Nieuws: De 12,5 jaar 3railforum jubileum set is nog verkrijgbaar!! Lees alles erover in het Info Topic en bestel gelijk in onze webshop!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Bouw van een BW en Station: revived!
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: Bouw van een BW en Station: revived!  (gelezen 5227 keer)

ramdani

• Zeer Toffe Gast
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
« Reactie #50 Gepost op: woensdag 19 februari 2020, 17:37:10 »

meestal ontsporen meerdere wagons bij een wissel en houden ze het blok voor of na bezet,maar net zoals Barry ben ik nog nooit wagons verloren op een wissel;

mvg,
Michel
Michel - z21start,c-rail+k-rail+tillig code 83 (Weichen-Walter),digikeijs decoder +terugmelding
iTrain 5
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

brietdijk

• Stamgast
  • Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!
    • Blog Hobbymakers
« Reactie #51 Gepost op: woensdag 19 februari 2020, 17:40:57 »

Bij deze het filmpje wat ik gemaakt heb van de diodetruc.

Mijn baan
CC-Schnitte Demobaan
Blog Hobbymakers

Gr. Barry

SRSEII, CC-Schnitte, iTrain5 Pro, Acromora

wissels

• Forum Beheerder
  • Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
« Reactie #52 Gepost op: woensdag 19 februari 2020, 17:54:32 »

Hallo,

ik rij al heel veel jaren computergestuurd, ook in iTrain is het echt niet noodzakelijk om terugmelding op wissels te detecteren, het is wel essentieel om betrouwbaarheid van het schakelen van wissels en terugmelders te hebben. Als een wissel 100 keer een schakelopdracht krijgt, dan moet hij meer dan 99 keer omgaan om automatisch met een treinbaan te rijden, dit geldt ook voor de melders. Rij je met 100 treinen en je hebt 99% betrouwbaarheid gaat er constant iets mis

Wissels hoeven niet teruggemeld te worden, mits je rijdt met juiste instellingen van treinlengte, bloklengte met of zonder lengte van wissels in combinatie met de juiste lengte van terugmelders (en of lengte van de wissels) met gebruik van harde melders. iTrain gaat hier ook goed mee om.

Rijden met virtuele melders en stopplaatsen in combinatie met te vroeg stilvallende treinen, of verkeerd geijkte treinen is uit den boze. Kan wel werken, maar geeft geen garantie op rijden zonder aanrijdingen.

met vriendelijke groet,

Walter
Computergestuurde Treinbaan met Central Station Reloaded

ROMiJo

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #53 Gepost op: woensdag 19 februari 2020, 20:35:22 »

.....
Met volledige detectie bedoel ik niet 1 hele melder per blok, maar bedoel melders die uit meerdere rail elementen bestaan zodat alle rails in het blok gedetecteerd zijn.
Zie voorbeeld op afbeelding.

Zo had ik het niet direct begrepen Barry,
Dat betekent dat je in een blok ook meerdere melders hebt om bv. iTrain op possitie te corrigeren. Neemt niet weg dat iTrain de positie alleen correct kan corrigeren als de melder direct aan het begin wordt geactiveerd. Dat is de enige bekende 'harde' positie voor iTrain. Als het begin van je melders vervuild zijn, gaat dat problemen opleveren met op positie rijden. Daarom denk ik ook dat volledige detectie ter ondersteuning van op positie rijden geen toegevoegde waarde heeft. Natuurlijk wel voor detectie in algemene zin: is het blok wel/niet bezet. Als er bij mij tussen de melders een stukje trein staat wordt dat niet gedetecteerd en kan het blok als onbezet worden gezien. Dat zal bij volledige detectie niet voorkomen.

Mvrgr,
Rob.

