Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

baanontwerp c-rails

Gestart door m.bouhuis zondag 01 december 2019, 19:41:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

offline
baanontwerp c-rails
Hallo allemaal,
Ik ben weer begonnen met marklin treinen(als 70 jarige).Vroeger was het allemaal analoog,maar ik wil nu proberen digitaal op te starten.
Ik ben begonnen met een startset 29060.
Daarbij loc's ,hondekop,draaischijf 7286,(loc loods met 6 ingangen),2bruggen,groot station baden,c-rails /wissels,wat ik inmiddels heb verzameld.
Nu het belangrijkste voor mij,binnenkort wil ik een treintafel maken van 450cmx150cm hoogte 110cm.
Graag wat advies ivm baanontwerpen maken.(graag lengtebanen voor de Hondekop ivm het grote station)
met vriendelijke groet,
         Mart Bouhuis.  bvd



Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: baanontwerp c-rails
Hoi Mart,

Leuk dat je weer begonnen bent, en je hebt al een flinke verzameling materiaal.

Voor wat betreft de geplande treintafel, kun je daar omheen lopen? Als het namelijk een rechthoek van 450 bij 150 is die tegen een muur staat, is een flink deel van de baan moeilijk tot onmogelijk te bereiken zonder speciale maatregelen. Bij een niet al te grote tafel kan het helpen om er wielen onder te zetten, maar een tafel van deze omvang betekent een fors gewicht, dat maakt het verrijden lastiger.

Om wat richting te geven aan het baanontwerp, heb ik wat vragen voor je.
  • De trein uit startset 29060 is Duits en tijdperk V. De hondekop is Nederlands. Welk thema heeft de baan, en welk tijdperk? Of rijd alles door elkaar heen?
  • Denk je aan bergen of wil je juist een plat landschap? Stad, dorp of landelijk? Industrie, haven, of...?
  • Voor wat betreft het station: hoe lang worden de langste personentreinen?
  • Je hebt een draaischijf en 6-voudige locloods: heb je al een idee wat je daarmee wilt?
  • Wil je een schaduwstation en zo ja, hoe groot?
  • Hoe sta je tegenover krappe en royale boogstralen?
  • Hoe sta je tegenover gewone versus slanke wissels?
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: baanontwerp c-rails
Dank voor je reactie,
De treintafel frame maak ik van stalen kokerprofiel 40mm.
Met 5 draaibare 125mm zwenkwielen waarvan 1wiel in het midden.
Zodat ik de treintafel kan verplaatsen, op het frame komen dan 3 multiplex platen van 150cmx150cm X1,5cm
dikte.
Wat het tijdperk bederft, maakt het mij niet zoveel uit.
Alles mag rijden, wel moet ik rekening houden met de hondekop, muizenkop.
Vandaar dat ik graag de grote bochten R5 wil rijden.
Ik denk dat ik geen onderstation nodig heb, wel wil ik met een aantal banen omhoog.
Vandaar de 2 bruggen.
Het grote station Baden-Baden heb ik graag aan de lengterails over de gehele lengte van de treinplaat, of misschien diagonaal?
Ik hoop dat je met deze gegevens verder met mij mee kan denken😁
mvg Mart
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: baanontwerp c-rails
 @citaat  @citaat
m'n U-baantje is 475 x 275 cm en verrijdbaar en inderdaad het kost kracht om de baan te "verslepen" maar het gaat op zich redelijk.
Als de ruimte beperkt is en je wilt zoveel mogelijk m2 treintafel dan is het verrijdbaar maken een serieuze optie.

mvg,

Ruud
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2019

offline
Re: baanontwerp c-rails
Zeker als je wat ouder bent is toegankelijkheid super belangrijk dat merk ik bij mijn eigen baan uit dejaren negentig ook nu namelijk.
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: baanontwerp c-rails
Het wordt dus een (zware) tafel op wielen. Aan welke kanten kanten kun je er al goed bij zonder de tafel verplaatsen?

Het stationsgebouw van Baden-Baden vind ik heel mooi. Het is wel groot, en de stationssporen zullen nog een stuk langer worden, dat zal zelfs op een tafel van 450 x 150 een dominante factor zijn. Hoe mooi het ook is om lange sporen te hebben, ik zou niet de hele lengte voor het station pakken, dan hou je zo weinig over voor de rest. Door gebruik te maken van meegebogen wissels (24771/24772) kun je de wisselstraten van het station al in de bocht laten beginnen, daardoor heb je minder ruimte nodig om toch lange stationssporen te maken.

De draaischijf en locloodsen vragen enige ruimte. Als je ook stoomlocomotieven op de baan wilt, ligt het voor de hand om een BW te maken met de draaischijf als middelpunt. Daarmee neemt het ruimtebeslag flink toe. Niet dat het dan te groot wordt voor jouw tafel, het zal gemakkelijk passen, maar samen met een groot station heb je dan al een flink deel van de tafel in gebruik.

De bruggen vormen een derde element om bij het ontwerp over na te denken. Welke bruggen heb je precies?

Geen schaduwstation nodig, dat is een duidelijk antwoord. Eerlijk gezegd niet wat ik had verwacht, maar het is geen moetje. Als je nog niet zoveel treinen hebt dat het te vol wordt op de baan, kan ik me best voorstellen dat je het niet nodig hebt. Aan de andere kant, bij mijn eigen herstart begon ik met twee locs en dacht ik dat het op termijn wel bij vier zou blijven. Dat was een ietwat verkeerde inschatting. Spelen met treintjes is veel te leuk. Na een half jaar zat ik al op negen...

Een plan met bijna alle sporen parallel aan de tafelrand vind ik saai. Een diagonaal station is zeker een optie, maar zelfs als het alleen maar een klein beetje schuin ligt, vind ik het al veel levendiger. Dat kan bijvoorbeeld heel gemakkelijk door gebruik te maken van hier en daar een bocht 24912. Mooi dat je R5 noemt, die gebruik ik graag bij de planning. R1 daarentegen gebruik ik alleen noodgedwongen (of als ik iets ontwerp voor iemand die per sé R1 wil).

