Ik vind de tips van GertJan uitstekend als start, in combinatie met de twee tafelvoorbeelden.
Tegelijk denk ik dat Alain iets anders wil dan hij nu heeft, en daarmee een aantal vragen al beantwoordt.
-Hij heeft enkelspoor (en berijdt die in twee richtingen).
-Hij heeft al 2 verdiepingen, dus hoogteverschillen en stelt dat 2 of meer wenselijk is.
-Hij heeft een locloods, een haven, goederenoverslag, draaischijf, en een groot aantal kopsporen.
-Hij heeft zo op 't oog minder dan 10 locomotieven en een TGV op de baan.
Het kan taalverschil zijn, maar ik denk dat hij dubbelspoor wil, en dan niet zozeer een rondje rondom de "tafel".
Zijn huidige baan lijkt op een baan van een voorstation bij een haven met een treintuin.
Niet ongebruikelijk op dit forum, daar zijn er
meerdere van.
Dus de eerste vraag voor mij zou zijn: zoek je iets in die zelfde omgeving (haven, voorstation, treintuin) of staat een ritje langs de Maas of Schelde ook binnen de opties? Mag het landschap van jou ook abstract uit plastic bollen, kegels of cylinders bestaan?
Daar geraak ik aan iets wat Gertjan niet noemt: wil je als uitgangspunt iets wat in het grootspoor al bestaat, en waar je dan je eigen draai aan geeft (soort situatie-imitatie) of ga je voor een fantasie onderwerp. Als ik kijk naar je landschap aanpak, scenery, e.d. dan hoor je meer tot de technische dan tot de scenery bouwers. En dat maakt het begrijpelijker dat je moeite hebt om je iets anders voor te stellen dan wat je nu hebt.
Ik heb foto's gemaakt van situaties omdat foto's voor mij een prikkel vormen om iets totaal anders te bouwen.
Om een voorbeeld te nemen
St Ursanne is een stadje aan de voet van een helling langs een rivier.
Net als in de Ardennen (b.v. tussen Coo en Trois Ponts) ligt het spoor een stuk hoger dan die rivier.
Aan de ene kant verdwijnt het spoor in een tunnel, aan de andere kant ook, maar na een viaduct (spoorbrug):

Zelfs als je geen idee hebt van wat je wilt, kun je zo'n voorbeeld uitwerken tot een hele baan
erom heen (een dubbelsporig station langs een dubbelsporige of enkelsporige lijn).
Stel je wilt dezelfde omgeving (haven, voorstation, treintuin), maar dan met dubbelspoor, en met een andere uitstraling.
Dan zou je je vraag anders kunnen stellen: hoe maak ik de huidige baan minder statisch, minder stijfjes?
Kan ik iets doen met het perspectief, met zichtlijnen? Wat gebeurt er als ik de haven 30 graden draai?
Zijn werfjes onder de spoorbaan een optie, kan ik iets met halve huizen in combinatie met een achtergrondposter?
Hoe breng ik eenheid en beweging in het geheel? Magno-rail, Faller Car?