NB: de diodetruc heb ik toegepast in iedere melder. Leuk filmpje! Dat laat zien dat al dat soldeerwerk destijds niet voor niets was :)
Bouw(er) van een BW & Station.
==========================================
K- & C-rails, iTrain5, SRSEII, MS, BR24-50-52-65-81, V60, KöfII, BRE03, TEE 55/56, VT 75, V320

ROMiJo

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #54 Gepost op: woensdag 19 februari 2020, 20:45:41 »

Hallo,

ik rij al heel veel jaren computergestuurd, ook in iTrain is het echt niet noodzakelijk om terugmelding op wissels te detecteren, het is wel essentieel om betrouwbaarheid van het schakelen van wissels en terugmelders te hebben.
.....
met vriendelijke groet,
Walter

Hallo Walter,
Volledig mee eens en dat is ook waar ik nu al weken mee bezig ben: betrouwbaar kunnen rijden met iTrain! Helaas wil het niet vlotten: mijn wissels werken onbetrouwbaar zoals je eerder in het topic kunt zien. En de opmerking is ook al eerder gemaakt: alles lijkt toch samen te hangen met een gebrekkige stroomvoorziening. Ondanks het gebruik van een booster die aan een standaard Märklin trafo 60052 (60VA) hangt. Achteraf kun je natuurlijk alles beredeneren (zoals het rustverbruik van 17 wissels dat tegen de 0,5A loopt), maar ik had de euro's voor nieuwe aandrijvingen en decoders waarschijnlijk in mijn zak kunnen houden door gebruik te maken van externe decoders  :(

Mvrgr,
Rob.
K- & C-rails, iTrain5, SRSEII, MS, BR24-50-52-65-81, V60, KöfII, BRE03, TEE 55/56, VT 75, V320

ramdani

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #55 Gepost op: donderdag 20 februari 2020, 06:15:07 »

Zo had ik het niet direct begrepen Barry,
Dat betekent dat je in een blok ook meerdere melders hebt om bv. iTrain op possitie te corrigeren. Neemt niet weg dat iTrain de positie alleen correct kan corrigeren als de melder direct aan het begin wordt geactiveerd. Dat is de enige bekende 'harde' positie voor iTrain. Als het begin van je melders vervuild zijn, gaat dat problemen opleveren met op positie rijden. Daarom denk ik ook dat volledige detectie ter ondersteuning van op positie rijden geen toegevoegde waarde heeft. Natuurlijk wel voor detectie in algemene zin: is het blok wel/niet bezet. Als er bij mij tussen de melders een stukje trein staat wordt dat niet gedetecteerd en kan het blok als onbezet worden gezien. Dat zal bij volledige detectie niet voorkomen.

Mvrgr,
Rob.

als jouw eerste melder vervuild is (en een foute positie geeft), moet bij jouw de trein tot de volgende melder rijden die op het einde van blok is eer iTrain de foute positie corrigeert,bij volledige detectie wordt de positie reeds in het midden van het blok gecorrigeerd.
als je ongedecteerde stukken wil gebruiken,gebruik je beter Koploper,Xander (van iTrain) heeft zijn programma anders opgebouwd,anders had hij wel een kopie van Koploper gemaakt;

en anders moet je jouw werkwijze maar is voorleggen aan Xander op het iTrainforum;

mvg,
Michel
« Laatst bewerkt op: donderdag 20 februari 2020, 06:48:05 door ramdani »
Michel - z21start,c-rail+k-rail+tillig code 83 (Weichen-Walter),digikeijs decoder +terugmelding
iTrain 5

ROMiJo

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #56 Gepost op: donderdag 20 februari 2020, 16:11:36 »

@citaat Hallo Michel,
De manier waarop ik mijn melders heb geplaatst in de blokken heb ik afgeleid uit de handleiding van iTrain. Daarin staat dat:

a. Elk blok terugmelders moet bevatten om aan te geven wat er in een blok gebeurt en voor positie rijden is het nodig de lengte van het blok en positie + lengte van de melders in te vullen.
=> ieder blok bij mij bevat twee melders en iTrain is volledig gevuld met de lengte en positie informatie.

b. Bij op positie rijden staat in de handleiding: '?Gebruik posities? - gebruikt precieze rem- en stopposities (in cm) die hetzelfde zijn voor alle treinen (eventueel met een perrondefinitie om de trein in het midden van een perron te laten stoppen). Het werkt goed met één terugmelder en zelfs nog beter met meerdere melders indien de terugmelder-posities correct zijn ingevoerd.'.
=> Het uitgangspunt van iTrain is niet 'volledige detectie', maar wel 'hoe meer melders, hoe nauwkeuriger de trein kan worden gevolgd'. En bij meer melders wordt ook het effect van een vervuilde melder (geen positiemeting) sneller opgelost. Maar dat geef je zelf ook al aan.

