Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

tijd voor nieuwe baan

Gestart door alain d b vrijdag 22 november 2019, 16:28:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
tijd voor nieuwe baan
alain d b
gast

tijd voor nieuwe baan
dag iedereen ,
ik ben 2jaar geleden begonnen met deze prachtige hobby met mijn eigen ontworpen baantje( enkele rijrichting ) ! nu is het tijd geworden voor nieuwe baan maar geraak er niet uit , hopelijk kunnen jullie mij op de goeie weg zetten maar heb wel enkele ideeen ! schaduwstation op niveau -1 voor meer plaats te hebben op niveau 0 .hoofdstation en een kleine nijverheid , mag meerdere niveau's , liefst dubbele rijrichting .voor mijn lokloods en draaischijf nog plaats naast mijn tafel . mijn tafel is in L-vorm beide lange zijden 4 meten en beide korte zijden 2 meter , kan nog rond om rond wandelen .c-rail en digitaal
alvast bedankt voor alle reacties ,

mvg

alain
Re: tijd voor nieuwe baan
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: tijd voor nieuwe baan
Tja, wat moeten we hiermee ?  Heb je zelf al wat uitgedacht en op papier gezet. Er zijn veel kant en klare baanplannen te vinden op internet en op dit forum.
Wellicht goed om eerst eens zelf op onderzoek uit te gaan en kom dan met een idee. Dan kunnen we er op schieten.
Re: tijd voor nieuwe baan
alain d b
gast

Re: tijd voor nieuwe baan
ben ik mee akkoord en heb ik ook al gedaan , maar geraak er gewoon niet uit ,  denk te weinig ervaring !zie teveel mogelijkheden met te combineren en dan wel dan niet , gewoon een groot ?
gr alain
Re: tijd voor nieuwe baan
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: tijd voor nieuwe baan
Misschien goed, om eerst eens je tafel te tekenen en dit op het forum te plaatsen, zodat we kunnen zien waar het om gaat.
Dan is het ook wenselijk om je materieel en digitale besturing systeem te vertellen.
Een digitale baan is prachtig, maar kost ook wel het een en ander.  Je kunt ook digitaal rijden en handmatig schakelen.
De meest toegepaste basis voor ontwerp is het "hondenbot" principe, waarbij een enkel- of dubbel sporige hoofdbaan naar beide zijden naar een
schaduwstation uitloopt, al dan niet geïntegreerd met een doorgangsstation en daarin zijn natuurlijk vele varianten te bedenken.
Je hebt gelijk....je kunt door de bomen het bos niet meer zien, maar als je vasthoudt aan een aantal basis principes en uitgangspunten kom je een heel eind.
Laat eerst zelf eens wat zien, dan komen de ideeën vanzelf. Er zijn vele valkuilen, maar je moet zeker niet bang zijn om te "falen" of om "af "te gaan.
Dit forum is om te leren en daar kunnen we je bij helpen.
Re: tijd voor nieuwe baan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: tijd voor nieuwe baan
Ben het met Martin eens. Er zijn hier idd mensen die er hun hand niet voor omdraaien om een compleet baanplan te ontwerpen en te tekenen in een ontwerpprogramma, maar meestal doet de vrager uiteindelijk weinig met deze plannen.
Dus de uitdaging is om zelf ergens mee te komen. Zo moeilijk kan het niet zijn, want je hebt voor jezelf al een aantal eisen op een rijtje. Wat je nu moet doen is dat rijtje eisen uittekenen op een schets. Dat kan gewoon met pen en papier. dit om een eerste idee te krijgen.
Als je goed kijkt naar alle hier getoonde ontwerpen, dan is het gewoon veel variatie op enkele vaste thema's;
- rondje om de kerk
- hondebot
- rondje om de kerk met apart schaduwstation

alle bovengenoemde varianten al dan niet voorzien van een extra lokaalspoor

Dan volgen een aantal hoofdzaken waar je je persoonlijke interesse in kwijt kan:
- enkelspoor of dubbelspoor
- wel/geen schaduwstation
- alles vlak of hoogteverschil
- 1 hoofdstation of meerdere (lokaalverkeer)
- al dan niet willen rangeren/industrie
- evt locwerkplaats (Elocs of BW voor stoomlocs)

Je plant gewoon alle onderdelen los en dan verbind je e.e.a met elkaar .Sommige bouwers houden van strak, anderen maken graag een baan met veel kronkels, hoogteverschillen, tunnels, bruggen etc.

