Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Bouw van een BW en Station: revived!

Gestart door ROMiJo zaterdag 07 december 2019, 09:19:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
meestal ontsporen meerdere wagons bij een wissel en houden ze het blok voor of na bezet,maar net zoals Barry ben ik nog nooit wagons verloren op een wissel;


mvg,
Michel
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Bij deze het filmpje wat ik gemaakt heb van de diodetruc.

https://youtu.be/TRKDD4CbciA
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Hallo,

ik rij al heel veel jaren computergestuurd, ook in iTrain is het echt niet noodzakelijk om terugmelding op wissels te detecteren, het is wel essentieel om betrouwbaarheid van het schakelen van wissels en terugmelders te hebben. Als een wissel 100 keer een schakelopdracht krijgt, dan moet hij meer dan 99 keer omgaan om automatisch met een treinbaan te rijden, dit geldt ook voor de melders. Rij je met 100 treinen en je hebt 99% betrouwbaarheid gaat er constant iets mis

Wissels hoeven niet teruggemeld te worden, mits je rijdt met juiste instellingen van treinlengte, bloklengte met of zonder lengte van wissels in combinatie met de juiste lengte van terugmelders (en of lengte van de wissels) met gebruik van harde melders. iTrain gaat hier ook goed mee om.

Rijden met virtuele melders en stopplaatsen in combinatie met te vroeg stilvallende treinen, of verkeerd geijkte treinen is uit den boze. Kan wel werken, maar geeft geen garantie op rijden zonder aanrijdingen.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Citaat van: brietdijk op woensdag 19 februari 2020, 16:53:51
.....
Met volledige detectie bedoel ik niet 1 hele melder per blok, maar bedoel melders die uit meerdere rail elementen bestaan zodat alle rails in het blok gedetecteerd zijn.
Zie voorbeeld op afbeelding.

Zo had ik het niet direct begrepen Barry,
Dat betekent dat je in een blok ook meerdere melders hebt om bv. iTrain op possitie te corrigeren. Neemt niet weg dat iTrain de positie alleen correct kan corrigeren als de melder direct aan het begin wordt geactiveerd. Dat is de enige bekende 'harde' positie voor iTrain. Als het begin van je melders vervuild zijn, gaat dat problemen opleveren met op positie rijden. Daarom denk ik ook dat volledige detectie ter ondersteuning van op positie rijden geen toegevoegde waarde heeft. Natuurlijk wel voor detectie in algemene zin: is het blok wel/niet bezet. Als er bij mij tussen de melders een stukje trein staat wordt dat niet gedetecteerd en kan het blok als onbezet worden gezien. Dat zal bij volledige detectie niet voorkomen.

Mvrgr,
Rob.

NB: de diodetruc heb ik toegepast in iedere melder. Leuk filmpje! Dat laat zien dat al dat soldeerwerk destijds niet voor niets was :)
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Citaat van: wissels op woensdag 19 februari 2020, 17:54:32
Hallo,

ik rij al heel veel jaren computergestuurd, ook in iTrain is het echt niet noodzakelijk om terugmelding op wissels te detecteren, het is wel essentieel om betrouwbaarheid van het schakelen van wissels en terugmelders te hebben.
.....
met vriendelijke groet,
Walter

Hallo Walter,
Volledig mee eens en dat is ook waar ik nu al weken mee bezig ben: betrouwbaar kunnen rijden met iTrain! Helaas wil het niet vlotten: mijn wissels werken onbetrouwbaar zoals je eerder in het topic kunt zien. En de opmerking is ook al eerder gemaakt: alles lijkt toch samen te hangen met een gebrekkige stroomvoorziening. Ondanks het gebruik van een booster die aan een standaard Märklin trafo 60052 (60VA) hangt. Achteraf kun je natuurlijk alles beredeneren (zoals het rustverbruik van 17 wissels dat tegen de 0,5A loopt), maar ik had de euro's voor nieuwe aandrijvingen en decoders waarschijnlijk in mijn zak kunnen houden door gebruik te maken van externe decoders  :(

Mvrgr,
Rob.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Citaat van: ROMiJo op woensdag 19 februari 2020, 20:35:22


Zo had ik het niet direct begrepen Barry,
Dat betekent dat je in een blok ook meerdere melders hebt om bv. iTrain op possitie te corrigeren. Neemt niet weg dat iTrain de positie alleen correct kan corrigeren als de melder direct aan het begin wordt geactiveerd. Dat is de enige bekende 'harde' positie voor iTrain. Als het begin van je melders vervuild zijn, gaat dat problemen opleveren met op positie rijden. Daarom denk ik ook dat volledige detectie ter ondersteuning van op positie rijden geen toegevoegde waarde heeft. Natuurlijk wel voor detectie in algemene zin: is het blok wel/niet bezet. Als er bij mij tussen de melders een stukje trein staat wordt dat niet gedetecteerd en kan het blok als onbezet worden gezien. Dat zal bij volledige detectie niet voorkomen.

