Als je toch wat wissels wilt weglaten, zou ik de overblijvende zo dicht mogelijk bij het station leggen. Daar horen ze immers bij, het is niet erg logisch als ze pas een heel eind verderop liggen. Hieronder staat een voorbeeld hoe dat zou kunnen.
Te weinig wissels, zoals Peter al aangeeft, had ik ook last van. Gelukkig ligt mijn baan gewoon op de vloer, zodoende is het niet zoveel werk om wat te veranderen en er een paar extra in te bouwen. In jouw geval zou ik er ook liever vanaf het begin wat meer in stoppen, desnoods inderdaad handmatig om een beetje te besparen. Overigens vallen de kosten aan decoders nog wat te drukken door een paar overloopwissels met hetzelfde decoderadres te schakelen. Doe ik ook. In het onderstaande voorbeeld kan dat op twee plaatsen: zowel links als rechts van het station ligt een paar meegebogen wissels dat altijd tegelijk omgezet kan worden. Door de ene wissel normaal aan te sluiten en de andere 'verkeerd om' op één en dezelfde decoderuitgang, werkt het prima bij meegebogen wissels: als de ene rechtuit staat, slaat de andere af en dat is hier precies de bedoeling.
Dat het BW alleen vanaf de linkerkant van het station bereikbaar is, zie ik eerlijk gezegd niet als een probleem. Dat het alleen vanuit de twee bovenste stationssporen bereikbaar is, vind ik wel een beperking. Om dat te verbeteren, zou de wisselstraat links van het station aangepast moeten worden. Maar zelfs dan is het nog wel wat puzzelen.
Citaat van: BeerBot_3000 op maandag 31 augustus 2020, 17:05:21Ik heb alleen een helix gemaakt met R5 4 3 2 bochten. Helaas is het niet mogelijk om de R5 en R4 als stijgend te gebruiken en kom je uit op R5 en R3. Er vanuit gaande dat de treinen op de hoofdbanen rechts om rijden. Nu ging ik er in eerste instantie vanuit dat het schaduwperron een grote keerlus zou worden en de treinen vanuit daar konden kiezen om het rondje links of rechts om te rijden. maar ik kreeg het niet voor elkaar met de helix. Ik ga proberen deze nog zo te maken dat er maar een kant uit gereden gaat worden. kom er alleen nog niet uit. Ik denk dat ik moet gaan voor een helix met alleen maar R5 en R4 maar dan krijg je kruisend verkeer wat ik liever daar niet had gehad.
Dit fragment begrijp ik niet helemaal. Voor de aansluiting van een klimspiraal op een schaduwstation zijn er heel veel mogelijkheden. Of je nu met R5/R4, R4/R3 of R3/R2 werkt, onderin de spiraal of in de overgang naar het schaduwstation kun je, indien gewenst, best wat wissels inpassen om beide sporen van de spiraal te laten aansluiten op het schaduwstation. Als er, zoals bij jouw baan, voldoende vrijheid is voor het maken van de aansluiting van de bovenkant van de spiraal kun je het beste onderaan beginnen. Er zijn allerlei mogelijkheden. Hieronder staan twee voorbeelden, één voor R3/R2, een ander voor R4/R3 (of, net zo makkelijk, R5/R4). Vaak zijn trouwens twee wissels ook wel genoeg, dat maakt het nog makkelijker.