Citaat van: BeerBot_3000 op donderdag 12 december 2019, 20:14:39
Het huidige getekende station is denk ik te krap om er perrons naast te maken. Ik weet niet hoe jullie dat normaal gesproken doen met slanke wissels?
K-rails versus C-rails; hoe breed is breedZoals speeltmettreintjes in ander draadje aangaf, met een stukje 2208 kun je bij k-rails plaatselijk de hart-op-hart afstand vergroten tot 64.6 mm. En dan past er een supersmal perron tussen. Als je 2202 gebruikt,kun je een breder perron maken.
Maar jouw plan is met C-rails getekend, en daar ligt het anders:
Door gebruik van meegebogen 24671 is de hart-op-hart afstand 77.5 mm tussen de sporen 3 en 4.
Ik heb de sporen even genummerd in de bijlage (doorgaande sporen 2 t/m 5, spoor 1 heeft stootblok).
Eerst kijk je hoeveel perrons je wilt, en waar.
Meest voor de hand ligt perron tussen 3 en 4 in, zo is het ook al min of meer getekend,
want die afstand is al 77.5 mm (door het gebruik van de meegebogen wissels).
Is 77.5 mm breedte voor een perron genoeg? Dat hangt ervan af. Qua h0-normen is het absoluut te smal.
Maar ik zou het gewoon doen. Je perron zou dan ongeveer 7 cm breed worden.
Bij lange perrons op drukke (overstap) stations in Grootspoor is 7 cm niet genoeg, maar in de bergen zie je smalle perrons vaker.
In de bergen in Grootspoor gaan de smalle perrons de laatste jaren op de schop. Er worden sporen ingeleverd om bredere perrons te krijgen. Omdat er niet genoeg mensen op passen (gevaar), en omdat de in- en uitstaptijd te lang duurt op een smal perron (afhandelingstijd is onvoorspelbaar).
Meer ruimte maken voor perron breedte: hoe in C-rails?Je zit hier met het nadeel (weinig speelruimte) van het voordeel (ruimtebesparing) van boogwissels.
- Je gebruikt standaard C-rails boogwissels.
- Die veroorzaken de hart-op-hart afstand van 77.5 mm tussen spoor 3 en 4.
- Je hebt daarvoor gekozen omdat ze ruimtebesparend zijn (R1).
De hamvraag is:
Hoe kom je uit op een normaal op schaal perron van circa 140 mm breedte
(14 cm is dubbel zo breed als nu)
bij gebruik van deze wissels (24671, 24672)?
Binnen huidig ontwerp alleen als je de 24230 bogen (die in het verlengde liggen van de buitenboog van de wissels 25671,24672)
vervangt door een ruimere boog, of als je het stukje recht wat erna ligt (aan de rechterkant) voor in plaats van na de boograil legt
(maar links kan dat niet).
Meer is niet haalbaar,omdat aan de rechterkant de boogwissels ingeklemd liggen tussen de parallel sporen buitenom.
Als je de uitgangspunten loslaat, kun je een betere perronbreedte bereiken.
De normen t.a.v. Perronbreede In de encyclopedie bij de buren staat een stuk over
perron(breedte) . Het aardige is een
schema van modelgetrouwe perronmaten in dat zelfde stuk.
De buren beperken zich in de encyclopedie in hoofdzaak tot Nederland en de Nederlandse situatie.
Ik relativeer dat omdat ik er geen woord Zwitsers in tegen kom. Maar het is wel zinvol om over na te denken.