Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Demonteren tandwielen

Gestart door Ton van het Fort vrijdag 22 november 2019, 15:40:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Demonteren tandwielen
Ik ben op dit moment bezig met een analoog opknappertje. De eenvoudige electronica vervangen of repareren is geen probleem. Ik merk dat een aantal tandwielen niet goed meer zijn en wil deze vervangen door nieuwe of betere. Maar hoe haal ik de assen uit het frame of de tandwielen. Ik weet en lees uit het ?Erzatzteilen?-boek van de betreffende lok (type 3001) welke het betreft.
Heb je hier een apart stukje gereedschap voor zoals bijv. een kettingpons of zijn er andere mogelijkheden.
Graag jullie advies.
Re: Demonteren tandwielen
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Demonteren tandwielen
Misschien heb je hier wat aan:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=31708.0

Daar zijn enkele mogelijkheden vermeld.


Succes.
Re: Demonteren tandwielen
Lid sinds: 2014

offline
Re: Demonteren tandwielen
Ik tik meestal de assen eruit met een kleine spijker.
Bij alle modellen waar ik tot nu toe mee bezig ben geweest waren de assen vanaf de andere kant te benaderen.
Re: Demonteren tandwielen
Lid sinds: 2017

offline
Re: Demonteren tandwielen
Het beste werkt bij mij een poelietrekker, een bankschroef werkt ook (wel voorzichtig gebruiken), een spijker kan, maar wel zo veel mogelijk de platte kop van de spijker gebruiken om beschadigingen te voorkomen, en zachtjes tikken.
Re: Demonteren tandwielen
Lid sinds: 2015

offline
Re: Demonteren tandwielen
LS
Met goed gereedschap heb je minder werk en minder beschadigingen.Je kunt de assen en tandwielen van de Marklin loks er prima uit tikken met zg penuitdrijvers.Je heb al een setje in diverse maten voor weinig geld .Tandwielen pennen zitten niet zo vast.
Let wel op dat je het frame goed ondersteund en dat bij het terugplaatsen van de tandwielen je de pennen niet te ver terug tikt,  anders staat het tandwiel vast.Maar dat is kwestie van ervaring.

Link als voorbeeld.Je kunt ook alleen de maten kopen die je nodig hebt.Tot 2,5 mm is meestal voldoende.
https://www.hbm-machines.com/producten/gereedschap-en-toebehoren/penuitdrijvers-doorslagen/hbm-9-delige-penuitdrijverset-16-80-mm?channable=e13762.TVBOOTA3Mw&gclid=EAIaIQobChMIs7Gv3ev-5QIVV4fVCh1oMAvIEAQYASABEgLJffD_BwE

Groet Koos .
Re: Demonteren tandwielen
Iedereen bedankt.
Ik heb het eerst vooorzichting geprobeerd met een spijker, deze sloeg ik krom. Daarna een stalen spijker, waar ik punt vanaf had gehaald. Eén tandwiel lukte, een tweede niet. Zojuist as penuitdrijvers en een mini poeltrekker besteld bij HBM. Wacht nu op mijn bestelling voor dat ik verder kan en wil.