Ik ga nadenken.
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: baanontwerp c-rails
Hallo Rob,
Aan de voorkant geen probleem,de zijkanten kan ik er net langs ivm het schuine zolderdak.
Alleen als ik bij de achterkant wil,zal ik de treintafel naar voren moet trekken vandaar de grote zwenkwielen.
Wat het station en de locloods met de draaischijf betreft,misschien op een hoger plateau plaatsen?(ik denk
zo maar even wat).
Ik heb 2 marklin boogbruggen en 4 rechte brugdelen(kort)alles is grijs kunstof.
Wat betreft het schaduwstation moet ik je wel gelijk geven,waar laat je inderdaad de rest van de treinen(ik kom ook al bijna op 8 treinen.
Ik heb ook geen ervaring met een opstelspoor.
OK,genoeg stof om er over na te denken.
Bedankt voor je bericht,ook alle andere reacties van jullie👍
mvg Mart
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: baanontwerp c-rails
Ik heb iets ontworpen met een groot station, draaischijf en locloodsen. Ik dacht dat 450 x 150 groter zou zijn en dat er met een diagonaal station achteraan de plaat nog heel wat ruimte over zo blijven, maar toen ik eenmaal begon, merkte ik al snel dat dat het vol begon te raken. Na wat spelen met de hoek van die diagonaal, kwam het met 27º het beste uit.

Alleen de sporen aan de voorkant liggen parallel aan de rand, verder niets. Daar zou je misschien de bruggen kunnen gebruiken, maar dat lijkt me niet echt mooi. Ik heb ze achteraan gelegd.

De locloods biedt al parkeerruimte voor zes locs. Ik heb er links nog twee spoortjes naast gelegd. Rechts zou er ook een passen, maar ik vind het zo wel vol genoeg.

Het BW ligt 1 cm hoger dan het station. De bruine sporen liggen onder het maaiveld. Vanaf de open eindjes rechtsvoor gaat het nog verder naar beneden, dat heb ik niet ontworpen. Daar moet minimaal nog een keerlus komen, maar als het mijn baan zou zijn, zou ik voor een schaduwstation gaan.

Rechts ligt een deel van de sporen  in tunnels, waaronder een wissel. Daar is een reden voor: geredeneerd vanaf de voorkant, gaan er twee  sporen de bocht om en helemaal achteraan blijft er maar één over. Door die ene wissel te verbergen, krijg je een verrassingseffect. Waar gaan die treinen nou naar toe?
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: baanontwerp c-rails
Citaat van: m.bouhuis op maandag 02 december 2019, 21:14:03
Hallo Rob,
Aan de voorkant geen probleem,de zijkanten kan ik er net langs ivm het schuine zolderdak.
Alleen als ik bij de achterkant wil,zal ik de treintafel naar voren moet trekken vandaar de grote zwenkwielen.
Wat het station en de locloods met de draaischijf betreft,misschien op een hoger plateau plaatsen?(ik denk
zo maar even wat).
Ik heb 2 marklin boogbruggen en 4 rechte brugdelen(kort)alles is grijs kunstof.
Wat betreft het schaduwstation moet ik je wel gelijk geven,waar laat je inderdaad de rest van de treinen(ik kom ook al bijna op 8 treinen.
Ik heb ook geen ervaring met een opstelspoor.
OK,genoeg stof om er over na te denken.
Bedankt voor je bericht,ook alle andere reacties van jullie👍
mvg Mart

Als het alleen de bedoeling is om de tafel naar voren en achteren te verplaatsen zou ik geen zwenkwielen maar bokwielen gebruiken. Zwenkwielen hebben altijd de neiging om te zwenken, vandaar de naam, daardoor moet je meer kracht gebruiken bij richting verandering. Van voorwaarts naar achterwaarts dus.
Een bokwiel heeft daar geen last van. Is eenvoudiger om van voor naar achter en omgekeerd te verplaatsen.
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: baanontwerp c-rails
Hallo rob,
Wat heb je dat mooi gemaakt, prachtige opstelling van het station, bruggen en locloods met draaischijf😀
Ook hoe het gaat worden wat het landschap betreft.
Ik verneem dat jij een voorstander bent van een schaduwstation, moet er dan veel veranderen?
Zou ik jammer vinden van dit prachtige ontwerp.
Hierbij wil ik je hartelijk danken voor dit ontwerp,en je snelle reachtie.👌
mvg. Mart
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: baanontwerp c-rails
Voor een schaduwstation hoeft het bovenliggende nauwelijks aangepast te worden. De open einden rechtsvoor liggen al ver genoeg onder het maaiveld, daarvandaan kun je al onder de andere sporen door. Om het schaduwstation goed bereikbaar te houden, zou ik langs de randen van de baan nog een flink stuk dalen, om uiteindelijk linksvoor aan het schaduwstation te beginnen. Daardoor heb je er veel werkruimte boven.

De enige aanpassing aan de bovenbaan die ik voorzie, is aan de twee sporen helemaal vooraan, waar ik allemaal 188's had gelegd. Om rechts een mooi ruime dubbelspoors bocht te leggen die niet te ver van de rand ligt, is het waarschijnlijk efficiënter een aantal van die 188's daarvan te vervangen door 172's. Da's immers goedkoper dan allemaal 188's plus een passtukje om op de gewenste lengte te komen.

Als je wilt, kan ik er wel een schaduwstation bij tekenen. Wat heb je op dit moment al aan wissels? In wat ik al had ontworpen liggen namelijk voornamelijk slanke wissels. Tenzij je nog maar weinig wissels hebt, hou je er nogal wat over. In een schaduwstation kunnen die goed van pas komen. En heb je al enig idee hoeveel meter opstelruimte je zou kunnen gebruiken of zal ik naar eigen inzicht iets maken?
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2014

offline
Re: baanontwerp c-rails
 @citaat verhaal van de 172 vs 188 gaat niet altijd op ik heb meer 188 dan maar puur omdat de 188 10 cent goedkoper was als de 172
Verder heb ik alles opgebouwd met 360 in anyrail en in de praktijk met 188+172.
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: baanontwerp c-rails
Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 05 december 2019, 02:57:49
Zwenkwielen, bokwielen
Dat is nieuws voor mij (op kantoor hadden we daar geen verstand van).  8o
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: baanontwerp c-rails
Hallo Rob,
Ik hou me vast aan jou kennis en ervaring wat dat betreft, ik moet nog leren.
Wat ik aan wissels heb is het volgende:4xmeegebogen 24671
                                                         4xmeegebogen 24672
                                                         2x wissels 24612
                                                         2x wissels 25611
                                                         3x kruisw  24612.
Hopelijk kan je deze ergens in de baan gebruiken.
Ik ben erg benieuwd wat je gaat doen.
Als het allemaal heel veel werk voor je is,ben ik al heel blij met het 1e ontwerp hoor.
mvg Mart
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: baanontwerp c-rails
Ok, ik zal wat gaan maken. Het is geen werk hoor, ontwerpen vind ik leuk om te doen. Het is eigenlijk een hobby binnen de hobby.

