Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Baan in vier blokken delen met blokseinen

Gestart door Casey zondag 01 december 2019, 19:07:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan in vier blokken delen met blokseinen
Ik ben al overal aan het zoeken maar mijn vraag is blijkbaar uniek. Graag zou ik een samenstelling willen maken in combinatie met de Marklin blokseinen, CS 3+ en c-rail contactrails zodat ik op een baan 3 Loks tegelijk kan laten rijden zonder dat ze in aanraking met elkaar komen, dat moet och mogelijk zijn. Ik ben overtuigd dat er ervaren forumleden zijn die hierop een oplossing hebben in de vorm van een schematische weergave, graag jullie reactie(s) bedankt alvast.
Re: Baan in vier blokken delen met blokseinen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Baan in vier blokken delen met blokseinen
even een korte reactie;
als 3 treinen gelijkertijd wilt laten rijden dan heb je inderdaad minimaal 4 blokken nodig met in elk blok minimaal 1 bezetmelder, het liefst 2 bezetmelders.
kijk eens in wiki, daar staat veel geschreven incl schema's.

mvg,

Ruud 
Re: Baan in vier blokken delen met blokseinen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan in vier blokken delen met blokseinen
Citaat van: Casey op zondag 01 december 2019, 19:07:10
Ik ben al overal aan het zoeken maar mijn vraag is blijkbaar uniek. Graag zou ik een samenstelling willen maken in combinatie met de Marklin blokseinen, CS 3+ en c-rail contactrails zodat ik op een baan 3 Loks tegelijk kan laten rijden zonder dat ze in aanraking met elkaar komen, dat moet toch mogelijk zijn.
Een mens is graag uniek, behalve als dat eisen uitlokt die te hoog gegrepen zijn.
Je vraag is uniek, absoluut.
Het lijkt op een analoge vraagstelling over een digitaal verhaal,
en dat eist teveel van zowel de analoog freak als de digitaal freak.

Digitaal gebruik je contactrails om te melden aan de centrale (bij jou CS 3+)
waar je trein is, niet om blokseinen te bedienen.
Digitaal zijn seinen versiering, het zijn alleen maar beelden.
De computer (systeeminstelling, configuratie) software  bepaalt
wat blokken zijn, of ze bezet zijn, en of daar seinbeelden bij horen.

Analoog zijn oude Märklin seinen functioneel bij de blokbesturing.
Ook analoog bestaat de neiging om seinen (de lampjes of ledjes dus) als versiering te zien
(blokrelais/blokschakeling regelt de besturing);
hardware sensors bepalen welke blokken bezet zijn,
en de hardware bepaalt welke seinbeelden daarbij horen, en toont die.

Zie daar: je vraag is uniek; niemand kan je antwoord geven in de vorm van een simpel aansluitschema,
want je vraagt om iets wat je moet configureren (instellen in je systeem), en niet om een hard-wired schema.
Re: Baan in vier blokken delen met blokseinen
Ik denk dat je vraag te veel omvattend is. 
Om zo maar iets te maken komt wat meer kijken.

Begin eens met je baanplan neer te zetten.
Dat lijkt me een mooie begin situatie.

Verder denk ik dat 4 blokken drie rijdende treinen de verkeerde verhouding is.
Er kan er altijd maar een een blok opschuiven.
Dus tussen iedere loc een vrij blok aanhouden? Ik heb dat schema nooit bekeken in de wiki. Zal ik straks eens doen.

Wil je echter een station met 3 sporen ,dan kunnen ze wel na elkaar een rondje rijden. Maar niet van spoor wisselen. Dan heb je dus ook minimaal 5 blokken nodig voor een beetje afwisseling.

Kortom denk andersom. Ga uit van wat je nu hebt ,of wil bouwen.
Re: Baan in vier blokken delen met blokseinen
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan in vier blokken delen met blokseinen
Heb dit gekregen van basjuh 81
Misschien helpt je dat



en



Grtz
Wim
Re: Baan in vier blokken delen met blokseinen
Beste Jan,
Ik begrijp het dat ik iets vraag wat zeer problematisch op te lossen is en dat ik de seinen erbij wil betrekken, inderdaad die moeten eigenlijk alleen beeldbepalend zijn en geen deel kunnen uitmaken van de besturing die 100% softwarematig is. Mijn vraag is wordt het eenvoudiger om met twee loks te rijden? Voor de goede orde het gaat om een baan zonder station o.i.d. dus een gesloten circuit maar groot genoeg om dan maar met twee loks te rijden.
Alvast dank, vriendelijke groet Casey.
Re: Baan in vier blokken delen met blokseinen
Beste Hero,
Inderdaad het is teveel gevraagd dus ik ga terug naar 2 loks op hetzelfde baanvak ZONDER station, dus de loks blijven gewoon rondjes draaien. Dat maakt het dan wel een stuk eenvoudiger. Dank voor de reactie.