c. Voor het nauwkeurig stoppen in een blok is een stopmelder nodig (bij het in twee richtingen rijden in een blok aan beide zijden: dan wordt inrijmelder ook stopmelder en andersom). Bij H0 heeft die bij voorkeur een lengte van 20-35 cm. Zie pagina 115 waarin dat wordt toegelicht door Xander en waarin hij in voetnoot 49 schrijft: 'Het is ook met twee melders mogelijk door het gedeelte tussen de twee stopmelders niet te detecteren.'
=> Hier komt feitelijk mijn keuze vandaan om in mijn schaduwstations alleen gebruik te maken van inrij en stopmelders en het middelste gedeelte niet te detecteren. Ook omdat een inrijmelder kan worden gebruikt als vrijgavemelder voor het voorgaande blok, als die melder niet meer is geactiveerd (de trein is er in zijn geheel voorbij). Daarnaast gebruik ik 'verschuiven' om de trein na de inrijmelder te laten afremmen naar remsnelheid. Met wat proberen heb ik nu ingesteld dat iedere trein 10cm vóór het eind van een blok stopt en 100cm vóór het eind van een blok naar remsnelheid gaat. Tot nu toe ben ik nog geen problemen tegen gekomen.

Hieronder heb ik een afbeelding van een voorbeeld uit de iTrain handleiding geplaatst. Je ziet dat de inrij- en stopmelder relatief kort zijn en dat er ook gebruik wordt gemaakt van een bezetmelder (dat maakt dan volledige detectie mogelijk, maar is voor positierijden niet belangrijk en heb ik achterwege gelaten). In het te bouwen Centraal Station ben ik overigens wel van plan om 1 of 2 extra melders te plaatsen, voor het nauwkeurig kunnen uitlijnen van treinen langs het perron.

Samengevat: als je kiest voor volledige detectie zou ik icm iTrain het voorbeeld uit de handleiding volgen en drie melders plaatsen. Dat maakt positie rijden nauwkeuriger. Ik heb er voor gekozen om de bezetmelder weg te laten.

Mvrgr,
Rob.

wimpietje

• Stamgast
  • Fantasietjes op de baan
    • Mijn baan
« Reactie #57 Gepost op: donderdag 20 februari 2020, 16:42:00 »

Dus heb jij maar 2 melders , of versta ik het verkeerd ?
Ben iTrain aan het « leren », vandaar de vraag 😇
Grtz
Wim
No rules , great tracks
Mijn baan :
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=75763.0

ramdani

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #58 Gepost op: donderdag 20 februari 2020, 17:07:05 »

:thumbup: als het zo goed werkt is het ok,
ik ben alleen benieuwd hoe het volgende scherm er bij jouw uitziet :arrow:

plaatje 'klassiek' of plaatje 'positie'

mvg,
Michel
iTrain 5

ROMiJo

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #59 Gepost op: donderdag 20 februari 2020, 17:10:42 »

@citaat Dat klopt Wim,
In ieder blok heb ik een inrij- en stopmelder geplaatst. En overigens niet direct aan het begin en het eind, maar er zit -meestal- een rails tussen de start en het einde  van het blok en het begin of einde van de melder.
Dat geeft een trein ook voldoende lengte om te stoppen (vanuit remsnelheid).

Mvrgr,
Rob.

ROMiJo

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #60 Gepost op: donderdag 20 februari 2020, 17:13:28 »

@citaat @citaat Michel,
Ik rij op positie, dus het plaatje positie is ingevuld. Zie hieronder een voorbeeld van Blok 1 van mijn SS2.

Mvrgr,
Rob.

ROMiJo

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #61 Gepost op: donderdag 20 februari 2020, 17:25:53 »

En zo ziet de informatie over de terugmelders in blok 1 van SS2 er uit (zie afbeelding).

