Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Digitale Märklin Besturing
| | |-+  Oplossen storing(en)
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Oplossen storing(en)  (gelezen 157 keer)

ArnoldRG

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Oplossen storing(en)
« Gepost op: donderdag 05 december 2019, 01:11:17 »

Geachte forumleden,

Ik ben ca 3 a 4 jaar geleden begonnen met deze fantastische hobby. Dat het Marklin zou worden stond voor mij eigenlijk vast en uiteindelijk gekozen voor een K-Rail-baan, digitaal, met een IB I. Door gezondheidsperikelen schiet het allemaal niet zo op maar ik denk dat er niets leuker is als deze opbouw fase. Er zijn diverse periodes geweest dat de locs reden. Maar het digitale component is nog heel beperkt. Melders (Digikeijs) zijn wel aanwezig maar moeten nog geconfigureerd worden.
Na de zomer ben ik met aanpassingen van de baan aan de gang gegaan. Het betreft een 'ovale vorm, met 13 wissels, 3 opstelsporen. Ik kan dus in principe in de ronde rijden. Sinds ik rails verleg, heb ik kortsluiting in de baan. Ik heb uiteraard alles al nagelopen op  rail-contacten en bedrading. Het e.e.a. wel gevonden en vervangen maar dat heeft niet tot resultaat geleid. Als ik delen van de baan uitsluit, duurt het even voordat de IB in de kostsluiting schiet, (hij wordt dan warm)  maar uiteindelijk blijft ie dus niet in de lucht.
Er ligt een ringleiding (VD draad)  met 9 aansluitingen naar verdeelplaatjes (Marklin / Faller)  waar maximaal 2 x 8 aansluitingen (poanning en ' massa' ) op kunnen. Er zijn minimaal zo'n 70 aansluitingen voor spanning en evenveel voor de ' massa' .
Ik  verwacht niet dat het forum dit even gaat oplossen, maar mijn vraag is hoe ik dit het beste kan aanpakken. Hoe zou ik het meest efficient - zonder alle rail los te halen - de boel kunnen procesmatig kunnen nalopen. Hoe kan ik op een logische manier en procesmatig deze storing aanpakken? .Ik ben wel in het bezit van een goede multimeter (Fluke) maar kan hier niet goed mee omgaan. Spanning meten lukt wel maar weerstand meten heb ik geen benul van. (in t algemeen niet van de elektra / elektronica ).
Het zou mooi zijn als iemand kan verwijzen naar een site of boekje dat uitgebreid en in Jip en Janneke taal uitleg geeft over het gebruik.
Heel verhaal geworden. Maar ik word nu gek van deze storing(en) zonder te weten hoe nu dit goed aan te pakken en in te richten om in het vervolg te voorkomen weer weken bezig te zijn met een oplossing.
Gelogd

Hero

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • De bouw van Hero's baan
Re: Oplossen storing
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 05 december 2019, 02:15:21 »

Begin eens met een simpel rondje neerleggen om je IB te testen en rond te rijden.
Buiten je probleembaan om. Dan weet je zeker dat deze geen probleem heeft.

Stuur je je wissels ook via decoders aan?

In principe mag je geen contact meten tussen de puko en de massa/ railstaven.
Je fluke bezit een piepstand.
Zit onder een van de toetsen bij weerstand meting.
Meet pennen tegen elkaar aan is piepen dus kortsluiting.  Kun je dus proberen zonder je baan.
Zet je deze pennen  op een stuk baan wat geïsoleerd is van de rest. Dus links en rechts een rail los en alle aansluit draden los moet het stil blijven. ( een meetpunt op de puko en een tegen een railstaaf)
Zo de hele baan langsgaan.

Daarna steeds een stuk erbij aansluiten en weer meten. Dan zou je het moeten vinden.

Let op eventuele wissel decoders afkoppelen.

Mvg Robin

VT601

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • VT601 is one of my favorite trainsets
    • Modelbaan en meer
Re: Oplossen storing(en)
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 05 december 2019, 09:15:17 »

Ik zou beginnen om eerst eens de handleiding van jouw multimeter te lezen.
De meesten hebben een instelling voor het bepalen van de weerstand. Deze wordt vaak aangeduid met een diode-symbool oof het Ohm-teken.
Met deze instelling beide pennen verbinden moet een melding opleveren of een piep-signaal. (vandaar het begrip doorpiepen)

Vervolgens kun je de ringleiding loskoppelen van de baan bij de verdeelpunten en controleren of daar problemen zijn.
Dan één voor één de aansluitdraden naar de baan weer aankoppelen.
Daarvoor hoeft de IB niet te zijn aangesloten.

Bij sluiting krijg je wederom een melding bij controle via de multimeter.

John (VT601)
Gelogd
VT601 is my favorite
Ik rij met marklin digitaal , periode IV en CS3+


https://modelbaan-en-meer.000webhostapp.com/

https://www.youtube.com/user/vt601
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.197 seconden met 24 queries.