Mvrgr,
Rob.




als jouw eerste melder vervuild is (en een foute positie geeft), moet bij jouw de trein tot de volgende melder rijden die op het einde van blok is eer iTrain de foute positie corrigeert,bij volledige detectie wordt de positie reeds in het midden van het blok gecorrigeerd.
als je ongedecteerde stukken wil gebruiken,gebruik je beter Koploper,Xander (van iTrain) heeft zijn programma anders opgebouwd,anders had hij wel een kopie van Koploper gemaakt;

en anders moet je jouw werkwijze maar is voorleggen aan Xander op het iTrainforum;

mvg,
Michel
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
 @citaat Hallo Michel,
De manier waarop ik mijn melders heb geplaatst in de blokken heb ik afgeleid uit de handleiding van iTrain. Daarin staat dat:

a. Elk blok terugmelders moet bevatten om aan te geven wat er in een blok gebeurt en voor positie rijden is het nodig de lengte van het blok en positie + lengte van de melders in te vullen.
=> ieder blok bij mij bevat twee melders en iTrain is volledig gevuld met de lengte en positie informatie.

b. Bij op positie rijden staat in de handleiding: '?Gebruik posities? - gebruikt precieze rem- en stopposities (in cm) die hetzelfde zijn voor alle treinen (eventueel met een perrondefinitie om de trein in het midden van een perron te laten stoppen). Het werkt goed met één terugmelder en zelfs nog beter met meerdere melders indien de terugmelder-posities correct zijn ingevoerd.'.
=> Het uitgangspunt van iTrain is niet 'volledige detectie', maar wel 'hoe meer melders, hoe nauwkeuriger de trein kan worden gevolgd'. En bij meer melders wordt ook het effect van een vervuilde melder (geen positiemeting) sneller opgelost. Maar dat geef je zelf ook al aan.

c. Voor het nauwkeurig stoppen in een blok is een stopmelder nodig (bij het in twee richtingen rijden in een blok aan beide zijden: dan wordt inrijmelder ook stopmelder en andersom). Bij H0 heeft die bij voorkeur een lengte van 20-35 cm. Zie pagina 115 waarin dat wordt toegelicht door Xander en waarin hij in voetnoot 49 schrijft: 'Het is ook met twee melders mogelijk door het gedeelte tussen de twee stopmelders niet te detecteren.'
=> Hier komt feitelijk mijn keuze vandaan om in mijn schaduwstations alleen gebruik te maken van inrij en stopmelders en het middelste gedeelte niet te detecteren. Ook omdat een inrijmelder kan worden gebruikt als vrijgavemelder voor het voorgaande blok, als die melder niet meer is geactiveerd (de trein is er in zijn geheel voorbij). Daarnaast gebruik ik 'verschuiven' om de trein na de inrijmelder te laten afremmen naar remsnelheid. Met wat proberen heb ik nu ingesteld dat iedere trein 10cm vóór het eind van een blok stopt en 100cm vóór het eind van een blok naar remsnelheid gaat. Tot nu toe ben ik nog geen problemen tegen gekomen.

Hieronder heb ik een afbeelding van een voorbeeld uit de iTrain handleiding geplaatst. Je ziet dat de inrij- en stopmelder relatief kort zijn en dat er ook gebruik wordt gemaakt van een bezetmelder (dat maakt dan volledige detectie mogelijk, maar is voor positierijden niet belangrijk en heb ik achterwege gelaten). In het te bouwen Centraal Station ben ik overigens wel van plan om 1 of 2 extra melders te plaatsen, voor het nauwkeurig kunnen uitlijnen van treinen langs het perron.

Samengevat: als je kiest voor volledige detectie zou ik icm iTrain het voorbeeld uit de handleiding volgen en drie melders plaatsen. Dat maakt positie rijden nauwkeuriger. Ik heb er voor gekozen om de bezetmelder weg te laten.

Mvrgr,
Rob.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Dus heb jij maar 2 melders , of versta ik het verkeerd ?
Ben iTrain aan het « leren », vandaar de vraag 😇
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
 :thumbup: als het zo goed werkt is het ok,
ik ben alleen benieuwd hoe het volgende scherm er bij jouw uitziet :arrow:


plaatje 'klassiek' of plaatje 'positie'


mvg,
Michel
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
 @citaat Dat klopt Wim,
In ieder blok heb ik een inrij- en stopmelder geplaatst. En overigens niet direct aan het begin en het eind, maar er zit -meestal- een rails tussen de start en het einde  van het blok en het begin of einde van de melder.
Dat geeft een trein ook voldoende lengte om te stoppen (vanuit remsnelheid).

Mvrgr,
Rob.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
 @citaat @citaat Michel,
Ik rij op positie, dus het plaatje positie is ingevuld. Zie hieronder een voorbeeld van Blok 1 van mijn SS2.

Mvrgr,
Rob.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
En zo ziet de informatie over de terugmelders in blok 1 van SS2 er uit (zie afbeelding).

