Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Op zoek naar welke ombouw set nodig is

Gestart door Giro woensdag 04 december 2019, 14:46:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Beste mede leden,

In mijn tocht naar de digitalisering wil ik mijn oude modellen ombouwen.
Ik weet sommige zeggen niet doen  :( andere zeggen waarom niet :), ik wil het gewoon proberen :(.

Waar kan ik terug vinden welke ombouwset ik voor wel model nodig heb.
Ik overweeg zaterdag naar houten te gaan om me daar te oriënteren.
Ik heb nu deze modellen:

Dieselloc 220 043-4:          Marklin 3021.13

2 *Electrische loc E41024: Marklin 3037

stoomlocomotief 81004:    Marklin 3031

Wat moet ik aan gaan schaffen en waar kan ik ea vinden hoe ik deze types kan ombouwen.

Robert

Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Hi Robert,

Heb je al in onze Wiki gekeken ?
Heb je ervaring met ombouwen ?

groet
Harald
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Harald,

Ik heb gekeken maar kon het zo snel niet vinden. Misschien kijk ik verkeerd.

En ik heb geen ervaring dus wil eens kijken hoe het werkt .

Robert
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Dus deze wiki pagina bedoelt Harald.

Zoek en gij zult vinden: trefwoord "ombouwset"

3021 zeer waarschijnlijk set 60944 (LFCM)
3034 waarschijnlijk set 60943 (SFCM-motor) (er zijn ook versies met Drum-collector dus eerst nazien)
3031 waarschijnlijk set 60943 (SFCM-motor)

John (VT601)
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Hi Robert,

Als je nog hulp nodig hebt dan kan je eens op bezoek gaan bij een "3RailForum-Stamtafel" bij jou in de buurt.
klik hier

groet
Harald
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Hallo Giro .

Het ombouwen is niet moeilijk , maar het is wel fijn als iemand je dit een keer voordoet voordat je er zelf aan begint.
Het is echt niet zo moeilijk , maar je moet met een paar dingen rekening houden , en met welke decoders wil je straks gaan rijden , daar zit ook aardig wat verschil tussen.

Advies is , kijk bij je in de buurt of iemand je voor de eerste keer je wilt helpen.
Zo ie zo zit er bij jullie in Bergen op zoom een mooie club , die je daarmee zouden kunnen helpen.

Mvg: Alex

Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
John,

Bedankt voor je reactie. Ik heb wel wat oude artikelen gevonden met gebroken links.
Hoe zie ik wat voor motor ik heb. Ik weet dat de locs allen van voor 1965 zijn. Misschien dat de diesel loc jonger is. Deze heb ik in de jaren 90, gebruikt, gekregen.

Robert.
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Alex,

Ik denk dat ik weet wie je bedoelt. Daar ga ik zeker ff langs als ik alle voorbereiding getroffen heb.

Robert.
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Hallo Robert,
In de wiki kan je van veel locs terugvinden wat voor een motor er in zit.

Succes met je ombouw

Groet, Erik
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Met wat van centrale rij je ivm protocol wat je wilt gaan gebruiken?
De beste optie is 5 polige met decoder maar dan moet je wel denken aan plus minus 50 euro per lok.
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Hi Mark,

Ik hen een 60651 en 60652. Deze ondersteunen volgens mijn gegevens geen DCC decoders, dus zal ik MFX decoders gaan gebruiken.

Robert
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Dat wordt dus of Marklin of ESU.
Vergeet ook niet om 6 steekfittingen en bijbehorende lampjes aan te schaffen.
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Ik zou dan kiezen voor de Marklin decoders 60972 dit is een mtc21 met dragerprint erbij welke je op de plek van de omkeerschakelaar plaatst.
En dan een passende motorset erbij 60943 kleine schijfcollector of 60944 voor grote schijfcollector.
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Wate bepaald of je de 60943 of 60944 moet/wil gebruiken?
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
En je ziet bij demontage wel het verschil zien tussen de 2 in collector grote(koperen schijf)en verschil in motorschild.
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Robert,

