Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

De bouw van Station Martinsdijk. - Kleine update.

Gestart door flyerman maandag 25 november 2019, 13:33:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Testrijden met het Station (Filmpje)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Testrijden met het Station (Filmpje)
Ik volg het niet.

Citaat van: flyerman op zondag 12 december 2021, 23:27:01
Volgens mij is de spiraal 1,9% (met de Märklin wagon gemeten).
Het is met k Rail 2241 en 2251 gemaakt en stijgt 10cm per omwenteling.
Ik dacht dat een omwenteling rond de 3,80 meter is. Diameter ongeveer 1m40.

3rail-wiki K-rails Geometrie bevat dit plaatje:

Dat plaatje komt oorspronkelijk van Ronald (forumnaam:Ronaldk), Auteur, Copyright-houder en Licentiegever.
Uit een draadje over C-rails en M-rails Geometrie, en is bewerkt door iemand anders.

Leerzaam eraan is dat je kunt zien dat je met K-rails R4 (R =553,9 mm)
per halve cirkel 1739 mm aflegt in de lengte, en
dat daar dan een stijging (bij 3% helling) uit volgt van 52 mm.
Een hele cirkel R4 is dus 3478 mm. en dus geen 3,8 meter.

Dus je kunt al op je klompen aanvoelen dat je bij 2% niet uitkomt op 50 mm per halve cirkel.
Laat staan bij 1,9%, want dan kom je bij een halve R4 cirkel uit op 33,06 mm hoogte verschil.
Kortom: de helix kan niet cirkelvormig zijn, en moet wel ovaal zijn indien deze waarde klopt voor de binnenboog.

Kijk je op de baan, dan weet je dat de helix wel degelijk cirkelvormig is.
Dus slaat die 1,9% op de buitenste boog van de helix? Ja, dat doet hij.

R5 = 618,5 mm. R5 heeft per halve cirkel een lengte van 1942 mm, en stijgt bij 3% 58,2 mm.
Dus bij 1,9% stijgt die halve cirkel 36,89 mm.

Antwoord: Nee, daarop slaat dat hellingspercentage ook niet.
En een hele cirkel R5 is 3884,18 mm lang,
staat bij 1,9 % helling voor  een 73,79 mm stijging.

Wil je uitkomen op 1,9% helling dan moet er een rechte rails tussen,
en is de helix dus ovaal.

Geen idee wat die waterpas heeft gemeten. Echt, geen idee.

Citaat van: flyerman op zondag 12 december 2021, 23:27:01
Ik dacht dat een omwenteling rond de 3,80 meter is. Diameter ongeveer 1m40.
De omtrek O van een cirkel met straal r  is:  O = 2*phi*r, waarbij phi is circa 3,14
Dus simpel gezegd, bij r=618,5 => Omtrek= 3884,18 mm (klopt),
dat is de lengte van een hele cirkel R5 rails,
dat is bij circa 1,9 % stijging afgerond 74 mm stijging, en geen 100 mm.

Martin bedoelt dus iets anders. En de Märklin waterpas meet iets anders.
Iets anders dan hier staat. Sorry.
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Valbeveiliging gemaakt.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Valbeveiliging gemaakt.
Nette beveiliging Martin dan kunnen ze in ieder geval niet meer "vliegen".

groet
Harald
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Valbeveiliging gemaakt.
Ik zie het nu niet van dat hele verhaal Jan, ga er ook niet over nadenken. Het is zoals het is hier. Nog even de wagon van Märklin erop gehad, die geeft nu iets meer dan 0.6 aan. Op de buitenbaan.

Klopt Harald, als de treinen blijven rijden, hou ik me bij het vliegen
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Valbeveiliging gemaakt.
Als het maar werkt, toch? Het stijgingspercentage zit ergens rond de 2,5 voor de buitenbocht. Lijkt me netjes. En de valbeveiliging is dat ook. Mooi uitgevoerd!

En nog even voor Jan-Willem: phi is een andere letter dan pi. Voor wie het weten wil spreek je phi uit als fie en is het de letter f.
Rare jongens die Grieken...

