Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Bezetmelding met Digikeijs DR4088 werkt niet meer

Gestart door Jean zondag 22 december 2019, 12:35:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bezetmelding met Digikeijs DR4088 werkt niet meer
Beste modelspoorders,

Ben sinds gisteren nieuw op dit forum (zie voorstelhoekje). Zoals jullie daar kunnen lezen ben ik onlangs gestart met het bouwen van een nieuwe modelspoorbaan. Omdat ik deze digitaal (met TrainController) wil gaan besturen, maar nog geen ervaring heb met o.a. de bezetmelding ben ik eerst een aantal zaken aan het uitproberen om e.e.a. onder de knie te krijgen. Daartoe heb ik o.a. een decoder DR4088 van Digikeijs aangeschaft en deze aangesloten op mijn CS2. Verder heb ik een wissel en een kruiswissel voorzien van een bezetmelding volgens de methode zoals beschreven door Clemens Auburger in het forum www.stummiforum.de (Modellbahntechnik ? Elektrik und Elektronik, zoeken op Belegtmeldung diverser C-Gleis Weichen). Aan de wissel en de kruiswissel enkele stukjes rails aangesloten en deze ook van een bezetmelding voorzien. Vervolgens alles op de DR4088 aangesloten. Blijkt allemaal netjes te werken. Ook op het display van de CS2 is de bezetmelding van zowel de rails als de (kruis)wissel zichtbaar.

Helaas na een paar dagen echter niet meer. De indicatie-LED op de DR4088 blijft direct na het inschakelen van de CS2 continu branden. Normaal knippert deze alleen als een spoortraject bezet is. Kan niet precies reproduceren wat er gebeurd is, maar mogelijk heeft het locomotiefje even scheef op de rails gestaan waardoor er (kortstondig) kortsluiting is geweest. Contact opgenomen met Digikeijs en de DR4088 teruggestuurd voor onderzoek. Digikeijs geeft aan dat hier niets aan mankeert en stuurt hem naar mij terug.

Opnieuw de DR4088 aangesloten op de CS2, maar zonder de rails aan de DR4088 aan te sluiten. Bij inschakelen van de CS2 brandt de LED op de DR4088 al meteen weer continu. M.a.w. de bezetmelding werkt niet meer.

Vraag is nu:
-   Waar ligt het aan?
-   Is de DR4088 toch stuk?
-   Of ligt het aan de CS2 of de ingang van de S88 aan de onderzijde van de CS2?
-   Heb gelezen dat het mogelijk schijnt deze ingang ?op te blazen?.
-   Hoe kan dit dan gebeuren?
-   Wat kan een oorzaak zijn dat deze ingang is opgeblazen?
-   Is het mogelijk dit te verhelpen of te repareren?

Hopelijk kan iemand mij helpen de oorzaak van het probleem te achterhalen en eventueel op te lossen. Alvast dank.

Met vriendelijke groet,
Jean
Re: Bezetmelding met Digikeijs DR4088 werkt niet meer
Welke versie van de DR4088 heb je gekocht? Dat is wel even goed om te weten. En hoe heb je hem aan de CS2 aangesloten? Wat foto's zijn mogelijk wel handig om mee te kijken.

Groet Ronald.
Re: Bezetmelding met Digikeijs DR4088 werkt niet meer
Dag Jean,

Om te testen of je terugmeldmodule werkt, zou ik eerst eens beginnen te testen met simpel stuk rechte rail. Isoleer een sectie en sluit die eens aan op een melddraad. Met een lampje kun je testen of je de isolatie goed gedaan hebt: lampje brandt als de massa ervan wordt aangesloten op de met de massa van de voeding aangesloten spoorstaaf, en brandt niet bij verbinden met de geïsoleerde staaf. Dan is het goed.
Dan sluit je de melddraad aan op de geïsoleerde sectie en prik je die in de digikeijs module. Wagon op de rails hoort een signaal op te leveren.
Weet je trouwens zeker dat je overal rode en bruine draad goed hebt aangesloten? Niks verwisseld? Heb je ook de stekker van de terugmeldmodule aangesloten op de juiste  aansluiting van je CS? En heb je de stekker niet per ongeluk verkeerd om aangesloten?
Volgende stap is zoeken naar de (juiste) isolaties in je rails. Terugmelding op wissels is een hele klus, en een mogelijke bron van fouten zo lijkt het mij. Waarom ben je ertoe overgegaan?

Ik hoop dat je zo verder komt.

Peter
Re: Bezetmelding met Digikeijs DR4088 werkt niet meer
Hallo Ronald,
Heb de DR4088GND. Zie foto's, ook voor aansluiting aan de CS2.
Groet,
Jean
Re: Bezetmelding met Digikeijs DR4088 werkt niet meer
Hallo Peter,
de dingen die je voorstelt heb ik allemaal al geprobeerd. Maar zoals ik al aangaf: zelfs als ik de DR4088 (versie GND) alleen aansluit aan de S88 ingang van de CS2 en dus nog niet aan de rails, dan brandt de LED al meteen continu direct bij het inschakelen van de voeding van de CS2.
Dat ik ook de wissels wil terug melden is omdat ik het belangrijk vind om een ononderbroken terugmelding van alle delen van de modelspoorbaan te realiseren en dus niet alleen van de spoortrajecten tussen de wissels. En om te proberen of ik dit met succes kan toepassen heb ik dit vooralsnog eerst met 1 wissel en 1 kruiswissel geprobeerd. Aanvankelijk werkte dit ook. Het aanpassen van de (kruis)wissels is overigens niet eens zo moeilijk. De beschrijving goed bestuderen, voorzichtig te werk gaan, de draadjes juist solderen en klaar is ?.. Jean
Groet,
Jean
Re: Bezetmelding met Digikeijs DR4088 werkt niet meer
Jean, je ook het stekkertje op de aansluiting van je CS al eens omgekeerd? Dus 180 gedraaid en dan ingeplugd?


Groet,

Peter
Re: Bezetmelding met Digikeijs DR4088 werkt niet meer
Beste Peter,
Nee nog niet geprobeerd, maar het werkte voorheen wel, ook toen het stekkertje op de manier was ingeplugd als te zien is op de foto.
Groet,
Jean