Ik ben begonnen met alle marges op 0 cm in te stellen, maar ben daarmee aan het proefrijden in dit blok. Wat mij opviel is dat een trein wel het blok kiest waar hij vwb lengte inpast, maar dat het dan wel eens voorkomt dat het laatste wagonnetje wel erg dicht op de wissel staat. Door een marge in te stellen probeer ik iTrain een andere keuze te laten maken: een blok waar de trein iets ruimer inpast  ;)

Mvrgr,
Rob.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
 :thumbup: goed bezig,
veel proefrijden,dan leer je het meest,heb ik zelf ondervonden;


;) nu nog het probleem met jouw decoders oplossen;


mvg,
Michel
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Hallo Allen,
De titel van dit topic is 'Bouw van...' en na alle informatieve discussies over bezetmelders, wissels, etc. wordt het tijd ook daar weer wat voortgang van te laten zien. Alhoewel..., vandaag stond in het teken van afbreken ;)

De oude baan aan 'de andere kant van het trappegat' -zie het begin van dit topic- is volledig weg. De ruimte is leeg, schoon en gereed voor deel 2 van het baanplan (dat nog wel in de ontwerpfase zit) :D Volgende week ga ik beginnen met het bouwen van het raamwerk voor de nieuwe baan. Daar is het volledige ontwerp nog niet voor nodig. Op deze zolder worden de afmetingen bepaald door het schuine dak en bereikbaarheid...

Wordt vervolgd :)

Groeten,
Rob.

Re: Bouw van een BW en Station: revived!
En alle treinen staan natuurlijk met smart te wachten op het vervolg... :P Zowel in het bovenste als onderste schaduwstation.

Wat wel doorgaat is het ijken van de locomotieven (snelheidsmetingen) door en voor iTrain. Dat kan prima in een schaduwstation zonder keerlus, zowel vooruit als achteruit. Hoe nauwkeuriger de metingen met bijpassende instellingen worden uitgevoerd, hoe beter het positierijden met iTrain verloopt.

Groet,
Rob.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Weer een mijlpaal bereikt! :P

Afgelopen week heb ik stevig gehobbyd aan 'de andere kant van het trappegat'. Zowel de grondplaat van het kopstation als die voor het CS en de BW zijn gereed. Alles staat op 24 poten die ik -gelukkig- heb voorzien van stelvoetjes (zie foto). Ook aan deze kant van de zolder is de vloer namelijk niet helemaal waterpas, maar door de stelvoetjes was dat geen enkel probleem meer.

Op de andere foto's achtereenvolgens (1) een overzicht van het eindresultaat :), (2) de keerlus aan het einde van het 'Hellend Vlak' (voor de sporen vanaf het onderste schaduwstation), (3) de grondplaat van het kopstation en (4) nog een keer het Hellend Vlak richting het onderste schaduwstation onder het schuine dak.

En voor het eerst zijn de schaduwstations nu onderling verbonden met rails en natuurlijk hebben de eerste treinen hun rondje al gereden :thumbup:

Ik wil nu eerst het Hellend Vlak uitgebreid testen in iTrain. Dat betekent dat de bezetmelders moeten worden aangesloten en het 'schakelbord' in iTrain moet worden aangepast. Dat gaat de komende dagen gebeuren...

Het wachten is overigens ook op de nieuwe rollen kurk die nog niet zijn afgeleverd. Eerder in dit topic is ook over geluidsdemping geschreven en zoals jullie zien op de foto's rijden de treinen deels op kurk en deels niet. En dat verschil is heel goed hoorbaar!

>>>



Re: Bouw van een BW en Station: revived!
>>>

En het was de V100 (37008) met 12 goederenwagons (46022) die de eer had om als eerste van bovenste naar onderste schaduwstation te rijden ;)
Na het testen van het hellend vlak wordt ook het spoor aangelegd naar het kopstation met leisteengroeve. Die V 100 moet nog wel even geduld hebben dus...

Groeten,
Rob.

Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Flinke lengte hoor!!!
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Mooie vorderingen Rob  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
 :P goed gehobbyd,Rob


mvg,
Michel
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Hoi allemaal,
Een aantal bezetmelders in het 'hellend vlak' bleek onbetrouwbaar te zijn. In dit topic (klik) was één van de adviezen om de railstaven van de bezetmelder met een dremel/slijpschijfje 'bij te vijlen'. Dat heb ik vanochtend gedaan en dat was eigenlijk zo gepiept. En op de foto is gelijk te zien dat ik bij de bouw van de tafel ook aan bereikbaarheid heb gedacht: om de meter is de bovenplaat gehalveerd en verwijderbaar (ligt los). Dat heeft tot nu toe al een paar keer z'n nut bewezen :)

De rest van de middag heb ik besteed aan automatisch rijden met iTrain. En nu de bezetmelders betrouwbaar zijn gaat dat perfect, zonder dat opeens de hele boel stil komt te staan omdat een trein een reservering voor een blok heeft verloren. Daarna heb ik van de lange rechte sporen ijksporen gemaakt met drie melders om nog een keer snelheidsmetingen met de locomotieven uit te voeren. Dat verloopt echter nog niet vlekkeloos: iedere meting (met dezelfde loc) levert andere en behoorlijk afwijkende resultaten op. Van mijn BR52 varieert de max snelheid bijvoorbeeld tussen de 140 en 115 en dat is toch wat te gortig. Ik heb er nog geen verklaring voor... Morgen ga ik eerst aan de slag om dat ijktraject van een eigen voeding te voorzien. Op dit moment heb ik nml. nog geen nieuwe booster en rijdt de hele baan op de aansluitbox van een MS2 :D

Tot de volgende update,
Rob.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Hoi Rob,

Meerdere ijk trajecten?

