Ik rij zelf analoog, maar dat neemt niet weg dat ik toch geïnteresseerd ben in wat anderen beweegt om daarvan af te zien.
Ik ben niet vastgeroest, maar ik geniet (nog) van mijn keuze. En daar gaat het om.
Anderen die verder willen, moeten daarin zo min mogelijk gehinderd worden.
Een forum is een vluchtig medium. Het geeft vaak directe antwoorden op directe vragen.
Met weinig aandacht voor de derden die de onderwerpen ook lezen, zonder direct een eigen vraag te (kunnen) stellen.
Als iemand termen, begrippen en keuzen niet kent, wordt het voor die persoon echt lastig directe vragen te stellen.
Nieuwkomers, herintreders en switchers zitten met de vraag "welke opties zijn er?", m.a.w. "waaruit moet ik een keus maken?".
Op zich voorziet de 3rail wiki daarin heel aardig. Alsof verwacht wordt dat iedereen, vroeg of laat, zal switchen.
Daarmee geraakt de 3railwiki in een bos met heel veel paden. Klopt ook, er zijn heel veel paden in dat bos.
Citaat van: RoelMarklin op woensdag 11 december 2019, 14:22:00
dan kom je in een bos terecht met HEEL VEEL BOSPADEN. En dan verdwaal je al heeeeel snel.
Ik verdwaal (ook analoog) regelmatig in de 3railwiki. De kracht van het forum is dat er altijd mensen zijn die me weer op pad helpen.
En ook dat ik anderen die verdwalen daardoor kan wijzen op het "juiste pad".
Los daarvan; er zijn zaken waarover je vooraf wilt kunnen documenteren, in plaats van achteraf.
En ik geef wat recente voorbeelden van manieren waarop dat kan:
Het is zoals ronaldk ergens al aangaf een kwestie van termen en begrippen kennen, voordat je wat kunt zoeken met kans op succes.
Zulke video's vervullen een andere rol dan de 3railwiki, maar ze vullen die ook aan. Ze geven namelijk aan, voordat je ook maar welke investering hebt gedaan, hoe dingen werken, en welke basis stappen je gezet moet hebben om zover te komen.
Die basisstappen staan wel in de 3railwiki. Idealiter staan daar ook de verwijzingen naar dit soort diepgravende documentaires.
Sommigen vinden die video's vanzelf, anderen niet (omdat ze termen, begrippen, en keuzes niet kennen).
Voor rails ballasten, scenery en voor onderhoud bestaan soortgelijke video's. Sommigen daarvan staan al jaren online, anderen zijn heel tijdelijk (vluchtig) aanwezig. Vluchtigheid is een acuut geworden internet-probleem. Harde deep links helpen niet als een provider verdwijnt, of een cliënt niet meer betaalt. Ik zit al ruim 20 jaar met een site online, en weet hoe het werkt. Heel veel links moeten om de haverklap gecontroleerd worden, om te kijken of ze nog bestaan.