Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Derde leven voor railbusje? Advies gevraagd

Gestart door Maris zaterdag 09 november 2019, 10:41:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Derde leven voor railbusje? Advies gevraagd
Hoi,

Ik heb een oud railbusje dat iemand ooit gedigitaliseerd heeft (zie foto). Helaas: als ik hem op het spoor zet geeft hij direct kortsluiting. Ik twijfel of ik hem moet proberen een derde leven te geven - een eerdere decoder had het al begeven - en zo ja, of ik ga proberen voor het eerst zelf een decoder in te bouwen. Er zijn zoveel dingen die ik nog niet helemaal doorgrond, dat ik amper weet waar ik moet beginnen. Advies wordt zeer op prijs gesteld.
1) is er op voorhand al iets te concluderen uit het feit dat hij kortsluiting geeft? Decoder kapot? Hoe is dat gebeurd? En zou het zo we er gebeuren als ik hem inderdaad weer aan de praat probeer te krijgen?
2) wat is een (qua formaat) geschikte, goedkope decoder voor een knutselproject met onzekere afloop? Liefst een waarmee de binnenverlichting schakelaar is. Is de motor in kwestie een wisselstroommotor, en zo ja maakt dat uit voor de keuze van een decoder? (Nu stel ik wel een heel onnozele vraag vermoed ik :)) Ik zag een TAMS decoder op Conrad voor 18euro, is dat wat?
3) is dit project aan te raden voor een beginner? Maar goed, je moet toch ergens beginnen...

Veel dank alvast
(Foto volgt)

Re: Derde leven voor railbusje? Advies gevraagd
Foto
Re: Derde leven voor railbusje? Advies gevraagd
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Derde leven voor railbusje? Advies gevraagd
Dag Maris.

Aangezien dit van origine een analoge railbus is,
zou het zomaar kunnen dat de decoder is overleden
door een (te hoge) overspanningspuls om rijrichting
te veranderen ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Derde leven voor railbusje? Advies gevraagd
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Derde leven voor railbusje? Advies gevraagd
Hallo Maris,

Citaat : (Nu stel ik wel een heel onnozele vraag vermoed ik :))
Onnozele vragen bestaan niet, onnozele antwoorden wel. Niet iedereen kan alles weten ;)

Over de motor: Het is een wisselstroommotor. Dit kun je zien aan de veldspoel. Wil je deze motor gebruiken met een decoder zal deze omgebouwd moeten worden naar een gelijkstroommotor. Hier zijn ombouwsetjes voor (Van ESU bijvoorbeeld) waarbij de spoel en het anker worden vervangen door een exemplaar met permanent magneet.
Er zijn ook ombouwsetjes waarbij ook het binnenwerk vervangen wordt, dat veranderd de motor van een 3 polige naar een 5 polige motor waardoor de rijeigenschappen aanzienlijk verbeteren.

De decoder die er in zit lijkt mij een Delta decoder, mogelijk dat deze wel met wisselstroommotoren overweg kan maar dat weet ik niet zeker maar ik dacht van niet.

Je zal jezelf moeten afvragen of het de ombouw wel waard is, gezien de tijd en moeite die er in gaan zitten. Ik weet niet of je wel eens een stamtafel bezoekt, neem je railbusje dan mee, er zitten altijd wel mensen die je kunnen adviseren.
Re: Derde leven voor railbusje? Advies gevraagd
Hoi,

De railbus ombouwen is het in geld misschien niet waard, maar voor het plezier en de ervaring denk ik dubbel en dwars. Hier een klein voorbeeldje van een ombouw met ESU permanent magneet.



Hoever je wil gaan met de ombouw, bepaal je lekker zelf :). Onderdelen zoals de magneet en de decoder kun je altijd nog hergebruiken in een ander project.

