Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

U-Baan

Gestart door BeerBot_3000 dinsdag 03 december 2019, 23:36:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: U-Baan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: U-Baan
 @citaat  @citaat

Plaatjes toegevoegd.
Re: U-Baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: U-Baan
@citaat @citaat
Een aantal van de slanke wissels die je al hebt, kun je prima gebruiken bij het ontwerp van een BW, met de draaischijf als blikvanger. Als je de wisselstraat aan de linkerkant van het station een heel stuk compacter maakt, kun je daar ook veel eenvoudiger een logische aftakking naar de draaischijf maken. Zoals je het hierboven in plan V4 hebt ontworpen, is dat nogal lastig.

Helemaal rechts heb je vier slanke boogwissels in een 180º bocht gebruikt. Voor de leesbaarheid staat hetzelfde patroon hieronder in het eerste plaatje. Deze toepassing van slanke wissels staat in de documentatie van Märklin en het past dan ook perfect, maar er zijn wel héél veel passtukjes voor nodig: 12 x 24315 en 1 x 064. Die laatste kun je sowieso al weglaten als je de rails 430 vervangt door 530, zie het tweede plaatje. Dat past precies en de bocht loopt ook nog eens vloeiender.

Als de parallelafstanden aan de uiteinden niet per sé 64,3 mm moeten zijn, bestaan er ook heel andere oplossingen om hetzelfde te bereiken, met véél minder passtukjes. Een voorbeeld staat in het laatste plaatje. De wissels passen nu al in een bocht van 150º, dat is het eerste voordeel. Hoe minder ruimte de wissels nodig hebben, hoe meer vrijheid bij het ontwerpen van de rest van de baan. En de benodigde passtukjes? Dat is het tweede voordeel: 6 x 23315 en 1 x 094.
Re: U-Baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: U-Baan
Uitgaande van de niet-standaard toepassing van slanke boogwissels is hier een voorbeeld van een wisselstraat voor een station met 6 sporen. De parallelafstanden zijn heel verschillend: vlak bij elkaar waar dat logisch is en op royale afstand waar een perron zou kunnen liggen. Als je andere parallelafstanden wilt - bijvoorbeeld omdat het anders niet uitkomt met de wisselstraat aan de andere kant van het station - kun je simpelweg andere rails gebruiken dan de rood gemarkeerde.

De parallelafstand van het dubbelspoor aan de voorkant is weer op 64 mm gebracht.
Re: U-Baan
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: U-Baan
Ingenieus Rob 👍🏻
Re: U-Baan
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: U-Baan
Dag allemaal,

Ik ben weer flink bezig geweest met het verder ontwerpen van de baan. Ik ben er nog niet geheel tevreden mee. Misschien heb ik ook wel te veel sporen in het zicht willen leggen. Waarschijnlijk ga ik het spoor wat het dichtst tegen het station aan ligt in een tunnel maken. Een kant van de tunnel kan dan deels open gemaakt worden. Dan kan je daar toch treinen zien rijden. Dan heb je bij het station meer ruimte hebt voor aankleding in plaats van een station wat aan de afgrond ligt.

Ik moet nog ergens in het ontwerp 2 keerlussen maken zodat de treinen niet alleen het linker rondje maar ook het rechter rondje kunnen rijden. Misschien kan het ook met 1 lus die in twee richtingen te rijden is.

Bij de BW zijn niet alle sporen aangesloten op de draaischijf. Dit komt omdat ik daar verloopstukjes naar Krails tussen ga zetten en met flex rails verder wil richting de draaischijf.

@Henk,
Mooi stations ontwerp. Helaas is het met slanke wissels niet passend te krijgen met C-rails. (althans mij niet :P)

@Rob,
Ik heb jou wisselstraat/station gebruikt in het ontwerp. Bedankt voor de tips!

@Gertjan,
Ik heb in dit ontwerp wat sporen toe gevoegd waar eventueel wat goederen afgehandeld kunnen worden.
Re: U-Baan
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: U-Baan
Het krijgt vorm hè !!!
Re: U-Baan
Lid sinds: 2016

offline
Re: U-Baan
Nou, goed op weg hoor! Dit gaat heel erg de goede kant op.
Ik snap je opmerking over de hoeveelheid rails. Denk even na wat je echt 'nodig' hebt aan sporen in het station en het locomotievendepot.
Hoeveel treinen moeten er tegelijk of kort na elkaar kunnen stoppen? En hoeveel moeten er kunnen inhalen?
Is afhandeling van goederen of post?
Zo kun je komen tot een goede afweging en gaat het er ook goed uitzien!

Succes,

Peter
Re: U-Baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: U-Baan
Inderdaad, erg veel rails. Dat zal niet iedereen mooi vinden, maar het wordt jouw baan, dus telt uiteindelijk alleen jouw eigen smaak. En je kunt achteraf altijd nog besluiten om iets meer sporen in tunnels te leggen of een stationsspoor minder te maken.

De Hosenträger links, met de slanke kruising en vier slanke wissels, spreekt mij eerlijk gezegd niet aan. Dat komt door de tegendraadse 24912 in de binnenbocht naast de slanke kruising, dat vind ik onnatuurlijk. Hieronder staat een alternatieve Hosenträger, nog steeds met een slanke kruising, maar nu zonder tegendraadse bocht. Past precies bij de parallelafstanden van de stationssporen.

