Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

De bouw van Station Martinsdijk. - Kleine update.

Gestart door flyerman maandag 25 november 2019, 13:33:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - De bouw van het eerste schaduwstation.
Een tijdje niets gepost, maar dat wil niet zeggen dat er niets gebeurd is.

De rails is uitgelegd om af te tekenen waar alles komt te liggen.

   

Hieronder met de neopreentape erop:


En dan nog even hoe de bekabeling op de ringleiding zit, en hoe de wisselmotoren aan de onderkant zitten gemonteerd.

   


Re: De bouw van Station Martinsdijk. - De bouw van het eerste schaduwstation.
Je bent lekker op dreef.
Die verdelers van je ringleiding zien er ook handig uit.

Daar ga ik je tzt over lastig vallen. >:-D

Mvg Robin
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - De bouw van het eerste schaduwstation.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - De bouw van het eerste schaduwstation.
Heerlijk strak gebouwd / bekabeld Martin  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - De bouw van het eerste schaduwstation.
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - De bouw van het eerste schaduwstation.
Hallo Martin,

Dat ziet er heel erg mooi uit, daar kan ik wel van genieten! :thumbup:

Re: De bouw van Station Martinsdijk. - De bouw van het eerste schaduwstation.
@citaat en @citaat  @citaat. Thanks.

Altijd plezier van als je het nu goed doet, kost wat tijd, maar heb je ook wat.

Citaat van: Hero op donderdag 09 april 2020, 23:20:30
Die verdelers van je ringleiding zien er ook handig uit.

Daar ga ik je tzt over lastig vallen. >:-D

Je hebt geluk, ik heb net weer 100 van die printen binnen gekregen, alleen nog ff de connectors bestellen.
Re: De bouw van Station Martinsdijk.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouw van Station Martinsdijk.
Citaat van: flyerman op vrijdag 07 februari 2020, 13:56:24
Elk printje heeft een controle led, in de kleur van de bekabeling.
Dat wijst op ervaring op dat vlak.

Mijn ervaring stamt nog uit de tijd van spartaans aangeklede Ericsson Telefoon centrales en simpele Router kasten, allemaal met dezelfde groene ledjes, en met dezelfde grijze kabels, de tijd dat we alles met solaris aanstuurden en linux meer iets was voor studenten.
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - De bouw van het eerste schaduwstation.
We hebben weer wat tijd en zin om dit stukje wat te updaten.

Er is veel gebeurd, het eerste schaduwstation is klaar en de dynamische test met de lichtsluizen is goed gegaan. Met de reflectors op de zender en ontvanger heb ik een goede betrouwbare werking.
Ook zijn er wat lichtsluizen neergezet voor het ijken van de treinen.

De bekabeling is allemaal gedaan en de terugmelding ligt er ook.

Normaal gaat het spoor vanuit dit schaduwstation de klimspiraal in. Ik heb nu even een rondje gelegd zodat de 2 stations met elkaar verbonden zijn.
Er moet nog een stukje afvalhout gezaagd worden om het gat op te vullen. Het is al afgetekend maar ik had geen zin meer.

Ook heb ik vandaag de plexiglas stroken opgehaald voor de rest van de valbeveiliging. Die er eerst opzetten en het stukje tussen de 2 stations goed leggen en een tijdelijke valbeveiliging maken.
Ik heb geen zin dat er wat op de grond valt.

Hieronder wat foto's

   


   
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - De bouw van het eerste schaduwstation.
Dat ziet er netjes uit Martin, mooi groot schaduwstation. 

Gr, Arnold
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - De bouw van het eerste schaduwstation.
Een grote en een kleine.
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - De bouw van het eerste schaduwstation.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - De bouw van het eerste schaduwstation.
Alles heerlijk strak gemonteerd Martin  :thumbup: :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Testrijden, Eerste Filmpje.
Druk bezig geweest met bouwen, weinig tijd gehad wat te updaten.

Het eerste nivo schaduwstations is klaar. Ik heb ze tijdelijk aan elkaar geknoopt om te test rijden.

Het finetune in Koploper duurt ff, maar is leuk werk.

Af en toe gaat er nog wat fout, een wissel die niet mee gaat. Hieronder een filmpje.

Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Testrijden, Eerste Filmpje.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Testrijden, Eerste Filmpje.
Hoi Martin,

Dat moet een heerlijk gevoel gegeven hebben, de eerste treinen doe koploper hun rondjes laat rijden  :thumbup: :thumbup:
Het afstellen heeft wat tijd nodig maar dat is ook een leuk klusje.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Testrijden, Eerste Filmpje.
Zeker een lekker gevoel. Na een paar maanden bouwen is dit waar je het voor doet.
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Testrijden, Eerste Filmpje.
Tijdje niets geschreven, maar wel veel gedaan, test rijden, fine tunen en beveiligingen ingebouwd.

Ik heb de inrij wisselstraten van de onderste 2 schaduwstations beveiligd tegen verkeerd inrijden. Staat de wisselstraat niet goed, dan stopt de
aankomende trein voor het inrijden van de wisselstraat.

Ik heb dit gedaan door bezetmelders te hangen aan de wisselmotoren, deze motoren hebben schakelaars voor puntstuk polarisatie, dit is daar prima voor te gebruiken.
Samen met logische acties in Koploper werkt dit uitstekend.

Voordat bepaalde mensen opmerkingen gaan maken over het nut ervan en dat je betrouwbaar spul moet aanschaffen, zal ik zeggen waarom ik dit heb gemaakt.
Schaduwstations liggen niet in het zicht, en door wat voor een oorzaak dan ook, kan er wel eens een wissel niet goed schakelen, met alle gevolgen van dien. De treinen
rijden er langzaam, dus de schade zal meevallen, maar het goed zetten van alles kost weer tijd en moeite.

Verder nog wat locomotieven geijkt en een dubbeltractie gemaakt van twee Traxxen, eentje trekkend en eentje duwend.

Hieronder een filmpje, let niet op de knipperende verlichting, slechte stroomvoerende koppelingen en nog geen buffer condensator.

Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Testrijden, Eerste Filmpje.
Bij bezet melding blijft altijd het risico op een spook melding of geen melding dat is bijna niet voorkomen dan zul je naar een systeem ala MFX/railcom(plus)wat echt het id van de trein of ander rijtuig door geeft dan zou de stuurunit kunnen berekenen wanneer het volgende signaal binnen moet komen en daarop reageren als er geen signaal komt.
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Testrijden, Eerste Filmpje.
Geen idee waar je het over hebt allemaal. Maar je kan bepaalde bezetmelders uitschakelen voor de spookmelding.

Het werkt feilloos.
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Testrijden, Eerste Filmpje.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Testrijden, Eerste Filmpje.
Hoi Martin,

Een prima oplossing toch  :thumbup: :thumbup:

Leuk om te zien dat de twee Traxxen goed samen werken, ik heb zelf ook twee van deze loc's liggen en wil precies hetzelfde gaan doen  :D
Net als in het eggie dus.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Testrijden, Eerste Filmpje.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Testrijden, Eerste Filmpje.
Hi Martin,

Dat met die wissel-terugmelding lijkt mij een goed idee zeker voor "strategische" wissels.
Ga ik ook eens over nadenken een meldertje meer of minder maakt mij niet uit.
Dacht dat je dat knipperen al in orde had gemaakt ?

groet
Harald
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Testrijden, Eerste Filmpje.
Dank voor de reacties, de Traxxen doen het goed samen, was niet eens zoveel werk. Hoop plezier van.

Ondanks dat de wisselstraten heel goed werken, wilde ik er toch een beveiliging in bouwen, en aangezien ik alle electronica toch allemaal zelf bouw, maakt een paar extra melders toch niet uit. Ik bouw wel melders met de diode truc.

Verlichting staat laag op het prioriteiten lijstje, heb wel een hoop supercaps binnen gekregen van Ali, dus die gaan er wel in binnenkort, samen met de passagiers.

De stroomvoerende koppelingen van deze zijn niet zo lekker, met andere treinstellen geen problemen.

Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Testrijden, Eerste Filmpje.
Nieuw filmpje dubbeltractie.

Geen geknipper meer.

Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Bouw Laag twee en drie
Tijdje niets gepost, druk met andere dingen.

Momenteel begonnen met de bouw van het tweede schaduwstation en de eerste spanten staan er op. Ook wat stukken gezaagd en neopreentape geplakt.
Het wachten is op de bekabeling. Wanneer dat binnen is kan het aan de rails gesoldeerd worden en de rails aan het tape gelijmd worden.