Groet,

Peter
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Valbeveiliging gemaakt.
Dag Martin,

Ziet er netjes uit je plexiglas valbeveiliging. Ook bedankt voor je tip hiervoor op mijn draadje. Ik ga het ook plaatsen. Er zijn genoeg websites te vinden die het op maat maken. Ik ga het binnenkort bestellen. Wel balen zeg dat er een op de grond gevallen is.

Ik had overigens ook verwacht dat het lexaan / polycarbonaat zou zijn zoals Timaximus zegt . Volgens internet is dat beter buigzaam zelfs zonder te verwarmen waarbij plexiglas / acrylglas versplinterd bij buigen. Of je moet het goed verwarmen.

Ik ga een stuk lexaan bestellen en als het bevalt komt het er op.
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - De eerste stapjes (Heel klein) scenery
Ik heb wat 8mm styrodur plaatjes besteld en dat aan het neerleggen en snijden. Een grote plaat had makkelijker geweest
maar die zijn niet te krijgen in 8mm. Dus dan maar zo.



Tevens aan het industrieterrein begonnen. Onder het overstekende deel van de kraan komt het water waar de containerbootjes afmeren.

   


Een aantal jaren geleden heeft Huib Maaskant een brug gemaakt en gepubliceerd om na te maken. Ik vond het werk
met Evergreen plastic wat te bewerkelijk. Ik heb een 3D model ervan getekend en van de week kreeg ik de brug in de bus.
Het printen heb ik uitbesteed.

 

Nu nog de landhoofden afmaken op de computer en de pijler. Dan kunnen die ook geprint worden.
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - De eerste stapjes (Heel klein) scenery
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - De eerste stapjes (Heel klein) scenery
Lekker bezig Martin  :thumbup:
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Maar weer eens een filmpje gemaakt.
Even een filmpje gemaakt rond het station. Sorry voor de slechte kwaliteit, de camera zou 720p moeten doen.
Kwam niet verder dan deze kwaliteit. Frame rate is ook bedroevend.

Als je lang genoeg kijkt zie je dat er ook wel eens iets misgaat. Zoals het sein wat niet goed meedoet bij het inrijden van het station.

Weer wat om op te lossen.

Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Maar weer eens een filmpje gemaakt.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Maar weer eens een filmpje gemaakt.
Leuk treinbedrijf met mooie lange stammen maar heb je wel voldoende licht om te filmen? In ieder geval zit je al met tegenlicht van het raam aan het einde. Dat is al niet goed om te beginnen. Het geheel is vrij onduidelijk door te grove pixels en een schokkerig beeld. Beide zijn het resultaat van onderbelichting. Oplossing om te proberen. A) Het raam afdekken met een gordijn oid en B) Een paar extra TL's aan het plafond of achter de camera.
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Maar weer eens een filmpje gemaakt.
Het is de kwaliteit van de camera, daarom is het slecht beeld, zal eens een andere camera proberen. Goedkoop ding.


De resolutie staat op 640 x 368, hoger krijg ik het niet. Zou 720p moeten zijn.
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Maar weer eens een filmpje gemaakt.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Maar weer eens een filmpje gemaakt.
Oe, dat is nog VGA resolutie. Dat is oud!!
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Maar weer eens een filmpje gemaakt.
Oud is ie niet, werkt gewoon niet goed.
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Maar weer eens een filmpje gemaakt.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Maar weer eens een filmpje gemaakt.
Net even gekeken naar je filmpje Martin, erg leuke baan met mooi materiaal  :thumbup:
Jammer dat de kwaliteit niet goed is, daar zit ik zelf ook mee te stoeien ik had een wat oudere camera van mijn schoonvader en die zou ook 720P moeten doen maar ook die kwaliteit is niet om over naar huis te schrijven.