Tenslotte nog iets heel anders: Stel je eens voor dat je dit straks gebouwd hebt en er ontstaat een probleem helemaal achteraan of helemaal links in het schaduwstation. Hoe kom je daar dan bij?
Re: U-Baan
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: U-Baan
@ Rob : wat is Hosentrager?
Dank bij voorbaat
Grtz
Wim
Re: U-Baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: U-Baan
Het Duitse woord "Hosenträger" betekent bretels ("Hose" = broek).

Bij spoorplannen wordt de term "Hosenträger" gebruikt voor bepaalde wisselconstructies die qua vorm lijken op bretels, op het rugaanzicht in X-vorm om precies te zijn. Het uitgangspunt is een tweetal parallelsporen waarbij de treinen naar beide kanten van spoor moeten kunnen wisselen. Daar zijn minstens vier wissels voor nodig. Een Hosenträger combineert dat met een kruising in het midden.

In het echt komt de Hosenträger hier en daar wel voor, bij modelbanen vaker. De bekendste vorm in C-rails is vier gewone wissels met een korte kruising, zie het onderstaande plaatje. Ter vergelijking staat er een alternatief zónder kruising bij. De functionaliteit is hetzelfde: ook nu kunnen de treinen altijd van spoor wisselen, waar ze ook vandaan komen.

Het grootste voordeel van een Hosenträger is dat hij beduidend minder ruimte vergt dan welk alternatief dan ook. Hij komt bij uitstek van pas bij de wisselstraten voor een station: des te compacter die zijn, des te meer plaats blijft er over voor de stationssporen. Het tweede plaatje toont zo'n compacte wisselstraat. Dat de parallelafstand tussen de middelste sporen relatief groot is, is prima bruikbaar om een royaal perron neer te leggen.
Re: U-Baan
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: U-Baan
Dank je wel Rob voor je tijd om mij dit uit te leggen en de schetsen te geven. Nu is me dat duidelijk.
Dat waardeer ik 👍🏻
Grtz
Wim
Re: U-Baan
Lid sinds: 2018

offline
Re: U-Baan
Citaat van: speeltmettreintjes op maandag 23 december 2019, 06:26:53
Hosenträger

En in gewoon Nederlands heet zo'n ding een kruiswissel. Maar dat woord lijkt wel besmet ofzo, want niemand gebruikt het.
Re: U-Baan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: U-Baan
Denk dat het wel iets meer is dan 1 kruiswissel, zie plaatjes. Door de introductie van die Duitse term is juist een onderscheid te maken tussen een normale (enkelvoudige) kruiswissel en het complexere dubbele verbinden van 2 overgangen.
Re: U-Baan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: U-Baan
@Jan, wat ik nog jammer vind aan je ontwerp, is dat de treinen nog steeds rondjes draaien en je nu iets extra's wil gaan toevoegen om te kunnen keren.
In mijn eerdere tip bedoelde ik eigenlijk dat wanneer je links het station verlaat je met een lange afrit op een schaduwstation -2 zou uitkomen (je hebt dan lengte/ruimte om veel te dalen) en rechts via de poot naast de deur daalt naar schaduwstation op -1. Je hebt dan verder geen keermogelijkheden nodig (het zgn Honde(n)bot principe, dat eigenlijk gewoon een in het midden samengedrukte  ovaal is).

Maar dit is uiteraard persoonlijk en komt voort uit het idee dat ik het mooier vind dat treinen die uit een station vertrekken ook van die zijde het station weer binnenkomen.
Re: U-Baan
Lid sinds: 2018

offline
Re: U-Baan
Citaat van: Gertjan H op maandag 23 december 2019, 13:55:05
Denk dat het wel iets meer is dan 1 kruiswissel

Nee. "Een kruiswissel is een combinatie van vier wissels en een kruising." Bron: wikipedia.
Re: U-Baan
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: U-Baan
@Rob,
De alternatieve Hosenträger die jij ontworpen hebt ziet er een stuk beter uit dan de gene die ik er heb zitten. Ik ga deze in het ontwerp mee nemen. Bedankt voor de tip.

Omtrent de bereikbaarheid van het schaduw station. Om daar nog bij te komen moet je onder de baan door in dit ontwerp. Links boven zou het het makkelijkste zijn om er onder door te gaan wand daar zijn de sporen het hoogst. (55cm) Ik geef toe. is erg laag en moeilijk om er bij te komen. Ik ga hier nog wat verder mee puzzelen om dit beter bereikbaar te maken. Eventueel toch ergens een helix maken zodat je makkelijker onder de baan kan kruipen als het nodig is. Een andere optie zou zijn schaduw station meer aan de voorkant maken en kijken of er iets van ruimte achter vrij gehouden kan worden om bedrading etc nog te kunnen aansluiten.

@Gertjan,
Ik ga je tip meenemen in het volgende ontwerp. Behalve dat het eventueel realistischer is in het ontwerp is het waarschijnlijk ook makkelijker om het schaduwperron berijkbaar te houden ivm de beperkte hoogte die ik heb met mijn baan. Ook is zijn dan inderdaad geen keerlussen meer mogelijk omdat de baan zelf al min of meer 2 grote keerlussen zijn.