Märklin ruste nieuwe modellen tot ongeveer begin 70er jaren uit met twee soorten motoren, de LFCM en de SFCM, beide met een platte schijfvormige collector.
De collector is het deel waar de koolborstels tegenaan gedrukt worden en zo contact maken met de spoelen in het anker.
De LFCM (Large Flat Collector Motor) zit o.a. in de V200, zie ook de wiki LFCM. ==> Klik
De SFCM (Small Flat Collector Motor) zit in de 3031 en de 3034, zie ook de wiki SFCM ==> Klik

Let wel op dat de 3034 (en varianten) in de loop van de jaren 70 met de nieuwere DCM moter werd uitgerust, zie wiki DCM. ==> Klik
Je moet dus even onder de kap kijken welke motor er in zit.
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Omdat ik overweeg ook een aantal van mijn analoge locs om te bouwen volg ik dit verhaal met interesse. Maar met de links naar de wiki en ook in de wiki zelf met de zoekfunctie krijg ik geen inzicht in de ?nieuwere? analoge locs, zoals de 3307 of 3312.

Is het niet zinvol deze om te bouwen en maar een digitale versie te kopen?

Groet,
Roel
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Hallo Roel,

Voor beide loks kan je setje 60941 gebruiken, heb er zelf al diverse loks omgebouwd.

Zelf doe ik dit omdat ik de loks toch al in me bezit heb.
Analoog krijg je er toch niet zoveel voor. En als je een beetje puzzel is er voor een leuke prijs wel ombouw materiaal te vinden.

M.vr.gr. Erwin
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
@Edwin,

Dank voor deze tip. Ik ben helemaal niet thuis in de digitale wereld. Net begonnen met een MS2 set waarmee ik een paar digitale locs, die ik heb, kan aansturen.

In de wiki lees ik dat de set 90641 alleen de motor betreft en niet de decoder.
Dus die moet er nog bij, lijkt me. Wat voor decoder is aan te bevelen die in ieder geval werkt met de MS2.

Groeten,
Roel
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Op dit forum staat duidelijk welke opties je hebt. Duurste optie is 5 polige motor en een mfx decoder van Marklin of Esu. Dan ben je 65 tot 75 euro kwijt per lok.
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
De 3307 en 3312 hebben beide een DCM (trommelcollector) motor, te herkennen aan de vierkante borstels.  Deze zijn goed om te bouwen met de 60760 ombouwset.
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
@David,
Bedankt voor je tip. Als je niet weet waar je moet zoeken lijkt het wel eens dat je in een bos verdwaalt en (letterlijk  :D) het spoor bijster raakt. Dan is het wel erg fijn dat je een simpel antwoord krijgt, waarmee je wel gericht verder kan zoeken.

@Erik,
Dank je. Dat van die trommelmotor was mij bekend. Met jouw tip voor de 60760 ben ik verder gaan zoeken. Het wordt me langzaam duidelijker.

Hartelijke groeten,
Roel
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Voor mij werd ooit een BR 85 3309 omgebouwd met een 6090 decoder ook de 33081 werd met deze decoder omgebouwd. Beide locs rijden voortreffelijk.
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Bedankt Johnny voor het meedenken. Ik neem jouw tip mee.

Groeten,
Roel
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
De 60760 is alleen interessant qua motor.
De decoder is een instapdecoder.
Tov een oude 6080 wat meer programeerbaar, maar bij het opschakelen zijn bij sommige stappen duidelijk de snelheidsvermeerdering te zien. Is niet echt vloeiend te noemen.

En waar ik weer niemand over hoor, is dat je ook de verlichting moet aanpassen als deze nog niet potentiaal vrij is.

Mvg. Marcel
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
We krijgen vaak dit soort vragen. Kunnen we niet een keer een soort stappenplan maken voor ombouw in de Wiki?

