Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

baanontwerp c-rails

Gestart door m.bouhuis zondag 01 december 2019, 19:41:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: baanontwerp c-rails
 @citaat @citaat
Twee standaard boogbruggen plus vier rechte korte bruggen zijn samen 144 cm. Ik had ze niet allemaal gebruikt, het lange rechte stuk met bruggen was 'maar' 128 cm. Als je daar dan aan beide kanten ook nog eens een overgangsrails zou leggen, blijft er nog maar 92 cm over, zoals het eerste plaatje hieronder laat zien. Als ik je goed begrijp, had je dat zelf ook al ontdekt en vindt je dat te kort.

Voor een lange, rechte brug met K-rail er op moeten de bochten een beetje aangepast worden. Het tweede plaatje laat zien hoe dat kan. Tussen de beide overgangsrails ligt nu bijna 149 cm recht spoor met K-rails, zelfs nog langer dan eerst. Zowel de twee boogbruggen als de vier korte bruggen zou je hierbij kunnen gebruiken.




Citaat van: m.bouhuis op dinsdag 31 december 2019, 11:24:15wat de hoogte betreft ga ik uit van de hondekop met de pantograaf omhoog.
Als die hondekop onder het station doorgaat, zal de pantograaf naar beneden moeten, anders past dat niet. Ook in de tunnel naar het schaduwstation zijn er plaatsen waar de pantograaf naar beneden moet. Zoals ik al schreef, heb ik daar zelf geen ervaring mee maar anderen op dit forum wel. Een recent topic waar dit aan de orde komt is 'wel of geen E loks op m'n nieuwe baan'.
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: baanontwerp c-rails
Hallo Rob,
Dat is weer fantastisch opgelost👍👍👍👍
Zo ga ik het inderdaad uitvoeren, nogmaals veel dank.
mvg Mart
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: baanontwerp c-rails
Rob?s uitleg is altijd impressionant en heel praktisch
Nog een prettig 2020 iedereen
Grtz
Wim
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: baanontwerp c-rails
De wissels 24772/24771 die in het baanontwerp zijn aangebracht, weten jullie misschien mensen die deze wissels 2e hands aanbieden?
mvg Mart
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: baanontwerp c-rails
Ik kijk wel eens naar catawiki. Bijna altijd vind ik de prijzen te hoog, maar heel af en toe wordt daar iets aangeboden voor een redelijke prijs. Ik heb een paar keer een bod uitgebracht op rollend materiaal, maar tot dusver ben ik steeds overboden. Er wordt vaak rails aangeboden, zowel in nieuwstaat als met behoorlijk veel gebruikssporen, maar slanke boogwissels heb ik er maar zelden gezien. Afgezien daarvan vind ik het prijsverschil met nieuwe rails niet de moeite waard. Soms is het zelfs duurder!

Zelf heb ik vrijwel al mijn rails nieuw gekocht. Mijn vaste leverancier zit in Duitsland, vlak bij de grens met Oostenrijk. Dat heeft als nadeel dat ik niet even langs kan wippen om iets te vragen, te bekijken of om te ruilen.

Zijn prijzen zijn laag, maar er komen wel verzendkosten bij. Daarom bestel ik pas als ik weer een behoorlijke lijst heb. Binnenkort is het weer zover. Voor de 8 slanke boogwissels die jij nodig hebt, rekent hij inclusief verzendkosten ? 265. Er zijn nog wel wat meer (Duitse) winkels met vergelijkbare prijzen.
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2014

offline
Re: baanontwerp c-rails
Een winkel waar ik veel bestel is www.lokmuseum.de prijzen zijn daar een stuk beter dan in veel Nederlandse winkels en de verzendkosten zijn ook redelijk.
Verder wacht niet te lang met bestellen ik heb producten in 6 maanden 15% duurder zien worden omdat ze partijen ineens kopen en soms maar 2 keer per jaar zie je af en toe flinke prijs stijgingen.
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: baanontwerp c-rails
Nu we het toch over de wissels hebben, ik heb veel gelezen over de slechte wisselaandrijvingen van Marklin.
Mijn vraag, ivm het baanontwerp van Rob, moet ik misschien overgaan om de wissels te voorzien van servo?s
Of heb ik het helemaal mis.
Graag advies.
mvg Mart

Re: baanontwerp c-rails
Basroc-1961
gast

Re: baanontwerp c-rails
Ik heb het één en ander gelezen over de aandrijvingen. Het is in ieder geval een feit, dat de wisselaandrijving microschakelaars heeft, die eigenlijk niet geschikt is voor het werk wat hij moet doen. Het gevolg hiervan is het uiteindelijk wegbranden van de contactpunten.
Er zijn twee verschillende types aandrijvingen, namelijk de 74490 en de 74491. De eerste heeft nog geen aanpassing op de microschakelaars, de tweede wel.