Re: U-Baan
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: U-Baan
Citaat van: Erik Baas op maandag 23 december 2019, 14:02:27
Nee. "Een kruiswissel is een combinatie van vier wissels en een kruising." Bron: wikipedia.

En wat wij vaak "kruiswissel" noemen heet een "Engels wissel" (Duits: "Kreuzungsweiche"). Ziet hier alle verwarring.
Re: U-Baan
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: U-Baan
Dag allemaal,

Ik ben weer flink bezig geweest met het ontwerp. Aanpassingen die ik heb gedaan zijn;


  • De Hosenträger uit het ontwerp van Rob toegevoegd.
  • 2 verschillende schaduwstations gemaakt op 2 verschillende niveaus. (idee van Gertjan)
  • Poot links moeten veranderen omdat de sporen anders niet uitkomen met de hoogtes.
  • Helix toegevoegd om bij het schaduwperron te komen op niveau -2

Op het moment zijn de wissels linksboven uitgaande station niet bereikbaar. Hiervoor wil ik het spoor bij de linker poot nog proberen aan te passen. Hiervoor gaat ook nog het ontwerp van het locomotieven depot op de schop. Dan kan ik eventueel achteraan een mangat maken om bij de sporen te komen die nu niet bereikbaar zijn.

Om jullie een beeld te geven van de hoogtes; Station ligt op 70cm. Schaduwperron 1 op 50cm en schaduwperron 2 op 30cm.
Ik ga nog een keer goed opmeten welke hoogte de tafel echt maximaal kan zijn. Misschien kan het totaal nog wel 5 a 10 cm hoger gemaakt worden.

De helix ligt vrij onder de baan. Dit is gedaan in verband met de hoogte. Hier kun je niet in dus heb ik rekening gehouden dat je hier volledig omheen kunt om alles bereikbaar te houden. Stijging percentage is 2,9 procent. Persoonlijk vind ik dat eigenlijk net te hoog. Ik had liever een max van 2,5 aangehouden. Het dalende spoor is 3,5 procent.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en eventuele andere ideeën.



Re: U-Baan
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: U-Baan
Ik ben weer even verder wezen puzzelen met het ontwerp en ben tot het volgende gekomen.

De linker poot heb ik wat minder breed gemaakt en wat dieper naar achteren gelegd zodat de sporen beter bereikbaar worden.
Met de hoogtes en stijgingspercentages heb ik ook flink zitten puzzelen om dit voor mekaar te krijgen. Maximale helling is nu 2,7 procent.

Hier onder een aantal afbeeldingen toegevoegd van het ontwerp tot dus ver.

Eventuele tips zijn altijd welkom

Re: U-Baan
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: U-Baan
Dag allemaal,

Ik ben bezig geweest met het ontwerpen van het stuk waar ik de draaischijf wil plaatsen.

Nu heb ik de volgende 2 ontwerpen gemaakt en ben benieuwd naar jullie mening hier over.

Mijn voorkeur gaat persoonlijk uit naar V8.1. in mijn ogen ziet versie 7.1 er erg onrealistisch uit en erg op elkaar gepropt. Ik hoop dat ik bij versie 8.1 een kolen kraan (kibri 39420 al in bezit), waterkraan, slakke kuil en eventueel een zand toren kan plaatsen. De locloods voor de locomotieven heb ik ook nog van mijn oude baan en wil deze hergebruiken. Vandaar dat ik deze loods ook in het ontwerp heb mee genomen. Dit betreft de Faller 120218.


Als jullie nog andere ideen of opmerkingen hebben hoor ik het graag.

PS: Ik heb het wintrack bestand van versie 8.1 toe gevoegd.

Re: U-Baan
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: U-Baan
Dag Allemaal.

Het is inmiddels al even geleden dat ik gepost heb maar hier is er weer een. Ik ben opnieuw begonnen met het ontwerp van mijn baan. Dit mede door dat de bereikbaarheid erg lastig ging worden met het vorige ontwerp. Ik heb nu de bereikbaarheid een stuk makkelijker gehouden (plaat minder diep).Ook heb ik wat meer rangeermogelijkheden/opstelsporen gemaakt.

Ik moet nog heel het schaduwstation uit gaan werken maar dit is mijn eerste opzet. Links onder in gaat het spoor over van C op flex rails, daar wil ik een uitgebreide BW maken naar de draaischijf. De bocht rechts van het station ga ik waarschijnlijk in een berg maken.

Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden. Zeker ten opzichte van het vorige ontwerp.
Re: U-Baan
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: U-Baan
 @citaat
ik zou de draaischijf een kwart slag draaien, zodat je wat meer ruimte krijgt en het ook wat realistischer uitziet.

mvg,

Ruud
Re: U-Baan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: U-Baan
Hoi Jan,
Plan is behoorlijk veranderd (wel rustiger geworden). Heb alles nog eens bekeken en snap de overweging voor de huidige opzet (paradespoor voorlangs het station), maar in de smallere opzet is de ruimte voor scenery wel erg beperkt geworden. Wat je zou kunnen doen is het station iets meer diagonaal neerleggen en de boog  uit het station aan de rechterkant net andersom laten lopen en dan achterlangs laten zakken.
Nadeel is dan dat je de paradebaan niet meer op deze poot van de tafel hebt, maar voordeel is, dat je station nog beter bereikbaar wordt en je meer (aaneengesloten) ruimte voor scenery rondom het stationsgebeuren hebt.

gr. Gertjan

Re: U-Baan
Lid sinds: 2016

offline
Re: U-Baan
De bereikbaarheid is een stuk beter zo en het oogt wel vloeiender dan de vorige ontwerpen.
Ik vind alleen het station niet heel logisch. Er is hoogstens plaats voor twee eindperrons maar een stationsgebouw kan nergens staan. Iets van stedelijke aankleding kun je evenmin kwijt. Hoeft niet, maar zo komt het station wat in de middle of nowhere te liggen.
Dan is er het rangeerterrein. Waar dient dat toe? Je kunt er maar van een kant inrijden en veel rangeerbewegingen zullen bij gebrek aan een uithaalspoor, op de hoofdbaan uitgevoerd gaan worden. Misschien een spoor minder en er een industrie-aansluitspoor van maken met wat loodsen waartussen je met een klein locje wat losse wagens kunt rangeren die uiteindelijk met een buurgoederentrein worden opgehaald?
Het BW moet nog vorm krijgen. Ook ik zou de loods in het verlengde van de sporen leggen, dus een kwart slag draaien.

Groet,

Peter
Re: U-Baan
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: U-Baan
Dag heren bedankt voor jullie reacties,

@Ruud, bedankt voor je tip deze heb ik meteen toe gepast.

@Gertjan, klopt helemaal ik ga binnenkort eens kijken of ik het station inderdaad wat kan draaien. Ik vind nu persoonlijk ook dat er erg weinig ruimte is overgebleven voor scenery.

@Peter, het station heb ik zo ingericht zodat de sporen lang blijven. Een stations gebouw is inderdaad wel mooi er bij. Ik ga er nog naar kijken of ik daar ruimte voor zou kunnen maken. Overigens zijn niet alle stations voorzien van een stationsgebouw. Lage zwaluwen bijvoorbeeld. Staat ook buiten stedelijk gebied. Mijn insteek van het rangeer gebied onder het station was dat dan een trein zijn sleep achter zou kunnen laten en er omheen zou kunnen lopen en met een andere sleep weer verder gaat. Zoals je aangeeft kun je er maar aan een kant in en uit. Dat is zo. Als je deze aan beide kanten zou maken worden de sporen een stuk korter.

Binnenkort ga ik kijken of ik wat meer van jullie tips hier in mee kan nemen.


Voor nu heb ik alvast een updatje. Ik heb een eerste opzet gemaakt van het schaduwperron. Hiervoor heb ik een dubbele helix gemaakt. Er komt een hoogte verschil van 40 CM tussen schaduwperron en de zichtbare baan zodat de bereikbaarheid beter word. Dit maal heb ik afgezien van 2 schaduwperrons op 2 verschillende hoogstens.

Maximale stenigingspercentage is nu 3 procent. De draaischijf en loods heb ik gedraaid voor een realistischer beeld. Ook heb ik de bochtwissels links onder vervangen voor andere wissels zodat er geen R1 bochten meer in voor komen. De sporen rechts van het station heb ik nu in een tunnel gelegd maar dat is nog niet definitief. Zoals eerder al aangegeven is ga ik kijken of het station diagonaal neer gelegd kan worden.


Re: U-Baan
Lid sinds: 2016

offline
Re: U-Baan
Inderdaad heeft 'station' Lage Zwaluwe helemaal niks en ligt het eenzaam en verlaten op de prairie. Voor mij een totaal oninteressante thematiek maar het heeft wellicht ook een rauwe charme. Voor wie het wil zien.
Maar dan toch de rangeersporen. Misschien bestaat ook dit ergens, maar je kunt nu alleen bij treinen uit westelijke richting de loc laten omlopen, zonder je station aan te doen. Dus, welke treinen zouden naar dit verlaten oord komen om er geen passagiers of vracht op te halen, maar wel van richting moeten veranderen? Het blijft niet heel logisch.
Wat eventueel kan, is dat je de betreffende treinen een verse en gekeerde loc geeft uit het depot. Maar dan is omlopen niet nodig en kun je er kopsporen van maken. Dan laat je de af te lossen loc gewoon staan tot de trein weer weg is. Scheelt wissels en lengte. En misschien past er nog een perronnetje bij.

Groet,

Peter

Re: U-Baan
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: U-Baan
Dag allemaal hierbij een opzetje met het station diagonaal.

Als ik het goed begreep hebben jullie het zo bedoeld. Nu is er ruimte gecreëerd voor scenery. Persoonlijk denk ik dat het zo wel mooier is. Iets minder statisch en niet alleen maar rails. Ik heb het rangeer gedeelte weggehaald. Dit om meer ruimte voor scenery over te houden. Dit is wel ten koste van het parade spoor voor langs het station maar deze is nog deels te zien. De perrons zijn nu ook ietsjes langer dan in het vorige ontwerp.