Ik ga ook eens kijken hoe mijn iPad filmt.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Maar weer eens een filmpje gemaakt.
Dan je Peter, ik heb nog een 1080p videocamera, maar die kan ik nergens meer vinden momenteel, waarschijnlijk hebben de geesten die meegenomen.

Vanmiddag eens proberen met een oude mobiele telefoon.
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Nieuw filmpje in betere kwaliteit.
Betere kwaliteit filmpje gemaakt.

Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Nieuw filmpje in betere kwaliteit.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Nieuw filmpje in betere kwaliteit.
Hoi Martin,

Dit is al een stuk beter te zien  :thumbup:
Ik zag op een gegeven moment dat er een trein via het linker spoor richting de spiraal ging, uit beeld heb je dus nog een overloop wissel zitten.

Leuk dat de seinen ook al werken  :)
Grappig om te zien dat wij nagenoeg met dezelfde treinen rondrijden.

En waar jij vliegt is nu ook duidelijk geworden :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Nieuw filmpje in betere kwaliteit.
Klopt Peter, daar zit een overloop wissel, zie foto.


Je hebt een verkeerd beeld gekregen bij wie ik vlieg, ik heb er wel gewerkt, maar vlieg er niet.

Ik vlieg wel in Oranje.
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Nieuw filmpje in betere kwaliteit.
Inrij sein werkt ook weer.

Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Nieuw filmpje in betere kwaliteit.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Nieuw filmpje in betere kwaliteit.
Hi Martin,

Je filmpje geeft een goed idee van je baan.
Is het niet onhandig als je achter je twee schermen zit dat je baan achter je is, kan je die niet aan de "overkant" neerzetten (langs de baan) ?

groet
Harald
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Nieuw filmpje in betere kwaliteit.
Hoi Martin,

De container op de tweede wagon helt wel gevaarlijk naar buiten.

Jos
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Nieuw filmpje in betere kwaliteit.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Nieuw filmpje in betere kwaliteit.
Hey Martin,

Leuke baan heb je, alleen mis is wel wat "doorgaand hoofdspoorbaan", maar dat neemt natuurlijk wel ruimte. ;)
Ik heb een tijdje geleden (ruim 5 jaar alweer 8o) een topic geopend over piepende/knarsende slepers over K-rail puko's en ik denk dat bij jou ook te horen, klopt dat?
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Nieuw filmpje in betere kwaliteit.
Citaat van: Jos op maandag 18 juli 2022, 10:00:25
Hoi Martin,

De container op de tweede wagon helt wel gevaarlijk naar buiten.

Jos

Klopt, zag ik ook, staat weer netjes recht.
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Nieuw filmpje in betere kwaliteit.
Citaat van: Kappa op maandag 18 juli 2022, 11:15:45
Hey Martin,

Leuke baan heb je, alleen mis is wel wat "doorgaand hoofdspoorbaan", maar dat neemt natuurlijk wel ruimte. ;)
Ik heb een tijdje geleden (ruim 5 jaar alweer 8o) een topic geopend over piepende/knarsende slepers over K-rail puko's en ik denk dat bij jou ook te horen, klopt dat?

Wat bedoel je met "doorgaand hoofdspoorbaan"? De twee middelste sporen in het station worden gebruikt voor treinen die niet stoppen, dat komt ook wel eens voor. Zeker met de lange slepen zoals de ICE en de Benelux.

Over de slepers kan ik je geen antwoord geven, ik hoor het niet. Maar dat zegt niet dat het er niet is.
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Nieuw filmpje in betere kwaliteit.
Citaat van: Haradigi op maandag 18 juli 2022, 09:54:03
Hi Martin,

Je filmpje geeft een goed idee van je baan.
Is het niet onhandig als je achter je twee schermen zit dat je baan achter je is, kan je die niet aan de "overkant" neerzetten (langs de baan) ?

groet
Harald

Is geen ruimte voor, en wanneer ik rij sta ik meestal in het u gedeelte naar de baan te kijken. Mocht ik het scherm nodig hebben draai ik me om. Als het rijdt, rijdt het, dan heb ik het scherm niet nodig.