Of liever weinig rails en juist veel aandacht voor scenery en landschap.
Uiteraard is de beschikbare ruimte een eerste begrenzing (ik denk niet dat het realistisch is om alles wat hier boven staat in te plannen op 6 m2), maar als die bekend is, is er vaak meer mogelijk dan je denkt.
'Wij' kunnen niet bedenken of bepalen waar jouw persoonlijke voorkeuren/interesses liggen, dus een kant en klaar plan wordt het waarschijnlijk niet. Bedenk zelf wat je wil, desnoods in stukjes op detailniveau. Presenteer je (deel)plannen , stel er vragen bij en je krijgt hoogst waarschijnlijk goede feedback.
Succes met de eerste stap.

gr. Gertjan
Re: tijd voor nieuwe baan
Hier begint het al, Gertjan spreekt van 6m² en ik denk aan 12m²...
Is dit je tafel?
Re: tijd voor nieuwe baan
alain d b
gast

Re: tijd voor nieuwe baan
ja , dat is inderdaad de grootte van de tafel . ben nu volop aan het bekijken naar andere ontwerpen maar nog geen idee wat ik allemaal kan bereiken met mijn baan !
gr alain
Re: tijd voor nieuwe baan
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: tijd voor nieuwe baan
Als je niet rondom de tafel kunt lopen is 2 meter niet te doen veel te diep. kunt er aan de achterkant niet bij.

edit: typefout verbeterd.
Re: tijd voor nieuwe baan
Ik lees toch dat in de intro:
Citaat van: alain d b op vrijdag 22 november 2019, 16:28:04
kan nog rond om rond wandelen
Maar dan blijft het nog van langs alle kanten 1 meter en dat is nog te diep.
Re: tijd voor nieuwe baan
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: tijd voor nieuwe baan
 @citaat

Oeps niet goed gelezen.... en inderdaad 1 meter is echt ook te diep.

heb een tafel gehad van 3m bij 2m kon ook rondom lopen. heb ik afgebroken toen ik aan de scenery moest beginnen, kon er namelijk niet goed bij.
Re: tijd voor nieuwe baan
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: tijd voor nieuwe baan
Dit zo ook kunnen, uitgaande van linksboven (in cm.) :

in de x richting = +400
in de y richting = -200
x= -100
y= +100
x= -200
y= -200
x= +100
y= -200
x= -200
y= +400

Dan krijg je een tafel met aan weerszijden een ruimte om te draaien voor een schaduwstation en je kunt zelf heerlijk in het midden zitten, met rondom je treintjes.
Re: tijd voor nieuwe baan
Dat ziet er inderdaad veel beter uit en is nog altijd 8m²:
Re: tijd voor nieuwe baan
Citaat van: BR 66 op zaterdag 23 november 2019, 16:06:54
heb een tafel gehad van 3m bij 2m kon ook rondom lopen. heb ik afgebroken toen ik aan de scenery moest beginnen, kon er namelijk niet goed bij.
De tafel is ook het probleem. Als je die niet gebruikt en met een open bouwmethode werkt gaat het wel.
Re: tijd voor nieuwe baan
alain d b
gast

Re: tijd voor nieuwe baan
ok , zie ik wel zitten , dan wel het front helemaal veranderen ! hierbij ook enkele foto's van oude baan , was maar in 1 richting
Re: tijd voor nieuwe baan
OK, je foto's bewijzen dat 2 meter breedte wel kan.
Maar ik hou het voor bekeken, ik vrees dat onze stijlen wat te ver uit elkaar liggen.
Succes.
Re: tijd voor nieuwe baan
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: tijd voor nieuwe baan
Ik begrijp het niet helemaal. Je had een baan en die ziet er best groot uit.
Wie heeft die ontworpen dan? Als dat van jezelf komt, dan is het toch wel mogelijk iets anders te verzinnen of zie ik het verkeerd?
Re: tijd voor nieuwe baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: tijd voor nieuwe baan
Ik vind de tips van GertJan uitstekend als start, in combinatie met de twee tafelvoorbeelden.