Dan kunnen de eerste stukken op de spanten gezet worden. Wordt vervolgd dus.

,   
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - De bouw van laag 2 en 3 is begonnen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - De bouw van laag 2 en 3 is begonnen
Strak werk.     :)

groet
Harald
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - De bouw van laag 2 en 3 is begonnen
Mooi hoor. Hier kan ik van genieten  :P en OOK leren  ;)
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - De bouw van laag 2 en 3 is begonnen
Weer een kleine update, ben wat traag met de updates, maar ik besteed meer tijd aan het bouwen dan
aan het updaten van mijn topic.

We zijn weer een stuk verder met de bouw van de tweede laag. Het tweede schaduwstation zit er bijna voor de helft
in. De trein heeft al een stuk gereden tussen beide schaduwstations op het tweede nivo.





De bekabeling en de wisslmotoren voor de uitrijwisselstraat aan de onderkant.


De wisselstraat aan de bovenkant, ligt te drogen na het vastlijmen met flexlijm.



De wisselstraat gemonteerd. De bekabeling moet nog worden vast gezet en
aangesloten.







Zoals al eerder gezegd wordt de baan in modules gebouwd. De platen tegen elkaar gelegd en de rails uitgelijnd en tijdelijk
vast gezet met nagels.

Daarna de rails op de overgang doorgeslepen met een slijpschijfje van 0,2 mm dik. Hierdoor krijg je een mooie dunne snede
waardoor de rails keurig na montage van de afzonderlijke platen netjes tegen elkaar aan ligt.


Doorkijk en de ruimte tussen de 2 schaduwstations.






Aansluiting op de wisseldecoder. Rechts twee overzichtfoto's.


                           
                                   
                       
                           
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - De bouw van laag 2 en 3 is begonnen
Rails gelegd en alles aangesloten. Op naar de volgende stap.

Re: De bouw van Station Martinsdijk. - De Klimspiraal komt eraan.
Hier weer een kleine update. Ik ben liever met de baanbouw bezig dan het bijwerken van mijn topic, vandaar dat het weer even geduurd heeft voordat ik hier wat neerzet.

Aangezien ik bijna al mijn electronica zelf ontwerp en sowieso alles zelf bouw, ging daar wat tijd inzitten. Er moesten weer wat wisseldecoders, S88 en lichtsluizen in elkaar gezet worden.

Het tweede schaduwstation is nu klaar, alles bedraad en aangesloten, en het mooie is dat het ook nog werkt ook.  :)

Hieronder wat foto's. De laatste foto is het frame wat eraan wordt gezet voor het maken van de klimspiraal. Ik maak eerst twee van de vier
omwentelingen zodat de twee schaduwstations tijdelijk op elkaar aan worden gesloten en zo weer kan gaan test (en schoon)rijden.

           
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - De Klimspiraal komt eraan.
Nette tafel constructie en zo te zien vormt het segment wat klaar staat de laatste als het om de tafel contouren gaat.

En je heb best wel wat neergezet in iets meer dan een jaar.

MvG,

Timaximus
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - De Klimspiraal komt eraan.
 @citaat klopt wat je zegt.

De corona tijd heeft mij zoveel vrije tijd gegeven, wat ik liever niet had gehad voor alle bedrijven en mensen die het zwaar hebben, maar ik heb mijn tijd goed kunnen besteden.
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - De Klimspiraal komt eraan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - De Klimspiraal komt eraan.
Hi Martin,

Je gaat weer als een speer eh... vliegtuig.  ;)
Maar waarom zitten er "schotten" op +/-5cm van elkaar ?
Overgang van modules voor evt. verhuizen of zo ?

groet
Harald
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - De Klimspiraal komt eraan.
Klopt Harald, is in modules gebouwd voor een eventuele verhuizing, je weet tenslotte nooit wat de toekomst brengt.

De module grootte is zo gekozen dat het door de deur en trapgat past. Wel zonder de scenery, die zou er eerst af moeten. En de poten moeten er natuurlijk ook af dan.
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - De Klimspiraal komt eraan.
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - De Klimspiraal komt eraan.
Mooie constructie. De blauwe distributieblokken zien er goed uit. Van welke leverancier zijn die?

