Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Antislipbanden vervangen Marklin br 38

Gestart door Corrado zondag 12 januari 2020, 12:54:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Antislipbanden vervangen Marklin br 38
Ik heb na jaren dienst een probleem met m?n locomotief. Er is 1 antislipbangebroken en nu hobbelt de locomotief over de baan. Ik heb er geen boekje meer van en kan op internet niet vinden welk type erom moet.
En hoe vervang ik ze, moet ik het drijfwerk loshalen om de banden te verwisselen?

Locomotief type is BR 38 382
Re: Antislipbanden vervangen Marklin br 38
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Antislipbanden vervangen Marklin br 38
marklin 7152 .Je zal de boutjes moeten losmaken om ze over het wiel te krijgen.De PDF kan je vinden bij marklin .
Of een mailtje naar mij dan stuur ik de tekening pdf op
Re: Antislipbanden vervangen Marklin br 38
Oké dank voor het bericht, ik kon het niet vinden op marklin maar nu kan ik nieuwe bandjes halen. Dank
Re: Antislipbanden vervangen Marklin br 38
LS
Kijk dan gelijk voor een passend inbusdopje om de 6 kantige boutjes cq moertjes van de drijfstang te demonteren.
Als je daarvoor een gewone tang oid voor gaat gebruiken, heb je zo schade aan de boutjes cq moertjes.Als je het boutje los maakt van het wiel waar het bandje om ligt en ook het daarnaast gelegen wiel, dan kun je de drijfstang wat oplichten.
Neem dan een stevige kopspeld, buig daarvan het eind even haaks..Beste is om deze wat warm te stoken ,dan buigt het makkelijk.
Steek dan het haakse gedeelte tussen het oude bandje en velg, en wip dan het oude bandje eraf .Monteren gaat in omgekeerde volgorde.Net  alsof je een band om een velg doet.
Groet Koos

Aanvulling .Ter verduidelijking een foto van het bedoelde inbusdopje.
Re: Antislipbanden vervangen Marklin br 38
Dat is geen "inbusdopje", maar gewoon een zeskantige (dop-)sleutel.