Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Slecht schakelende Marklin K 2160 kruiswissels

Gestart door toledo85 dinsdag 03 december 2019, 22:05:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Slecht schakelende Marklin K 2160 kruiswissels
Daar ben ik weer met een vraagje over de 2160 k rail kruiswissels van Marklin.
Inmiddels een aantal kruiswissels in de baan liggen,en over de 2260 serie ben ik zeer tevreden.
Maar over de 2160 met vaste aandrijving absoluut niet.
Ene keer schakelt hij wel en de andere keer niet tot erg slecht,uiteraard zijn deze wissels al wat ouder.
Maar mijn m rail kruiswissels schakelde beter op dezelfde digikeijs 4018 decoders.
Ook heb ik er een paar liggen waar 1 kant helemaal niet van meeschakelt,en deze zijn van binnen wel gewoon schoon.
En als ik ze met de hand bedien schakelen alle 4 die lipjes wel,en via de cs3 of itrain weigeren er 1 of 2.

Dus hebben jullie hier ook ervaringen mee?
En zoja wat is de gouden tip????

mvg john
Re: Slecht schakelende Marklin K 2160 kruiswissels
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Slecht schakelende Marklin K 2160 kruiswissels
Ik gebruik voor slecht schakelende wisselspoelen ouderwetse relaistechniek. De decoder stuurt het relais, het relais de wissel. En die stuur ik met 16vac en indien niet genoeg met 24vac. Gezien dit korte pulsen is dit geen probleem voor de spoelen, hebben al zeker meer dan 1000 x geschakeld.

Wel de goede relais kiezen  ;)
Re: Slecht schakelende Marklin K 2160 kruiswissels
Oke, hier wil ik wel meer over weten,welke relais gebruik je hier voor en ook op k rail?
al lijkt het me niet nodig,zit niet veel weerstand in de wissels
Re: Slecht schakelende Marklin K 2160 kruiswissels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Slecht schakelende Marklin K 2160 kruiswissels
Kort is goed, kort is krachtig.  :D

De 2160 is nog uit de holle reeks, met de vaste wisselspoelen.
Mocht je denken: was het maar een 2260, met afneembare aandrijvingen, Nee, zo mag je niet denken. Wel levert dit Duitse draadje uiteindelijk iets op, na een hoop gemopper, namelijk datgene waar we nu nog steeds tegen aan lopen: De Märklin wissel (-truc) maffia.

Duidelijk,  Olav heeft een verstandige keus gemaakt:
De decoder stuurt het relais, het relais stuurt de wisselspoel aan.
Dat gaat altijd goed. Als je een relais een wisselspoel laat aansturen, dan is dat altijd kort en krachtig,
vooral als je dat relais binnen een CDU plaatst (CDU voorkomt dat de puls te lang duurt: knak-klaar, dan unit-herladen).
Dat is ouderwetse analoge techniek (die in menig digitaal apparaat nog wel ergens in een verborgen hoekje zit).

En dan zegt Olav "wel de goede relais kiezen", en dan wordt onduidelijk wat hij bedoelt, voor mij althans.
Monostabiele relais? Gelijkstroom relais aansluiten op L-trafobus, gelijkrichtertje ertussen,
of op een aparte DC-stekkertrafo ? En zo ja het een en ander, welke monostabiele relais dan, van welk voltage?

En dan heeft Olav het over 16 vAC ( analoog aangestuurde wissels?) en 24 vAC (analoge omschakelpuls voor locs?)
Aansturing van de wisselspoelen via het relais? Gezien de korte duur van de puls maakt dat niet uit,
volgens hem, dus toch de spoel, met iets meer spanning dan voorgeschreven.

Analoog schakel ik mijn wisselspoelen met 12 vDC (uit een stekkertrafo), ook kort,
ook via een relais (het relais zelf schakelt ook op 12 vDC), ook nooit een probleem.

Je mag je afvragen (ook bij compacte tekst): wat schakelt er nou op 12, 16 of 24 volt: het relais of de spoel of allebei?   
Er staat soms niet wat er staat.   :D
Re: Slecht schakelende Marklin K 2160 kruiswissels
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Slecht schakelende Marklin K 2160 kruiswissels
Wat ik bedoel met het goede relais kiezen, is dat deze de stroom aankan. Anders heb je kans dat contacten blijven plakken.

De relais die ik gebruik, zijn geschikt voor het schakelen van 2A. Dat is voldoende in het algemeen. Het zijn gewoon monostabiele relais met tenminste twee wisselcontacten.

Overigens is de uitgangsspanning van een decoder als het goed is een gelijkspanning.
Re: Slecht schakelende Marklin K 2160 kruiswissels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Slecht schakelende Marklin K 2160 kruiswissels
En doe je dat dan met een K83-of M83- achtige decoder (6083, 60831, 63832) waaraan je monostabiele relais hebt hangen? Of is dat inmiddels achterhaalde techniek?
Re: Slecht schakelende Marklin K 2160 kruiswissels
iemand een linkje met welke relais ik zou kunnen gebruiken?
of er eentje over waar ik mee kan proberen
ik gebruik de digikeijs dr4018 schakeldecoders
Re: Slecht schakelende Marklin K 2160 kruiswissels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Slecht schakelende Marklin K 2160 kruiswissels
Citaat van: toledo85 op zaterdag 07 december 2019, 19:22:36
iemand een linkje met welke relais ik zou kunnen gebruiken?
Ik zie je vraag nu pas weer.

Ben je er al uit?
Er staan relais te koop op een naburig forum (onder overige); die zijn prima geschikt, onder andere Hongfa HFD2 (voor  2,- per stuk).
(Bij conrad nieuw klik hier, bij ali zijn Songle relais goedkoper).

Hoe die relais met digikeijs dr4018 schakeldecoders werken, weet ik dan weer niet, maar iemand anders hier wel.
Re: Slecht schakelende Marklin K 2160 kruiswissels
Hoi,

Citaat van: toledo85 op zaterdag 07 december 2019, 19:22:36
ik gebruik de digikeijs dr4018 schakeldecoders

Kijk eens naar dit Draadje op buurforum. Zet eens voor het proberen de C-draden op één van de C--ingangen van aansluitingen 1 tot en met 4. Als de wissels niet op uitgang 1 tot en met 4 zitten.

Groet Ronald.