Zelf rij ik met koploper en heb in de baan ( straks ) een ijk traject zitten doormidden van twee melders, iTrain zal dit blijkbaar anders doen.

Wat wel van belang is voordat je gaat ijken is om de loc even een paar minuten op een redelijke snelheid te laten rijden zodat hij warm is.

Ook ijk ik alleen vooruit, ik heb gemerkt dat er in dezelfde stap bij sommige loc's verschil zit tussen het vooruit en achteruit rijden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Hi Rob,

Die slinger, bovenin de laatste foto, kan je die nog wat geleidelijker maken, dan ziet het er wat mooier uit.

groet
Harald
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Als je gaat ijken zijn de eerste stappen die moet ondernemen de instelling in de loc decoder.
Zet de vertragings cv's op 1, stel de cv voor min en max snelheid in. (Ijk eerst de hoogste rijstap zodat je ziet wat de max snelheid is op schaal).
Zorg dat de (via cv's) loc vanaf de eerste rijstap ook daadwerkelijk in beweging komt.

Maak je ijkspoor (melders) niet te lang want dan duurt het ijken erg lang en maakt qua nauwkeurigheid niet uit. Ook hoef je niet elke rijstap te ijken. Zelf doe ik om de 4 rijstappen en zowel vooruit als achteruit. Makkelijkste is om de 2 melders methode te gebruiken.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Eindelijk wat minder zon ;) Tijd om een update te verzorgen, want er is weer genoeg gebeurd :)

Allereerst heb ik vóór de 'mooi weer en klussen in de tuin' periode het kopstation gebouwd. Op de foto's kunnen jullie zien hoe dat er uiteindelijk uit is komen te zien en in dit topic (klik) staat ook een afbeelding van het baanontwerp in WinTrack. Na het aansluiten van de bezetmelders bleek dat het ook in het horizontale vlak erg nuttig is om de railstaven van de bezetmelders iets bij te vijlen om ongewild contact met de buren te voorkomen >:-D

In het topic over het ontwerp van het kopstation heb ik ook tips gekregen over passende goederen- en reizigerswagons. Die wagons bleken gemakkelijk te verkrijgen en het kopstation is inmiddels ook gevuld met wagons voor de leisteen (Märklin 46022) en voor passagiers (o.a. Märklin 4200 t/m 4203). Nou nog een begin maken met de scenery :D

Kopstation 'Marre' is met een enkel spoor verbonden met het bovenste schaduwstation aan de andere kant van de zolder. Dat spoor loopt onder het schuine dak, gaat omhoog en is alleen geschikt voor diesel en stoom. Een elektrische loc met pantograaf vol omhoog redt het net niet onder het schuine dak. Dat is niet erg want het treinverkeer naar en van het kopstation wordt toch verzorgd door een V100 en -nog te arriveren- V160 :) En om wat meer/gelijktijdig treinverkeer mogelijk te maken heb ik in dat enkele spoor een passeerspoor opgenomen. Jullie kunnen dat allemaal op onderstaande foto's zien.

Het Kopstation ligt ook technisch gezien aan het eind van de treinbaan. Vanuit de andere kant van de zolder heb ik de technische centrale van het Kopstation voorzien van 220V (de hele baan zit op één aan/uit schakelaar), een UTP-kabel voor de S88N bezetmelders en een rechtstreekse verbinding met de uitgang (digitale baanspanning) van de aansluitbox van de MS2. De wissels heb ik voorzien van mijn oude wisselaandrijvingen 74490, die worden aangestuurd door externe decoders met een tikje extra reservevermogen vanuit een Powermodule. Tot nu toe lijkt dat allemaal prima te werken.

Om automatisch te kunnen rijden met iTrain moet ik de bezetmelders en baanspanning van het enkel spoor naar/van het kopstation nog aansluiten. Dat wordt de volgende klus (en update).

Groeten,
Rob.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
En vandaag heb ik mij vooral bezig gehouden met....kurk 8o
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
 @citaat @citaat

@Peter en Barry: aan het ijken van de locs heb ik nog niet zoveel gedaan. Dank voor jullie tips! Die ga ik toepassen als ik op de grote kurkvlakte weer een ijktraject heb aangelegd ;)

@Harald: voor dit deel van de baan heb ik nog geen ontwerp en heb ik ff snel het bovenste en onderste schaduwstation met elkaar verbonden om te kunnen rijden. Die bochten die zullen er zeker niet meer zijn in een definitiever ontwerp :thumbup:
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Je hebt een prettige ruimte tot je beschikking. Het lijkt me dat je daar wel het nodige mee kunt, dus ik ben benieuwd  :) :thumbup:
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Beste topicvolgers,
Ondanks het mooie weer B) en klussen bij de watersportvereniging -helaas niet geopend voor het zeilseizoen dit jaar-  ook nog veel voortgang aan de modelbaan gerealiseerd :) Hier de update met foto's.