Iets als :
- Identificeer de motor
- Keuze van de motor (magneet en 3/5 polig anker, 7/8 tanden)
- Keuze van het juiste protocol
- Keuze van de juiste decoder
- Dragerprint
- Verlichting ombouw (waarom potentiaalvrij belangrijk is, LED + weerstandberekening, printjes)
- Geluid
- Belang van goede massa
- Belang van schone motor
- Kogellagers
- Functie-uitgangen (versterkt)
- Hoe testen van de motor
- Hoe adres programmeren
- Bijzonderheden van MFX
- Mogelijkheden voor Sinusmotoren
- Hulp bij stamtafels
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Als het nu al niet zo werkt ondanks dat er genoeg ombouw topics zijn waarom zou een wiki beschrijving dan wel werken?
Grootst probleem is dat men vaak al de aankopen doet voordat men zich erin verdiep heeft,bvb men koop een Ecos terwijl ze alleen met Marklin loks rijden of omgekeerd.
Als ik zelf iets wil leren dan ga ik op youtube kijken daar is alles te vind meestal ook stap voor stap uitgelegd snap je het dan nog niet is het misschien verstandiger om het aan iemand anders over te laten.
@David666 met een beetje zoek werk moet je een 5polige met MFX decoder voor iets meer dan 50 euro kunnen vinden een paar jaar geleden lukte het mij nog voor ongeveer 45 euro per lok.
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Wat een negatieve benadering bij een aardig voorstel. Je weet blijkbaar zelf wat je wilt dus heb je blijkbaar geen goedbedoelde hulp nodig. Anderen zijn er wel bij gebaat, dus geef dit voorstel een kans.
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Ik ben gewoon realistisch je kunt er energie in steken maar de vragen zullen gewoon blijven komen,het is gewoon een menselijke trek eerst vragen dan pas zelf gaan zoeken.
Verder kun je mensen ook de veel informatie geven zodat ze dichtklappen door de bomen zien ze het bos niet meer.
Tevens staat al deze info al in de wiki als je alles los en samen gevat gaat plaatsen word het naar mijn idee alleen maar meer verwarrend.
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Realistisch zijn is prima maar is nog niet hetzelfde als de mensen op weg helpen. Vaak worden er in topics adviezen gegeven die niet aansluiten bij datgene wat de vragensteller vraagt. Goed lezen (zowel door vragensteller als de beantwoorder) en een goed stappenplan kunnen dan sneller en beter tot een goed resultaat leiden.
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Ik waardeer het constructieve voorstel van ErikW, maar deel het realisme van Mark.
Als je het helder opschrijft klinkt het cynisch en negatief, terwijl dat niet zo bedoeld is.

Het is in het bedrijfsleven niet anders dan in de hobbywereld.
De verwachtingen van een product zijn zo hoog gespannen dat men de handleiding niet leest en de prijs voor lief neemt.
We leven in een niet-lees cultuur: Jan22, kan het misschien wat korter?

Vragen komen pas tijdens het ergernis- en leertraject. De handleiding is dan allang in de kliko gestort.
Bij onze hobby, met veel 2e hands aanbod, ontbreken handleidingen standaard.
Als een product al in de OVP zit, dan nog is het een wonder als er nog uitleg bij zit.

En dat is nou juist de waarde van dit forum, én van onze 3-rail wiki.
Er is altijd wel iemand die het nog wel weet, wel de manual las, of 'm zelfs nog terug weet te vinden.
Er is vaak nog iemand die gedreven en bedreven is, en/of over vakmanschap beschikt.
Ik ben er blij mee. Anderen ook, hoop ik.
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
 @citaat  :thumbup: Hoewel gedateerd zeker een goed uitgangspunt voor allen die zelf willen ombouwen. In de loop der jaren zijn er nieuwere decoders en ombouwsets bijgekomen, maar de uitgangspunten en de basistechnieken blijven hetzelfde.
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Even een reactie als wiki-redacteur.

Op zich kan ik leven met een beschrijving / stappenplan als Erik(W) bedoeld, echter merk ik ook te vaak dat amper in de wiki geozht is naar overeenkomstige situaties en informatie.