Plus dat daar mijn bureau staat waar ik soldeer etc.
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Nieuw filmpje in betere kwaliteit.
Klopt, soms gaat er wat mis, net zoals ik het echt. Alleen hier is het makkelijker te herstellen.

Normaal gesproken los ik een probleem op wanneer het ontstaat, maar was aan het filmen dus dat ging ff niet.

In de geval geven de stroomvoerende koppelingen van Märklin problemen. Bij deze trein was het de eerste keer, waarschijnlijk één van de beugeltjes die niet plat genoeg lag, die loopt dan tegen de onderkant wagon in de bocht waardoor het misgaat.
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Nieuw filmpje in betere kwaliteit.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Nieuw filmpje in betere kwaliteit.
Citaat van: flyerman op maandag 18 juli 2022, 11:44:29
Wat bedoel je met "doorgaand hoofdspoorbaan"? De twee middelste sporen in het station worden gebruikt voor treinen die niet stoppen, dat komt ook wel eens voor. Zeker met de lange slepen zoals de ICE en de Benelux.
Ik doelde op een stuk doorgaand hoofdspoor buiten het stations gebied, men noemt dit ook wel een paradebaan.
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Nieuw filmpje in betere kwaliteit.
Mijn paradespoor loopt vanuit het station via de grote bocht en dan langs de korte kant van de "U" naar het schaduwstation.
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Nieuw filmpje in betere kwaliteit.
Een tijd niets geschreven, want ik heb ook niets gedaan behalve rijden en uit vogelen hoe mijn perrons te maken.

Nu even de youtube filmpjes hersteld met de youtube knop. Handig. Gelukkig heb ik niet zoveel pagina's.
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Nieuw filmpje in betere kwaliteit.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Nieuw filmpje in betere kwaliteit.
Hoi Martin,

Was jij al wat verder gekomen met je perrons, dat wordt bij mij de eerste scenery op de baan  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Nieuw filmpje in betere kwaliteit.
Ben er mee bezig Peter. Bij mij kost alles tijd, en dat heb ik te weinig.
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Nieuw filmpje in betere kwaliteit.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Nieuw filmpje in betere kwaliteit.
Het hoeft gelukkig niet morgen af te zijn Martin, tijd is en blijft lastig.
Zelfs mensen die met pensioen zijn hoor je er vaak over.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Nieuw filmpje in betere kwaliteit.
Ik heb een tijd niets gepost, maar dat betekent niet dat er niets gedaan is. Ik heb oa wat onder de motorkap van Koploper
gesleuteld, wat gebouwd en met scenery gespeeld. Hier onder wat foto's.

De haven met een DHL loods, daar achter wat geoefend met gras etc maken.




Voor de DHL loods stellages gemaakt met zelf geprinte dozen en pallets, je ziet er bijna niets van, maar toch leuk idee.




En van binnen.


Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Kleine update.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Kleine update.
Je ziet ze wel een beetje staan in de DHL loods Martin, en jij weet dat ze er staan.
Ik zie dat jij ook echt werkende lantaarns aan het pand gemaakt hebt, dat is een leuk idee, voor mijn eigen DHL loods  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Kleine update.
Lantaarns zijn net zo groot als de Viessmann lantaarns, al lijken ze wat groot.

21 euro voor 15 stuks bij Ome Ali.
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Kleine update.
Niet veel aan de baan gedaan, weinig tijd door een nieuwe pup, wel wat met huisjes gerommeld.

Station aan het bouwen en een oude molen van Faller nieuw leven ingeblazen.

Motor was stuk, een vervanger er in gezet, de wieken waren kapot, nieuwe besteld en alles in een andere kleur gespoten. 

Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Kleine update.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Kleine update.
Met andere woorden, de molen heeft een 2e leven  :)
Hij draait mooi Martin  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Kleine update.
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Kleine update.
Nice
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Kleine update.
Er moet nog glas in, en het voetje krijg ik er niet af, dus dat wordt nog geschilderd en verwerkt op de plaats waar die komt te staan.