Mvrgr
Robert
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - De Klimspiraal komt eraan.
Citaat van: flyerman op zondag 10 januari 2021, 10:43:10

Aangezien ik bijna al mijn electronica zelf ontwerp en sowieso alles zelf bouw, ging daar wat tijd inzitten. Er moesten weer wat wisseldecoders, S88 en lichtsluizen in elkaar gezet worden.


Van mijzelf, met controle led. Ik heb 5 boosters, elk een eigen kleur kabel. De kleur led op het blokje komt overeen met de keur van de booster.

Zijn te koop, stuur maar een PB indien interesse.
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - De Klimspiraal komt eraan.
Nog maar even een paar foto's.

Het stuk vast aan de rest, daarnaast de lay-out va de klimspiraal.

     
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - De Klimspiraal komt eraan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - De Klimspiraal komt eraan.
Hoi Martin,

Wat een vorderingen  :thumbup: :thumbup:
Het is al gezegd maar het ziet er goed uit  :)

Nu dus de lucht in, succes met je spiraal en we zien graag je vorderingen weer tegemoet.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - De Klimspiraal komt eraan.
Hoi Peter. Ja het gaat lekker, veel tijd om te bouwen.

De spiraal is een precisie werkje, daar heb ik wel wat tijd voor nodig. Eerst nog even wat verdeelblokjes erop voor de ringleiding, dan gaan we beginnen.

Re: De bouw van Station Martinsdijk. - De Klimspiraal komt eraan.
stevig en strak gebouwd Martin :thumbup:


mvg,
Michel
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - De Klimspiraal komt eraan.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - De Klimspiraal komt eraan.
Ik heb net even je topic doorgelezen Martin, maar het ziet er strak uit!
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - De Klimspiraal komt eraan.
Dank voor de reacties.

We zijn weer vrolijk verder gegaan. In plaats van de ringleiding eerst maar met de spiraal bezig.

De spiraal bestaat uit 6 delen per omwenteling, met 12 draadeinden. Eerst is er een mal gemaakt en met een kopieerfrees de rest uitgefreesd.
Zo heb ik er 30. voor 5 omwentelingen mocht dat nodig zijn. Het plan is 4 omwentelingen met 10 cm stijging per keer. Totaal dus 40cm

Op de foto is te zien dat het niet perfect aansluit, de kleinste afwijking in de mal wekt natuurlijk door in de rest. Het is geen probleem, het is op te
vullen of gewoon de rails er over heen leggen, het is maar een paar mm. Het is een perfecte cirkel met een buitenmaat van 135cm.

Op de foto zijn ook de stukjes plaat neergelegd die straks op maat worden gemaakt waar de draadeinden in komen.

   



Ik had dwarsliggers gezaagd, 5 cm x 22 cm. Daar heb ik een soort boormal voor gemaakt zodat alle gaten op de zelfde afstand komen.
Het resultaat op de rechter foto.

     



De dwarsligger uitgemeten en gebruikt als mal en de gaten geboord voor de draadeinden. Het plaat materiaal op maat gezaagd. Ik gebruik aan de
bovenkant en aan de onderkant een plaat, dit is steviger en het draadeind blijft beter staan. De bovenkant dient als boormal voor de plaat die aan de onderkant komt.
Het rresultaat is dat het mooi waterpas staat.

               



Het resultaat tot nu toe.


Re: De bouw van Station Martinsdijk. - De Klimspiraal in aanbouw.
Complimenten Martin! je foto's geven een mooi beeld van een goed doordacht plan en een 'Profi' uitwerking, ben benieuwd naar je volgende update!
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - De Klimspiraal in aanbouw.
Martin, jij werkt heel professioneel. Ik blijf dit volgen.

Luc
Bedieningsmeubel
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Bedieningsmeubel
Hoi Martin,
Vind jouw verrijdbare meubel voor de bediening erg geslaagd en denk er over om leentjebuur te spelen  >:-D.

Maar heb wel een vraag: hoe is de bekabeling naar de baan geregeld? Ik snap dat je terugmelders via een loconet/internet kabel zou kunnen doen, maar hoe doe je dat met de digitale spanning en evt de continue spanning  voor verlichting e.d. Ik kan me niet voorstellen dat je dat met relatief dunne draadjes en kroonsteentjes oid doet?

gr. Gertjan
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - De Klimspiraal in aanbouw.
Ik weet niet of dit een antwoord is op je vraag Gert jan.