Het is bovendien nauwelijks mogelijk om volledig te zijn. In het lijste van Erik(W) staan namelijk ook een aantal zaken die niet persé voor iedereen relevant zijn. Voor mij (persoonlijk) is de discussie over "beste decoder" maar ook "kogellagers" niet relevant. Hierover bestaan zoveel meningen, die dan ook regelmatig leidien tot dezelfde soort discussie welke voetbalclub de beste is.

Ik ga me beraden of een dergelijk artikel een meerwaarde heeft en voldoende compleet kan zijn.

John (VT601, wik-redactie)
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
 @citaat Even hierop inhaken: ErikW spreekt over de juiste decoder (oftewel geschikt voor het systeem/loc) en niet over de beste.
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Beste forumvrienden,

Een hele discussie wordt hier gevoerd. Misschien dat het jullie helpt als ik - als een van de vragenstellers - eens weergeef hoe ik tot nu toe aan de gang ben gegaan.

Laat ik voorop stellen dat ik zelf diverse bijdragen aan de wiki heb geleverd, dus dat fenomeen als belangrijk zoekmedium is mij genoegzaam bekend.

MAAR als je je ergens in wilt gaan verdiepen, bijvoorbeeld ombouwen van analoog naar digitaal, dan kom je in een bos terecht met HEEL VEEL BOSPADEN. En dan verdwaal je al heeeeel snel.

Zo?n voorstel van Erik juig ik dan ook an harte toe: het geeft een zoekrichting aan.

Met alle respect voor sommige regeerders, ik vind het wat beschamend om ?die vragenstellers? maar te bestempelen als lieden, die niets zelf zoeken, handleidingen in de kliko gooien en maar erg gemakkelijk vragen stellen.... het zal ongetwijfeld wel eens voorkomen, maar ik denk dat het gemiddelde forumlid toch wat meer van het zelf uitzoeken is, en graag hulp ontvangt van (meer) ervaren forumleden.

En ik ben destijds lid van dit forum geworden vanuit 2 motieven: (1) kennis en ervaring en inspiratie van anderen op te doen en (2) anderen laten delen van mijn kennis en ervaring. Want ieder heeft zijn eigen specifieke kennisgevingen.

Ik wil niemand beoordelen of veroordelen, maar sommige reacties beantwoorden - voor mij althans - niet helemaal aan bovenstaande doelstellingen.

Groeten,
Roel 
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Citaat van: RoelMarklin op woensdag 11 december 2019, 14:22:00
ik vind het wat beschamend om ?die vragenstellers? maar te bestempelen als lieden, die niets zelf zoeken, handleidingen in de kliko gooien en maar erg gemakkelijk vragen stellen.... het zal ongetwijfeld wel eens voorkomen, maar ik denk dat het gemiddelde forumlid toch wat meer van het zelf uitzoeken is, en graag hulp ontvangt van (meer) ervaren forumleden.
Dat ben ik volmondig met je eens. Heel veel 'lieden' gooien de handleiding niet zelf in de kliko, maar kopen een tweedehandsje waarvan de handleiding (en soms de OVP) is weg gegooid door een vorige eigenaar. En dus ontvangen zij graag hulp bij het zelf uitzoeken.
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Daarbij zijn handleidingen/gebruiksaanwijzingen vaak geschreven door technische onderwezen personen wat in de praktijk inhoud duidelijk voor de ene maar abracadabra voor de andere.
Probleem wat je met een forum ook hebt en wat Jan22 ook al aangeeft kun je een tekst op meerdere manieren lezen.
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Om iedereen tegemoet te komen: aan de wiki-pagina wordt al gewerkt.

John
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Dat is een goede zaak! Alle informatie die her en der bij verschillende mensen wel bekend is, en die verspreid over het forum misschien wel al - met moeite - te vinden is, verzameld en logisch geordend. Daar is een wiki dus voor.
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Ik rij zelf analoog, maar dat neemt niet weg dat ik toch geïnteresseerd ben in wat anderen beweegt om daarvan af te zien.
Ik ben niet vastgeroest, maar ik geniet (nog) van mijn keuze. En daar gaat het om.