In het huidige ontwerp liggen al 4 wissels 24611 en 2 engelse wissels 24624. Een derde engelse wissel en twee wissels 24612 zal ook wel lukken. Als die al niet in het schaduwstation van pas komen, wijzig ik de bovenbaan wel een beetje zodat ze een mooi plekje krijgen. Daarvoor zie ik wel mogelijkheden.

Het gebruiken van al die boogwissels 24671 en 24672 wordt een ander verhaal. Die wissels zijn R1 en die krappe bochten heb ik tot dusver nergens gebruikt. Misschien was het je nog niet opgevallen, maar de boogwissels in de zichtbare sporen zijn allemaal slank, 24771 en 24772, die zijn veel groter. Heel misschien gaat het nog wel om één of twee gewone boogwissels te gebruiken in het schaduwstation, dat weet ik nog niet, maar je zult er veel overhouden. Gelukkig is er nog wel een tweedehands markt in die dingen.
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: baanontwerp c-rails
Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 05 december 2019, 22:36:28
engelse wissels 24624.
Hoe gedragen die C-rails engelse wissels zich eigenlijk? Zijn ze goed, storingsvrij?
Kun je die in een schaduwstation leggen of maar beter in het zicht en voor het (in-)grijpen?
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: baanontwerp c-rails
 @citaat

Helaas moet ik zeggen dat ik er nogal wat problemen mee heb gehad. Wilden niet om. Heb ze uit elkaar genomen en alle bewegende delen gepolijst. Niet met olie of andere smeermiddelen gaan liggen knoeien! Dat helpt misschien even maar zeker niet op de lange duur. Het moet droog gewoon soepel werken zonder wrijving of hakkelen. Voor één exemplaar heb ik een nieuw heveltje moeten maken. Dat was door te grote kracht uitgelubberd.
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: baanontwerp c-rails
Vorig jaar had ik één nieuwe engelse wissel (24624) waarvan de wisseltongen niet helemaal omgingen. De ene trein had daar geen probleem mee, een andere ontspoorde daar vaak. Handmatig werkte het nog wel goed genoeg. Als ik hem maar iets krachtiger omzette, gingen de wisseltongen wél helemaal om, maar blijkbaar was de aandrijving niet sterk genoeg om hetzelfde te doen.

Om die reden heb ik die wissel teruggestuurd naar de winkel. Momenteel liggen er zes in mijn baan (allemaal nieuw van de laatste twee jaar) en ze doen het allemaal prima.

Naast de engelse wissel 24624 met af fabriek ingebouwde aandrijving bestaat er ook de engelse wissel 24620 zónder aandrijving. Die zit niet als apart artikel in het huidige Märklin assortiment, staat zelfs niet in de product database, maar hij zit wél in uitbreidingsset C5 (24905).

Aangezien een engelse wissel meer bewegende delen heeft dan een gewone, is het logisch dat het omzetten iets meer kracht vergt. Desondanks wordt dat bij wissel 24624 door één aandrijving gedaan. Ik neem dan ook aan dat die iets sterker is dan de standaard Märklin aandrijvingen (74491/74492). Als je zelf achteraf zo'n standaard aandrijving in een 24620 stopt, kan ik me dan ook goed voorstellen dat dat niet altijd goed werkt. Alleen al daarom zal ik nooit zo'n 24620 of uitbreidingsset C5 kopen. Voor wie niet van plan is om de wissels uit te rusten met Märklin aandrijvingen, is het een ander verhaal. Als je hem handmatig bedient of er een alternatieve, sterkere aandrijving onder zet, is zo'n 24620 vast wel bruikbaar.


Wissels zijn nu eenmaal complexe mechanische constructies, dus is het logisch en onvermijdelijk dat zich daar vaker problemen voordoen dan op gewone sporen. Bereikbaarheid van wissels is dan ook iets om altijd in de gaten te houden. In het schaduwstation zullen alle wissels relatief dicht bij de rand komen en daardoor prima bereikbaar zijn. Ook bij het ontwerp van de bovenbaan zijn de meeste wissels al vanaf de voorkant prima bereikbaar. Een klein deel is alleen prima bereikbaar van opzij of van achteren, daarvoor kan verplaatsing van de tafel nodig zijn. De enige lastige is de wissel 24611 in de tunnel aan de rechterkant. Er is een speciale maatregel nodig om die bereikbaar te houden. Mijn voorkeur gaat uit naar een gemakkelijk afneembaar scenerydeel. Een alternatieve optie is een toegang van onderen maken.
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: baanontwerp c-rails
Rob, wat je zegt klopt helemaal. De aandrijving van de 24624 is krachtiger dan de standaard wisselaandrijving. Door eigen meting heb ik vastgesteld dat de stroomopname circa 1,5 tot 1,8 maal die van een standaard aandrijving is. Dat is een aanzienlijk verschil. Nu moet hierbij opgemerkt dat mijn meet methode niet zeer accuraat was maar het geeft wel een goede indicatie. Drie keer heb ik de firma Märklin via hun website contact optie om technische gegevens, uitleg en opheldering verzocht. In goed Duits wel te verstaan. Er komt geen enkele reactie terug. Op vragen betreffende leverbaarheid en/of prijzen van onderdelen wordt binnen aanneembare termijn geantwoord. Op hun vraag of ik die onderdelen daadwerkelijk wil bestellen antwoord ik dan steevast "wanneer ik antwoord krijg op mijn mail de datum zit die mogelijkheid er wel in". Dan blijft het weer doodstil. Ze willen er niks over zeggen blijkbaar.

Verder moet ik opmerken dat de onderdelen in het wisselmechanisme niet van voldoende kwalitatief materiaal zijn gemaakt. Alles is van gewoon PVC. Waar diverse heveltjes en hefboompjes veel beter van ABS of nylon gemaakt zouden kunnen worden. Dat is sterker, wat voor dergelijk dunne onderdeeltjes een aanmerkelijk voordeel is. Daarnaast leveren deze materialen minder wrijving op dan PVC. Daardoor kan het mechanisme soepeler lopen en is minder kracht nodig het om te zetten.