Ik heb een ringleiding liggen van 1,5mm. Ik heb een Ecos plus 4 boosters in mijn baan. Elke aansluiting van van een sectie heeft een eigen kleur. Als volgt aangesloten.

De Ecos zit op het industrieterrein en de klimspiraal (geel), 1 booster op het eerste niveau van schaduwstations (groen), 1 booster op het tweede niveau
van schaduwstations (rood), 1 booster voor het station en schaduwstation (blauw) en de laatste puur voor de electronica. (wit).

Mijn baan is in modules opgebouwd en in elke module zitten verdeelprintjes (eigenbouw). 1 voor elke kleur. Zodat ik overal genoeg aansluitingen heb.

Ik ga dan van de verdeelprintjes met een draad, in de juiste kleur, naar de rails of gebruiker. Die draad is 0,5mm. Ik gebruik adereindhulsen voor alle verbindingen die ik maak
in de verdeelprintjes, maar ook in de wisseldecoders etc. Ik rij met K rails en de draad wordt aan het railstuk gesoldeerd. De massa aan de railschoentjes en de "plus" aan de onderkant
aan de koperen of de zilveren lipjes. Ik soldeer ook alle K rails aan elkaar.

Blader maar eens terug door dit topic dan zie je hoe ik het gedaan heb.

Re: De bouw van Station Martinsdijk. - De Klimspiraal in aanbouw.
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - De Klimspiraal in aanbouw.
Ik bedoel eigenlijk: de eerste kabels, dus direct vanaf de spanningsbron Ecos, booster, trafo) vanuit het meubel naar de tafel.
Het meubel is op wieltjes, dus je wil niet dat je een dunne draad kapot trekt. Vandaar mijn vraag over specifiek dit stukje bekabeling.
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - De Klimspiraal in aanbouw.
De kabels van de booster lopen naar de achterkant van het kastje, daar gaan ze in een grote kroonsteen. Dan via een trek ontlasting naar de tafel. Ook naar een grote kroonsteen. De kabels zijn lang genoeg zodat er ruimte is om het kastje te verrijden.
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Testrijden op de klimspiraal.
Weer wat verder, de eerste omwenteling is gebouwd. Het is rotwerk om moeren op een meter lang draadeind te draaien.

Een mede stamtafel lid en bijna buurman heeft daar een handig tooltje voor gemaakt. Een Proxxon slijpsteen met daarom heen een elastiek gelijmd.
In de Proxxon zetten en tegen de moer aanhouden en het ding "vliegt" naar beneden.

Hieronder wat foto's van het tooltje en de eerste omwenteling van de spiraal. Daaronder drie filmpjes van het testrijden.

     

 
.
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Testrijden op de klimspiraal.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Testrijden op de klimspiraal.
Hij rijd netjes omhoog Martin  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Testrijden op de klimspiraal.
Gelukkig wel. :) Het is 2,6 % geloof ik.
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Testrijden op de klimspiraal.
Tijd om de neopreentape te plakken en de rails te lijmen. Om het netjes af te tekenen een mal gemaakt, helaas maar 1 potlood over
dus even een paar keer wisselen van positie.

Op foto 1 het "tooltje', daarnaast de lijnen om het tape te plakken, en uiteindelijk zit het tape erop. Ik gebruik hiervoor 2 x 20mm breed,
deze breedte legt makkelijker in de bochten. De rails ligt ook al voor een groot gedeelte, morgen afmaken.

           
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Testrijden op de klimspiraal.
Om met de spiraal verder te gaan wat blokjes op maat gezaagd om als mal te dienen.



Mal er onder en aanschroeven maar, gaat lekker snel zo.



Na een middagje werk is dit het resultaat. Ik ben iets verder dan de foto. De rails ligt er helemaal op en de bezetmelders zijn aangesloten.
De volgende stap is de spiraal tijdelijk op het tweede schaduwstation aansluiten en dan testrijden of alles goed ingesteld staat en goed werkt.



Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Testrijden op de klimspiraal.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Testrijden op de klimspiraal.
Laat ik me nou toch afvragen wat voor geniaal gereedschap er ligt bij die rode pijlen.