Anderen die verder willen, moeten daarin zo min mogelijk gehinderd worden.
Een forum is een vluchtig medium. Het geeft vaak directe antwoorden op directe vragen.
Met weinig aandacht voor de derden die de onderwerpen ook lezen, zonder direct een eigen vraag te (kunnen) stellen.
Als iemand termen, begrippen en keuzen niet kent, wordt het voor die persoon echt lastig directe vragen te stellen.

Nieuwkomers, herintreders en switchers zitten met de vraag "welke opties zijn er?", m.a.w. "waaruit moet ik een keus maken?".
Op zich voorziet de 3rail wiki daarin heel aardig. Alsof verwacht wordt dat iedereen, vroeg of laat,  zal switchen.
Daarmee geraakt de 3railwiki in een bos met heel veel paden. Klopt ook, er zijn heel veel paden in dat bos.

Citaat van: RoelMarklin op woensdag 11 december 2019, 14:22:00
dan kom je in een bos terecht met HEEL VEEL BOSPADEN. En dan verdwaal je al heeeeel snel.

Ik verdwaal (ook analoog) regelmatig in de 3railwiki. De kracht van het forum is dat er altijd mensen zijn die me weer op pad helpen.
En ook dat ik anderen die verdwalen daardoor kan wijzen op het "juiste pad".

Los daarvan; er zijn zaken waarover je vooraf wilt kunnen documenteren, in plaats van achteraf.

En ik geef wat recente voorbeelden van manieren waarop dat kan:

Het is zoals ronaldk ergens al aangaf een kwestie van termen en begrippen kennen, voordat je wat kunt zoeken met kans op succes.

Zulke video's vervullen een andere rol dan de 3railwiki, maar ze vullen die ook aan. Ze geven namelijk aan, voordat je ook maar welke investering hebt gedaan,  hoe dingen werken, en welke basis stappen je gezet moet hebben om zover te komen.
Die basisstappen staan wel in de 3railwiki. Idealiter staan daar ook de verwijzingen naar dit soort diepgravende documentaires.
Sommigen vinden die video's vanzelf, anderen niet (omdat ze termen, begrippen, en keuzes niet kennen).

Voor rails ballasten, scenery en voor onderhoud bestaan soortgelijke video's. Sommigen daarvan staan al jaren online, anderen zijn heel tijdelijk (vluchtig)  aanwezig. Vluchtigheid is een acuut geworden internet-probleem. Harde deep links helpen niet als een provider verdwijnt, of een cliënt niet meer betaalt. Ik zit al ruim 20 jaar met een site online, en weet hoe het werkt. Heel veel links moeten om de haverklap gecontroleerd worden, om te kijken of ze nog bestaan.
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Ik als beginner zoek ook in het grote treinenbos.
Een goede kapstok is dan handig om iemand te helpen bij ombouwen.
Ik ben ook gaan zoeken en lezen, er wordt met zoveel termen gegooid dat het voor een leek bijna niet te volgen is.
Waarschijnlijk beginnen net als ik leden met ouwe meuk (dat vaak nog heel goed werkt, maar goed koper instappen is).
Veel documentatie welke ik tegen kom is gebaseerd op nieuwe controllers. Ik zoek juist specifieke documenten en films van de oude spullen, die vaak al door leden omgebouwd zijn.
Mijn ervaring is dat dit vaak slecht te vinden is omdat veel weggegooid is of vervangen.

Toen de 60652 uit kwam (deze wil ik nu gebruiken) was dat het model. Het enige dat ik nu er over kan vinden is de handleiding maar daar staat geen ervaring in.
Alle marklin documentatie is gebaseerd op de nieuwe spullen en dan probeer ik daar weer een vertaalslag op te maken in de hoop dat de werking het zelfde is.

Ik dank ieder die aanvullingen geeft op mijn (onze) zoek tochten.

Robert
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Op zoek naar welke ombouw set nodig is
Zoek eens in onze eigen wiki naar ervaringen met de 60652.

John (VT601)