Helaas moet ik vaststellen dat zowel de kwaliteit van Märklin als de service de laatste jaren achteruit is gehold. Zelfs van artikelen die nog gewoon in het assortiment zitten kunnen ze geen onderdelen leveren. Terwijl dat toch een wettelijke verplichting is in de EU. In de automotive en andere industrie zelfs tot tien jaar na laatste productiedatum. Nu zal dat bij modeltreintjes gerust minder zijn maar toch.
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: baanontwerp c-rails
Hallo Rob,
Even ter aanvulling van de maten multiplex platen die ik nu besteld heb,zijn 153cmx153cm(3 stuks).
Gr Mart
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: baanontwerp c-rails
 @citaat
Okidoki, ik zal het meenemen. Gelukkig is het niet kleiner: de sporen liggen al niet ver van de rand.
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: baanontwerp c-rails
Die paar centimeter extra kwamen goed van pas, zowel bij het schaduwstation als bij wat kleine aanpassingen aan de bovenbaan.

Bij de bovenbaan gaat het om details. De grootste wijziging - als groot hier tenminste het juiste woord is - is dat er iets meer ruimte rondom de draaischijf is. Dat biedt wat meer mogelijkheden voor scenery. Verder past er nu aan de linkerkant van de draaischijf een kort spoortje in het verlengde van één van de twee toegangswegen. Als de draaischijf goed staat, kan een kleine loc die daar geparkeerd staat oversteken zonder te stoppen. Functioneel niet belangrijk, maar ik vind het mooier. Een ander detail is dat de aftakking vanuit de linkerbocht naar het schaduwstation op deze manier iets vloeiender loopt.

De extra ruimte is gemaakt door helemaal links de sporen wat anders te leggen. In de binnenbocht is een 24064 toegevoegd aan het rechte stukje, in de buitenbocht ligt een 24236 in plaats van een 24172. Daarmee zou de baan te groot worden voor de tafel, maar door linksvoor iets minder ruime bochten te kiezen, past het weer.

In het schaduwstation kun je heel wat treinen parkeren. Het zou nog een stuk groter kunnen op deze tafel, maar ik vermoed dat je hier voorlopig wel genoeg aan hebt. Als je het te groot vindt, kun je eerst een deel van de sporen neerleggen. Tegen de tijd dat er meer treinen op de baan komen, kun je de overige sporen toevoegen.

Bij een stijgingspercentage tegen de 3% komt het zo'n 32 cm onder het station te liggen. De meeste sporen liggen niet meer dan een halve meter van de rand, daar kun je goed bij. Het BW (inclusief alle zijspoortjes) ligt dan weer ±1 cm hoger dan het station. Om dat hoogteverschil te overbruggen stel ik me voor dat de geel gemarkeerde sporen licht stijgen, gemiddeld met zo'n 1,5%.

De wissels 24671/24672 heb ik uiteindelijk niet gebruikt, ook niet in het schaduwstation. Alle andere wissels wel.
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: baanontwerp c-rails
Ik heb nog een 3D-plaatje gemaakt met de focus op de draaischijf. Je kunt duidelijk zien dat het BW wat hoger ligt dan de rest van de baan, al speelt hier ook mee dat de sporen op de voorgrond dalen, zodat er voldoende hoogteverschil is voor de bruine sporen onder het station. Ik reken daar op 90 mm. Dat is mogelijk bij net geen 3%, mede omdat de sporen van het BW wat hoger liggen dan het station.

Iets anders wat dit plaatje goed illustreert, is dat de locloods links heel dicht bij de binnenbocht ligt. Volgens mij past het, maar het wordt krap. Als je dit bouwt, moet je testen of jouw rijtuigen met de grootste overhang er langs kunnen. Zo niet, dan ligt de oplossing voor de hand: er is meer dan genoeg ruimte om de locloodsen 7,5º (of meer) naar rechts te draaien. De open ruimte rechts van de draaischijf wordt dan kleiner, maar links van de locloods passen dan gemakkelijk drie zijspoortjes met steeds 15º ertussen. Zo heb je wat te kiezen.
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: baanontwerp c-rails
Hallo Rob,
Wat heb je dat geweldig mooi gemaakt man.
Ook de uitleg van alles, en hoe het er uit komt gezien.
Dat is boven al mijn verwachtingen, op zoiets had ik zelf nooit gekomen hoor.
Ik wil zeker met dit plan beginnen, eerst maar een lijst opstellen wat ik daar allemaal aan rails voor nodig moet hebben.
Rob, ik wil je nogmaals bedanken voor het prachtige banenplan, en het werk wat je er aan gehad hebt.
Echt👍👍👍👍👍👍👍waard.
Het stalen frame voor de tafel heb ik inmiddels klaar, nu alleen nog de multiplex platen er op monteren.
Ik hoop in het nieuwe jaar wat foto?s te kunnen sturen ivm dit mooie banenplan(als mij dat lukt).
mvg Mart


Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: baanontwerp c-rails
Als je dit - al dan niet met wat aanpassingen - gaat maken, is de volgende stap om te beslissen hoe je de hoogteverschillen gaat realiseren. Uitgaande van een verrijdbare tafel van 459 x 153 denk ik aan twee mogelijkheden:
  • Een plaat op ±78 cm hoogte waarop je het schaduwstation legt en alle hoger liggende rails ondersteunen met een lattenconstructie.
  • Een plaat op ±107 cm hoogte voor de zichtbare sporen en alle lager liggende rails ondersteunen met een hangende lattenconstructie.
Hoewel ik het wel kan ontwerpen, heb ik er nog geen ervaring mee om zoiets te bouwen. Tezijnertijd zal het er nog wel eens van komen, maar op dit moment kan ik alleen maar zeggen dat de eerste optie mij makkelijker te maken lijkt. Je kunt een nieuw topic openen in "Modelbaanbouw" nu je daar inmiddels de eerste materialen voor in huis hebt, en advies vragen van de ervaringsdeskundigen.