Als jullie nog meer tips hebben voor het ontwerp hoor ik het graag.

@Peter. Wat denk jij hier nu van? Nog een rangeer gedeelte er bij maken of word het dan te vol? Of zeg je het kopspoortje eventueel nog aan sluiten zodat deze van 2 kanten in gereden kan worden? Voor goederen met een lange sleep is nu niet echt meer een rangeer mogelijkheid. Is geen must maar kan wel mooi zijn.

Re: U-Baan
Lid sinds: 2016

offline
Re: U-Baan
Dit vind ik wel aantrekkelijk en realistisch uitzien. Misschien kun je er enkele kopspoortjes bijmaken voor een aansluiting met een fabriek. Die kun je misschien in half reliëf tegen de achtergrond kwijt, naast het station.
Een fikse goederenloods of postkantoor kan ook. Dat past makkelijker in een stadse omgeving. Maar een fabriek kan ook meer midden op de tafel, dus aan de overzijde van het spoor vanuit het station gezien. Voor het wegverkeer naar de fabriek is misschien een bruggetje over het paradespoor.

Groet,

Peter
Re: U-Baan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: U-Baan
Uit belangstelling: waarom wil je alle station sporen van beide kanten kunnen benaderen? Voor mijn gevoel voegt het niets toe, maar bespaart het een heleboel wissels. Er gebeurt nl. niets, behalve dat treinen elkaar misschien passeren en dat kan ook in 1 richting.
Het wordt anders wanneer er meer activiteiten plaats vinden, maar dan heb je meer sporen nodig. Je kunt er voor kiezen om hier alleen een doorgangsstation van te maken. Je kopspoor heeft als nadeel dat je geen loc kunt wisselen, dus alleen geschikt voor treinstellen.
Je zou ervoor kunnen kiezen om links nog een klein doodlopend spoortje te maken om daar een wisselloc  te plaatsen.
Gr Gertjan
Re: U-Baan
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: U-Baan
@ Peter, bedankt voor de tips ik ga kijken of ik er wat mee kan. Ik persoonlijk denk dan dat tussen de 2 sporen links het beste zou zijn. Ik ben bang dat als ik achter het station nog spoor ga leggen dat de scenery weer erg weinig ruimte krijgt.

@ Gertjan, Ik heb dat gedaan voor als er 3 treinen op de doorgaande sporen staan dat dan eventueel een goederen trein nog zou kunnen passeren. Voor de rest zit er niet echt een rede achter. Het zorgt inderdaad wel voor veel meer wissels. Ik ga kijken of ik misschien nog een omloopspoortje of iets dergelijks er bij kan maken. Eventueel een apart spoor achter langs voor naar de BW te gaan. Bij wat voor soort activiteiten zou je het wel passend vinden?

Voor de rest wil ik het schaduw perron nog wat aan gaan passen. Ook ga ik de helix nog eens goed bestuderen of dat niet wat ''efficiënter kan'' Vier sporen naast mekaar is misschien wel een beetje veel
Re: U-Baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: U-Baan
Citaat van: Gertjan H op zondag 30 augustus 2020, 21:12:46
Je kopspoor heeft als nadeel dat je geen loc kunt wisselen, dus alleen geschikt voor treinstellen.
Je zou ervoor kunnen kiezen om links nog een klein doodlopend spoortje te maken om daar een wisselloc  te plaatsen.
Ik beperk me even tot dat ene kopspoor .... Ik hoop dat ik het goede pak.
Stel je legt een wissel bij de rode pijl, dan heb je een plek voor een wisselloc. Je kunt daar dan aan loc-wissel in plaats van loc-omloop doen.

Ik weet niet voor wat voor besturing je gaat kiezen, maar voor koploper heeft iemand op het koploperforum een keer beschreven hoe je dat kunt doen met een lichtsluis. Betekent ook dat je een ontkoppelrail nodig hebt voor de loc die voorop zat bij bij binnenkomst, en eraf moet voordat of nadat de wisselloc wordt geplaatst. Voor beide (voordat en nadat) valt wat te zeggen, besturingstechnisch gezien. Analoog is "nadat" een voordeel, omdat je dan zeker weet dat de wisselloc al vast zit aan de trein. Digitaal levert voordat minder onzekerheden op.

Het lijkt prematuur om het over te hebben bij een baanontwerp, maar is het niet, want het gaat dan o.a. om voorzieningen die je intekent, zoals een ontkoppelrail (die je niet nodig hebt als je over locs beschikt met digitale telex ).
Re: U-Baan
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: U-Baan
@ Jan Willem, Gertjan zij het zelfde. Ik heb jullie idee uitgewerkt tot wat meer. Weet niet of dit nu te uitgebreid is geworden. Ik heb de BW rechtstreeks aan het station verbonden op de plek waar jullie zijden een spoortje te maken en aan de andere kant van het station een omloop spoortje gemaakt. Ik ga denk ik inderdaad voor koploper voor de besturing. Goede ervaring mee vanuit het verleden. Wel ga ik ontkoppel rails plaatsen. Deze is niet ingetekend omdat ik dit tijdens het leggen wat de beste plek hiervoor is. is een kwestie van een 094 omwisselen of een 188 met een ontkoppel rail en een 094.

