Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Kom gezellig eens kijken bij zo'n avond of middag!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Digitale Märklin Besturing
| | |-+  Volume aanpassen 36193 via CS1R
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Volume aanpassen 36193 via CS1R  (gelezen 215 keer)

BartSteur

• Nieuwe Gast
Volume aanpassen 36193 via CS1R
« Gepost op: maandag 02 december 2019, 22:04:09 »

Hallo,

Ik heb recentelijk de Marklin 36193 aangeschaft. Prima loc met uitgebreide geluidfuncties.
Echter staat het volume van de loc initieel op maximaal. Dus ik loc op programmeerspoor gezet. En via mijn CS1R het volume aangepast.

Rijgeluid was een stuk beter, maar de geluiden van de buffer, aan en afkoppelen deden het niet meer. Signaalhoor hoog en laag, ventilator etc allemaal wel. Alleen die van de buffer en koppelen.

Dus ik reset gedaan. Alles deed het weer, maar weer met dat volume. Dus dacht dat laat ik even zo.

Ik wilde ook optrek en afrem snelheid iets vertragen, dus pas alleen die waardes aan via de CS1R en dat reed beter. Alleen, weer deden de geluiden het niet van buffer, aan en afkoppelen.

Heeft iemand een idee hoe dit kan komen?

Groet,
Bart
Groet,
Bart
--------------------------------------------------------
Marklin K-Rail Baan - CS1R - Koploper - Tijdperk V

Anne W

• Vaste Inboedel
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Volume aanpassen 36193 via CS1R
« Reactie #1 Gepost op: maandag 02 december 2019, 22:50:22 »

Beste Bart,

Die geluiden zijn van zichzelf nogal zacht, dus vallen weg als je het algemene volume lager zet, als je je oor tegen de lok houd, hoor je ze dan noch niet?

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

BartSteur

• Nieuwe Gast
« Reactie #2 Gepost op: maandag 02 december 2019, 23:02:23 »

Ha Anne,

Nope. Heb volume ook weer op maximaal gezet. Alle overige geluiden doen het alleen die drie niet. Moet een reset doen van de decoder om het geluid weer terug te krijgen.

Groet,
Bart
Groet,
Bart

Marklindak

• Forum Beheerder
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 03 december 2019, 13:09:17 »

Via het CS1R regel je het totaal volume dat uit de loc geproduceerd wordt.

Met het decodertool kun je mogelijk elk geluidseffect van een verschillend volume voorzien.
Vriendelijke groeten,
Fred

Wanneer komt er nu eens een 766 uit in model?

BartSteur

• Nieuwe Gast
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 04 december 2019, 10:22:27 »

Allen,

Het probleem is opgelost. Ik werd getriggerd door de opmerking van Marklindak over de decodertool. Toen ik daarvan de beschrijving las, zag ik staan dat er minimaal Firmware 4.1 op de CS2 moest staan. Toe dacht ik, laat ik de Firmware van mijn CS1R eens bekijken. Ik liep dus flink achter. Nu de laatste firmware geïnstalleerd en het werkt weer.

Sorry.

Groet,
Bart
Groet,
Bart