Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Onlangs een "Ultrasoon reinigingsapparaat" aangeschaft. Hoe er mee om te gaan?

Gestart door i_m_johny vrijdag 06 december 2019, 18:36:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Onlangs een "Ultrasoon reinigingsapparaat" aangeschaft. Hoe er mee om te gaan?
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Onlangs een "Ultrasoon reinigingsapparaat" aangeschaft. Hoe er mee om te gaan?
Heb onlangs een "Ultrasoon reinigingsapparaat" aangeschaft.

Hoe hier mee om te gaan?

1). WAT:
---------
Ben van plan er wielen mee schoon te maken (los van de wagens halen en dan weken in het bad met ultrasound behandeling).
Ook leek mij haalbaar om bijv. de volledige motor (Permanent Magneet en Anker) er wellicht mee te kunnen behandelen.

Zouden er nog meer toepassingen zijn?

2). HOE:
---------

De handleiding geeft water aan, maar dat lijkt me hiervoor niet handig. Wel of niet waar?
Kun je water met bijv. wasbenzine mengen of zoiets?

Er schijnt een speciaal goedje te zijn wat je hiermee kunt gebruiken. Iemand ervaring ermee en een naam wellicht?

Groeten,

Jan
Re: Onlangs een "Ultrasoon reinigingsapparaat" aangeschaft. Hoe er mee om te gaan?
Ik zou in ieder geval een "geleider" toevoegen aan het water. Daar zijn hele mooie, en niet goedkope, producten voor, maar in de tijd dat ik de ultrasoon nog gebruikte voor mijn tatoeëerspullen deed ik er (op aanraden van een verkoper van ultrasoons) een scheutje afwasmiddel in. Werkte bijzonder goed, en goedkoop. Wasbenzine zou ik niet direct doen, door de geluidstrillingen wil het bad nog wel eens warm worden. Lijkt me geen goede combinatie  :D
Re: Onlangs een "Ultrasoon reinigingsapparaat" aangeschaft. Hoe er mee om te gaan?
Ik doe een veel groene zeep in met een beetje water wanneer ik mijn airbrush ermee schoonmaak. Verfresten gaan er prima mee los.
Re: Onlangs een "Ultrasoon reinigingsapparaat" aangeschaft. Hoe er mee om te gaan?
Hi

Ik heb bedrijkfsmatig veel met een Ultrasoon reinigingsapparaat gewerkt en we gebruikten van alles en nog wat.
Dan zat er in het apparaat water en daarin een kleiner inzet bakje met reiniging spul.
b.c. water met dreft, wasbenzine, alcohol ect. al naar gelang wat er schoongemaakt moest worden.

groet
Harald
Re: Onlangs een "Ultrasoon reinigingsapparaat" aangeschaft. Hoe er mee om te gaan?
Wat betreft het mengen van wasbenzine en water: lijkt me lastig. Water is polair, wasbenzine apolair. Zonder bijv. wat zeep gaat dat niet werken. Hoeveel, en bij welke verhouding wel, weet ik ook zo niet.
Re: Onlangs een "Ultrasoon reinigingsapparaat" aangeschaft. Hoe er mee om te gaan?
 8) En wasbenzine is snelverdampend, dus vormt een gaswolkje en dat kan nooit goed zijn.
Vonkje erbij van het ultrasoone motortje en Boem. 8o
Het zal zo'n vaart niet lopen, maar toch. O:-D

Dirk-Jan
Re: Onlangs een "Ultrasoon reinigingsapparaat" aangeschaft. Hoe er mee om te gaan?
Op de zaak staat een 30 liter ultrasoonmachine.

Een ontvettendreiningingsmiddel voor lenzen is op basis van citroenzuur.
Je ziet de vettigheid als bolletjes boven komen drijven na een schud sessie.

Gebruik ik daar afwasmiddel schuimt t als een gek.

Mvg Robin
Re: Onlangs een "Ultrasoon reinigingsapparaat" aangeschaft. Hoe er mee om te gaan?
Ultrasoon zijn geluidsgolven geen motortje daarom moet je ook goed oppassen waar je het ding neer zit omdat je er doof van kunt worden je hoort het zelf niet dit geld zeker voor de goedkope varianten bij professionele ga ik er van uit dat ze daar iets voor gemaakt hebben kwa afscherming.
Re: Onlangs een "Ultrasoon reinigingsapparaat" aangeschaft. Hoe er mee om te gaan?
Ik vind je topictitel nogal curieus, Johnny.
Zoals: "Ik heb een schroevendraaier gekocht". "Hoe er mee om te gaan?".
Hoewel; bij een schroevendraaier wordt doorgaans geen gebruiksaanwijzing meegeleverd. :D
Re: Onlangs een "Ultrasoon reinigingsapparaat" aangeschaft. Hoe er mee om te gaan?
Ik gebruik water plus paar druppeltje ?Dishwash-cleaner? oftewek vaatwasmachine reiniger. Is geconcentreerder als vaatwasmiddel.
Gebruik het bij metalen delen van mijn revisielok?s en mijn airbrushapparaat. Alles wordt spik en span schoon.
Re: Onlangs een "Ultrasoon reinigingsapparaat" aangeschaft. Hoe er mee om te gaan?
Ik gebruik de vloeistof die geleverd werd bij m'n ultrasoonreiniger: Tickopur RW 77 van Dr. H. Stamm Gmbh.
Re: Onlangs een "Ultrasoon reinigingsapparaat" aangeschaft. Hoe er mee om te gaan?
LS
Wellicht is er wel een "schoonmaak"expert in de familie of gezin.Dat is meestal degene die, bij gebrek aan een vaatwasser, de dis afwast .
Trouwens, laat dit topic maar niet aan dat persoon lezen, want dan ben je gelijk de sjaak voor wat betreft de afwas.Met zoveel deskundigheid wat wordt gedeeld.! :)
Groet Koos .

PS Mijn tip. Wat water met  een paar druppels citroenafwas., ruikt allemaal ook nog eens heerlijk fris.(Ik heb een vaatwasser ,dus heb van bovenstaande geen hinder).
Re: Onlangs een "Ultrasoon reinigingsapparaat" aangeschaft. Hoe er mee om te gaan?
 @citaat ik heb toch al meerdere topic gelezen van mensen die de vaatwasser wel voor modeltrein zaken gebruikten ontvetten van een kap voor het spuiten rails schoonmaken enz.
Re: Onlangs een "Ultrasoon reinigingsapparaat" aangeschaft. Hoe er mee om te gaan?
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 07 december 2019, 11:45:32
Ultrasoon zijn geluidsgolven geen motortje daarom moet je ook goed oppassen waar je het ding neer zit omdat je er doof van kunt worden je hoort het zelf niet dit geld zeker voor de goedkope varianten bij professionele ga ik er van uit dat ze daar iets voor gemaakt hebben kwa afscherming.

Je hoort het wel degelijk. Geen toon maar druk op je oren.
De gebruiksaanwijzing zegt ook oorkleppen te dragen binnen. 5 m van een werkende machine.
Re: Onlangs een "Ultrasoon reinigingsapparaat" aangeschaft. Hoe er mee om te gaan?
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Onlangs een "Ultrasoon reinigingsapparaat" aangeschaft. Hoe er mee om te gaan?

Maar als dat zo'n impact kan hebben, wat is dan het effect op huisdieren?

Want ik heb een hond, die daar dan dus last van zou kunnen hebben?

Groeten,

Jan
Re: Onlangs een "Ultrasoon reinigingsapparaat" aangeschaft. Hoe er mee om te gaan?
 @citaat Dan neem je toch maatregelen zoals   ;)