Misschien vraag je je trouwens af hoe ik op die 107 cm kom? Wel, ik ga ervan uit dat je het station op 110 cm wilt. De draaischijf komt dan op 111 cm. Nu is zo'n draaischijf bedoeld om in te bouwen, en als ik het goed begrepen heb, vergt dat 4 cm ruimte (als het méér is, moet de tafel gewoon wat lager). Een gat zagen in de plaat lijkt me niet ideaal voor de stevigheid. Daarom liever de plaat precies hoog genoeg om de draaischijf op te kunnen leggen. Dat je dan iets onder de sporen moet leggen, geeft niet. Er moet toch al geluidsisolatie onder, en het is ook gemakkelijk voor de scenery, en dan met name voor de waterpartij onder de brug aan de achterkant: dat water kan mooi op 107 cm. Maar goed, ik zou dus liever de hoogte in gaan vanaf ±78 cm. Dan zijn die 4 cm onder de draaischijf ook geen probleem meer.
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: baanontwerp c-rails
En als je begint vanuit 105cm hoogte, of is dat geen optie wat betreft de totale hoogte?
Gr Mart
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: baanontwerp c-rails
Met het schaduwstation op 105 cm en dan de hoger liggende sporen ondersteunen komt het station op 137 cm te liggen. Dat lijkt mij erg hoog. Maar ja, wie ben ik eigenlijk om daarover advies te geven? Mijn baan ligt gewoon op de vloer :P. Bovendien had ik iets gelezen over een schuine wand aan de zijkanten; kom je niet in de knel als je de baan te hoog maakt? Het alternatief, een hangende lattenconstructie, kan natuurlijk wél met een tafel op 105 cm. Je kunt in "Modelbaanbouw" om advies vragen hoe je het beste verder kunt gaan met de bouw van de tafel.

Om te controleren of de hoogteverschillen tussen boven elkaar liggende sporen overal minstens 90 mm zijn bij stijgingen van maximaal 3%, had ik in WinTrack de rails al op hoogte gelegd. Hieronder staat een plaatje van de bovenbaan met alle hoogtes. Je moet het niet op de mm precies nemen (aan het begin en eind van sterk stijgende trajecten moet altijd een geleidelijke overgang zijn en dat heb ik slechts deels uitgewerkt), maar het geeft een goede indruk van hoe het zou kunnen. Voor het schaduwstation en de verbinding naar boven vond ik een plaatje niet nodig: als je het schaduwstation 32 cm onder het hoofdstation legt, krijg je vanzelf een stijging van 3% in de binnenbaan van de verbindende sporen. Je kunt ook rustig wat minder dan 32 cm pakken, dan wordt de stijging gewoon wat kleiner. Voor een deel van de bruine sporen geldt dat niet: om onder het station door te gaan, is plaatselijk een stijging van tegen de 3% noodzakelijk.

Met WinTrack kun je ook plaatjes maken van de ruwbouw van een baan. Ik vind dat die een goede impressie geven van de benodigde ondersteuning, los van de keuze of je vanaf het basisstation naar boven bouwt dan wel sporen onder een tafel wilt hangen. Ik heb wat verschillende aanzichten gegenereerd. Als je geen verrijdbare opstelling wilt hebben, kun je dit zelfs helemaal zonder tafel realiseren, met een zelfdragende lattenconstructie. Voor banen met veel hoogteverschillen lijkt me dat het gemakkelijkst te bouwen.
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: baanontwerp c-rails
Dat is heel mooi weergegeven Rob, vooral de 3D gezichten.
Genoeg stof om er over na te denken.(Ik hou je wel bezig hè)
Bedankt hoor👌
groeten Mart

Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: baanontwerp c-rails
Citaat van: m.bouhuis op zondag 08 december 2019, 16:48:11

Het stalen frame voor de tafel heb ik inmiddels klaar, nu alleen nog de multiplex platen er op monteren.

mvg Mart

Persoonlijk zou ik nooit een treintafel helemaal dicht leggen met platen. Dan kun je nergens meer bij. Ook ik heb een stalen frame, L-constructie van 705cm bij 380cm, met daarop een skelet constructie van spaanplaat. Zie de fotos in het draadje van Frank Veerman in modelbaan bouw voor een voorbeeld. De rails ligt dan op stroken multiplex die uitgezaagd worden met de decoupeerzaag. Eerst de rails op de plaat uitleggen, dan aftekenen en daarna uitzagen. Let wel op bij overgangen van stijgingen dat je daar een doorgaande plaat gebruikt om knikken te voorkomen.

Voordelen van deze werkwijze zijn vooral de bereikbaarheid. Als de scenery er op ligt kun je van onderaf toch overal bij in geval van calamiteiten. Door het gebruik van ribben krijg je een steviger geheel als bij alleen het gebruik van steuntjes. Tevens kun je aan die ribben een heleboel electronica (decoders, terugmelders etc.) en draadvoering (boekbinders) bevestigen.
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: baanontwerp c-rails
Hallo Rob,
Ik heb het stalen frame inmiddels met 15cm verlaagd.
Gr Mart
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: baanontwerp c-rails
Hallo Rob,
Als straks alle rails en wissel in het schaduwstation geplaatst zijn, hoe ga ik dan vervolgens verder,
Moeten er dan eerst seinen geplaatst worden, of iets anders om verschillende treinen laten vertrekken vanuit het schaduwstation, want nu kan ik er nog makkelijk bij.
Graag advies, want het is jammer als je straks veel rails uit elkaar moet gaan halen om het systeem goed te laten rijden.
mvg Mart

Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

online
Re: baanontwerp c-rails
Hi, net beginnen volgen
Rob is echt geniaal in zijn uitleg EN ontwerp/- analyse 👍🏻
In het schaduw station heb je niet echt seinen nodig ( ziet het toch niet), dus om de treinen te laten stoppen vertrekken heb je wel relais nodig of je gebruikt iets als de K 84 of M 84 decoders ( deze kunnen continu-stroom geven)
Ik gebruik deze laatste en werkt geweldig
Ik blijf je volgen
Grtz
Wim
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: baanontwerp c-rails
Hallo Mart

In je eerste post geef je aan dat je digitaal wilt gaan rijden. Dat kan met alleen een CS of MS maar kan ook via een gekoppelde PC of laptop. Het verschil is dat de PC het hele gebeuren automatisch kan laten rijden en jij je kan concentreren op bv het BW of rangeren met de hand. Hiervoor zijn dan terugmelders (S88) nodig. Je dient dan in je rails meldsecties te maken. Dat is bij C-rails heel eenvoudig door aan de onderzijde een draadbrugje door te knippen. Aan ieder uiteinde van een meldsectie wordt dan één railstaaf geïsoleerd dmv een isolatiehoedje.
Eerlijkheid gebied mij erbij te zeggen dat ik met deze hoedjes nogal wat problemen heb gehad. Niet goed isolerend maar een hoge weerstand doet de melder ook afgaan op momenten dat je het niet wilt. Tegenwoordig verwijder ik de hele contactlippen onder het motto wat er niet is kan ook geen contact maken. Tevens zet ik isoleer railverbinder (Peco) op de rail uiteinden omdat door warmte de metalen rails uitzet en zo contact maakt met de kops naastliggende rail. Zekerheid voor alles.

