Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Aansluiten Digikeijs DR4088gnd

Gestart door Kandersteg zondag 01 december 2019, 22:32:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluiten Digikeijs DR4088gnd
Hallo,
Mijn vraag zal ongetwijfeld al meedere keren aan de orde zijn geweest, maar ik kan hem niet vinden. Dus het volgende. Ik heb een string van 8 Digikeijs DR4088gnd aan een CS2 hangen. Aan het einde van deze reeks ook nog een DR4088cs voor een stukje twee rail. De rest is 3rail. De decoders en CS2 zijn verbonden met STP-kabel. Mijn vraag is of ik ook per decoder de beide c-aansluitingen van de decoder met de massa-ringleiding moet verbinden. 
Met dank.
Piet
Re: Aansluiten Digikeijs DR4088gnd
Beste Piet,

Bij massa terugmelding met S88 GND terugmelders, moet je alleen de eerste terugmelddecoder aan de railmassa verbinden. Ik heb alleen bij de eerste terugmelddecoder de beide contacten 'c' met elkaar doorverbonden en een ervan aan de railmassa (ringleiding) verbonden. Hang je ze allemaal aan de ringleiding dan volgen er waarschijnlijkheid ik vele spookmeldingen.
Hoe het zit met de combinatie met stroomdetectie op een 2rail baan, weet ik niet, maar ik denk dat je die beter apart aansluit, ieder aan een eigen string. Maar ik gis nu vooral... Volgens mij werkt het niet samen, maar ik kan mij vergissen.

Groet,

Peter
Re: Aansluiten Digikeijs DR4088gnd
Dag Peter,
Dank voor je reactie. Ik ga de eerste c's weer verbinden. Die had ik verwijderd, op zoek naar een storing en wist niet meer hoe het zat. In de periode voor de storing heeft de toevoeging van de 2rail terugmelding goed gewerkt. Het verbaasde mij dat dat zo maar samen ging.
Hartelijke groet,
Piet
Re: Aansluiten Digikeijs DR4088gnd
Piet, de C en C moet je ook niet aansluiten op de massa (GND), die sluit je aan op de draad die op de Puko's is aangesloten bij Marklin de rode. En de scheidingen voor de stroomdetectie maak je ook in de puko's.

Groetjes.
Re: Aansluiten Digikeijs DR4088gnd
 @citaat maar dat betreft toch alleen de stroomdetectie, Wim?

En als dat zo is, kun je stroomdetectie-modules hangen aan dezelfde string als massaterugmeldmodules?
Misschien maakt het echt niets uit, maar als het zo nauw luistert met de massa doorverbinden dan is het opnemen van stroomdetectie-modules in een string met massaterugmelders misschien ook problematisch, of bijt dat elkaar niet?

Groeten,

Peter
Re: Aansluiten Digikeijs DR4088gnd
Peter, maak het nu voor de TS en voor je zelf nu niet onnodig moeilijk.

s88 blijft s88 en dat hang je aan elkaar. En of de module nu op basis van massa detectie werkt of op basis van stroomdetectie maakt voor de s88 (string) aansluiting niet uit.

Ik gaf de TS het juiste antwoord, de C en C sluit je niet aan op de GND.

Wil je weten hoe het werkt kijk op mijn website.

Groetjes.
Re: Aansluiten Digikeijs DR4088gnd
 @citaat prima, dank, Wim!
Re: Aansluiten Digikeijs DR4088gnd
Beste Wim en Peter,
Ik ben even de draad kwijt. Moet ik de c's van de massa-terugmelding op de massa-ringleiding aansluiten of op de rode draad (puko's). Ik meen het eerste.
Groeten,
Piet
Re: Aansluiten Digikeijs DR4088gnd
Alleen de eerste c van de eerste terugmeldmodule moet met de massa verbonden. De rest niet.
Van de stroomdetectie-modules moet de rode draad aangesloten en dan op allemaal.

En zo mogen ook allemaal in een string verbonden met elkaar en uiteindelijk de centrale.

Groet,

Peter
Re: Aansluiten Digikeijs DR4088gnd
Dag Peter (en Wim)
Dank, zo heb ik het nu gedaan. De 8 terugmelddecoders met massa werken gelukkig weer. De nr 9 met stroomdetectie nog niet. Maar dat kan onderdeel zijn van een groter probleem. Mogelijk een defekte booster, maar daar zal ik jullie niet mee lastig vallen. Dan moet eerst mijn vraag scherper zijn.
Groeten,
Piet
Re: Aansluiten Digikeijs DR4088gnd
Piet,

Ik zie dat de handleiding van Digikeijs betreffende de DR4088 modules in verschillende uitvoeren er een puinhoop van maakt, ik kan me heel goed voorstellen dat je er niets van begrijpt. Het is verder niet aan mij die te verbeteren. Hoe het wel aangesloten moet worden heb ik je beschreven.
Verder staat er nog een leugen in hun webwinkel, daar zeggen ze de goedkoopste s88 modules te leveren, nu dat is absoluut niet het geval.
Voor de prijs van 1 DR4088gnd kun je er 2 kopen. inclusief de patch kabel.

Groetjes
Re: Aansluiten Digikeijs DR4088gnd
goeden avond ik heb een vraag ik heb een Digikeijs DR4088GND ik heb hem met de DR60888 - Adapterkabel  aan ge sloten op me marlijn Central station nu is het mijn vraag waar ik de twee. midelste C C op aan sluiten  moet die op de grand of op de meiden spanging
Re: Aansluiten Digikeijs DR4088gnd
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Aansluiten Digikeijs DR4088gnd
Naar mijn bescheiden mening moet de C van de DR 4008 GND éénmaal per baan aangesloten worden op de railmassa bij gebruik van een CS/Ecos of een andere centrale/booster met een H-Bridge versterker.

Indien er een centrale/booster met een gemeenschappelijke massa gebruikt wordt, te herkennen aan de koelvinnen, dan hoeft de C helemaal niet aangesloten te worden.

De DR 4088 GND mag niet met de centrale/boosters van Digikeijs gebruikt worden.

Groet, Anne W

Re: Aansluiten Digikeijs DR4088gnd
P12 hoofdstuk 4.5 van de DR4088GND staat het keurig in een schema en beschreven.

Mvg
Wim.
Re: Aansluiten Digikeijs DR4088gnd
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Aansluiten Digikeijs DR4088gnd
 @citaat

En wijkt hij schakel/schematisch dan af van een andere terugmelder of basis van massadetectie, bij voorbeeld laten we zeggen een Rosoft S88-N?

Groet, Anne W
Re: Aansluiten Digikeijs DR4088gnd
Het is een gewone standaard s88 zoals Marklin die ook maakt, en ook door LDT, Viessmann, (Conrad), Tams,  Rosoft enz.enz. worden gemaakt een aangeboden, het enigste verschil is het prijskaartje, voor de rest zijn ze allemaal gelijk aan elkaar. Het enigste wat de meesten toegevoegd hebben is de RJ45 aansluiting de (n) aansluiting dan wordt het een s88-n, zo ook de DR4088xxx

Groetjes.
Re: Aansluiten Digikeijs DR4088gnd
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Aansluiten Digikeijs DR4088gnd
 @citaat

Heel goed, dan zijn we het eens, dus is er geen noodzaak om de C aansluitingen aan te sluiten op de railmassa, tenzij per baan één maal indien een H-bridge versterker wordt toegepast zoals in een CS/Ecos, ook moet de de C aansluiting gebruikt worden indien er, i.p.v. detectie via geïsoleerde railstukken, gebruik gemaakt wordt van b.v. reedcontacten.

Groet, Anne W