Allereerst heb ik het Kopstation helemaal aangesloten en de tijdelijke verbinding tussen beide schaduwstations aangebracht. Op deze manier ben ik uitgebreid aan het testrijden met iTrain. En de baan blijft zo liggen tot de komende winter... Eerst maar eens meer ervaring opdoen met iTrain en goed nadenken over het ontwerp van het Station en de BW :)

De tijdelijke verbinding gebruik ik ook om de snelheid te ijken van mijn locs en de gewenste stopposities voor- en achteruit in te regelen in iTrain. Dat ijken -over een korter traject- gaat nu een stuk beter en er komen realistischer snelheidscurves uit. Daarbij stel ik eerst de max en min snelheden van de loc in. De CV voor de minimumsnelheid krijgt een waarde waarbij de loc in stap 1 nog net rijdt en voor de maximum snelheid heb ik de max snelheid voor de loc in het grootbedrijf opgezocht en de CV-waarde zo ingesteld dat de loc niet harder kan rijden dan die snelheid plus ongeveer 10 km/h.

Voor het inregelen van de stoppositie wordt geadviseerd om de 'vertragings CV's' in te stellen op '1' of bij locs met geluid op '3 of 4'. Daar ben ik tijdens het afregelen vanaf gestapt: ik gebruik nu de standaardinstellingen 'af fabriek'. Dit omdat ik merkte dat het nauwelijks iets uitmaakt voor het inregelen van iTrain: met de in te stellen 'Reactievertraging' kun je de loc op de gewenste positie laten stoppen en de traagheidssimulatie wordt nu door de decoder zelf uitgevoerd waarbij geen geluiden -zoals piepende remmen- verloren gaan. Op dit moment is er overigens op het iTrain-forum ook nogal wat discussie hierover en het beter op positie kunnen rijden. Bij mij werkt het tot nu toe goed, maar er gaat nog veel proefgereden worden!

Het grootste deel van de tijd besteed ik aan 'automatisch rijden' met iTrain. Als er meer dan twee treinen rijden is het treinverkeer al bijna niet handmatig veilig te regelen en in iTrain selecteer ik gelijktijdig zo'n acht locs die dan automatisch in beweging komen. Gaaf :D Je ziet dan ook direct waar je instellingen van blokken nog moet aanpassen, om bijvoorbeeld te voorkomen dat je opeens niet meer rechts rijdt. Of -zoals op de foto hieronder- er file ontstaat op een enkelspoor met passeerspoor richting het Kopstation 8o

Verder heb ik in iTrain Acties aangemaakt. Bij treinen die het schaduwstation verlaten gaat nu verlichting, geluid, etc. automatisch aan en als ze het schaduwstation weer inrijden gaat alles uit. En ik ben ook aan het experimenteren met 'Treinroutes'. Daarmee kun je bv. in het Kopstation automatisch rangeren of volgens een dienstregeling een pendel laten rijden tussen kop- en schaduwstation.

En tussendoor zien jullie mij regelmatig op dit forum in andere topics: defecte Viessmann decoders, plaatsen van een nieuwer type decoder in een loc (BR 18), etc.

Tot slot is het eerste hele kleine stapje gezet op weg naar scenery: de bouwdoos voor de brug richting het Kopstation staat klaar om in elkaar te worden gezet. Maar eerst nog veel informatie halen uit de scenery topics op dit forum :idea:

Stay safe,
Rob.

Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Dat testrijden belangrijk is ondervind ik regelmatig 8o Al eerder heb ik in een topic beschreven dat ik problemen had met de wisselaandrijvingen die ik zo'n 10 jaar geleden had aangeschaft (74490). In de beide schaduwstations heb ik die vervangen door de 74491 (V2.0). Deze worden intensief gebruikt en tot nu toe zonder problemen :thumbup: Voor de uitrijsporen van de schaduwstations en het kopstation heb ik echter gebruik gemaakt van de oude aandrijvingen met externe decoders en een Powermodule. En één voor één functioneren ze niet meer :evil:

Afgelopen dagen heb ik alle wissels met een oude aandrijving gedemonteerd en het palletje van de eindschakelaar verwijderd. Dat is overigens een aan/uit-uit/aan schakelaar en ik heb ook de verbinding die bij de schakelaar in rust doorverbonden moet zijn gecontroleerd (en/of doorverbonden). Alle aandrijvingen werken nu weer zoals het hoort -met ferme klap- en we gaan door met testrijden :)

Mvrgr,
Rob.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Hoi Rob,

De aandrijvingen houden ons bezig, ook hier pas ik ze allemaal aan en soldeer de schakelaars eruit en overbrug dan met een draadje de twee soldeer contacten.

In het schaduwstation heb ik de uitgaande sporen / wissels niet voorzien van een aandrijving maar het veertje losgehaald zodat de wisseltong vanzelf in de juiste stand gaat staan.

Hoe gaat het verder met testen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Hoi Peter (en alle andere volgers),
Dank voor je schopje :) Het is alweer een tijdje geleden dat ik het forum had bezocht en dan heb je opeens 11 pagina's ongelezen berichten 8o
Afgelopen weken is er meer rond en aan het huis gebeurd dan aan mijn modeltrein. Toch heb ik af en toe alle treinen laten rijden. Zonder problemen gelukkig (alhoewel het al snel nuttig blijkt om de railgum te gebruiken, zeker op de bezetmelders) en alle wissels functioneren nog naar wens!

