Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

stilstaande loc op één spoor rijdt wel op een ander spoor !

Gestart door colman donderdag 28 november 2019, 17:51:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
stilstaande loc op één spoor rijdt wel op een ander spoor !
Toch even dit draadje want ik weet geen raad : een Marklin locomotief (een V200 nr. 37803) wil soms plots niet meer rijden bv. bij vertrek aan een sein.  De lichten branden maar hij is niet meer op te roepen.
Andere treinen rijden gewoon vlot over hetzelfde traject.
Plaats ik hem op een ander stuk van de baan rijdt hij onmiddellijk zonder probleem en kan ik alle functies bedienen.  Mijn baan is verdeeld in 5 stroomkringen elk met een aparte booster gestuurd met Intellibox IR en via PC met Koploper.
Ik dacht dat het een probleem was met een bepaald gedeelte van de rails maar nadat ik hem eerst terug op een ander stuk van de baan heb gezet, rijdt hij weer normal over hetzelfde stuk van de baan .

Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn ?  Mogelijk een probleem met de decoder ?

Bedankt alvast voor jullie raad.

William
Re: stilstaande loc op één spoor rijdt wel op een ander spoor !
Lijkt, zoals in het  andere topic, toch op een booster probleem.....
Re: stilstaande loc op één spoor rijdt wel op een ander spoor !
William,
Onlangs wat aan de decoder gedaan?
Mogelijk is het een massa probleempje, loc pak je op en zet je terug, resultaat de loc rijdt.
Cees
Re: stilstaande loc op één spoor rijdt wel op een ander spoor !
hoi,

Citaat van: colman op donderdag 28 november 2019, 17:51:42
Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn ?  Mogelijk een probleem met de decoder ?

Met welk protocol stuur je hem aan? Motorola of DCC? Iets aan de lok veranderd? Iets aan de baan veranderd? Andere treinen rijden wel normaal?

Groet Ronald.
Re: stilstaande loc op één spoor rijdt wel op een ander spoor !
Als de verlichting brand kan het geen massa probleem zijn! Rijdt de lok op alle andere baanvakken goed?
Zo ja dan ben ik het met Wilco eens dat je het probleem bij de booster moet gaan zoeken omdat het er op lijkt dat het signaal niet of niet goed door komt.
Re: stilstaande loc op één spoor rijdt wel op een ander spoor !
De loc heeft, als hij nog origineel is, nog een 6080 6090 decoder. Deze decoder is polariteitsgevoelig niet polariteitsgevoelig. oftewel gevoelig voor omwisseling van de rode en bruine aansluitdraad.
Re: stilstaande loc op één spoor rijdt wel op een ander spoor !
 @citaat Inderdaad, daarom vroeg ik ook of hij al iets aan de baan had veranderd.
Re: stilstaande loc op één spoor rijdt wel op een ander spoor !
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: stilstaande loc op één spoor rijdt wel op een ander spoor !
Wat nu, draadjes controleren naar en van dat ene spoor?
Of durf je zo al te zeggen dat de diode aan de verkeerde spoorstaaf zit (ergens wat rails omdraaien)?
Re: stilstaande loc op één spoor rijdt wel op een ander spoor !
Citaat van: Jan22 op donderdag 28 november 2019, 20:54:10
Wat nu, draadjes controleren naar en van dat ene spoor?

Nee, meestal gewoon bij de centrale en/of bij de versterker  :) Als het alleen één of twee stukjes rail is dan heb je echt sluiting  :)
Re: stilstaande loc op één spoor rijdt wel op een ander spoor !
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: stilstaande loc op één spoor rijdt wel op een ander spoor !
Citaat van: brund55 op donderdag 28 november 2019, 20:09:04
De loc heeft, als hij nog origineel is, nog een 6080 decoder. Deze decoder is polariteitsgevoelig....
Nee hoor, de 37803 heeft een Motorola new 6090x decoder met geluidsmodule en is dus niet polariteits gevoelig.
Zie ook https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_37803

Is dit je enige lok met een 6090x decoder?
Re: stilstaande loc op één spoor rijdt wel op een ander spoor !
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: stilstaande loc op één spoor rijdt wel op een ander spoor !
Wellicht anker schoonmaken....

Groet, Anne W
Re: stilstaande loc op één spoor rijdt wel op een ander spoor !
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: stilstaande loc op één spoor rijdt wel op een ander spoor !
Met dank aan RonaldK voor zijn uitleg in de marge.
Dat maakt me nieuwsgierig.
Want er zitten wat onduidelijkheden in je probleemstelling (althans voor mij)

Citaat van: colman op donderdag 28 november 2019, 17:51:42
Mijn baan is verdeeld in 5 stroomkringen, elk met een aparte booster gestuurd met Intellibox IR en via PC met Koploper.
(...)
Ik dacht dat het een probleem was met een bepaald gedeelte van de rails maar nadat ik hem eerst terug op een ander stuk van de baan heb gezet, rijdt hij weer normaal over hetzelfde stuk van de baan .

Dat bepaalde stuk van de baan waar deze V200 na een sein niet meer rijdt (maar na heen en weer verplaatsing weer wel)
kun je dat nader benoemen?


  • Is de probleemplek te benoemen als bijvoorbeeld in stroomkring 5*?  (asterix * - voorbeeldnummer)
    En als je 'm op een ander deel van de baan zet ( waarna hij het weer doet in stroomkring 5* ), is dat dan niet in stroomkring 5*
    maar in één van de andere stroomkringen?
  • Heeft die V200 dat vertrekprobleem bij meerdere seinen of alleen bij dat ene sein?
  • Heb je onlangs iets in Koploper veranderd?
Re: stilstaande loc op één spoor rijdt wel op een ander spoor !
Is de spanning in die sectie misschien iets lager?