Er zijn collegae, die de schakelaars omzeilen door ze te overbruggen, verwijderen en doorverbinden of door de schakelhefboom te verwijderen. Als u wissels bedient met een decoder of met een software-programma, dan zal de inschakeltijd (puls) kort zijn en geeft het geen problemen voor de spoel. Als u met een schakelaar werkt en even geen acht geeft op de inschakeltijd, dan is een probleem met de spoel denkbaar.

Er zijn ook collegae, die niets doen en de aandrijvingen monteren en pas actie ondernemen als het fout gaat. Dan grijpen ze naar hetgeen hierboven staat of monteren een nieuwe microschakelaar.

Niet iedereen heeft last van het probleem. Er zijn ook zat, waarbij de aandrijvingen probleemloos werken.

Waar ligt de waarheid? Geen idee, ieder moet doen wat hem goeddunkt.

Persoonlijk zou ik gewoon de aandrijvingen gebruiken zonder iets te doen. Scheelt domweg werk. Aanpassen kan altijd nog wel. En bij de bouw van een baan is het altijd mogelijk om de aandrijvingen bereikbaar te houden. Maar dit is dan gesproken met de woorden van een 'newby'. B)

PS: collegae, het is dus niet mijn bedoeling om in dit topic een discussie op te roepen over de aandrijvingen. Ik heb alleen getracht een samenvatting te geven van hetgeen hier en daar is te vinden.
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: baanontwerp c-rails
Bas,
Dank voor je reactie.
mvg Mart.
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: baanontwerp c-rails
Als herintreder heb ik de nodige problemen met de Marklinwisselaandrijvingen gehad. Overbruggen / verwijderen van de microswitches was de oplossing ( ik rijd digitaal ).

Met de driewegwissel in mijn schaduwstation zijn beide wisselaandrijvingen defect geraakt; deze werden via een externe decoder aanstuur. Sindsdien heb ik nieuwe Marklinaandrijvingen geplaatst en sedertdien geen problemen meer.

Bij een tweetal wissels heb ik nog problemen gehad met ,koude lassen? bij de microswitches overbruggingen. Voorts is alles probleemvrij.

Wel heb ik alle wisseldecoders (die in de wisselbedding liggen) op een separate stroomkring aangesloten. Ten tijde van mijn testbaan zag ik dat wisselschakelingen tot knipperende verlichting in een loc (V100) leidde. Om deze irritatie te voorkomen heb ik nu alle digitale componenten op mijn CS2 aangesloten en de baan via 2 separate boosters. Had ik dit vooraf geweten, had ik voor externe wisseldecoders gekozen.

Mvrg
Robert
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: baanontwerp c-rails
Robert,
Bedankt voor je info.
mvg Mart
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: baanontwerp c-rails
Is de wisselaandrijving 74491 wel betrouwbaar?
Omdat ik best veel wissels in de baan heb liggen.
Ik wil gewoon met de nieuwste MS werken en met een decoder M83 erbij.
Aangezien ik ook niet met een computer of laptop ga werken.
Graag advies.
mvg Mart
Re: baanontwerp c-rails
Basroc-1961
gast

Re: baanontwerp c-rails
Het aandrijfgedeelte van de aandrijvingen (magneetspoelen) zullen bij een MS2 nauwelijks tot problemen leiden.
Wat de microschakelaar betreft, elke schakelaar vonkt, dus uiteindelijk zal deze schakelaar het gaan begeven. In 2014 heeft Märklin de schakelaar voorzien van een varistor. Hiermee is de kwaal van de 74490 (inbranden contacten) aanmerkelijk/nagenoeg opgelost.
Zie ook de berichtgeving op het forum van onze oosterburen, namelijk deze site. Uit 2015, dus 1 jaar na de introductie van de 74491. Zijn mening is ook, dat de kwaal van de 74490 hiermee aanmerkelijk is opgelost.
Betekent dit, dat een aandrijving nooit kapot gaat? Nee, maar wel dat er sprake is van een toegenomen bedrijfszekerheid.

Wat is wijsheid? Geen idee, dat moet ieder zelf uitmaken. Persoonlijk zou ik het wel durven de aandrijvingen met rust te laten, maar anderen zullen ongetwijfeld alsnog de microschakelaars willen verwijderen, overbruggen of de hefboom willen verwijderen.

Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: baanontwerp c-rails
Zijn deze nieuwe microschakelaars dan ook los via marklin te verkrijgen?
Re: baanontwerp c-rails
Basroc-1961
gast

Re: baanontwerp c-rails
Ik vermoed van niet, maar hier, hier of hier. Het is de DH2CB1PA. Prijzen variëren van 3 - 5 euro, afhankelijk van de aanbieder.
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: baanontwerp c-rails
Kijk, dat is leuke informatie.
Heeft iemand op 3 rail forum dat al een keer zoiets gedaan?
Gr Mart
Re: baanontwerp c-rails
Basroc-1961
gast

Re: baanontwerp c-rails
U bedoelt het vervangen van de microschakelaars? Geen idee. Ben het tijdens het bestuderen van dit forum niet tegen gekomen. Op die van onze oosterburen wel.
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: baanontwerp c-rails
Ja,inderdaad het vervangen van deze schakelaars.
Mart
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: baanontwerp c-rails
De meeste mensen kiezen voor het verwijderen van de microswitches. Dat heb ik - jaren geleden -dan ook veel gedaan...  ;-)  Maar als er voldoende belangstelling voor is kunnen we misschien samen 100 of meer van die dingen laten opsturen?
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: baanontwerp c-rails
Citaat van: Basroc-1961 op vrijdag 17 januari 2020, 18:08:52
elke schakelaar vonkt

In combinatie met een spoel, inderdaad. Het is natuurlijk niet de schakelaar die vonkt...
Re: baanontwerp c-rails
Basroc-1961
gast

Re: baanontwerp c-rails
Nee, klopt. Het zijn de contactpunten in de schakelaar. Heel vervelend gebeurt dit ook in mijn klassieker en dus moet ik regelmatig de timing stellen en ook de contactpunten vervangen in combinatie met de condensator.
De microschakelaars hebben maar 1 doel, namelijk het beveiligen van de spoel tegen een overbelasting. Het schakelen met een MS of CS of ander gebeurt met een korte puls, zodanig kort, dat de spoel geen gevaar loopt. Dit maakt de microschakelaars dan ook niet broodnodig. Dus terugplaatsen lijkt mij alleen nodig als men wil gaan voor originaliteit.
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: baanontwerp c-rails
Even aanvullend op de wielen: bokwielen zijn niet alleen makkelijker met rijden als de tafel alleen naar voren moet, ze zijn ook een stuk sterker voor dezelfde prijs. Ik had eerst zwenkwielen onder mijn baan maar die zakte door waardoor ze aanliepen. Daarna bokwielen gedaan en dat ging een stuk beter. Inmiddels geen wielen meer omdat de ruimte erachter te krap was. Dus mocht je nog wielen zoeken, ik heb er volgens mij 16 die je voor een hele zachte prijs tov winkelprijs over kan nemen. Afmetingen van mijn baan zijn 450x160 dus vrijwel gelijk aan die van jou. 16 wielen moet genoeg zijn.
Re: baanontwerp c-rails
Basroc-1961
gast

Re: baanontwerp c-rails
 @citaat

Ook kan de vraag gesteld worden of de zwenkwielen wel geschikt waren voor de klus, die ze moesten uitvoeren. Als ze ervoor geschikt waren, maar het werk niet aankunnen, dan is de productinformatie niet correct. Lijkt mij een reden om contact op te nemen met de verkoper/leverancier.
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: baanontwerp c-rails
De tafel die ik gemaakt hebt, met grote zwenkwielen verplaatst zich perfect ik kan de tafel met een arm zo weg trekken hoor(even ter aanvulling op het vorige bericht).
mvg Mart
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: baanontwerp c-rails
Hallo Rob,
Wanneer ga jij weer een bestelling doen in Duitsland, ivm de meegebogen wissels in het mooie baanontwerp dat je voor mij hebt gemaakt, nm:de 24771/24772
mvg Mart
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: baanontwerp c-rails
Hoi Mart,

Mijn bestelling is al de deur uit. Ik weet niet hoever mijn leverancier is met het inpakken en versturen, er waren namelijk nog een paar kleinigheden die hij niet in voorraad had, maar ik ben in afwachting van de bezorging.