Ik ben begonnen met alle marges op 0 cm in te stellen, maar ben daarmee aan het proefrijden in dit blok. Wat mij opviel is dat een trein wel het blok kiest waar hij vwb lengte inpast, maar dat het dan wel eens voorkomt dat het laatste wagonnetje wel erg dicht op de wissel staat. Door een marge in te stellen probeer ik iTrain een andere keuze te laten maken: een blok waar de trein iets ruimer inpast  ;)

Mvrgr,
Rob.

ramdani

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #62 Gepost op: donderdag 20 februari 2020, 17:43:34 »

:thumbup: goed bezig,
veel proefrijden,dan leer je het meest,heb ik zelf ondervonden;

;) nu nog het probleem met jouw decoders oplossen;

mvg,
Michel
iTrain 5

ROMiJo

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #63 Gepost op: maandag 02 maart 2020, 18:02:27 »

Hallo Allen,
De titel van dit topic is 'Bouw van...' en na alle informatieve discussies over bezetmelders, wissels, etc. wordt het tijd ook daar weer wat voortgang van te laten zien. Alhoewel..., vandaag stond in het teken van afbreken ;)

De oude baan aan 'de andere kant van het trappegat' -zie het begin van dit topic- is volledig weg. De ruimte is leeg, schoon en gereed voor deel 2 van het baanplan (dat nog wel in de ontwerpfase zit) :D Volgende week ga ik beginnen met het bouwen van het raamwerk voor de nieuwe baan. Daar is het volledige ontwerp nog niet voor nodig. Op deze zolder worden de afmetingen bepaald door het schuine dak en bereikbaarheid...

Wordt vervolgd :)

Groeten,
Rob.

ROMiJo

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #64 Gepost op: maandag 02 maart 2020, 18:13:56 »

En alle treinen staan natuurlijk met smart te wachten op het vervolg... :P Zowel in het bovenste als onderste schaduwstation.

Wat wel doorgaat is het ijken van de locomotieven (snelheidsmetingen) door en voor iTrain. Dat kan prima in een schaduwstation zonder keerlus, zowel vooruit als achteruit. Hoe nauwkeuriger de metingen met bijpassende instellingen worden uitgevoerd, hoe beter het positierijden met iTrain verloopt.

Groet,
Rob.

ROMiJo

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #65 Gepost op: donderdag 19 maart 2020, 20:13:29 »

Weer een mijlpaal bereikt! :P

Afgelopen week heb ik stevig gehobbyd aan 'de andere kant van het trappegat'. Zowel de grondplaat van het kopstation als die voor het CS en de BW zijn gereed. Alles staat op 24 poten die ik -gelukkig- heb voorzien van stelvoetjes (zie foto). Ook aan deze kant van de zolder is de vloer namelijk niet helemaal waterpas, maar door de stelvoetjes was dat geen enkel probleem meer.

Op de andere foto's achtereenvolgens (1) een overzicht van het eindresultaat :), (2) de keerlus aan het einde van het 'Hellend Vlak' (voor de sporen vanaf het onderste schaduwstation), (3) de grondplaat van het kopstation en (4) nog een keer het Hellend Vlak richting het onderste schaduwstation onder het schuine dak.

En voor het eerst zijn de schaduwstations nu onderling verbonden met rails en natuurlijk hebben de eerste treinen hun rondje al gereden :thumbup:

Ik wil nu eerst het Hellend Vlak uitgebreid testen in iTrain. Dat betekent dat de bezetmelders moeten worden aangesloten en het 'schakelbord' in iTrain moet worden aangepast. Dat gaat de komende dagen gebeuren...

Het wachten is overigens ook op de nieuwe rollen kurk die nog niet zijn afgeleverd. Eerder in dit topic is ook over geluidsdemping geschreven en zoals jullie zien op de foto's rijden de treinen deels op kurk en deels niet. En dat verschil is heel goed hoorbaar!

>>>

ROMiJo

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #66 Gepost op: donderdag 19 maart 2020, 20:18:12 »

>>>

En het was de V100 (37008) met 12 goederenwagons (46022) die de eer had om als eerste van bovenste naar onderste schaduwstation te rijden ;)
Na het testen van het hellend vlak wordt ook het spoor aangelegd naar het kopstation met leisteengroeve. Die V 100 moet nog wel even geduld hebben dus...