@Gerrit De baan is twee-richting ontworpen. Ik heb alleen een helix gemaakt met R5 4 3 2 bochten. Helaas is het niet mogelijk om de R5 en R4 als stijgend te gebruiken en kom je uit op R5 en R3. Er vanuit gaande dat de treinen op de hoofdbanen rechts om rijden. Nu ging ik er in eerste instantie vanuit dat het schaduwperron een grote keerlus zou worden en de treinen vanuit daar konden kiezen om het rondje links of rechts om te rijden. maar ik kreeg het niet voor elkaar met de helix. Ik ga proberen deze nog zo te maken dat er maar een kant uit gereden gaat worden. kom er alleen nog niet uit. Ik denk dat ik moet gaan voor een helix met alleen maar R5 en R4 maar dan krijg je kruisend verkeer wat ik liever daar niet had gehad.

Als jullie er een goede oplossing voor weten hoor ik het graag.


Hieronder een updatje van de bovenste laag. Graag hoor ik wat jullie hier van vinden.
Re: U-Baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: U-Baan
Citaat van: Zilte op maandag 31 augustus 2020, 18:07:54
Waarom de R4 en R5? R2 en R3 met bijvoorbeeld 24360 geeft ook een acceptabele hellingspercentage
Als C-rails leek spiek ik even bij deze bijdrage van RonaldK:

R3 dat is dus ........ 103.0 mm radius.
Re: U-Baan
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: U-Baan
Dag heren,

Ik heb weer even zitten puzzelen. Ik heb gekeken wat er in het vorige ontwerp allemaal aangeschaft moest worden en daar op een aantal aanpassingen gedaan zodat het niet al te duur gaat worden.
Een aantal overloop wissels heb ik er uit gehaald rondom het station. Ook heb ik er voor gekozen om de doorgaande sporen mee te laten dalen zodat er minder rails in de helix nodig is.

Bij de draaischijf ziet het er nu onrealistisch uit in het 3D ontwerp maar dat ga ik nog aanpassen.

Re: U-Baan
Lid sinds: 2016

offline
Re: U-Baan
Of het eerder ook zo was, weet ik niet, maar het locdepot is nu slechts uit een richting benaderbaar vanuit het station. De tips over het aanleggen van zo min mogelijk verbindingen zijn op zich waardevol, maar als er locwissels uit beide richtingen mogelijk moeten zijn of er treinen in een andere richting gezet gaan worden, zijn er wel meer verbindingen nodig of de toegang tot het Bw moet gewijzigd worden.

Besparen op een paar wissels is op korte termijn trouwens wel aardig, maar het vergt nogal wat sloopwerk als je er toch 'te weinig' hebt. Eventueel laat je enkele wissels gewoon handmatig. Soms is dat geen eens echt verlies van rijmogelijkheden; je kunt ze immers openrijden.


Groet,

Peter
Re: U-Baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: U-Baan
Als je toch wat wissels wilt weglaten, zou ik de overblijvende zo dicht mogelijk bij het station leggen. Daar horen ze immers bij, het is niet erg logisch als ze pas een heel eind verderop liggen. Hieronder staat een voorbeeld hoe dat zou kunnen.

Te weinig wissels, zoals Peter al aangeeft, had ik ook last van. Gelukkig ligt mijn baan gewoon op de vloer, zodoende is het niet zoveel werk om wat te veranderen en er een paar extra in te bouwen. In jouw geval zou ik er ook liever vanaf het begin wat meer in stoppen, desnoods inderdaad handmatig om een beetje te besparen. Overigens vallen de kosten aan decoders nog wat te drukken door een paar overloopwissels met hetzelfde decoderadres te schakelen. Doe ik ook. In het onderstaande voorbeeld kan dat op twee plaatsen: zowel links als rechts van het station ligt een paar meegebogen wissels dat altijd tegelijk omgezet kan worden. Door de ene wissel normaal aan te sluiten en de andere 'verkeerd om' op één en dezelfde decoderuitgang, werkt het prima bij meegebogen wissels: als de ene rechtuit staat, slaat de andere af en dat is hier precies de bedoeling.

Dat het BW alleen vanaf de linkerkant van het station bereikbaar is, zie ik eerlijk gezegd niet als een probleem. Dat het alleen vanuit de twee bovenste stationssporen bereikbaar is, vind ik wel een beperking. Om dat te verbeteren, zou de wisselstraat links van het station aangepast moeten worden. Maar zelfs dan is het nog wel wat puzzelen.

Citaat van: BeerBot_3000 op maandag 31 augustus 2020, 17:05:21Ik heb alleen een helix gemaakt met R5 4 3 2 bochten. Helaas is het niet mogelijk om de R5 en R4 als stijgend te gebruiken en kom je uit op R5 en R3. Er vanuit gaande dat de treinen op de hoofdbanen rechts om rijden. Nu ging ik er in eerste instantie vanuit dat het schaduwperron een grote keerlus zou worden en de treinen vanuit daar konden kiezen om het rondje links of rechts om te rijden. maar ik kreeg het niet voor elkaar met de helix. Ik ga proberen deze nog zo te maken dat er maar een kant uit gereden gaat worden. kom er alleen nog niet uit. Ik denk dat ik moet gaan voor een helix met alleen maar R5 en R4 maar dan krijg je kruisend verkeer wat ik liever daar niet had gehad.