Tegelijk denk ik dat Alain iets anders wil dan hij nu heeft, en daarmee een aantal vragen al beantwoordt.
-Hij heeft enkelspoor (en berijdt die in  twee richtingen).
-Hij heeft al 2 verdiepingen, dus hoogteverschillen en stelt dat 2 of meer wenselijk is.
-Hij heeft een locloods, een haven, goederenoverslag, draaischijf, en een groot aantal kopsporen.
-Hij heeft zo op 't oog minder dan 10 locomotieven en een TGV op de baan.

Het kan taalverschil zijn, maar ik denk dat hij dubbelspoor wil, en dan niet zozeer een rondje rondom de "tafel".
Zijn huidige baan lijkt op een baan van een voorstation bij een haven met een treintuin.
Niet ongebruikelijk op dit forum, daar zijn er meerdere van.

Dus de eerste vraag voor mij zou zijn: zoek je iets in die zelfde omgeving (haven, voorstation, treintuin) of staat een ritje langs de Maas of Schelde ook binnen de opties? Mag het landschap van jou ook abstract uit plastic bollen, kegels of cylinders bestaan?

Daar geraak ik aan iets wat Gertjan niet noemt: wil je als uitgangspunt iets wat in het grootspoor al bestaat, en waar je dan je eigen draai aan geeft (soort situatie-imitatie) of ga je voor een fantasie onderwerp. Als ik kijk naar je landschap aanpak, scenery, e.d. dan hoor je meer tot de technische dan tot de scenery bouwers. En dat maakt het begrijpelijker dat je moeite hebt om je iets anders voor te stellen dan wat je nu hebt. 

Ik heb foto's gemaakt van situaties omdat foto's voor mij een prikkel vormen om iets totaal anders te bouwen.
Om een voorbeeld te nemen St Ursanne is een stadje aan de voet van een helling langs een rivier.
Net als in de Ardennen (b.v. tussen Coo en Trois Ponts) ligt het spoor een stuk hoger dan die rivier.

Aan de ene kant verdwijnt het spoor in een tunnel, aan de andere kant ook, maar na een viaduct (spoorbrug):


Zelfs als je geen idee hebt van wat je wilt, kun je zo'n voorbeeld uitwerken tot een hele baan
erom heen (een dubbelsporig station langs een dubbelsporige of enkelsporige lijn).

Stel je wilt dezelfde omgeving (haven, voorstation, treintuin), maar dan met dubbelspoor, en met een andere uitstraling.
Dan zou je je vraag anders kunnen stellen: hoe maak ik de huidige baan minder statisch, minder stijfjes?
Kan ik iets doen met het perspectief, met zichtlijnen? Wat gebeurt er als ik de haven 30 graden draai?
Zijn werfjes onder de spoorbaan een optie, kan ik iets met halve huizen in combinatie met een achtergrondposter?
Hoe breng ik eenheid en beweging in het geheel? Magno-rail, Faller Car?
Re: tijd voor nieuwe baan
Citaat van: Jan22 op zondag 24 november 2019, 00:34:51
-Hij heeft enkelspoor (en berijdt die in  twee richtingen).
Ik zie nochtans veel dubbelspoor, kijk maar eens naar de laatste foto met de dubbele bruggen.
Misschien moet Alain maar eens uitleggen wat hij bedoeld met 1 richting.
Blijft dat ik het ontwerpen over laat aan mensen die brede banen propageren, ieder zijn ding.
Re: tijd voor nieuwe baan
alain d b
gast