Groeten, Rob
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: baanontwerp c-rails
ok Rob,
Ik hoor het wel als het nog kan?
Bvd
mvg Mart
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: baanontwerp c-rails
Hoi Rob,
Even een vraag:als ik foto's op deze site wil zetten,hoe gaat dat dan?
gr Mart
Re: baanontwerp c-rails
Basroc-1961
gast

Re: baanontwerp c-rails
Ben geen Rob, maar weet het wel. Bij reageren en dan bijlage toevoegen.
Re: baanontwerp c-rails
 @citaat Of je host je foto's extern (Flickr of zo) en plaats de URL tussen de tags:
[img][/img]
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: baanontwerp c-rails
 @citaat : dat wist ik nou ook niet . Tx Bas
Re: baanontwerp c-rails
 @citaat Zo leer je nog een wat, Wim >:-D

Meestal gebruik ik deze manier. Dat kun je zien in mijn ontwerp- en bouwdraadje. Het voordeel van deze methode is dat je "om" de plaatjes heen de tekst kwijt kan. Als bijlage gaat dat niet. Dan moet je de hele tijd op en neer scrollen om de tekst bij het plaatje te kunnen lezen.
Re: baanontwerp c-rails
Basroc-1961
gast

Re: baanontwerp c-rails
@citaat

Of leren de tekst compact te schrijven of kleinere afbeelding gebruiken of ctrl-muiswiel, waarmee je de informatie op je beeldscherm kunt zoomen. O:-D >:-D
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: baanontwerp c-rails
Citaat van: Basroc-1961 op zondag 12 januari 2020, 08:29:02

Er zijn twee verschillende types aandrijvingen, namelijk de 74490 en de 74491. De eerste heeft nog geen aanpassing op de microschakelaars, de tweede wel.


Om hier nog even op terug te komen. Er bestaat ook nog de 74492. Is volkomen identiek aan de 74491 zitten alleen langere draden aan (circa 1,5 meter) en in andere kleuren (geel,oranje,zwart).
Vorig jaar september van beide types een paar laten overkomen. Twee maanden later was de eerste al overleden. De rest volgde snel. Alle switches overbrugd en problemen weer verholpen. Dus dat van die verbeteringen is een broodje aap verhaal en va,ristors heb ik ook niet gevonden. Productie datum van de apparaten was jan 2019 volgens de sticker op de bodem.
Re: baanontwerp c-rails
Basroc-1961
gast

Re: baanontwerp c-rails
@citaat

De 74492 is inderdaad identiek aan de 74491. De 74492 is ontwikkeld voor Märklin My World en heeft dan ook stekkers, die in de bedieningskasten geplugd kunnen worden. Dit om Märklin My World 'plug and play' te houden.
Wat de verbeteringen betreft, deze informatie komt van het Stummi-forum met een link naar Clemens Auburger. Wat de praktijk betreft heb ik 0 ervaring of het een verbetering is. Daarbij lees ik, dat de één wel problemen heeft en de ander niet. Ik denk, dat een ieder moet doen, wat hem/haar goeddunkt.
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: baanontwerp c-rails
Foto
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: baanontwerp c-rails
Fototjes
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: baanontwerp c-rails
Foto
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: baanontwerp c-rails
Foto
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: baanontwerp c-rails
Foto
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: baanontwerp c-rails
Foto
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: baanontwerp c-rails
Foto
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: baanontwerp c-rails
Citaat van: m.bouhuis op maandag 06 april 2020, 15:47:57
Foto

Hoi, Op diverse foto's van je baan zie ik prachtige hekjes. Zou je ons willen verklappen hoe je deze gemaakt hebt en van welke materialen. Zien er erg leuk en stevig uit.
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: baanontwerp c-rails
Deze heb ik gemaakt van pvc rond 6mm, dat heb ik gekocht bij de firma perlaplast via internet.
Het is in 1a2meter verkrijgbaar.
De relingen heb ik gemaakt van 1,5mm RvS lasdraad(staafjes van 1meter)
Je moet wel een mal maken, ik heb dat gedaan van een stukje rond messing.
In de lengte het gat boren van +6,1/6,2.
Daarna dwars erop de gaatjes van de reling(1,6)mm.
De lengte van de paaltjes kan je zelf bepalen.
De verbinding van de relingen laat ik dan via de helft van zo'n paaltje lopen.
Hopelijk is dit duidelijk hoe ik het gemaakt hebt.
gr Mart

Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

treinbaan op zolder

offline
Re: baanontwerp c-rails
Wat ga je snel. Binnen 4 maanden een hele constructie gemaakt en de baan neergelegd.
Chapeau.
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: baanontwerp c-rails
Met dank aan Rob, die de eer heeft ivm dit mooie baanplan die hij voor mij gemaakt heeft.
Nu even wachten, moet eerst even sparen.😇
mvg Mart