Citaat van: Maris op maandag 18 november 2019, 07:53:42
O ja, en nog iets: hoe maak je een massa aansluiting?
Dat gebeurde via een schroefje in het motorschild, maar blijft dat ook na ombouw de juiste methode?
Ik ervaar je vragen als zeer concreet, vergeleken bij sommige digitale luchtfietserij.
Deze vraag raakt
een van de kernverschillen tussen ouderwets analoog en digitaal, bepaald niet iets om te verwaarlozen dus.
Uit dat draadje (over FRU's, oftewel analoge elektronische rijrichting omschakel bouwsteentjes):
CiteerWat je hier ziet, is een voorbode van de komst van de decoder: volledige motor-isolatie.
De FRU is het middelpunt waar alle draadjes heen gaan en terug komen
.
Op
converts.eu staat dat ook uitgelegd (in het Duits): digitale massa is niet gewoon massa, en daarom mogen b.v. je lampjes niet in verbinding staan met de massa van de loc(en dus de rails massa); de decoder heeft een aparte gelijkrichter aan boord voor die zaken die gelijkstroom massa behoeven, en dat geldt natuurlijk ook voor de motor.
Wat er na ombouw moet gebeuren, hangt af van waar jij voor gaat. Nou, dat geef je al aan: je plaatst een hamo-magneet (dus je haalt de veldspoelen weg. Dus ga je ook niet meer voor een delta-digitale oplossing). Dus ga je voor een decoder die volledige motor-isolatie vergt.
En dus kun je de massa aansluiting op het schroefje van het motorschild uitsluitend aansluiten op de daarvoor bedoelde decoder pin, en nergens anders voor.
Maar het draadje erheen, wat van de wielassen of van het chassis kwam, mag daarheen niet heen terug lopen na afloop van je verbouwing. Ook dat draadje moet naar de decoder op de daarvoor bedoelde pin. En dat is een andere pin!
Een en ander staat uitgelegd in de handleiding bij de decoder waarvoor je kiest.