Re: tijd voor nieuwe baan
eerst en vooral bedankt aan " ant 70 " voor al je info en zal ik zeker meenemen hoor !
wat betreft rijrichting , heb inderdaad dubbelspoor maar alle treinen rijden in zelfde richting en dat wil ik veranderen zodat in tegenovergestelde richtingen kunnen rijden en in de toekomst met de nodige seinen werken . dus voor dat soort banen heb ik niet de ervaring ( nogmaals pas 2 jaar bezig en zonder hulp ) , daarom vraag ik jullie ervaring !
ik denk dat Jan 22 mij goed begrijpt en inderdaad die richting uit wil , dan gewoon altijd hetzelfde rondje rijden ! hopelijk kunnen we nu al met iets starten .

gr , alain
Re: tijd voor nieuwe baan
Hoi,

Schrijf je wensen eens op papier. Dan zal het mogelijk allemaal wat duidelijker worden voor je zelf. trouwens 9 van de 10 banen is "gewoon een rondje rijden". Een hondenbot is ook "gewoon een rondje rijden. Alleen dan dubbel gevouwen dan je hebt meteen verkeer in twee richtingen. Met landschap kan je veel van het rondje rijden voorkomen. Dat vergt wel wat "ontwerpwerk". Dus schrijf op wat je wil, dan kan je eens kijken naar wat voor een baan daar bij past. Kijk eens op internet naar baanplannen zoals in de MIBA, Railhobby, modelspoormagazine e.d. Daar zijn ook boeken van bijvoorbeeld Brandl over het ontwerpen van banen. Ook Carl Arendt met zijn microlayouts. Daar kan je wel wat inspiratie uithalen.

Groet Ronald.
Re: tijd voor nieuwe baan
OK, je wil dus dat treinen ergens naar toe rijden en er van terug keren. Daar kan ik van in komen, dat is ook mijn ding.
Dat kan op diverse manieren.
Het meest radicale is een kopstation, al wat daar naar toe rijdt moet terug keren.
Dat kan op verschillende manieren:
. treinstellen rijden gewoon terug, daar is niet echt een voorkant en achterkant aan
. trek duw treinen rijden de ene richting met de loc vooraan, in de andere richting met het stuurstandrijtuig vooraan, of langs weerskanten een stuurstandrijtuig en de loc in het midden, dan wordt het eigenlijk een treinstel
. loc laten omrijden, al of niet met keren van de loc
. aankomende loc afkoppelen en aan de andere kant nieuwe loc voorspannen voor de terugkeer
Aan de eerste 2 genoemde mogelijkheden is niet veel werk en kan makkelijk geautomatiseerd worden, loc laten omrijden of andere loc voorspannen heeft al wat meer voeten in de aarde maar kan ook automatisch.
De ander kant van de baan kan een 2de kopstation zijn of een keerlus, al dan niet geïntegreerd in een schaduwstation.
De combinatie van alles kan ook natuurlijk.
Dat kan allemaal heel boeiend zijn maar is niet ieder zijn ding. Zelfs zij die niet willen dat treintjes zo maar wat doelloos rondrijden lijken schrik te hebben van kopstations, ze worden althans niet vaak toegepast.
Kopstations hebben nochtans veel voordelen: ze vragen minder wissels en zijn daardoor flink wat korter met de mogelijkheid langere treinen op de stellen dan met andere stationsvormen mogelijk zijn.

De meer gebruikte oplossing voor zij die hun treinen heen en weer willen laten rijden is het reeds genoemde hondenbot, dan kunnen de treinen op de uiteinden (liefst verborgen) keren en lijken ze ook terug te keren van waar ze naar toe gereden zijn. Dat vraagt veel plaats (maar die heb je) en veel wissels in de schaduwstations.

Mijn voorkeur, maar dat zal bij iedereen anders zijn, is een combinatie van de 2: een dubbelsporige paradebaan in een hondenbot om (volautomatisch) altijd iets in beweging te hebben op de baan en een kopstation om manueel te bedienen.
Dan kun je dat kopstation ook nog aansluiten op een dubbelsporige baan, op een enkelsporige baan of je kunt er ook 2 enkelsporige banen laten samen komen, dat is eigenlijk het leukste.