Seinen hebben bij een digitale modelbaan geen enkele functie. Die zet je neer voor het oog, omdat het mooi uitziet en de realiteit nabootst. In een schaduwstation hoef je daarom geen seinen te plaatsen, je ziet ze niet meer.

Nadat alle rails en wissels in het schaduwstation gemonteerd zijn is het verstandig alles aan te sluiten en op goede werking te testen. Dat kan door een loc heen en weer te laten rijden. Controleren op wissels, gaan ze feilloos om en rijdt het materieel er probleemloos overheen. Meldsecties controleren of deze daadwerkelijk melden dat er iets op staat. Ook het aanleggen van de draadbomen en monteren van melder en decoder modules is makkelijker om het nu al te doen. Doe het wel zo dat je er altijd van onderaf nog bij kunt komen. Niets heeft het eeuwige leven, calamiteiten kunnen voorkomen en moeten verholpen kunnen worden.

1 Goede raad: Maak aparte draadbomen voor voeding-, schakel- en melderdraden en houdt hiertussen enige ruimte (enkele mm). Bespaart problemen en foutmeldingen.

2 Goede raad: Verbindt je metalen frame met net aarde (de groen/gele draad). Gebruik het niet voor de massa van je modelbaan. Kan je een electrocutie besparen.

Citaat van: wimpietje op dinsdag 17 december 2019, 04:22:41

In het schaduw station heb je niet echt seinen nodig ( ziet het toch niet), dus om de treinen te laten stoppen vertrekken heb je wel relais nodig of je gebruikt iets als de K 84 of M 84 decoders ( deze kunnen continu-stroom geven)
Ik gebruik deze laatste en werkt geweldig

Grtz
Wim

Wim in het eerste gedeelte van je eerste zin heb je helemaal gelijk. De rest van wat je daar zegt is echter, vergeef mij de uitdrukking, bullshit.

In de trein, locomotief, treinstel, whatever, zit een decoder met een uniek adres, zeg 25. Deze decoder reageert op de digitale commandoos van de centrale die voor dit decoder address (25) bedoeld zijn. Alle andere commandoos worden door deze decoder genegeerd. Dus met de centrale (MS, CS, ECOS etc.) bepaal je welke loc rijdt, in welke richting en met welke snelheid. Daar heb je verder niets voor nodig, relais al helemaal niet. Verder heb je decoders (bv K83 of Digikeijs of Rosoft) nodig voor magneetartikelen
(pulssturing) zoals wissels, seinen en wat dies meer zij. Andere decoders (K84) heb je nodig om lichtseinen, motordrives en andere dingen die continu spanning nodig hebben, aan te sturen. En dan zijn er ook nog decoders waarmee je servo's aan kunt sturen. Maar nu ga ik al te ver. Straks ziet Mart door de bomen het bos niet meer. 😁
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: baanontwerp c-rails
Dank voor jullie reactie,
Nu we het toch over wissels hebben is mijn vraag ivm bedienen daarvan, heb ik gelezen dat je de wissels beter met servo?s met decoders van het merk Digikeijs kunt gebruiken(bv. Startset 4 decoders met servo?s kost 62 euro).
Is dat een betere optie dan de wisselaandrijving plus decoder van marklin omdat deze ook problemen kennen.
Ik heb zelf het nieuwste mobiele station en de nieuwste update laten installeren.
Ik verneem graag jullie reactie.
mvg Mart

Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: baanontwerp c-rails
Hoi Mart,

Zelf wil ik uiteindelijk een computergestuurde baan, met een groot schaduwstation eronder. Voordat ik echter begin met bouwen, wil ik nog een heleboel leren. Daarom heb ik voorlopig gewoon een vloerbaan: alles ligt los en ik kan overal gemakkelijk bij, dat maakt aanpassen eenvoudig. Het begon klein, maar terwijl ik aan het leren (en spelen) ben, is het flink gegroeid.

Uitgaande van wat jouw eerste post, vermoed ik dat jij (nog) niet van plan bent een computergestuurde baan te maken - corrigeer me maar als ik het fout heb - maar desondanks ben je nu wel op een punt aangekomen waar je een belangrijke keuze moet maken: hoe wil je voorkomen dat de treinen botsen? Die keuze geldt uiteindelijk voor de hele baan.

In grote lijnen heb je drie opties:

- Alles zelf in de gaten houden
- Bewaking zonder computer
- Bewaking met computer


Zelf in de gaten houden
De eenvoudigste optie om te bouwen is alles zelf in de gaten houden. Op mijn vloerbaan doe ik dat ook. Af en toe rijden er zes treinen tegelijk, meer kan ik er niet meer goed volgen. Jouw baan wordt echter lang niet zo groot, daarop kunnen veel minder treinen tegelijk rijden zonder elkaar in de weg te zitten. Als je het zelf moet bewaken, schat ik in dat twee nog goed te doen is, maar voor drie denk ik dat er al een extra bewaker bij moet komen.

Bij deze optie hoef je in het schaduwstation alleen maar te zorgen dat alle wissels electrisch omgezet kunnen worden, meer niet. Dat betekent overal wisselaandrijvingen inbouwen. Met servo's heb ik geen ervaring. Ik heb ruim 40 aandrijvingen 74491 (versie 2.0) en daar heb ik nog geen problemen mee gehad. Ze zijn echter nog relatief nieuw, van een duurtest is nog geen sprake met mijn baan.

