Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

S88N terugmelding 3-rail en Digikeijs DR5000

Gestart door AlbertG vrijdag 29 november 2019, 21:35:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
S88N terugmelding 3-rail en Digikeijs DR5000
Voor mijn Rocrail testbaantje met C-rails heb ik tweedehands een DR5000 op te kop getikt. Ik dacht daar de standaard S88N van Rosoft op aan te sluiten maar onderstaande (voor mij) cryptische omschrijving brengt me aan het twijfelen, met name dat 'tegen de grond schakelen'. Is dat op mij van toepassing als 3-rail rijder?
Zijn er dan alternatieven voor de vrij prijzige DR4088Opto van Digikeijs?
Waarschijnlijk deze van Rosoft: Klik?

alvast bedankt voor de reacties.

Re: S88N terugmelding 3-rail en Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: S88N terugmelding 3-rail en Digikeijs DR5000
Ja, klopt. OPTO of stroomdetectie gebruiken. Iets anders zit er niet op.
Re: S88N terugmelding 3-rail en Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: S88N terugmelding 3-rail en Digikeijs DR5000
Er is toch nog één andere optie (twee varianten, dat dan wel weer).

Het isoleren van de S88 bus ten opzichte van de centrale.
Variant1:
Het isoleren van de S88 bus kan je fysiek doen door de terug meldingen niet via de centrale te laten lopen maar direct naar de computer. Dat kan met de LDT HSI apparaten, en via verschillende overige bus conversies (Rosoft s88XPressNetLI_USB). Er zijn overigens meer apparaten te vinden die de S88 direct naar de computer leiden.

Variant2:
Het isoleren van de S88 bus tussen de centrale en s88 bus. Hiervoor zijn enkele S88 voedingsapparaten geschikt (5V -> 12V bus spanning) en specifieke busontkoppelaars werkend met optoisolatoren in de datalijnen en gescheiden voeding. Voorbeelden zijn Digital-Bahn S88P of de S88N-P. Ook hier zijn er met wat meer moeite meer voorbeelden te vinden.

Jan-Peter
Re: S88N terugmelding 3-rail en Digikeijs DR5000
Citaat van: janpeter op zaterdag 30 november 2019, 14:46:05
Er zijn overigens meer apparaten te vinden die de S88 direct naar de computer leiden.

Jan-Peter
Hoi Jan-Peter,
Bedankt voor je toelichting. Op mijn eigen baan gebruik ik de HSI-88 van LDT maar voor mijn testbaantje vind ik dat iets te duur.
De Rosoft adapter heb ik op zijn website gezien. Welke alternatieven ken jij nog meer?
Ik heb gezocht op 'S88N  met adapter op usb aansluiten' maar dat geeft geen goede resultaten (behalve die van Rosoft dan)

Groeten,
Albert.
Re: S88N terugmelding 3-rail en Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: S88N terugmelding 3-rail en Digikeijs DR5000
Hallo Albert,

Hier moet ik je op de korte termijn teleurstellen. De alternatieven had ik gevonden tijdens een ongeleide zoektocht naar het ontkoppelen van de S88 bus, inclusief spanningsaanpassing van 5V naar 12V voor het gebruik van nieuwe S88 modules. Vandaar het antwoord met de Digital-Bahn modules.

Overigens zou het niet moeilijk moeten zijn om op een stroken print de s88 bus galvanisch te scheiden van de centrale. (Ergo; een zijde van de print wordt gevoed door de centrale 5-12V, de andere zijde door een 12VDC voeding met filter en O-afvoer (massa))

Mocht ik weer eens iets vinden, kom ik nog een keer in de lucht.

Jan-Peter.
Re: S88N terugmelding 3-rail en Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: S88N terugmelding 3-rail en Digikeijs DR5000
Beste Albert,

De DR 5000 produceert ook geen Motorola.

Groet, Anne W
Re: S88N terugmelding 3-rail en Digikeijs DR5000
hoi,

Citaat van: AlbertG op vrijdag 29 november 2019, 21:35:41
Is dat op mij van toepassing als 3-rail rijder?

Ja, dat is bij jouw van toepassing. Je bent toch 3-railer?