Bedenk eerst eens goed wat je precies wil en dan valt er vanzelf wel een leuk plan uit de lucht.
Re: tijd voor nieuwe baan
alain d b
gast

Re: tijd voor nieuwe baan
 ok , dus nog wat boeken doorsnuffelen !

wat wil ik zeker , 2 stations ( 1x 4-spoor en 1 x 2-spoor ) die naar elkaar kunnen rijden maar niet altijd langs dezelfde weg . verschillende niveau's , bergen, water een beetje industrie en de rest zien we wel tijdens bouwen ! indien jullie ideeen hebben ruwwe schets is voldoende hoor ! dus nu zoeken en combineren en op papier zetten . alvast bedankt en hopelijk tot straks !

gr ,alain
Re: tijd voor nieuwe baan
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: tijd voor nieuwe baan
Goeie ideen, Alain. Ook aan keerlussen gedacht, slingerende sporen ipv rect-toe-recht-aan?
Zomaar enkele pop-ups  ;)
Grtz
Wim
Re: tijd voor nieuwe baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: tijd voor nieuwe baan
Ik heb wat vragen voor je. Misschien weet je niet meteen alle antwoorden, maar dat geeft niet, dan heb je iets om uit te zoeken of om over na te denken.

- Hoe lang zijn (of worden) de langste personentreinen?
- Welke draaischijf heb je al?
- Wat vind je van krappe dan wel ruime bochten?
- Wat vind je van slanke wissels?
- Wil je veel ruimte voor scenery, vooral veel rails of iets er tussenin?
Re: tijd voor nieuwe baan
alain d b
gast

Re: tijd voor nieuwe baan
dag allen en Rob ,

ik heb iets gevonden waar ik naar toe wil ( pag 7, mijn idee voor nieuwe baan ) maar dan liefst met maar 1 schaduwstation en wat nijverheid .

welk programma stellen jullie voor om een baan op te tekenen ?

Rob , mijn langste personen trein is ongeveer 1.50 m en draaischijf is van marklin , bochten heb ik 24130;230;330, slanke wissels heb ik niet dus kan ik geen oordeel zeggen .ik wil wel wat rails op de baan maar ook de nodige plaat voor wat ik al heb( zie foto's).

gr , alain
Re: tijd voor nieuwe baan
Citaat van: alain d b op maandag 25 november 2019, 14:43:21
welk programma stellen jullie voor om een baan op te tekenen ?
Ik gebruik WinTrack. Daar kun je heel goed in ontwerpen. Het is niet gratis, dat zou een minpuntje kunnen zijn. Anders zou je voor Anyrail kunnen gaan. Of de trial-versie van WinTrack, maar dan kun je je ontwerp niet opslaan.
Re: tijd voor nieuwe baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: tijd voor nieuwe baan
Citaat van: alain d b op maandag 25 november 2019, 14:43:21pag 7, mijn idee voor nieuwe baan
Heb je hier ook een link van, of een plaatje?

Citeerdraaischijf is van marklin
Dat dacht ik al, maar Märklin heeft verschillende draaischijven gemaakt, daarom vroeg ik er naar. Tot voor kort was de 7286 de meest actuele draaischijf 7286, met aansluitingen voor K-rail. Om hem met C-rail te combineren, kun je overgangsrails 24922 gebruiken. In de 3rail wiki staat deze foto. Heb je deze?

Wat ouder maar nog steeds levendig verhandeld via de 2e-hands markt is draaischijf 7186, een iets ander model en met aansluitingen voor M-rail. Daarvoor bestaat dan weer overgangsrails 24951. Er is zelfs een nieuwe, voor C-rail, maar die is nog niet leverbaar, dus die zal het niet zijn.