Dit fragment begrijp ik niet helemaal. Voor de aansluiting van een klimspiraal op een schaduwstation zijn er heel veel mogelijkheden. Of je nu met R5/R4, R4/R3 of R3/R2 werkt, onderin de spiraal of in de overgang naar het schaduwstation kun je, indien gewenst, best wat wissels inpassen om beide sporen van de spiraal te laten aansluiten op het schaduwstation. Als er, zoals bij jouw baan, voldoende vrijheid is voor het maken van de aansluiting van de bovenkant van de spiraal kun je het beste onderaan beginnen. Er zijn allerlei mogelijkheden. Hieronder staan twee voorbeelden, één voor R3/R2, een ander voor R4/R3 (of, net zo makkelijk, R5/R4). Vaak zijn trouwens twee wissels ook wel genoeg, dat maakt het nog makkelijker.
Re: U-Baan
Lid sinds: 2016

offline
Re: U-Baan
Ik ben het eens met Rob dat het depot niet ook nog eens van de rechterzijde van het station bereikbaar moet zijn, maar dat de beperking schuilt in het beperkte bereik van de bovenste sporen. Dat betekent volgens mij ook dat effectief maar een rijrichting bediend wordt, bij rechts rijden, alleen de richting 'oost-west' en niet de andere kant.
De oplossing zit hem misschien in een spooraansluiting van het depot op de hoofdbaan links om de bocht met overloopwissels.  Dan kun je alle kanten op!

Groet,

Peter
Re: U-Baan
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: U-Baan
Dag allemaal,

hierbij heb ik nog een updatje omtrent kosten besparen. Ik heb het schaduwperron en de helix nog flink aan gepast. Althans helix is bijna geen helix meer te noemen :P. Ik heb er voor gekozen om in het schaduw perron al te beginnen met de klim naar boven. Hierdoor is de helix die ik gemaakt had bijna geheel weg ''bezuinigd''. Ook heb ik het nu voor mekaar dat het complete schaduwstation in een richting bereden word. Hierdoor werken de 4 overloop wissels rechts boven zoals ik ze bedoeld had. Hier kan straks de keuzen gemaakt worden om links of rechts het station binnen te rijden. Voor de duidelijkheid heb ik pijlen er bij gezet wat de rijrichting is van het schaduwstation.

@Peter. Ik had het eerst op de hoofdbaan aangesloten zitten ipv het station. Aangezien ik meer gebruik wou maken van de wissels die ik al had heb ik de keus gemaakt om deze in het station te laten uitkomen. Mijn idee was dan als er een trein zou komen vanuit de 'west-oost' richting, dan kan de locomotief afkoppelen en dan omlopen. Eventueel terug hun sleep aankoppelen en deze vervolgens achter laat bij de BW. Ik kan nog kijken of het te doen is zoals je aangeeft via de hoofdbaan links in de bocht.


@Rob door mijn laatste aanpassing is het niet meer nodig om voor de helix een wisselconstructie toe te voegen. Voor de rest ben ik best berijd om de bochtwissels rechts van het station op die manier toe te passen. Daarvoor heb ik de volgende argumenten

1 De huidige wissels zijn moeilijk bereikbaar.
2 De 2 wissels moeten nog aangeschaft worden.
3 Met de bochtwissels zijn er alleen nog maar slanke wissels op het hoofdtraject in zicht.

Deze ga ik dus ook binnenkort aanpassen

Voor de wisselstraat links van het station heb ik daar wat meer moeite mee. Dit omdat ik de 2 gebruikte overloopwissels (24711) Reeds al in mijn bezit heb. Ik vind het zonde om deze wissels niet te gebruiken. Of het moet zo zijn dat jullie een idee hebben waar ik deze dan eventueel kan gebruiken.




Re: U-Baan
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: U-Baan
Dag allemaal, ik heb nog wat zitten tekenen.

In het eerste ontwerp heb ik de rechter kant van de Wisselstraat aangepast zoals Rob adviseerde. Tevens viel me inderdaad op dat het schaduw perron van oost naar west maar via 1 spoor bereikbaar is. Dit had ik over het hooft gezien en ga kijken of ik hier nog iets mee kan.

Ik heb ook een 2e ontwerp gemaakt en heb hier iets meer out of the box gedacht. Ik ben er niet aan uit of dit echt van meerwaarde is dan het vorige ontwerp. In dit ontwerp heb ik het station diagonaal de andere kant op gelegd. Hierdoor komt er weer een stukje meer parade spoor zichtbaar en er blijft nog wat ruimte over voor scenery. Ik benieuwd wat jullie hier van vinden. Tevens is hierdoor iets meer loopruimte gecreëerd tussen de 2 poten.