Mooiste nieuws is dat ik 1 augustus de DB V 160 006 (Märklin 39741) kon ophalen. Wat een geweldig mooi locje is dat (zie foto) en deze is speciaal bedoeld voor het heen-en-weer verkeer tussen mijn kop- en schaduwstations. Na een korte snelheidsmeting en rappe instellingen in iTrain heeft 'Lollo' z'n eerste ritjes gemaakt. Nu even geparkeerd in het kopstation in afwachting van koelere tijden op zolder (en die lijken er nu aan te komen :D)

Maar goed, er wachten in deze zomerperiode nog genoeg andere klussen en gelukkig ook nog vakantie in september voordat ik met enige regelmaat weer op de zolder te vinden zal zijn ;)

Hartelijke groeten,
Rob.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Hallo iedereen,
Afgelopen dagen is er genoeg regen langs gekomen om weer regelmatig op m'n zolder te zitten. De treinen moeten zoveel mogelijk rijden tenslotte, dat scheelt railgummen. Alhoewel dat op sommige plaatsen toch alweer nodig was 8o

Bij het testrijden pendelen er -volgens een route in iTrain- ook reizigerstreintjes op en neer tussen het bovenste schaduwstation en Kopstation Marre ( op onderstaande tekening de punten A en B ). Dan valt op dat zo'n relatief kleine trein -de V75 of Lollo- een lang blok in het schaduwstation bezet houdt. Daar heb ik wat op gevonden en inmiddels ook uitgevoerd: een extra opstel-pendel-spoor in het schaduwstation (spoor B dus), dat ongeveer net zo lang is als spoor A. De benodigde wissel en rails had ik nog liggen, alleen het aansluiten van de bezetmelders was nog een dingetje. Geen vrije ingangen meer op de S88n, dus er moesten wat aansluitingen worden verplaatst. Allemaal goed gelukt gelukkig (zie beide foto's) en het testrijden is weer begonnen. Tot nu toe ben ik heel happy met deze modificatie.

Voorlopig ga ik weer verder met het inregelen van de locs in iTrain :)

groeten,
Rob.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Beste allen,
Als je aan het testrijden bent (10x  ;)), dan lijkt er verder niet zoveel te gebeuren aan de baan. Geen spannende verhalen voor het forum... En dat terwijl toch grote sprongen voorwaarts worden gemaakt :thumbup:

Allereerst ben ik er achter gekomen dat er een probleem (klik) was met m'n bezetmelders. De laatste drie bezetmelders S88n veroorzaakten storing in iTrain. Dat vergde zoveel aandacht van iTrain, dat andere zaken (zoals op positie rijden en op tijd stoppen in een blok) niet betrouwbaar wilden lukken. Zoals jullie kunnen lezen in mijn post heb ik dat bezetmelder probleem opgelost.

Ik ben lange tijd bezig geweest met het ijken van de snelheid van de locs en het tijdig stoppen in blokken (mede door die knipperende bezetmelders). De ervaringen die ik daar mee heb opgedaan (zoals bv een lang (!) en realistisch ijktraject inrichten) zal ik in een aparte post samenvatten. Maar het resultaat is dat ik nu een heel goed gevoel heb bij het betrouwbaar en consequenmt op positie rijden. Treinen stoppen nu in ieder blok op de juiste positie met een speling van max. één cm. Top dus :)

En ja, ik heb ook weer twee wisselaandrijvingen vervangen  >:-D >:-D Wat een drama die dingen uit 2010!

Er was ook een klein beetje opbouw: verlichting -een ledstrip- in het onderste schaduwstation; nu hoef ik niet meer met een zaklampje te kijken of de treinen op de juiste plek stoppen (zie foto).

En tot slot omdat het Kopstation zo mooi werkt, ook nog een foto daarvan. De goederenlocs wachten met smart op de leisteengroeve en de passagiers op het recreatiemeer :D

Tot de volgende update,
Rob.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Hoi Rob,

Fijn dat je de storing hebt gevonden, bij een computer gestuurde baan moet je kunnen vertrouwen op je bezetmelders anders loopt / rijd het in het honderd.

Had je bij die twee wisselaandrijvingen ( uit 2010 ) de schakelaars verwijderd?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
 @citaat Hoi Peter,
Wel een les geleerd inderdaad: vertrouwen op wat je ziet op het scherm 8o Die bezetmelders gingen allemaal (!) zo nu en dan aan/uit in het schakelbord van iTrain, maar ik heb er nooit iets achter gezocht omdat ik problemen verwacht bij één bezetmelder en niet allemaal tegelijk.

En van die wisselaandrijvingen had ik inderdaad de schakelaars al verwijderd: echter alleen het hefboompje en niet doorverbonden. Ook dat laatste had ik beter gelijk kunnen doen...

Mvrgr,
Rob.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Als je zo'n 10 jaar een pauze hebt gehad in je hobby, dan zijn er van die klussen waar je ooit aan bent begonnen, maar die nooit zijn afgemaakt. Afgelopen dagen heb ik, naast heel veel testrijden :D, één zo'n klus opgepakt: het inbouwen van een decoder, interieurverlichting en sluitlichten in zes 'Blauer Enzian' wagons (Märklin 00776-01 t/m 06). Alle materialen had ik al en het inbouwen zelf ging ook vlot. Ook het programmeren van de decoder ging op het programmeerspoor prima met de MS2. Mijn eerste wagon met DCC-adres 1 rijdt daarom nu rondt. Hieronder een bouwverslagje in foto's.