Groeten,
Rob.

wimpietje

• Stamgast
  • Fantasietjes op de baan
    • Mijn baan
« Reactie #67 Gepost op: vrijdag 20 maart 2020, 05:13:44 »

Flinke lengte hoor!!!
Grtz
Wim
No rules , great tracks
Mijn baan :
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=75763.0

Degeluidsman

• 3rail Events team
  • A member of the Duurstede Group®
« Reactie #68 Gepost op: vrijdag 20 maart 2020, 07:47:01 »

Mooie vorderingen Rob  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

ramdani

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #69 Gepost op: vrijdag 20 maart 2020, 11:02:10 »

:P goed gehobbyd,Rob

mvg,
Michel
iTrain 5

ROMiJo

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #70 Gepost op: zondag 22 maart 2020, 18:55:02 »

Hoi allemaal,
Een aantal bezetmelders in het 'hellend vlak' bleek onbetrouwbaar te zijn. In dit topic (klik) was één van de adviezen om de railstaven van de bezetmelder met een dremel/slijpschijfje 'bij te vijlen'. Dat heb ik vanochtend gedaan en dat was eigenlijk zo gepiept. En op de foto is gelijk te zien dat ik bij de bouw van de tafel ook aan bereikbaarheid heb gedacht: om de meter is de bovenplaat gehalveerd en verwijderbaar (ligt los). Dat heeft tot nu toe al een paar keer z'n nut bewezen :)

De rest van de middag heb ik besteed aan automatisch rijden met iTrain. En nu de bezetmelders betrouwbaar zijn gaat dat perfect, zonder dat opeens de hele boel stil komt te staan omdat een trein een reservering voor een blok heeft verloren. Daarna heb ik van de lange rechte sporen ijksporen gemaakt met drie melders om nog een keer snelheidsmetingen met de locomotieven uit te voeren. Dat verloopt echter nog niet vlekkeloos: iedere meting (met dezelfde loc) levert andere en behoorlijk afwijkende resultaten op. Van mijn BR52 varieert de max snelheid bijvoorbeeld tussen de 140 en 115 en dat is toch wat te gortig. Ik heb er nog geen verklaring voor... Morgen ga ik eerst aan de slag om dat ijktraject van een eigen voeding te voorzien. Op dit moment heb ik nml. nog geen nieuwe booster en rijdt de hele baan op de aansluitbox van een MS2 :D

Tot de volgende update,
Rob.
« Laatst bewerkt op: zondag 22 maart 2020, 18:57:14 door ROMiJo »

Degeluidsman

• 3rail Events team
  • A member of the Duurstede Group®
« Reactie #71 Gepost op: zondag 29 maart 2020, 09:02:11 »

Hoi Rob,

Meerdere ijk trajecten?

Zelf rij ik met koploper en heb in de baan ( straks ) een ijk traject zitten doormidden van twee melders, iTrain zal dit blijkbaar anders doen.

Wat wel van belang is voordat je gaat ijken is om de loc even een paar minuten op een redelijke snelheid te laten rijden zodat hij warm is.

Ook ijk ik alleen vooruit, ik heb gemerkt dat er in dezelfde stap bij sommige loc’s verschil zit tussen het vooruit en achteruit rijden.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Haradigi

• Vaste Inboedel
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
« Reactie #72 Gepost op: zondag 29 maart 2020, 14:38:55 »

Hi Rob,

Die slinger, bovenin de laatste foto, kan je die nog wat geleidelijker maken, dan ziet het er wat mooier uit.

groet
Harald

brietdijk

• Stamgast
  • Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!
    • Blog Hobbymakers
« Reactie #73 Gepost op: zondag 05 april 2020, 11:51:36 »

Als je gaat ijken zijn de eerste stappen die moet ondernemen de instelling in de loc decoder.
Zet de vertragings cv's op 1, stel de cv voor min en max snelheid in. (Ijk eerst de hoogste rijstap zodat je ziet wat de max snelheid is op schaal).
Zorg dat de (via cv's) loc vanaf de eerste rijstap ook daadwerkelijk in beweging komt.