Het besturen van die aandrijvingen kán digitaal, met decoders dus, maar dat hóeft helemaal niet. Als je toch niet van plan bent uiteindelijk een computergestuurde baan te maken, kun je de wissels minstens zo goed met een schakelkastje bedienen (als je een beetje handig bent kun je zelf iets maken, anders kan het met een 72710 of 72720). Omdat ik op weg ben naar een computergestuurde baan, gebruik ik decoders. Eerst allemaal inbouwdecoders, later ben ik overgestapt op externe. Niet alleen is dat (per wissel) goedkoper dan inbouw, zo'n externe decoder heeft ook een veel lagere ruststroom. Bovendien heeft Märklin helemaal geen inbouwdecoder voor het aansturen van ontkoppelrails, dus had ik geen andere keuze dan een externe decoder. Nadeel is wel dat er voor die externe decoders veel meer draadjes nodig zijn, maar voor een vaste baan hoef je dat maar één keer (goed) te doen.


Bewaking zonder computer
De post van Wim gaat over deze mogelijkheid. Hoe dit precies werkt, weet ik niet. Ik weet wél dat dit ook met een Mobile Station goed mogelijk is. En ik weet ook dat je er electronica bij nodig hebt (hetzij kant en klare componenten dan wel zelfbouw) om te zorgen dat er al dan niet spanning staat op bepaalde delen van de baan. Voor de zichtbare baan heeft dit als nadeel dat rijtuigverlichting en geluid ook niet meer werken als een trein op een spanningsloos spoor staat, dat vind ik persoonlijk wel jammer. Voor een schaduwstation geeft dat niet.


Bewaking met computer
Dit is wat Henk beschrijft. Een Mobile Station kan niet zomaar verbinding maken met een computer, daarvoor heb je een andere centrale of speciale electronica nodig. De baan is verdeeld in blokken en overal staat spanning op. De computer houdt bij waar alle treinen zijn en laat nooit een trein een blok in rijden als dat blok al bezet is. Ik ben nog aan het leren hoe dit precies werkt en wat ervoor nodig is. Ook hier komt electronica aan te pas, om precies te zijn terugmeldmodules. Ik heb er ééntje (met, zoals gebruikelijk, 16 ingangen) om mee te oefenen, maar ik ben nog steeds een beginner.


Als het je nu duizelt, kun je gewoon voor de eerste optie gaan, zelf alles bewaken. Bedenk dan wel dat je, als je straks toch een andere keuze wilt maken, overal bij moet kunnen komen: veel rails zal dan weer los moeten om, zoals Henk al beschrijft, meldsecties te maken. Dat geldt zelfs voor bewaking zonder computer, zij het in mindere mate.

Welke keuze je ook maakt, zoals Henk ook al schrijft is het verstandig om het schaduwstation eerst uitvoerig te testen voordat je verder gaat met bouwen. In plaats van heen en weer rijden kun je daarvoor een tijdelijke lus aan het schaduwstation maken, bijvoorbeeld zoals in het plaatje hieronder. Je kunt dan al je treinen in het schaduwstation parkeren en alles uitproberen.

Misschien heb je het al gedaan, maar anders is het nu het aangewezen moment voor het aanleggen van ringleidingen voor massa en rijstroom. Zelfs op mijn vloerbaan heb ik dat gedaan: alles bij elkaar liggen er een paar honderd draadjes aan massa- en rijstroomaansluitingen.

Tenstlotte: vergeet de valbescherming niet voordat je een trein op de baan zet. Overal waar een trein bij een ongelukje een flinke duikeling zou kunnen maken, moet je naast de rails iets maken om hem tegen te houden. Een interessant topic in dit verband vind ik Vangrail spiraal. De titel suggereert dat het alleen over een klimspiraal gaat, maar het is net zo goed van toepassing op alle andere sporen.
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: baanontwerp c-rails
Dank voor jullie meedenken,
Om alles goed in mijn hoofd te krijgen, zal ik er wel een tijdje mee bezig zijn hoor.
Het idee van die lus wat Rob beschrijft, spreek mij heel erg aan.
Aangezien ik niet zo'n computer man ben,blijft ik voorlopig bij het MS(dat is voorlopig genoeg voor mij.)
Dus genoeg stof om lekker bezig te zijn.
Nogmaals dank voor jullie deskundigheid.
mvg  Mart
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

online
Re: baanontwerp c-rails
Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 17 december 2019, 09:38:13
Hallo Mart

In je eerste post geef je aan dat je digitaal wilt gaan rijden. Dat kan met alleen een CS of MS maar kan ook via een gekoppelde PC of laptop. Het verschil is dat de PC het hele gebeuren automat....

Citaat van: wimpietje op dinsdag 17 december 2019, 04:22:41

In het schaduw station heb je niet echt seinen nodig ( ziet het toch niet), dus om de treinen te laten stoppen vertrekken heb je wel relais nodig of je gebruikt iets als de K 84 of M 84 decoders ( deze kunnen continu-stroom geven)
Ik gebruik deze laatste en werkt geweldig

Grtz
Wim

Wim in het eerste gedeelte van je eerste zin heb je helemaal gelijk. De rest van wat je daar zegt is echter, vergeef mij de uitdrukking, bullshit.

😁

Dank je voor de « vriendelijkheid « ... 🙄
Gaf gewoon de « beperkte «  kennis door die ik heb verworven na een jaartje digitaal rijden
Zo ver met de PC ben ik nog niet
Mvg
Wim
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: baanontwerp c-rails
Hoewel misschien niet nodig wil ik wel voor Wim in de bres springen.
Zelf heb ik geen K84 of aanverwante decoder, maar als ik de beschrijving/handleiding er op na sla, lees ik het volgende:

  Citaat: Rijstroom schakelen: De decoder k 84 kan ook als vervanger voor een sein gebruikt worden. Als
?verbruiker? is dan een geïsoleerde railsectie aangesloten. " Einde citaat.

Het is dus wel degelijk mogelijk om digitaal de rijspanning aan en uit te zetten. Zou je dit met een relais willen doen die je weer digitaal aanstuurt, dan heb je meer componenten nodig (bijvoorbeeld K83 of opvolger en een relais). Met K84 kan dit dus in 1x, maar...? het blijft een beetje analoog rijden, in de zin dat er een stuk rail spanningsloos wordt gemaakt (net als met een sein) , de trein dus abrupt stopt en vervolgens weer volledig op de ingestelde snelheid weg rijdt.
Maar misschien kun je dat ook zonder PC en treinbesturingsprogramma wel weer opvangen (zodat de trein langzaam stopt en langzaam weer optrekt), maar daar weet ik onvoldoende van.
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

online
Re: baanontwerp c-rails
Dag Gertjan

goeie uitleg. Met PC-sturing heb ik nog geen ervaring ( wel nu itrain proefversie gedownload om eens te checken).