En om die wagons in de juiste volgorde achter de E03 te hangen heb ik het internet afgespeurd. Hieronder een kopie van -een deel van- de gevonden informatie. Voor degenen die met iTrain rijden: makkelijk op te nemen in het commentaarveld van de eerste wagon (of allemaal natuurlijk) ;)

Hartelijke groeten,
Rob.

=====
De wagons in de set:
Naar Hamburg:
00776.01   Snellzugwagen-Abteilwagen 1. Klasse   Avümh 111   DB   61 80 19-80 101-7   beige/rot, Dach silbern; Wagenränd schwarz   "TEE 55/56 ""Blauer Enzian; W3; Hamburg"""
00776.02   Snellzugwagen-Grossraumwagen 1. Klasse   Apümh 121   DB   61 80 18-80 102-6   beige/rot, Dach silbern; Wagenränd schwarz   "TEE 55/56 ""Blauer Enzian""; W4; Hamburg"""
00776.03   Snellzugwagen-Abteilwagen 1. Klasse   Avümh 111   DB   61 80 19-80 107-4   beige/rot, Dach silbern; Wagenränd schwarz   "TEE 55/56 ""Blauer Enzian; W5; Hamburg"""
00776.04   Speisewagen, 1. Kl. DSG   Wrümh 132   DB   61 80 88-80 108-8   beige/rot, Dach silbern; Wagenränd schwarz   """TEE Blauer Enzian; Hamburg"""
00776.05   Barwagen, 1. Kl. DSG   ARDümh 105   DB   61 80 84-80 102-5   beige/rot, Dach silbern; Wagenränd schwarz   """TEE Blauer Enzian; W6; Hamburg"""
00776.06   Snellzugwagen-Abteilwagen 1. Klasse   Apüm 121   DB   61 80 18-80 110-9   beige/rot, Dach silbern; Wagenränd schwarz   "TEE 55/56 ""Blauer Enzian""; W7; Hamburg"""

Volgorde van de wagons:
Im EK-Buch "TEE-Züge in Deutschland" auf Seite 110 ist ein Bild des TEE "Blauer Enzian". Dort hat er folgende Wagenreihung:
Apümh 121 - Großraumwagen
ARDüm 105 - Barwagen
WRümh 132 - Speisewagen
Avümh 111 - Abteilwagen
Apümh 121 - Großraumwagen
Avümh 111 - Abteilwagen

Somit reichen die 6 Wagen aus dem Set aus, um einen vorbildgerechten Zug zusammen zu stellen.
=====

Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Mooi; hoe lang is nu de totale trein?

In de 'verkorte' versie van deze serie heeft M* ook een wagon met een glazen uitzichtskoepel (4090).
Was dat een echt bestaande wagon en zo ja, waar hoort die dan thuis in de volgorde?

gr. Gertjan
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
 @citaat Die wagon heeft echt bestaan. Volgens mij was deze in het midden van de trein te vinden.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
 @citaat
De uitzichtwagens waren oorspronkelijk aangeschaft voor de Rheingold trein. Begin 70er jaren zijn ze omgespoten in de TEE kleuren.
Deze wagens reden ook in Nederland, wat de Rheingold vertrok vanaf Amsterdam (en Hoek van Holland dacht ik).
Een tijdje lang reden wagens in de Rheingold kleuren en wagens in de TEE kleuren door elkaar.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Citaat van: Gertjan H op vrijdag 30 oktober 2020, 14:38:03
Mooi; hoe lang is nu de totale trein?
....
De totale trein is nu 194 cm lang. Past gelukkig prima in mijn schaduwstations :thumbup:

En volgens Märklin was het voorbeeld van de 4090: 'Voorbeeld: TEE-panoramarijtuig ADüm 101 van de Deutsche Bundesbahn (DB). 1ste klasse.'. En als je dan op ADüm 101 zoekt kom je o.a. op deze website uit met heel veel info. Er staat bv een uitleg van de letters van de wagon: 'The meaning of the letters was as following: "A" stood for 1st class, the "D" stood for the fact that there was a small luggage compartment, the "ü" stood for coach corridors between coaches, the "m" stood for coaches which were longer than 24 meter and equiped with the so-called "Gummiwulstübergängen", the modern coach corridors, and electrical heating or heating with the central train wire, and the "h" stood for the fact that the energy supply in the coach was done with an axle generator.'

Maar waar die wagon in de trein zat 8o

Mvrgr,
Rob.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Hoi Volgers,
Mijn volgende klus is om te starten met de scenery van het Kopstation; weer iets heel anders dan digitaal rijden en bouwen :D Een leisteengroeve moet dat min of meer worden. Hoe te beginnen weet ik nog niet, maar dat ga ik vast uitvinden op dit forum :idea: :)

Wat mij wel dwars zat is dat als je begint met scenery en er gaat iets mis met wisselaandrijvingen (en daar heb ik ruime ervaring mee helaas) je de wissel zou moeten demonteren en daarmee ook de scenery weer 'overhoop' haalt. De oplossing had ik een paar keer gezien op het forum: er voor zorgen dat je aan de onderkant van de grondplaat ook bij je wissel kunt. Gisteren dan eindelijk eens begonnen aan die klus en het Kopstation Marre gedemonteerd. Hieronder een fotoverslagje daarvan. Vandaag nog twee wissels te gaan en dan de hele boel weer aansluiten en testen.