Maak je ijkspoor (melders) niet te lang want dan duurt het ijken erg lang en maakt qua nauwkeurigheid niet uit. Ook hoef je niet elke rijstap te ijken. Zelf doe ik om de 4 rijstappen en zowel vooruit als achteruit. Makkelijkste is om de 2 melders methode te gebruiken.
Mijn baan
CC-Schnitte Demobaan
Blog Hobbymakers

Gr. Barry

SRSEII, CC-Schnitte, iTrain5 Pro, Acromora

ROMiJo

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #74 Gepost op: dinsdag 14 april 2020, 20:32:56 »

Eindelijk wat minder zon ;) Tijd om een update te verzorgen, want er is weer genoeg gebeurd :)

Allereerst heb ik vóór de 'mooi weer en klussen in de tuin' periode het kopstation gebouwd. Op de foto's kunnen jullie zien hoe dat er uiteindelijk uit is komen te zien en in dit topic (klik) staat ook een afbeelding van het baanontwerp in WinTrack. Na het aansluiten van de bezetmelders bleek dat het ook in het horizontale vlak erg nuttig is om de railstaven van de bezetmelders iets bij te vijlen om ongewild contact met de buren te voorkomen >:-D

In het topic over het ontwerp van het kopstation heb ik ook tips gekregen over passende goederen- en reizigerswagons. Die wagons bleken gemakkelijk te verkrijgen en het kopstation is inmiddels ook gevuld met wagons voor de leisteen (Märklin 46022) en voor passagiers (o.a. Märklin 4200 t/m 4203). Nou nog een begin maken met de scenery :D

Kopstation 'Marre' is met een enkel spoor verbonden met het bovenste schaduwstation aan de andere kant van de zolder. Dat spoor loopt onder het schuine dak, gaat omhoog en is alleen geschikt voor diesel en stoom. Een elektrische loc met pantograaf vol omhoog redt het net niet onder het schuine dak. Dat is niet erg want het treinverkeer naar en van het kopstation wordt toch verzorgd door een V100 en -nog te arriveren- V160 :) En om wat meer/gelijktijdig treinverkeer mogelijk te maken heb ik in dat enkele spoor een passeerspoor opgenomen. Jullie kunnen dat allemaal op onderstaande foto's zien.

Het Kopstation ligt ook technisch gezien aan het eind van de treinbaan. Vanuit de andere kant van de zolder heb ik de technische centrale van het Kopstation voorzien van 220V (de hele baan zit op één aan/uit schakelaar), een UTP-kabel voor de S88N bezetmelders en een rechtstreekse verbinding met de uitgang (digitale baanspanning) van de aansluitbox van de MS2. De wissels heb ik voorzien van mijn oude wisselaandrijvingen 74490, die worden aangestuurd door externe decoders met een tikje extra reservevermogen vanuit een Powermodule. Tot nu toe lijkt dat allemaal prima te werken.

Om automatisch te kunnen rijden met iTrain moet ik de bezetmelders en baanspanning van het enkel spoor naar/van het kopstation nog aansluiten. Dat wordt de volgende klus (en update).

Groeten,
Rob.

ROMiJo

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #75 Gepost op: dinsdag 14 april 2020, 20:35:04 »

En vandaag heb ik mij vooral bezig gehouden met....kurk 8o

ROMiJo

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #76 Gepost op: dinsdag 14 april 2020, 20:41:12 »

@citaat @citaat

@Peter en Barry: aan het ijken van de locs heb ik nog niet zoveel gedaan. Dank voor jullie tips! Die ga ik toepassen als ik op de grote kurkvlakte weer een ijktraject heb aangelegd ;)

@Harald: voor dit deel van de baan heb ik nog geen ontwerp en heb ik ff snel het bovenste en onderste schaduwstation met elkaar verbonden om te kunnen rijden. Die bochten die zullen er zeker niet meer zijn in een definitiever ontwerp :thumbup:

1200Blauw

• Stamgast
« Reactie #77 Gepost op: woensdag 15 april 2020, 17:07:33 »

Je hebt een prettige ruimte tot je beschikking. Het lijkt me dat je daar wel het nodige mee kunt, dus ik ben benieuwd  :) :thumbup:

ROMiJo

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #78 Gepost op: vrijdag 22 mei 2020, 13:29:35 »

Beste topicvolgers,
Ondanks het mooie weer B) en klussen bij de watersportvereniging -helaas niet geopend voor het zeilseizoen dit jaar-  ook nog veel voortgang aan de modelbaan gerealiseerd :) Hier de update met foto's.

