Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

decoder kapot??

Gestart door Veerman woensdag 04 december 2019, 18:39:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
decoder kapot??
Lid sinds: 2006

Volendam

offline
decoder kapot??
Hey forummers! Ik heb n vraag over mijn lok. Dit betreft lok nr 37461 serie 465 BLS. Hierin zit n mfx decoder. Nou is het geval dat de print ontzettend warm werd en rook is er uitgekomen dus is er iets mis. Decoder reageerde per minuut minder op alles terwijl bij aanvang op de rollenbank alles werkte. Wilde de lok in laten lopen op de rollenbank want lok was nog niet eerder gebruikt om daarna een poging te doen tot ijking. Durf nu niet meer op de rollenbank te zetten.
Mocht er nu een vervanging in moeten wat zijn dan mijn mogelijkheden? Ik hoef geen mfx want die wil ik het liefst uitschakelen.
Ben wel n mega newb op dit gebied en heb geen idee wat dit gaat worden. Heb ook geen zin om elke keer langs een marklin dealer te gaan voor ombouw dus wil het zelf gaan proberen.
Hoor veel over esu maar sta erbij en kijk ernaar. Alles lijkt op elkaar.
Iemand advies en waarom die?
Alvast bedankt en mvg Frank
Re: decoder kapot??
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: decoder kapot??
Hoi Frank,

Mijn eerste gedachten is dat de motor erg zwaar loopt waardoor er erg veel stroom van de decoder gevraagd wordt.
Dit zou de warmte kunnen verklaren, ik denk dat je eerst moet uitzoeken of de motor niet de boosdoener is want dan krijg je dezelfde problemen met een andere decoder.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: decoder kapot??
Lid sinds: 2019

offline
Re: decoder kapot??
Vijfpolige oude motor die vol zit met koolstof van de koolborstels vooral de lamellen. Maak dit schoon en je lok zal weer werken. Blijf je doorgaan blaas je de mfx decoder op.
Koolborstels vervangen als je er mee kan tekenen.

Voornaamste oorzaak vaak overmatig olie of vet.

https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_Motor_en_Drijfwerk_Reinigen

Re: decoder kapot??
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: decoder kapot??
:idea: Elektronica bevat rook, als de rook er uit is werkt het niet meer.
Re: decoder kapot??
Lid sinds: 2006

Volendam

offline
Re: decoder kapot??
Motor zwaar loopt zou kunnen want het maakte wel wat lawaai. Het zal dan door opgedroogde olie moeten komen want de lok was nieuw en nog nooit gereden. Koolstof zou dus niet de oorzaak kunnen zijn.  Nu zou ik dus de motor moeten demonteren maar ik denk dat de schade er al is aan de decoder. Hoe weet je nou welke decoder en wat voor n motor in de lok zit? Ik heb het nergens kunnen vinden.

Waar zou ik deze decoder dan voor kunnen vervangen?
Mvg Frank
Re: decoder kapot??
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: decoder kapot??
Misschien heb je wat aan deze wiki-pagina's
De BLS 465 is een Re4/4, die ook bij de SBB als Re 460 bekend is.

39608_Re460
3760.10_Re460

John (VT601)

Re: decoder kapot??
Lid sinds: 2014

offline
Re: decoder kapot??
Zover ik het kan zien zit hier een 5 polige DCM motor in en een sounddecoder.
Ik heb het vermoeden dat het probleem in het motorschild zit zou je hier een foto van kunnen maken,heb je gezien dat de rook uit de decoder kwam?
Hou er wel rekening mee dat als je er een ESU decoder in wilt zetten er mogelijk een MTC21 lopi4 M4 MKL of een MTC21  Soundlok 5 MKL in moet ivm de zwitserse lichtschakeling.
Re: decoder kapot??
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: decoder kapot??
Het eerste waar ik altijd naar kijk is de Ersatzteil Liste, stomweg om te weten wat voor motor er in zit.
En net als hmmglaser kom ik dan uit op een DCM-motor. helaas zit deze loc nog niet in de 3-rail wiki.
Re: decoder kapot??
Lid sinds: 2006

Volendam

offline
Re: decoder kapot??
Ik ben de weg al lang kwijt. Heb in de wiki gekeken maar daar raak ik het spoor ook kwijt. De rook kwam zeker weten bij de decoder vandaan en heb m gelijk van de rollenbank afgehaald. Foto heb ik wel gemaakt maar weet niet of deze voldoende details toont.
Mvg Frank
Re: decoder kapot??
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: decoder kapot??
Dit ziet er duidelijk uit als een DCM motor met een permanent magneet.