Veel plezier!
Groet,
Jorrit
Re: Derde leven voor railbusje? Advies gevraagd
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Derde leven voor railbusje? Advies gevraagd
 @citaat
Natuurlijk mee eens. Het genot dat je een project tot een goed einde uitvoert is een onbetaalbaar genot hoewel het misschien niet het verstandigste is op papier wat je moet doen. Maar de leerervaring is onbetaalbaar.
De vraag is of de topic starter zover wil gaan. Zo ja, mijn zegen heb je en geniet er van!
Re: Derde leven voor railbusje? Advies gevraagd
Afhankelijk wat je zelf mooi vind om het om te bouwen naar digitaal.

Persoonlijk mag op mijn baan zo'n railbus met aanhanger niet ontbreken.

Tja het ombouwen is redelijk aan de prijs , maar dat moet je overhebben voor je hobby.

Maar anderen vinden dat te veel , het ligt dus aan je zelf.

Maar als de kap nog mooi is , lekker (laten) ombouwen zou ik zeggen.

Of verkopen , maar daar krijg je niet veel voor.

Het voordeel van wat men op het filmpje liet zien was , dat je geen geluids decoder meer hoeft in te bouwen , ding maakt al herrie zat..... :D :D :D

Gelukkig bouwen we ze op een andere manier om.....en het liefs nog met kogellagertjes . :thumbup:

Suc6

Mvg: Alex
Re: Derde leven voor railbusje? Advies gevraagd
Dank allemaal voor de tips! Mijn slotsom is dat ik het ga proberen; maakt me erg weinig uit wat die railbus 'objectief' waard is.  Inderdaad: een railbusje mag gewoon niet ontbreken ;-). Als ik het goed begrijp - ook uit een ander draadje - dan is het opwaarderen van de motor verder niet nodig - afgezien van de permanent magneet.
Re: Derde leven voor railbusje? Advies gevraagd
O wacht maar Wim heeft het over het vervangen van het anker. Dus als ik alleen maar een passende magneet koop dan ben ik er nog nog niet?
Re: Derde leven voor railbusje? Advies gevraagd
Nee.

Je had zo ie zo een defecte decoder dus die zou je ook moeten vervangen.

Als ik het zou moeten ombouwen , zou ik een vervanging setje voor de motor ombouw nemen , en een ESU decoder.

Dan loopt ie straks weer als een zonnetje.

Maar er zijn uiteraard goedkopere mogelijkheden oa zoals op het filmpje , maar wil je die herrie...... :D

Persoonlijk vind ik dat soort ombouw mogelijkheden zonder nieuwe motor een niet zo'n goede keuze. Zeg maar half werk.

Maar uiteraard moet een ieder het voor zich zelf weten , ik kan nu eenmaal ook niet in hun knip kijken. ;) :D

Persoonlijk doe ik het liever gelijk goed , of ik doe het niet.

Mvg: Alex
Re: Derde leven voor railbusje? Advies gevraagd
Hoi,

Met de ESU-magneet gebruik je het originele anker uit de motor.
Als je een M*-ombouwsetje aanschaft, koop je een magneet en een nieuw anker (ankertje, in geval van deze railbus).

De laatste loopt wss nog mooier, maar ook hier maak je keuzes op basis van budget en voorkeur. Zelfde geldt voor de decoder de er nog bij moet.

