Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

K-rail aandrijving ombouwen voor C-rail.

Gestart door Lobomotion69 dinsdag 03 december 2019, 11:17:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
K-rail aandrijving ombouwen voor C-rail.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
K-rail aandrijving ombouwen voor C-rail.
Hallo mede forummers.

Onlangs had ik enkele K-rail wissels gekocht omdat ik daarmee mijn hoofdstation wil opbouwen. Daar ga ik alleen motoraandrijvingen gebruiken, Welke dat worden is nog in onderzoek. Maar daar gaat het hier niet om.
De aangeschafte K wissels waren alle voorzien van een E-aandrijving. Die heb ik er dus afgehaald en ben ze nu aan het ombouwen voor C-rails die in de schaduwstations worden gebruikt. Dat is een precies werkje maar gaat prima. De basis hierbij vormt een stukje printplaat dat op de maat van een C-rail aandrijving is gemaakt. In het midden een gat waar de spoel in komt te liggen.
De schuiver die het wisselmechanisme bedient is ook uit een stukje pcb gemaakt met dezelfde afmetingen als de originele aandrijving. De stalen "draden" die in het anker van de spoel zitten worden op lengte afgeslepen en haaks omgezet. deze haken vallen in de gaatjes van het pcb. Dan wordt het geheel met 2-kompo epoxy gefixeerd. Goed laten drogen dan vormt dat een sterke verbinding die nooit meer loskomt. Na het drogen eventuele braampjes en oneffenheden verwijderen zodat het een soepel lopend geheel wordt. Draden eraan solderen met trekontlasting en voila een prima werkende aandrijving voor weinig. Oh ja, geen eindafschakeling gebruiken, dat voorkomt problemen. Wel zorgen voor korte pulssturing.

Zie foto's
Re: K-rail aandrijving ombouwen voor C-rail.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: K-rail aandrijving ombouwen voor C-rail.
Refurbished, het repair cafĂ© mocht er trots op zijn.  :D
Gooi nooit iets weg, herbruik het.

Ik heb die dingen ook liggen, maar geen C-rails.

Zat er net aan te denken:
ze doen het, het zijn er te weinig (meeste wissels zonder E-a gekocht),
maar ze zijn leuk om even iets te kunnen testen.

Voor een tientje per stuk vind ik ze toch even te duur.
Ik vervang ze voor relais van een euro (soort antiek),
maar die passen weer net niet onder een C-rails bedding.

Wellicht doemt er een alternatief scenario op, verschuifbare scenery of zo. O:-D