. Vijftig centimeter (circa) voor en na de bocht is mi ruim voldoende. De rest kun je iets naar voren halen en mooi door de scenery laten lopen. Het is toch de bedoeling dat je je treinen ziet rijden. En dat mag best achter een paar bomen of gebouwen of zo.

Ook het eerste wissel (R) in dat emplacement zou ik vervangen door een links exemplaar. Daardoor heb je niet die lelijke slinger in het spoor maar een vloeiender verloop van de wisselstraat. Dat geeft een beter rijgedrag ook.

Als laatste wil ik je nog wijzen op het gebruik van meegebogen slanke wissels in de bogen aan weerszijden van je schaduwstation. ten eerste creëer je daarmee langere of meer opstelsporen. Tevens voorkom je daarmee ook weer die vervelende tegenbogen. Je treinen zijn er je dankbaar voor.
Re: Baan in C-rails
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan in C-rails
Net als henk ( @citaat) zie ik een aantal slingers. Om precies te zijn, ik zie een paar keer een bocht met direct daarna een wissel met afbuigend spoor in tegengestelde richting. Rijdende treinen slingeren over zo'n traject en dat ziet er niet zo mooi uit. In eerste instantie is dat natuurlijk een kwestie van smaak, maar bij een krappe bocht als de 24130 is er ook een verhoogd risico op ontsporingen. Als er direct na de wissel ook nog een wisseltegenbocht volgt, wordt het er niet beter op.

Een wissel ín de bocht in plaats van ná de bocht geeft een veel rustiger rijpatroon. Niet alleen is het vloeiender, vaak worden de stations- of zijsporen er ook nog eens langer door.

Hieronder zie je beide varianten, uitgaande van een 24230 als laatste rail van de bocht. De rechte sporen zijn in het onderste geval 188,3 mm langer maar verder liggen ze op exact dezelfde plaats. Ongeveer hetzelfde kan ook met een 24130. De rechte sporen worden dan per saldo 149,6 mm langer. Ik schrijf echter 'ongeveer' want de rechte sporen verschuiven ook 10,4 mm naar beneden.
Re: Baan in C-rails
Lid sinds: 2019

offline
Re: Baan in C-rails
Bedankt voor de tips het ziet er inderdaad een stuk strakker uit zonder deze zigzag. Daarom had ik het plan ook gepost je hebt er zelf al zoveel op gekeken en gepuzzeld dat je dingen niet meer ziet.
Groeten