Met een nieuwe decoder kom je al een heel eind. Je moet nog wel nagaan waar de rook schade heeft aangericht.
Dat zou ook op de print kunnen zitten.

Soldeer de blauwe en groene draden eens van het motorschild los en probeer met bijv 9-12V gelijkstroom de motor te laten draaien. Gaat dat goed, dan zit daar het probleem niet.

Wil je dat ik of John Loony Tunes er serieus naar kijken, kom dan komende donderdag 12-12 naar de stamtafel in Barendrecht.

John(VT601)
Re: decoder kapot??
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: decoder kapot??
Citaat van: Veerman op donderdag 05 december 2019, 21:46:00
Foto heb ik wel gemaakt maar weet niet of deze voldoende details toont.
In elk geval staat de foto recht (op m'n Firefox), dat is al heel wat.

Citaat van: NL-modelspoor op woensdag 04 december 2019, 20:30:18
:idea: Elektronica bevat rook, als de rook er uit is werkt het niet meer.
Dat idee begrijp ik even niet. De enige condensator die ik ooit (1981 of zo) opblies (een ding van 15 cm), gaf een hoop gele rook. Gelukkig kon het keukenraam (3x3 m) open. Goed luchten is de aanbeveling. Als elektronica in rook op gaat, is dat ongezond voor de luchtwegen.
O ja, daarna deed hij het inderdaad niet meer. Alle begin is moeilijk, en een ongeluk zit in een klein hoekje.
Zo leer je nog eens wat bij.

Je hebt vaders die hun kroost verbieden met hun e* spullen te spelen. De mijne gaf me een boek erover. "Lees dat nou eerst eens even door voor je verder aanklooit. En hou voldoende stoppen paraat" (die had je toen nog). Vaders ....

Re: decoder kapot??
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

online
Re: decoder kapot??
Hallo Frank.
Naar je verlichting gaat een bruin-witte en een bruin-gele draad voor de extra functie. (SBB lichtwisseling)
Loopt er ook nog een bruin-rode en/of een bruin groene draad?
Zoniet, dan zou je een ESU dec. als vervanging kunnen nemen. Met of zonder geluid.
Maar het is handig om hem eerst te testen met een normale decoder.

Mvg. Marcel
Re: decoder kapot??
Lid sinds: 2006

Volendam

offline
Re: decoder kapot??
Heren bedankt voor het advies. Heb inmiddels contact gehad met ikke en die gaat er tijdens de stamtafel in de rijp n blik op werpen. Ik blijf er met mijn verstand ff vanaf want anders is er straks nog meer kapot😬. Het liefst wil ik er een esu in plaatsen maar we zullen zien wat de mogelijkheden zijn. Dit ivm de ecos en lokprogrammer die ik heb.
Mvg Frank.
Re: decoder kapot??
Lid sinds: 2006

offline
Re: decoder kapot??
Paar druppeltjes verse olie lost het probleem meestal wel op. Op de lager bussen waar de motor in draait.
De motor is de simpelste om te onderhouden.

Groetjes.
Re: decoder kapot??
Lid sinds: 2014

offline
Re: decoder kapot??
 @citaat een druppeltje olie los het piepen op wat ze wel eens maken maar je kunt beter vet gebruiken geeft minder problemen dan olie.
Alleen een rokende decoder heeft meestal een andere probleem van vervuilde collector tot niet gecentreerde as gaten waardoor te veel weerstand ontstaat en de decoder thermisch uitvalt.