Re: U-Baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: U-Baan
Als je de ruimte hebt, en die heb je volgens mij, zou ik de R2 er zoveel mogelijk uit blijven halen, zeker in de hoofdbaan. Verder in het 2e plan zou ik de slinger vloeiender maken. Haal een rocozaag en 2 stuks 24912 en zaag de helft er aan de binnenkant uit, wip 2 railstaven los, schuif het aan en slijp de railstaven af. Setje draadjes eronderdoor en je hebt een 24906 gemaakt, waarmee je met behulp van 2 stuks 912 een mooie vloeiende 30 gradenboog kan leggen, op deze manier:


Zal je alleen links en rechts wat moeten spelen met de aansluiting. Zelfde zou ik in het bovenste plan doen met de 24215. Die vervangen door de 315 en de 315 vervangen door een zelfgebouwd stukje 415 (of zelfs een boog met 415 en 515 maken).

Ook in je rechte rails zet je makkelijk de zaag. Daar kan je zelfs de railstaaf doorzagen en een Märklin lasje 74994 toepassen.
Re: U-Baan
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: U-Baan
Dag Laurent,

In het verleden heb ik ook wel eens rails gezaagd. Helaas zorgde dit bij mijn toch vaak voor ontsporingen. Ik heb toen ook geen raillasjes gebruikt. Waarschijnlijk gaat het daar mee een stuk beter.

Ik heb jou draadje gelezen hoe jij dat doet, ook bij wissels enz. Dan gaan mijn handen toch weer jeuken om het toch weer te proberen.

Ik ga voor het 2e ontwerp. Dan ziet zo een bocht zoals jij hebt getekend er wel een stuk mooier uit.

Ik ga nog kleine aanpassingen maken rondom het station. Misschien nog wat extra overloop wissels er bij. Kijken of nog wat bochten ruimer kunnen. Kleine stukjes vervangen voor langere stukjes. Van de week ga ik stukken uitleggen of het ook passend te krijgen is zoals getekend.

Daarna zal de bouw gaan beginnen.

Als lezers nog ideeën hebben hoor ik het graag. Dan kan ik deze eventueel nog mee nemen.
Re: U-Baan
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: U-Baan
Dag heren,

Ik ben begonnen met het uitleggen van het station met de wisselstraat links om te kijken of het allemaal past zoals getekend. Ik heb nog niet de wissels voor de bocht rechts in mijn bezit maar daar heb ik de radius neer gelegd wat de wissels ook hebben.

ik heb hier even een simpel rondje van gemaakt om te kijken of de locs hier ook zonder problemen rijden. Dit is positief bevallen. Ik ga nog kijken of ik wat ruimere bogen kwijt kan op een paar plekken.
Re: U-Baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: U-Baan
Hij lijkt wat ruimer te worden in de boog. Is dat gezichtsbedrog?
Re: U-Baan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: U-Baan
Ik zou in ieder geval de bocht direct achter de intellibox ruimer maken. Zo een kort knikje oogt niet echt mooi.
Re: U-Baan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: U-Baan
Ik herken in de foto met het uitgelegde plan de tekeningen niet terug (beide opties niet). Het lijkt (maar misschien gezichtsbedrog) dat het station niet meer zo diagonaal ligt en ik zie het naar beneden voerende spoor nu ook niet meer onder het station verdwijnen. Die kronkel achter de Intellibox staat ook niet op jouw tekening.
Re: U-Baan
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: U-Baan
Dag allemaal,

Ik merk dat er wat  onduidelijkheid is bij mijn laatste post. Hierbij wat meer uitleg en een updateje.

@Laurent, de sporen lopen inderdaad iets uit mekaar in de bocht links onder. Dit wil ik nog aanpassen in wintrack.

@Henk de slinger achter de intellibox komt niet in mijn ontwerp voor dit heb ik er tijdelijk ingelegd om een rondje te kunnen rijden. Het spul lag immers al een paar jaar te verfstoffen.

@Gertjan,  dat heb jij goed gezien de kronkel achter de intellibox is zo gedaan dat ik even een rondje kon rijden. Ik hoop dat je meer vergelijkingen ziet in mijn updateje. (optie 2 word het)


Ik heb het rondje inmiddels afgebroken en het plan neer gelegd zoals ik getekend heb in optie 2 (het in het zicht liggende gedeelte). Ik heb in het plan de bochten links onder ruimer gemaakt naar R4-R5. Ook de bochten naar de ringloods heb ik iets aangepast. Nu zijn ook de opstel sporen iets langer geworden achter de loods. De 3 sporen naar de loods heb ik nu even gelegd met C rails dit ga ik nog vervangen voor K rails. Kon ik zo niet vinden in de dozen :P. Overigens ligt de baan nu nog onder het lage gedeelte. De baan komt nog zo een 60cm van de muur af te liggen.

Ik ga nog wat andere locjes zoeken en proberen of dit allemaal netjes rijd.
Re: U-Baan
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: U-Baan
Dag allemaal,

Het is inmiddels al een hele tijd geleden dat ik aan het ontwerp heb kunnen werken.

Toch wil ik deze update nog even plaatsen met de vooruitgangen van het ontwerp. Ik heb inmiddels het schaduw station neer gelegd en een tijd proef gereden. Dit is mijn positief bevallen. Ik ga de maten voor het frame opnemen en beginnen met de bouw er van. Tevens ben ik begonnen met de baan in koploper te tekenen.