Treinen van 1,50 m is prima voor ruimte die je tot je beschikking hebt, dat levert geen noemenswaardige beperkingen op. Ik zal eens iets gaan tekenen. Met, net als op jouw foto's, aardig wat rails en een beetje plaats voor scenery.
Re: tijd voor nieuwe baan
alain d b
gast

Re: tijd voor nieuwe baan
het is inderdaad draaischijf 7286 en de overgangsrails heb ik ook van toepassing , zoals eerder gezegd zou ik graag draaischijf en lokloods naast mijn baan plaatsen (daarvoor nog een ruimte )voor nog meer plaats te maken .

alvast bedankt !

gr , alain
Re: tijd voor nieuwe baan
alain d b
gast

Re: tijd voor nieuwe baan
Heb je hier ook een link van, of een plaatje?
neen enkel dat het op pagina 7 staat met als titel "mijn idee voor een nieuwe baan " van Theo
Re: tijd voor nieuwe baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: tijd voor nieuwe baan
Citaat van: ant70 op zondag 24 november 2019, 11:07:55
Zelfs zij die niet willen dat treintjes zo maar wat doelloos rondrijden lijken schrik te hebben van kopstations, ze worden althans niet vaak toegepast.
Kopstations hebben nochtans veel voordelen: ze vragen minder wissels en zijn daardoor flink wat korter met de mogelijkheid langere treinen op de stellen dan met andere stationsvormen mogelijk zijn.
Ik kies voor een half hondenbot en een kopstation. De voordelen heeft ant70 genoemd. Het grootste nadeel van een kopstation is de tijdsduur (zelfs volautomatisch is dat gewoon zo). Wat je ook verzint, treinen moeten op elkaar wachten om erin te mogen of eruit te mogen vertrekken (zelfs simpele treinstellen, zoals een TGV), ongeacht of het kopstation aansluit op enkel- of op dubbelspoor. 
Dat speelt niet bij een geheel dubbelsporig hondenbot. Treinen kunnen dan hun "ovaaltjes" blijven karren. Dat zie je b.v. bij Debora517.
Re: tijd voor nieuwe baan
hoi,

Citaat van: Jan22 op maandag 25 november 2019, 18:15:23
Het grootste nadeel van een kopstation is de tijdsduur (zelfs volautomatisch is dat gewoon zo). Wat je ook verzint, treinen moeten op elkaar wachten om erin te mogen of eruit te mogen vertrekken (zelfs simpele treinstellen, zoals een TGV), ongeacht of het kopstation aansluit op enkel- of op dubbelspoor. 

Als je de wisselstraat goed ontwerpt hoeft dat geen probleem te zijn. Als je deze goed ontwerpt dan heb je bij een dubbelspoor een in en uitgaande beweging naast elkaar ook bij een volautomatische baan. Je kan gewoon een wisselstraat ook in "secties (c.q. blokken)" verdelen. Geen probleem.

Citaat van: Jan22 op maandag 25 november 2019, 18:15:23
Dat speelt niet bij een geheel dubbelsporig hondenbot. Treinen kunnen dan hun "ovaaltjes" blijven karren. Dat zie je b.v. bij Debora517.

Nee, dat klopt helemaal. Dat probleem speelt niet bij een hondebot. Ook kan je met één of twee kopspoortjes in het schaduwstation daar een gevarieerd treinenbedrijf voor een trek-duwcombinatie maken. Er is veel mogelijk. Treinen rijden in het eggie namelijk geen rondjes maar 9 van 10 keer van A naar, via B, C, enz. naar Z en van Z via alle tussenstops weer naar A.

Groet Ronald.
Re: tijd voor nieuwe baan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: tijd voor nieuwe baan
 @citaat  @citaat Een kopstation is voornamelijk voor personenvervoer.
Bij een doorgangsstation is een (doorgaande) goederentrein
niet ongewoon.
Bij een kopstation zal een apart gelegen goederenstation zijn, uitzonderingen daar gelaten.

Groeten,

Erik.
Re: tijd voor nieuwe baan
 @citaat: Ligt aan het tijdperk. In de vroegere tijden was er meer goederenvervoer dan nu. Kijk maar eens op Sporenplan Online - NS achterhoek 1965 bij Borculo en Sporenplan Online - NS Haarlemmermeer 1965 Aalsmeer. Dus je kan een bij een kopstation een klein stamlijntje met wat fabrieksaansluitingen en een losspoor mooi ontwerpen. Dan heb je wat te rangeren :)

Groet Ronald.
Re: tijd voor nieuwe baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: tijd voor nieuwe baan
Voor de bergbouwers onder ons bestaat er ook zoiets als het
Spitzkehr Bahnhof.
Dat is een kopstation om op simpele wijze, en met geringe inspanningen snel hoogte te winnen.
Je komt uit het dal. Je steekt in, keert en vertrekt dan de berg op. Dat kan bij ruimtegebrek handig zijn.