Met vriendelijke groet, Casey.
Re: Baan in vier blokken delen met blokseinen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan in vier blokken delen met blokseinen
Citaat van: Casey op woensdag 04 december 2019, 22:33:58
Beste Jan,
Ik begrijp het dat ik iets vraag wat zeer problematisch op te lossen
Integendeel, het zou heel simpel moeten zijn.
Je moet alleen niet een baan opdelen met blokseinen,
maar opdelen in blokken, en die blokken met bezetmelders detecteren.
(analoog doe ik dat ook: blokken+sensorbewaking_per_blok=>seinbeelden)

Mijn probleem: ik ben een analoog-freak.
Jouw probleem: jij rijdt digitaal.

Elk digitaal systeem is anders, en vraagt om een andere benadering. Gelukkig geef je dat al aan.
Jij werkt met CS 3+. Dat wil zeggen een systeem dat via bezetmelders is staat is vast te stellen waar een loc zich bevindt.
Het enige wat je dus nodig hebt zijn bezetmelders. Heel de rest is software (dus configuratie), dus ook de configuratie van je blokseinen.

En daarmee zit je bijvoorbeeld in dit draadje: Vraagje over s88 decoder en cs3 plus.
Ik snap daar geen hol van, maar de deelnemers daarin wel.
En die moet je kennelijk aanspreken (of aanschrijven) om antwoord te krijgen op je vraag (of vragen).

Of het rijden met 2 locs makkelijker is dan met 3 in 4 blokken?
Analoog gezien, ja natuurlijk (maar 3 gaat ook).
Maar digitaal gezien, nee. Immers, er kunnen ook 2 digitale locs in 1 blok rijden, zolang ze maar uniek zijn.
Ik heb dat wel gezien op demo banen.

Lastiger is het als locs een sleep hebben: een trein is een loc (of meer locs) met een sleep.
Dan moet je de treinlengte weten om meer dan 1 loc (en dan niet als tandem) in een blok toe te kunnen staan (het moet wel passen).

In praktijk zijn bloklengtes minimaal zo lang als de langste trein; dat hoeft niet (zowel analoog als digitaal niet),
maar is vaak wel zo, uit gemakzucht (en het is goedkoper).

@Hero:
CiteerVerder denk ik dat 4 blokken drie rijdende treinen de verkeerde verhouding is.
Er kan er altijd maar een één blok opschuiven.

Een trein is geen loc, een trein kan lang zijn of kort. Mijn langste trein is 220 cm, de kortste is 80 cm.
Bij treinen van 2,2 meter (bijna maximale bloklengte) kun je zeggen dat ze ombeurten altijd maar 1 blok kunnen opschuiven.
Want het blok wat verlaten wordt, mag pas vrijgegeven worden voor inrijden, als het blok vrij is (oftewel die trein volledig is opgeschoven).
Maar als er treinen tussendoor rijden van 80 cm (waarvan er bijna 3 passen in een en het zelfde blok), dan ligt dat anders.
Als een lange trein niet in het langste blok past, dan moet hij meestal door rijden (mag hij meestal niet stoppen, want dan steekt hij aan de achterkant uit) tot hij in een blok komt waarin hij wel past. "meestal" betekent niet altijd. Dat bepaal je zelf op je eigen treinbaan: bijvoorbeeld zo: als hij wel mag stoppen (maar niet past), dan mag hij het vorige blok niet vrijgeven om in te rijden.

Daarom is bezetmelding (waar zit die trein nu), geijkte treinlengte (hoe lang is dat ding), en blokvorming (waar begint en eindigt een blok, en wat mag erin passen en hoe) zo belangrijk, zowel analoog als digitaal. Alleen de manier waarop je dat doet, verschilt.

Jij rijdt met CS3+, dus bijna alles is te configureren in de software van dat ding. Maar een bezetmelder is hardware, en die moet je wel hebben (bij 4 blokken 4-12 stuks). Seinen en wissels zijn hardware (ik neem aan dat je die hebt), maar ze worden aangestuurd door decoders, en die worden door de software in de CS3+ aangestuurd. Die decoders moet je wel hebben. Plus de kabels, en de hele rimram. Lees je in.