Succes, ik blijf het graag volgen!
Groet,
Jorrit
Re: Derde leven voor railbusje? Advies gevraagd
Ik zelf heb een tijdje terug het "Primex-broertje" van de railbus omgebouwd.
Een beetje bezig met Ledjes, enz.
Het stel rijdt naar volle tevredenheid rond op mijn baan en zie je diverse keren in mijn joetubefilmpjes langskomen.
Hier dan het filmpje:
Re: Derde leven voor railbusje? Advies gevraagd
Ik wil je graag mijn mening/ervaring delen.
Aangezien de "oude" decoder defect blijkt te zijn is het wenselijk dat je de motor controleert op kortsluiting. Laat de motor (zonder decoder) eens draaien met behulp van een voeding of een 9 V batterij. Als hij defect blijkt te zijn, moet je niet twijfelen om hem om te bouwen. Als de motor nog in orde is kan je verder gaan.
Nu moet je beslissen om de "oude" motor te behouden of die om te bouwen naar een gelijkstroomvariant (met permanente magneet). Persoonlijk zou ik dan voor de 5 polige ombouwset van Märklin gaan.
Indien je de "oude" motor behoudt kan je hem aansturen met de Tams LD-W-32.2 decoder of met de nieuwe marklin decoder 60906. Met deze laatste heb ik echter geen ervaring, met de tams wel.
Ga je voor de ombouw naar gelijkstroom, dan heb je keuze bv Märklin, esu, ?.
Je kan de verlichtingslampjes ook vervangen door LED's (o.a. te vinden bij Conrad).
Ik wens je in ieder geval succes met de ombouw.
Re: Derde leven voor railbusje? Advies gevraagd
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Derde leven voor railbusje? Advies gevraagd
Ik zou zeggen:
Kijk eerst eens waar de loc kortsluiting maakt...
Want het zou ook kunnen dat de decoder nog werkt, maar dat een blank draadje oid ongewenst contact maakt. Dan gaat de sluiting buiten je decoder om.  Er kan ook nog een ongewenste verbinding bij je motor zijn.

Succes.

Mvg. Marcel
Re: Derde leven voor railbusje? Advies gevraagd
Goedkoopste manier om om te bouwen is inderdaad met een decoder die met een zgn allstrom motor (oftewel wisselstroom motor) om kan gaan. Ikzelf gebruik hiervoor meestal een uhlenbrock andi 75000 decoder voor. Met een beetje handigheid zit die er met een half uurtje in. Bij de reguliere winkels kost die rond de 25 euro,in houten vindt je het voor 18 euro wel. Zaak is wel dat de loc eerst kortsluiting vrij is,ander loop je kans op een gefrituurde decoder.
Re: Derde leven voor railbusje? Advies gevraagd
Dank allemaal voor de tips! Ik ben voor de oplossing met een nieuwe permanent magneet gegaan. Nog bezig met de inbouw - erg weifelend omdat ik het voor de eerste keer doe - maar kwam iets tegen wat ik niet helemaal snap. Sommige onstoringselementen moet je helemaal verwijderen, sommige laten zitten en sommige verwijderen en opnieuw inbouwen. Nu weet ik behalve van degene die je moet laten zitten niet hoe ze eruit zien. Het elementje op de foto zat op de motoraansluiting. Moet die de prullenbak in of opnieuw ingebouwd? Of is het een heel ander soort component?

Groeten, Maris

Re: Derde leven voor railbusje? Advies gevraagd
O ja, en nog iets: hoe maak je een massa aansluiting? Dat gebeurde via een schroefje in het motorschild, maar blijft dat ook na ombouw de juiste methode?
Re: Derde leven voor railbusje? Advies gevraagd
Wat ook nog een optie is de oude delta decoder vervangen door de nieuwe mfx variant. Deze kan ook zwaardere motor belastingen aan en heeft zwaardere functies uitgangen. Je kan dan ook het licht schakelbaar maken.  Motor blijft gewoon 3 polig dan. Andere decoders zijn niet zo zwaar uitgevoerd als deze Marklin variant.

Ervaringen van onze treinendokter op de treinclub die er 3 heeft ingebouwd in oude analoge loks zijn prima.

Je hebt vijf opties.
1 decoder vervanger door oude delta of 6080 decoder is goedkoopste optie.
2. Ulenbrook decoder gebruiken maar dat zijn plop decoders.
3 Esu optie moterschild en decoder. Dit is beter.
4 3 polig anker vervangen door vijfpolig en nieuwe esu of marklin mfx decoder. Duurste en beste optie.60 a 75 euro.
5. De nieuwe mfx decoder gebruiken voor 3 polige motoren van Marklin 40 a 45 euro. Maar je hebt dan geen optrek en afremvertraging via decoder.