Ik ken er in Zwitserland maar drie: de Duitstalige wikipedia meer.
Combe-Tabeillon (van Glovelier naar Saignelégier): ik zat in een trein die kop maakte, en het was gebeurd voor ik het wist.
Zweisimmen (van Spiez naar Montreux): ik merkte het niet eens omdat ik overstapte op een andere vervoerder.
Meiringen (Interlaken-Luzern): je merkt amper dat er ook nog een stukje van de lijn naar Innertkirchen doorloopt.

Van die drie is alleen de eerste een "Spitzkehrenbahnhof ", oftewel een echt Kopfbahnhof (Duitstalig) of kopstation (Nederlandstalig).
Als je het raam uitkijkt, weet je waarom. Het  plateau waarop het station ligt, houdt al vrij snel op; doortrekken was geen optie (afgrond).



Re: tijd voor nieuwe baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: tijd voor nieuwe baan
Bij deze een ontwerp met twee stations en een draaischijf, passend binnen de opgegeven maten. De sporen naar de draaischijf liggen zodanig dat je het kunt aankleden tot een functioneel BW. Er zijn allerlei plaatsen waar je eenvoudig iets kunt toevoegen of veranderen. Zo kun je eventueel wat extra rangeersporen neerleggen of een industriehoekje maken in de buurt van de draaischijf.

Het hoofdstation heeft vier doorgaande sporen, allemaal langer dan 150 cm. In twee daarvan heb ik een ontkoppelrails gelegd. Het kopspoor van het hoofdstation is speciaal bedoeld voor treinen die op en neer pendelen naar het bergstationnetje.

Dat bergstationnetje ligt nu bijna 12 cm boven het hoofdstation. Dat is niet zo veel, maar je kunt gemakkelijk één of meer extra windingen toevoegen aan het blauwe spoor, verborgen in de berg, waardoor je het net zo hoog kunt maken als je wilt.

Linksvoor, onder het spoor naar het bergstationnetje, ligt een dubbelspoors helix, bedoeld om een schaduwstation annex keerlus aan vast te knopen. Helemaal achteraan zijn ook nog twee sporen die naar beneden gaan. Dat biedt verschillende mogelijkheden: een eenvoudige keerlus, een extra aansluiting op het schaduwstation, of zelfs een tweede schaduwstation annex keerlus.

In de bocht tussen het hoofdstation en het BW liggen een paar kleine bruggetjes. Ik stel me zo voor dat de sporen daar een riviertje kruisen.
Re: tijd voor nieuwe baan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: tijd voor nieuwe baan
@Rob, zou je mij eens uit kunnen leggen hoe je (bijvoorbeeld) die heuvel rechts onder hebt gemaakt.
Ben sinds kort ook weer aan het schetsen en probeer ook weer 3D beelden te maken (lukte lange tijd niet op mijn vorige laptop; er miste blijkbaar een bestand), maar op de 'platte' tekening heb ik een brug gesitueerd, die in 3D blijkbaar is getroffen door een lawine. Ik snap blijkbaar niet goed hoe je een relief landschap creëert.

groet, Gertjan
Re: tijd voor nieuwe baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: tijd voor nieuwe baan
Het genereren van het landschap laat ik zoveel mogelijk over aan WinTrack.

Ten eerste heb ik alle rails ruwweg op de juiste hoogte gelegd. Dat wil zeggen, het hoofdstation en het BW op 1000 mm, het bergstationnetje op 1170 mm en de bruine sporen gaan omlaag.

Hoogtes (minstens ruwweg) instellen doe ik bijna altijd, niet voor het 3D-plaatje maar om te controleren dat de sporen nergens te dicht boven elkaar liggen. Op basis van die hoogtes genereert WinTrack automatisch een landschap waarop de rails kunnen liggen. Waarbij je natuurlijk niet moet vergeten aan te geven welke sporen in tunnels liggen en waar eventueel bruggen zijn.

