Nieuws: Heb je vragen over de werking van het 3railforum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  De bouw van Station Martinsdijk. - De eerste stapjes (Heel klein) scenery
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 2 3 [4]   Omlaag

Auteur Topic: De bouw van Station Martinsdijk. - De eerste stapjes (Heel klein) scenery  (gelezen 18736 keer)

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Testrijden met het Station (Filmpje)
« Reactie #150 Gepost op: woensdag 09 februari 2022, 22:36:16 »

Ik volg het niet.

Volgens mij is de spiraal 1,9% (met de Märklin wagon gemeten).
Het is met k Rail 2241 en 2251 gemaakt en stijgt 10cm per omwenteling.
Ik dacht dat een omwenteling rond de 3,80 meter is. Diameter ongeveer 1m40.

3rail-wiki K-rails Geometrie bevat dit plaatje:

Dat plaatje komt oorspronkelijk van Ronald (forumnaam:Ronaldk), Auteur, Copyright-houder en Licentiegever.
Uit een draadje over C-rails en M-rails Geometrie, en is bewerkt door iemand anders.

Leerzaam eraan is dat je kunt zien dat je met K-rails R4 (R =553,9 mm)
per halve cirkel 1739 mm aflegt in de lengte, en
dat daar dan een stijging (bij 3% helling) uit volgt van 52 mm.
Een hele cirkel R4 is dus 3478 mm. en dus geen 3,8 meter.

Dus je kunt al op je klompen aanvoelen dat je bij 2% niet uitkomt op 50 mm per halve cirkel.
Laat staan bij 1,9%, want dan kom je bij een halve R4 cirkel uit op 33,06 mm hoogte verschil.
Kortom: de helix kan niet cirkelvormig zijn, en moet wel ovaal zijn indien deze waarde klopt voor de binnenboog.

Kijk je op de baan, dan weet je dat de helix wel degelijk cirkelvormig is.
Dus slaat die 1,9% op de buitenste boog van de helix? Ja, dat doet hij.

R5 = 618,5 mm. R5 heeft per halve cirkel een lengte van 1942 mm, en stijgt bij 3% 58,2 mm.
Dus bij 1,9% stijgt die halve cirkel 36,89 mm.

Antwoord: Nee, daarop slaat dat hellingspercentage ook niet.
En een hele cirkel R5 is 3884,18 mm lang,
staat bij 1,9 % helling voor  een 73,79 mm stijging.

Wil je uitkomen op 1,9% helling dan moet er een rechte rails tussen,
en is de helix dus ovaal.

Geen idee wat die waterpas heeft gemeten. Echt, geen idee.

Ik dacht dat een omwenteling rond de 3,80 meter is. Diameter ongeveer 1m40.
De omtrek O van een cirkel met straal r  is:  O = 2*phi*r, waarbij phi is circa 3,14
Dus simpel gezegd, bij r=618,5 => Omtrek= 3884,18 mm (klopt),
dat is de lengte van een hele cirkel R5 rails,
dat is bij circa 1,9 % stijging afgerond 74 mm stijging, en geen 100 mm.

Martin bedoelt dus iets anders. En de Märklin waterpas meet iets anders.
Iets anders dan hier staat. Sorry.
Gelogd

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Valbeveiliging gemaakt.
« Reactie #151 Gepost op: woensdag 09 februari 2022, 23:08:28 »

Nette beveiliging Martin dan kunnen ze in ieder geval niet meer "vliegen".

groet
Harald

flyerman

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
    • Mijn Website
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Valbeveiliging gemaakt.
« Reactie #152 Gepost op: woensdag 09 februari 2022, 23:23:02 »

Ik zie het nu niet van dat hele verhaal Jan, ga er ook niet over nadenken. Het is zoals het is hier. Nog even de wagon van Märklin erop gehad, die geeft nu iets meer dan 0.6 aan. Op de buitenbaan.

Klopt Harald, als de treinen blijven rijden, hou ik me bij het vliegen
« Laatst bewerkt op: donderdag 10 februari 2022, 08:45:24 door flyerman »
Gelogd
ESU Ecos II, een hoop treinen en momenteel baan in aanbouw. www.vermeer-online.nl of https://forum.3rail.nl/index.php?topic=77338.0

Gr. Martin

BlikkenTinus

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Valbeveiliging gemaakt.
« Reactie #153 Gepost op: donderdag 10 februari 2022, 14:15:58 »

Als het maar werkt, toch? Het stijgingspercentage zit ergens rond de 2,5 voor de buitenbocht. Lijkt me netjes. En de valbeveiliging is dat ook. Mooi uitgevoerd!

En nog even voor Jan-Willem: phi is een andere letter dan pi. Voor wie het weten wil spreek je phi uit als fie en is het de letter f.
Rare jongens die Grieken...

Groet,

Peter
Gelogd

BeerBot_3000

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Robots are taking over!
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - Valbeveiliging gemaakt.
« Reactie #154 Gepost op: donderdag 10 februari 2022, 19:57:33 »

Dag Martin,

Ziet er netjes uit je plexiglas valbeveiliging. Ook bedankt voor je tip hiervoor op mijn draadje. Ik ga het ook plaatsen. Er zijn genoeg websites te vinden die het op maat maken. Ik ga het binnenkort bestellen. Wel balen zeg dat er een op de grond gevallen is.

Ik had overigens ook verwacht dat het lexaan / polycarbonaat zou zijn zoals Timaximus zegt . Volgens internet is dat beter buigzaam zelfs zonder te verwarmen waarbij plexiglas / acrylglas versplinterd bij buigen. Of je moet het goed verwarmen.

Ik ga een stuk lexaan bestellen en als het bevalt komt het er op.
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Jan

flyerman

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
    • Mijn Website
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - De eerste stapjes (Heel klein) scenery
« Reactie #155 Gepost op: zondag 20 februari 2022, 16:53:01 »

Ik heb wat 8mm styrodur plaatjes besteld en dat aan het neerleggen en snijden. Een grote plaat had makkelijker geweest
maar die zijn niet te krijgen in 8mm. Dus dan maar zo.



Tevens aan het industrieterrein begonnen. Onder het overstekende deel van de kraan komt het water waar de containerbootjes afmeren.

   


Een aantal jaren geleden heeft Huib Maaskant een brug gemaakt en gepubliceerd om na te maken. Ik vond het werk
met Evergreen plastic wat te bewerkelijk. Ik heb een 3D model ervan getekend en van de week kreeg ik de brug in de bus.
Het printen heb ik uitbesteed.

 

Nu nog de landhoofden afmaken op de computer en de pijler. Dan kunnen die ook geprint worden.
Gelogd
ESU Ecos II, een hoop treinen en momenteel baan in aanbouw. www.vermeer-online.nl of https://forum.3rail.nl/index.php?topic=77338.0

Gr. Martin

Kaleb

  • Penningmeester Stichting 3rail
  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Stamtafel Mijnstreek en Gebrooker Baan
    • Mijn baan
Re: De bouw van Station Martinsdijk. - De eerste stapjes (Heel klein) scenery
« Reactie #156 Gepost op: maandag 21 februari 2022, 09:52:00 »

Lekker bezig Martin  :thumbup:
Gelogd
Groetjes,
Henk (Kaleb)

Mijn baan in aanbouw: Gebrooker Baan
Vaste bezoeker van Stamtafel Mijnstreek
Pagina's: 1 2 3 [4]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.042 seconden met 27 queries.