Wel kan je met CS3 de locs laten vertragen en dan stoppen , als dit in de functie zit van de loc-decoder en heb ook gehoord dat je dit kan doen als je in het afremgedeelte continu stroom geeft maar die door een weerstand gaat en door de verminderde stroom de loc langzamer laat rijden

MAAR: dit is Mart?s  topic hè
Denk je nu genoeg info hebt Mart

Kies wat jou het beste lijkt
Have fun is rule No 1

Voor jullie allen prettige feesten
Grtz
Wim
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: baanontwerp c-rails
Hallo allemaal,
Genoeg info om te brainstormen, dank daarvoor.
Ook voor jullie fijne feestdagen toegewenst.
mvg Mart
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: baanontwerp c-rails
Ik heb inmiddels gekeken naar geluiddempend materiaal voor onder de c rails.
Nu heb ik bij de Bouwmaat in Haarlem voor XPS platen ook een rol van 50M kantafwerking gezien, 15cmx5mm dik, kost maar 16 euro.
Anders krijg je de platen van 2cm dik,kost ongeveer 7a 8 euro p m2.
Wie heeft ervaring met dat 5mm afwerkband.
mvg Mart
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

online
Re: baanontwerp c-rails
Gewoon uitproberen.....
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: baanontwerp c-rails
Hallo Rob,
In het baanontwerp kom ik passtukjes tegen, met het cijfer 06.
Is dat het passtukje c rails 24206?
mvg Mart
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: baanontwerp c-rails
Beste Mart,

@citaat
Zo te zien zien heeft Rob deze tekening gemaakt in Wintrack, dit zijn dan inderdaad 24206 stukjes
Re: baanontwerp c-rails
Basroc-1961
gast

Re: baanontwerp c-rails
 @citaat @citaat

Dat is - voor zover ik weet - juist en is het compensatie-stukje voor de wissels R2. 24206 is 5,7 graden en de kromming van de wissel 24,3. Samen dus 30 graden in de meeloop. Tegengesteld is dan de 24224 nog, welke ook 24,3 graden is.
(met dank aan de Wiki)
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: baanontwerp c-rails
Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 17 december 2019, 09:38:13
Tegenwoordig verwijder ik de hele contactlippen onder het motto wat er niet is kan ook geen contact maken. Tevens zet ik isoleer railverbinder (Peco) op de rail uiteinden omdat door warmte de metalen rails uitzet en zo contact maakt met de kops naastliggende rail.
:D
bedankt voor de bevestiging

hoeveel mm zou de rails uitzetten bij 40 graden, 1,5 mm?
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: baanontwerp c-rails
Hartelijk dank allemaal, voor het meedenken hoor👍👍👍👍
mvg Mart.
Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: baanontwerp c-rails
Bij het leggen van isolatie moet je extra aandacht geven bij boven elkaar liggende sporen. Bij dit ontwerp speelt dat het sterkst voor de zichtbare rails in het midden van de baan en de twee bruine sporen die daar direct onder liggen. Bij een stijgingspercentage van maximaal 3% komt het hoogteverschil op een paar plaatsen uit op 90 mm. Daarin moeten niet alleen de treinen passen, maar ook de rails (inclusief bedding), isolatie en het materiaal waarmee de rails ondersteund wordt.

Eén van de manieren om hiermee om te gaan is de isolatie en de ondersteuning van de bovenliggende sporen heel dun te maken op de plaatsen waar er andere sporen vlak onder liggen. Praktijkervaring heb ik hier zelf niet mee, maar gelukkig zijn er op dit forum ervaren bouwers die je daar wél over kunnen adviseren. Ik volg diverse andere topics waarin dit onlangs nog aan de orde is geweest. Heel leerzaam.

Stoom- en diesellocomotieven zijn maximaal zo'n 60 mm hoog, electrische locs met pantografen zijn hoger. Ze passen nog nét op deze baan, maar alleen als je een speciale voorziening treft om de pantografen in de tunnels naar beneden te houden. Ook daar heb ik zelf geen ervaring mee, maar ook dat wordt in diverse andere topics op dit forum besproken.

Citaat van: Jan22 op maandag 30 december 2019, 12:43:28hoeveel mm zou de rails uitzetten bij 40 graden, 1,5 mm?
De uitzettingscoëfficient van roestvrij staal is 0,000016 per graad (bron: Wikipedia). Bij opwarmen van 20º naar 40º levert dat inderdaad 1,5 mm uitzetting op - bij een spoorlengte van 4,7 meter.

Re: baanontwerp c-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: baanontwerp c-rails
Dank voor het advies, wat de hoogte betreft ga ik uit van de hondekop met de pantograaf omhoog.
Rob, even een andere vraag.
Ik wil op het traject waar de 4 brugdelen zijn geplaatst graag k-rails plaatsen want die passen daar perfect op.
Alleen ik kom er niet uit wat de lengte daarvan betreft,
Omdat aan beide kanten van de brugdelen de k-overgangsrails gebruikt moet worden.
Graag advies, anders moet ik van de breedte van de bedding (c rails ) aan beide kanten wat afhalen, omdat ze anders niet op de brugdelen passen.
Verder wens ik jullie allemaal een fijne jaarwisseling toe, en een gezond 2020.
mvg Mart
Re: baanontwerp c-rails
Basroc-1961
gast

Re: baanontwerp c-rails
 @citaat @citaat

De genoemde 0,000016 mm/K oftewel 0,000016 mm per graden Celsius is wel een gemiddelde, want er zijn verschillende legeringen in RVS. Deze uitzetting is nauwelijks van invloed, tenzij je alles super strak tegen elkaar hebt zitten en klem.
Ook hout kan uitzetten, doordat het vocht opneemt. De temperatuursverhoging van hout zorgt dat hout vocht verliest en daardoor juist krimpt. Deze inkrimping is normaal gesproken groter dan de uitzettingscoëfficiënt.

Ik ben dan ook van mening, dat dit niet een situatie voor de modelbouwer oplevert, dat hij hier slapeloze nachten van moet hebben en er rekening mee dient te houden. :D