Ik weet niet wat je hebt, dus kan ik je vragen niet beantwoorden.
Re: Baan in vier blokken delen met blokseinen
Beste Hero,
Inderdaad ik begrijp met het maken van blokken dat je rekening moet houden met de treinlengte. Maar ik wil dus eigenlijk met de CS3+, een aantal contactrails die ik zelf kan maken, blokseinen nummer 76491 (5x), decoder S88 60881 (2x) en 1x decoder S88 link 60883. Ik dacht wel voldoende materiaal te hebben maar wat ontbreekt is hoe alles gekoppeld moet worden en niet te vergeten hoe te programmeren in de CS3+, kun je me daarbij helpen aub?

Met vriendelijke groet,
Casey

PS Maar natuurlijk Jan22 bedankt voor de informatie.
Re: Baan in vier blokken delen met blokseinen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Baan in vier blokken delen met blokseinen
Ik krijg de indruk dat je nog steeds aan het zoeken bent en weinig met de eerdere tips gedaan hebt.

de Erklärvideos van Märklin zijn weliswaar in het Duits, maar daarmee nog niet onbegrijpelijk.
Dus gebruik deze link eens.

De video die de direct kan helpen is deze.
Zet eventueel de ondertiteling aan. dan heb je het verhaal in Google-english.

John (VT601)
Re: Baan in vier blokken delen met blokseinen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan in vier blokken delen met blokseinen
Citaat van: Casey op donderdag 05 december 2019, 13:26:19
Ik dacht wel voldoende materiaal te hebben maar wat ontbreekt is hoe alles gekoppeld moet worden en niet te vergeten hoe te programmeren in de CS3+, kun je me daarbij helpen
John (VT601) weet er meer van. die rijdt met een CS3+, zoals je onderaan z'n bericht kunt lezen. Een kenner dus.
Ik denk dat je niet voldoende materiaal hebt voor 4 blokken, hooguit voor twee.
Re: Baan in vier blokken delen met blokseinen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan in vier blokken delen met blokseinen
Citaat van: Casey op donderdag 05 december 2019, 13:26:19decoder S88 60881 (2x) en 1x decoder S88 link 60883

Dit is veel meer dan wat je nodig hebt voor vier blokken. Met één s 88 kun je 16 bezetmeldingen afhandelen, daar heb je al meer dan genoeg aan. Ook een L 88 (ofwel Link s 88) kan zelf al 16 bezetmeldingen afhandelen.
Re: Baan in vier blokken delen met blokseinen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan in vier blokken delen met blokseinen
Dat is mooi, heel mooi, ik zou zeggen aan de slag, ermee!
Eerst op een proefbaantje?
Re: Baan in vier blokken delen met blokseinen
Casey,

Ik heb geen CS en weet ook niet hoe die werkt.
Dus je helpen gaat niet.

Leer via die filmpjes hoe je cs3 werkt. Het zag er begrijpelijk uit.
Het schema is een ding. Maar hangt vooral samen met de voorwaarden die je in je centrale zet.
Het is vooral doen en begrijpen wat je opdracht doet. Dan kun je verder met een uitgebreider baanplan.

Succes in ieder geval.

Robin
Re: Baan in vier blokken delen met blokseinen
Ik wil iedereen hartelijk bedanken voor de bijdragen om mijn baan werkend te krijgen. Ik heb de aanbevelingen opgevolgd en ben nu druk bezig dit te realiseren, nogmaals dank allemaal.

Met vriendelijke groet,
Casey
Re: Baan in vier blokken delen met blokseinen
Aan een ieder die heeft bijgedragen aan dit onderwerp, het is me gelukt het werkt perfect zelfs als de loks achteruit rijden, perfect en nogmaals dank aan u.

Met vriendelijke groet,
Casey
Re: Baan in vier blokken delen met blokseinen
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan in vier blokken delen met blokseinen
Blij dat het je gelukt is, mede dankzij dit forum. Zelf ben ik dit forum sinds een paar maanden beginnen gebruiken en ben steeds verbaasd over de snelheid van antwoorden die je krijgt, de hulpvaardigheid van vele leden en de schat aan informatie die hier te vinden is.
Succes er mee
Grtz
Wim