Allereerst heb ik het Kopstation helemaal aangesloten en de tijdelijke verbinding tussen beide schaduwstations aangebracht. Op deze manier ben ik uitgebreid aan het testrijden met iTrain. En de baan blijft zo liggen tot de komende winter... Eerst maar eens meer ervaring opdoen met iTrain en goed nadenken over het ontwerp van het Station en de BW :)

De tijdelijke verbinding gebruik ik ook om de snelheid te ijken van mijn locs en de gewenste stopposities voor- en achteruit in te regelen in iTrain. Dat ijken -over een korter traject- gaat nu een stuk beter en er komen realistischer snelheidscurves uit. Daarbij stel ik eerst de max en min snelheden van de loc in. De CV voor de minimumsnelheid krijgt een waarde waarbij de loc in stap 1 nog net rijdt en voor de maximum snelheid heb ik de max snelheid voor de loc in het grootbedrijf opgezocht en de CV-waarde zo ingesteld dat de loc niet harder kan rijden dan die snelheid plus ongeveer 10 km/h.

Voor het inregelen van de stoppositie wordt geadviseerd om de 'vertragings CV's' in te stellen op '1' of bij locs met geluid op '3 of 4'. Daar ben ik tijdens het afregelen vanaf gestapt: ik gebruik nu de standaardinstellingen 'af fabriek'. Dit omdat ik merkte dat het nauwelijks iets uitmaakt voor het inregelen van iTrain: met de in te stellen 'Reactievertraging' kun je de loc op de gewenste positie laten stoppen en de traagheidssimulatie wordt nu door de decoder zelf uitgevoerd waarbij geen geluiden -zoals piepende remmen- verloren gaan. Op dit moment is er overigens op het iTrain-forum ook nogal wat discussie hierover en het beter op positie kunnen rijden. Bij mij werkt het tot nu toe goed, maar er gaat nog veel proefgereden worden!

Het grootste deel van de tijd besteed ik aan 'automatisch rijden' met iTrain. Als er meer dan twee treinen rijden is het treinverkeer al bijna niet handmatig veilig te regelen en in iTrain selecteer ik gelijktijdig zo'n acht locs die dan automatisch in beweging komen. Gaaf :D Je ziet dan ook direct waar je instellingen van blokken nog moet aanpassen, om bijvoorbeeld te voorkomen dat je opeens niet meer rechts rijdt. Of -zoals op de foto hieronder- er file ontstaat op een enkelspoor met passeerspoor richting het Kopstation 8o

Verder heb ik in iTrain Acties aangemaakt. Bij treinen die het schaduwstation verlaten gaat nu verlichting, geluid, etc. automatisch aan en als ze het schaduwstation weer inrijden gaat alles uit. En ik ben ook aan het experimenteren met 'Treinroutes'. Daarmee kun je bv. in het Kopstation automatisch rangeren of volgens een dienstregeling een pendel laten rijden tussen kop- en schaduwstation.

En tussendoor zien jullie mij regelmatig op dit forum in andere topics: defecte Viessmann decoders, plaatsen van een nieuwer type decoder in een loc (BR 18), etc.

Tot slot is het eerste hele kleine stapje gezet op weg naar scenery: de bouwdoos voor de brug richting het Kopstation staat klaar om in elkaar te worden gezet. Maar eerst nog veel informatie halen uit de scenery topics op dit forum :idea:

Stay safe,
Rob.

ROMiJo

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #79 Gepost op: zaterdag 06 juni 2020, 15:54:47 »

Dat testrijden belangrijk is ondervind ik regelmatig 8o Al eerder heb ik in een topic beschreven dat ik problemen had met de wisselaandrijvingen die ik zo'n 10 jaar geleden had aangeschaft (74490). In de beide schaduwstations heb ik die vervangen door de 74491 (V2.0). Deze worden intensief gebruikt en tot nu toe zonder problemen :thumbup: Voor de uitrijsporen van de schaduwstations en het kopstation heb ik echter gebruik gemaakt van de oude aandrijvingen met externe decoders en een Powermodule. En één voor één functioneren ze niet meer :evil:

Afgelopen dagen heb ik alle wissels met een oude aandrijving gedemonteerd en het palletje van de eindschakelaar verwijderd. Dat is overigens een aan/uit-uit/aan schakelaar en ik heb ook de verbinding die bij de schakelaar in rust doorverbonden moet zijn gecontroleerd (en/of doorverbonden). Alle aandrijvingen werken nu weer zoals het hoort -met ferme klap- en we gaan door met testrijden :)

Mvrgr,
Rob.