Citaat van: AlbertG op vrijdag 29 november 2019, 21:35:41
Zijn er dan alternatieven voor de vrij prijzige DR4088Opto van Digikeijs?

Wat Jan-Peter al aangeeft. Maar je kan er ook een losse versterker tussen plaatsen zodat de DR5000 helemaal geen baanspanning levert. Dat is eigenlijk de veiligste oplossing voor de DR5000.

Citaat van: Anne W op zaterdag 30 november 2019, 23:16:24
De DR 5000 produceert ook geen Motorola.

Ook dat is een bijkomend iets. Maar dat hoeft geen probleem te zijn met de huidige decoders die zowel Morotola / MFX en DCC aan boord hebben.

Groet Ronald.
Re: S88N terugmelding 3-rail en Digikeijs DR5000
Allen bedankt voor de reactie.

@Anne, ik weet dat de DR5000 alleen DCC kent. Voor mijn testbaantje is dat prima.

@Ronald, ik werd vooral in verwarring gebracht door de zin 'tegen de ground schakelen'. Dat ik 3-railer ben weet ik, maar schakel ik tegen de ground als ik S88N gebruik? Die vraag is inmiddels gelukkig beantwoord.

En verder: Bedankt voor de hulp en suggesties. Ik ga voor de meest eenvoudige oplossing, de S88-Opto van Rosoft. Om eerlijk te zijn, de oplossingen waarbij ik zelf elektronica in elkaar moet zetten gaan mijn kennis te boven.

Groeten,
Albert.
Re: S88N terugmelding 3-rail en Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: S88N terugmelding 3-rail en Digikeijs DR5000
En nog een keer terug.
Ondanks dat:
Citeerde oplossingen waarbij ik zelf elektronica in elkaar moet zetten gaan mijn kennis te boven.

Toch ter complementenring van mogelijkheden deze versimpeling van de S88N-P. Deze is letterlijk alleen de galvanische scheiding van de S88 bus. (Halverwege de pagina, "My S88-N-P module")
Link
Onderste gedeelte van het diagram met gebruik van de 6N137 optokopplers  (OK).
Hou rekening met de opmerking over de verbinding van de rail massa (O). Deze is niet het schema opgenomen.

Jan-Peter
Re: S88N terugmelding 3-rail en Digikeijs DR5000
Albert, de oplossing van je probleem had je al gevonden en staat onder de klik in je openingsvraag.

Groetjes.

Re: S88N terugmelding 3-rail en Digikeijs DR5000
Citaat van: janpeter op zondag 01 december 2019, 15:27:17
En nog een keer terug.
Ondanks dat:
Citeerde oplossingen waarbij ik zelf elektronica in elkaar moet zetten gaan mijn kennis te boven.

Toch ter complementenring van mogelijkheden deze versimpeling van de S88N-P. Deze is letterlijk alleen de galvanische scheiding van de S88 bus. (Halverwege de pagina, "My S88-N-P module")
Link
Onderste gedeelte van het diagram met gebruik van de 6N137 optokopplers  (OK).
Hou rekening met de opmerking over de verbinding van de rail massa (O). Deze is niet het schema opgenomen.

Jan-Peter

Het enigste wat je galvanisch moet scheiden is de common-ground.
Kan heel eenvoudig, de print is al ontworpen en de onderdelen zijn op voorraad. Heb het alleen nog niet in productie genomen.

Groetjes.
Re: S88N terugmelding 3-rail en Digikeijs DR5000
Citaat van: Sprinter op zondag 01 december 2019, 15:33:22
Het enigste wat je galvanisch moet scheiden is de common-ground.
Kan heel eenvoudig, de print is al ontworpen en de onderdelen zijn op voorraad. Heb het alleen nog niet in productie genomen.

Groetjes.

Beste Sprinter,
Sorry voor de late reactie.
Hoe kom ik aan zo'n printje?

Albert.
Re: S88N terugmelding 3-rail en Digikeijs DR5000
Dat lijkt me leuk weet je reeds een prijs?
Re: S88N terugmelding 3-rail en Digikeijs DR5000
Nee, prijs is nog niet bekend. Is ook nog niet in productie en/of getest.

Groetjes.