Ten tweede gaat het om de parameters in de dialoog "Bildschirm", tabblad "3D-Ansicht". Daar kun je wat verschillende instellingen proberen. Ik verander er wel eens iets aan, zelfs vanochtend nog. Hieronder zie je hoe ze bij mij op dit moment staan.

Voor het bovenstaande 3D-plaatje is dat alles.

Als ik het resultaat mooier wil maken, ga ik incidenteel een stap verder. Concreet betekent dat het toevoegen van hoogtelijnen (Menu Einfügen en dan Freihandlinie/Höhenlinie...). Daarna laat ik WinTrack een nieuw 3D-plaatje genereren en zolang me dat niet bevalt, verander ik het. Om het laatste plaatje hieronder te kunnen genereren, heb ik uiteindelijk negen hoogtelijnen aangemaakt. Volgens mijn zijn er wel Preisers met bergbeklimuitrusting ;-).
Re: tijd voor nieuwe baan
Eerlijk gezegd vind ik de omgeving van het BW toch wel heel raar, 't zit opgesloten tussen een opengesperde dubbelsporige baan die achteraan in een berg verdwijnt.
Zou het niet logischer zijn de dubbelsporige lijn langs 1 kant van het BW te houden?
Ik heb een schetsje gemaakt zonder detail en zelfs zonder rekening te houden van de exacte maken.
't Is puur om te laten zien wat ik bedoel.


Ook de bocht rechts onder kan toch veel mooier?
Re: tijd voor nieuwe baan
alain d b
gast

Re: tijd voor nieuwe baan
dag Rob ,
eerst en vooral bedankt ! nu heb ik iets en ziet er goed uit , al zou ik wel wat meer sporen willen maar dat zien we wel tijdens het bouwen als het kan en mooi is , nog even wachten wat de andere liefhebbers ervan denken , maar in ieder geval heb ik iets om naar uit te kijken !

nogmaals bedankt

gr alain
Re: tijd voor nieuwe baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: tijd voor nieuwe baan
Ik gooi er toch nog maar wat grootspoor ervaringen bij. De reactie van ant70 vraagt me erom.
Weliswaar is 1 draaischijf met loc-loods al heel mooi (ik moet er zelf niet aan denken, als ruimtevreter).
Maar twee kan ook. Waar gezien? In Delémont.

Delémont Gare llgt aan de oostkant op een schijnbare driehoek van sporen: de trein van Basel naar Biel maakt er kop: steekt in, keert, en rijdt eruit. Er is geen doorgaand spoor Basel-Biel v.v., maar op de plek waar je dat spoor verwacht, liggen de loc-loodsen, met eerst een kleine draaischijf, en pal daarachter een grote draaischijf met ringloods (nu museum). Delémont Gare is ook een doorgangsstation naar St. Ursanne, e.v., feitelijk een Spitzkehr-Bahnhof (om eerder genoemde reden) met een doorgangs station functie (voor goederen). Aan de westkant wordt ook kop gemaakt door personen pendelvervoer richting Franse grens.

Brig heeft ook een rotonde, maar die is nog functioneel (met bovenleiding spin). Hij ligt ingeklemd tussen twee loodsen.
Achter de ringloods om rijdt de MGB (foto uit treinraam genomen), achter de andere (rechte) loods rijden SBB en BLS.

Je kunt dus meer doen met een draaischijf als je de ruimte hebt, en de lol ervan inziet.
En iets verleggen van die schijf (en loods) kan een goede optie zijn, als het een doel heeft.
Als je stoom of diesel rijdt, heb je er een simpele BW bij met waterkraan en kolenkit of een dieseltank.
Als je op bovenleiding rijdt, heb je een spin nodig (Sommerfeldt levert die - tegen de prijs van een draaischijf, zo ongeveer).
Re: tijd voor nieuwe baan
alain d b
gast

Re: tijd voor nieuwe baan
zijn er nog mensen die met TRAX werken voor het sporenplan , want ik kan mij sedert gisteren niet meer aanmelden !