Succes met ombouwen.
Re: Derde leven voor railbusje? Advies gevraagd
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Derde leven voor railbusje? Advies gevraagd
Maris, kijk ook eens op de volgende website http://www.converts.eu/

Hier staan handige tips voor het ombouwen van de 3016 die vooral in de oudere versie berucht is vanwege zijn slechte wielcontacten. Om dit euvel meteen goed aan te pakken kijk bij de bovengenoemde website ook eens bij Umbaurezept en Anleitungen. Voor de 3016 is een platine met Entflacker- en Puffer option aan te bevelen gezien de bekende (rail)contactproblemen.

Aanvulling: heb de platine twee jaar geleden in twee railbussen ingebouwd voor een kennis. Rijdt werkelijk prima, ongeacht welke MTC21 decoder je inbouwt.
Re: Derde leven voor railbusje? Advies gevraagd
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Derde leven voor railbusje? Advies gevraagd
En nog een ombouwverslag voor een 3016 van Converts: http://www.converts.eu/Umbau3016.html

Via Google chrome is pagina ook naar Nederlands te vertalen.
Re: Derde leven voor railbusje? Advies gevraagd
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Derde leven voor railbusje? Advies gevraagd
Citaat van: Maris op maandag 18 november 2019, 07:53:42
O ja, en nog iets: hoe maak je een massa aansluiting?
Dat gebeurde via een schroefje in het motorschild, maar blijft dat ook na ombouw de juiste methode?

Ik ervaar je vragen als zeer concreet, vergeleken bij sommige digitale luchtfietserij.

Deze vraag raakt een van de kernverschillen tussen ouderwets analoog en digitaal, bepaald niet iets om te verwaarlozen dus.

Uit dat draadje (over FRU's, oftewel analoge elektronische rijrichting omschakel bouwsteentjes):
CiteerWat je hier ziet, is een voorbode van de komst van de decoder: volledige motor-isolatie.
De FRU is het middelpunt waar alle draadjes heen gaan en terug komen
.

Op converts.eu staat dat ook uitgelegd (in het Duits): digitale massa is niet gewoon massa, en daarom mogen b.v. je lampjes niet in verbinding staan met de massa van de loc(en dus de rails massa); de decoder heeft een aparte gelijkrichter aan boord voor die zaken die gelijkstroom massa behoeven, en dat geldt natuurlijk ook voor de motor.

Wat er na ombouw moet gebeuren, hangt af van waar jij voor gaat. Nou, dat geef je al aan: je plaatst een hamo-magneet (dus je haalt de veldspoelen weg. Dus ga je ook niet meer voor een delta-digitale oplossing). Dus ga je voor een decoder die volledige motor-isolatie vergt.
En dus kun je de massa aansluiting op het schroefje van het motorschild uitsluitend aansluiten op de daarvoor bedoelde decoder pin, en nergens anders voor.
Maar het draadje erheen, wat van de wielassen of van het chassis kwam, mag daarheen niet heen terug lopen na afloop van je verbouwing. Ook dat draadje moet naar de decoder op de daarvoor bedoelde pin. En dat is een andere pin!

Een en ander staat uitgelegd in de handleiding bij de decoder waarvoor je kiest.



Re: Derde leven voor railbusje? Advies gevraagd
@Jan22: chassis=massa, schroefjes motorschild=massa, decoderaansluiting=massa, draadje? van wielassen=massa. Andere decoderpin??? Wat bedoel je?
@Maris: de zwarte draad met de dikke smoorspoel erin komt te vervallen; als je nieuwe decoder ontstoormateriaal nodig heeft wordt dit doorgaans meegeleverd.
Re: Derde leven voor railbusje? Advies gevraagd
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Derde leven voor railbusje? Advies gevraagd
Citaat van: hvanschaik op maandag 18 november 2019, 21:23:10
Wat bedoel je?
Ben ik zo onduidelijk? Ik dacht dat dit een open deur was voor digitalisten (op nieuwkomers na).
Ik probeer het een 2e keer:

de vraag luidt:
Citeerhoe maak je een massa aansluiting?
Dat gebeurde via een schroefje in het motorschild, maar blijft dat ook na ombouw de juiste methode?
Antwoord: Nee! Digitaal niet!