En op dit forum zijn veel supermooie scenerydraadjes, maar veelal van gevorderde creatievelingen. Mochten jullie leuke en informatieve links hebben voor scenerybeginners dan zou dat erg mooi zijn :thumbup:

Fijne dag allemaal,
Rob.

Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Citaat van: basjuh1981 op vrijdag 30 oktober 2020, 15:06:00@citaat Die wagon heeft echt bestaan. Volgens mij was deze in het midden van de trein te vinden
En hier is die in het echt:

Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Het vervolg :)
Het Kopstation ziet er inmiddels weer uit alsof er niets is gebeurd. Maar dat bereikbaarheid van wissels vanaf de onderzijde handig is, heb ik helaas al mogen ervaren. Weer zo'n oude aandrijving die defect ging 8o Ik heb nu een set nieuwe aandrijvingen aangeschaft (74491) en als er weer een oud type stuk gaat wordt die gelijk vervangen door een nieuwe!

Ik heb mijn baan zo opgezet dat ik kan wisselen tussen activiteiten. Ontwerpen en (technisch) bouwen heb ik in de afgelopen maanden gedaan -maar is zeker niet afgerond- en het min of meer op zich zelf staande Kopstation lijkt mij de ideale plaats om met scenery te beginnen. Op YouTube zijn heel wat workshops te vinden over het maken van scenery en de kunst is -voor mij- om eenvoudig te beginnen ;)

Afgelopen weken ben ik begonnen met het maken van een 'diorama-bak' rond mijn Kopstation. Ik heb daar 6mm populieren multiplex voor gebruikt en het hout in bruin/zwart geschilderd (RAL 8022), een kleur die blijkbaar ook vaak als eerste laag van de bodem wordt gebruikt. Maar dat is ongetwijfeld afhankelijk van het einddoel.

Tussendoor heb ik ook de eerste rotsen gegoten met behulp van een mal en het resultaat vind ik top. Nu nog even bedenken waar die een mooi plekje kunnen vinden... Op de laatste foto zien jullie de hoek van het Kopstation waar ik ga starten. Het idee is om daar een rotsachtige heuvel met uitkijkpunt over het rangeer/werk terrein te maken. Met wandelpad voor de werknemers die daar gaan lunchen. En als je eenmaal begint zullen er ongetwijfeld meer ideeën opborrelen!

Mvrgr,
Rob.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Hoi Rob,
Heb je hele topic nog eens doorgenomen, evenals de 'afgeleide' topics over het ontwerpen van het kopstation e.d.
Maar nu ik je ontwerp bekijk heb ik een vraag: klopt het dat er nog ergens een doorgaand station moet worden ontworpen?

Of is de baan alleen het kopstation en de 2 schaduwstations. Ik dacht zelf het eerste: een 2e station + BW. Dus dan komt er binnenkort weer een ontwerptopic  aan: ontwerp hoofdstation + integratie BW?

gr. Gertjan
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Hoi Gertjan,
De baan moet worden zoals jij denkt: nog een BW en extra station. Dat zit dan onder het schuine dak, tegenover het kopstation, aan de andere zijde van de zolder. Het idee van een kopstation was er eigenlijk het laatst, maar heb ik gedaan om met scenery te kunnen experimenteren op een relatief klein oppervlak. Of er binnenkort al een ontwerptopic aankomt weet ik niet; eerst ervaring op doen met scenery knutselwerk ;)

Mvrgr,
Rob.
Re: Bouw van een BW en Station: Eerste Scenery Stapjes
Hi Allen,
Afgelopen week is het XPS-schuim binnen gekomen in verschillende dikten en een hete draad schuimsnijder. Ook voor scenery heb je weer een hoop gereedschap en materialen nodig ;) Een deel daarvan had ik zo'n tien jaar geleden al aangeschaft, maar pas als je echt aan de slag gaat ontdek je wat je mist 8o Onderstaande fotoverslagje geeft de vorderingen in het Kopstation Marre weer. De zwarte acrylverf op de rotswand moet nu even drogen en dan kunnen we er voorzichtig weer wat grijs overheen laten 'lopen'.

En ik wordt altijd blij van positief kritische opmerkingen :thumbup:

Fijne zondag,
Rob.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Hallo Rob,


Dat ziet er strak uit! Ik ben benieuwd naar je verdere vorderingen en blijf je zeker volgen.

Maar mag ik vragen waar jij de XPS-platen vandaan hebt? Ik ben heftig opzoek, maar kan alleen maar ''bulkleveranciers'' vinden die hele pakken tegelijk verkopen. Dat is natuurlijk wat veel als je met verschillende diktes wilt werken zoals jij ook doet.


Groeten en fijne feestdagen,

Edwin
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Hoi Edwin,
Het was inderdaad lastig te vinden, maar ik heb ze hier vandaan: 'De Isolatie Toko'

Fijne feestdagen,
Rob.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Geweldig zo'n regenachtige dag; kun je lekker veel doen (en leren) ;)
Het matzwart is weg en de eerste boom staat.

Mvrgr,
Rob.