Topic starter heeft gekozen voor een digitale aanpak, geen delta-digitaal (want hamo-magneet).
Zorg dan dat alle (vroegere) analoge massa aansluitingen voortaan via de loc-decoder verlopen.
De loc-decoder-handleiding maakt duidelijk welke ingangen/uitgangen dat zijn (per loc-decoder kan dat verschillen).

Analoog geldt:  wielassen=massa, chassis=massa, een van de twee koolborstels in het motorschild=massa
Digitaal geldt: de loc decoder bepaalt wat massa is en wat prik, maar wielassen (=chassis) en sleper ontvangen digitaal signaal.
De loc decoder stelt prik en massa in als afzonderlijke stroomkringen voor motorschild, lampjes, e.d..

Misschien kan iemand me vertellen wat ik niet goed uitleg, of te beknopt?
Re: Derde leven voor railbusje? Advies gevraagd
Jan, je laatste zin zegt dat het draadje van bv wielassen niet via het motorschroefje naar het chassis mag lopen. Dat ontgaat me aangezien wielen, assen en chassis samen de lokmassa vormen. Dat de decoder een zgn. decodermassa kent heeft niets met de vraag van Maris te maken. Het is me ook niet duidelijk waarom er een draadje van de wielassen naar het motorschroefje zou lopen, beide zijn lokmassa.
Re: Derde leven voor railbusje? Advies gevraagd
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Derde leven voor railbusje? Advies gevraagd
Voor sommigen zeggen tekeningen meer dan woorden, voor anderen is dat andersom.
Mij bijvoorbeeld, zeggen tekeningen vaak niets: schema's niets, draadjes wel, foto's wel.

Wat kan taal toch moeilijk zijn, ik denk er nog maar eens even over na of ik het beter kan verwoorden.
Time-out  :D
Re: Derde leven voor railbusje? Advies gevraagd
Het wordt een leuk stukje over de massa van de railbus 3016.
Volgens mij is tot nu toe nog niet langsgekomen dat er een veertje op de niet aangedreven as zit.
Het heeft een meervoudig doel, waaronder een goede massa tussen de as en het chassis.
Kijk maar eens hier in de wiki.
Re: Derde leven voor railbusje? Advies gevraagd
Dank nog voor de aanvullingen. Best ingewikkeld sommige :) maar ik ben niet anders gewend bij dit onderwerp. Even een update: helaas is mijn project - vooralsnog zeg ik maar even optimistisch - mislukt. Alles ingebouwd aangesloten etc. Maar de loc maakt nog steeds een raar geluid, een soort semi kortsluiting als zoiets bestaat, als ik hem op de baan zet. En doet verder niets. Ik ben bang dat het weinig zin heeft om het hier te proberen te analyseren en op te lossen, want het lijkt me meer een gevalletje dat iemand er in real life een deskundige blik op zou moeten werpen. Ik weet uiteraard niet waar ik de fout in ben gegaan, dus het is een beetje een speld in een hooiberg zoeken.

Mocht iemand zich zorgen maken over mijn ferroviaal (?) welbevinden na deze faux pas: ik was best trots op mijzelf toen ik de kap er eenmaal weer op kon zetten waar alles in principe onder zat. Dus ik leg de lat niet zo hoog:)

Groeten en nogmaals dank, Maris
Re: Derde leven voor railbusje? Advies gevraagd
Tussendoor even een vraagje. Ik zie een afbeelding in een van de reacties van een ingenieus simpel toestelletje om een loc te testen. Paar houten blokjes en mini kogellagers. Waar kan ik daar info over vinden?
Groet, aLEXandre
Re: Derde leven voor railbusje? Advies gevraagd
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Derde leven voor railbusje? Advies gevraagd
 @citaat Klik :wink:

Groeten,

Erik.