Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Van Roco wielen naar Märklin wielen

Gestart door Digibeet donderdag 21 november 2019, 18:02:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Van Roco wielen naar Märklin wielen
Enige jaren geleden stond hier een methode om zelf de wielafstand van andere merken om te zetten naar Märklin wielafstand.
Iemand had een apparaatje ontwikkeld waarmee hij de wielen geforceerd naar M-afstand kon omzetten. Het verschil is maar enkele tgienden van mm's.
Komt dit bekend voor, dan laat ik mij graag informeren. Ik heb nl veel Roco materieel wat ik op M-rails wil laten rijden.
Bij voorbaat dank.
Hans Visser
Re: Van Roco wielen naar Märklin wielen
 @citaat De enige betrouwbare manier is om de Roco 2-rail wielstellen te vervangen door 3-rail wielstellen.
Re: Van Roco wielen naar Märklin wielen

Hans,
heb je problemen met je Roco materieel op jouw m-rails?


:arrow: dan kan je dit gebruiken  :arrow:
https://www.fohrmann.com/de/radsatz-richtgeraet-fuer-modellbahn-spur-h0-mit-zubehoer-tt-und-n.html


of anders wielen opmeten,en veranderen naar 3-rail wielen (zoals Nobody zegt);


mvg,
Michel
Re: Van Roco wielen naar Märklin wielen
Aantal jaren terug 2 wielspersjes gekocht van een forum lid alhier, alleen naam vergeten. 8o

Mvg Gert
Re: Van Roco wielen naar Märklin wielen
Beste Hans,
Er is een verschil een breedte tussen de wielen en tussen de flenshoogte van 3 rail en 2 rail.
Voor 3 rail best +- 14.1 mm afstand tussen de wielen handhaven is mijn ervaring.
Bij een lagere flenshoogte van een 2 rail wiel zakt het wiel een beetje weg tussen de
wissels en kruiswissels.
Meestal is dat zo en is dat storend maar niet altijd (hangt af van de ophanging van zowel een
lok als voor een wagon).
Voor wagons best proberen de wielen te ruilen (heb ik al zeer veel gedaan)
Voor de locs is dat wel wat moeilijker, veel minder aanbod.
Mvg
Olivier 77

Re: Van Roco wielen naar Märklin wielen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Van Roco wielen naar Märklin wielen
Citaat van: v200marklin op donderdag 21 november 2019, 18:48:00
2 wielspersjes gekocht van een forum lid alhier, alleen naam vergeten. 8o
Roy ( Baan Meerlingsbeek), ik heb ze ook ...

Maar zulke wielpersjes zijn ook te koop bij Fohrmann.de, en een  ander (ex-) forumlid heeft ze zelf ook gemaakt, PietB, op een heel simpele manier, overigens. Ze werken allemaal op dezelfde manier.

Citaat van: Olivier77 op donderdag 21 november 2019, 21:49:23
Er is een verschil een breedte tussen de wielen en tussen de flenshoogte van 3 rail en 2 rail.
De breedte tussen de wielen is instelbaar met een wielpersje, de flenshoogte niet.
Bij flenshoogte moet je denken aan de diepte naast de "Backenschienen" (dat zijn de binnenste spoorstaven in een wissel tussen wisseltong en puntstuk). In de standaard Märklin wissels in M-, K- en C- rails ligt daarin een blikken strip in de vorm van een letter "A".

Een Märklin wiel heeft een dusdanige flenshoogte dat het wiel van/op dat blik massa afneemt/afgeeft.
Andere merken hebben vaak een lagere flenshoogte waardoor een wiel geen massa-contact heeft, omdat de "Backenschienen" van een standaard Märklin wissel zelf geïsoleerd zijn, en dus niet zijn aangesloten op massa.

Een wiel dat wegzakt in die gleuf, heeft de wielafstand niet goed afgesteld staan, en rijdt daardoor dus niet op het loopvlak, maar op de wielflens. Dat vormt vooral een probleem bij Amerikaans materieel en bij RP25 wielen; daarvan is de wielafstand niet goed in te stellen volgens de te verwachten normen bij Code-100 rails.
Re: Van Roco wielen naar Märklin wielen
Citaat van: ramdani op donderdag 21 november 2019, 18:37:05

Hans,
heb je problemen met je Roco materieel op jouw m-rails?


:arrow: dan kan je dit gebruiken  :arrow:
https://www.fohrmann.com/de/radsatz-richtgeraet-fuer-modellbahn-spur-h0-mit-zubehoer-tt-und-n.html

of anders wielen opmeten,en veranderen naar 3-rail wielen (zoals Nobody zegt);


mvg,
Michel

Die heb ik recent ook aangeschaft (inclusief deze: https://www.fohrmann.com/en/rail-gauge-h0.html).

Mijn ervaringen er mee zijn tot nu toe positief. Ik heb b.v. Tillig Railadventure wagons die constant ontsporen op wissels (normaal en slank c-rail). Had Tillig AC wielen besteld maar die passen niet, het puntstuk wat in het draaistel zit is niet scherp genoeg waar door ze aanlopen. Na het aanpassen van de originele assen met de fohrmann tool heb ik geen problemen meer gehad met deze wagons.

edit: Blijkbaar heb ik midden in de quote zitten typen, viel me net pas op. :P
Re: Van Roco wielen naar Märklin wielen
Allemaal bedankt.
Het getoonde apparaatje is precies wat ik zoek.
Ik heb niet echt problemen met ontsporen of zo. Ik wil alleen maar zeker zijn, ook omdat ik  bij enkele schaduwstations moeilijk bij kan.
De wiel-isolatie blijft natuurlijk een probleem, of heeft een slimme spoorder daar ook iets op gevonden?
Nogmaals bedankt.
Hans
Re: Van Roco wielen naar Märklin wielen
 @citaat 2-rail wielstellen kun je met elkaar verbinden met geleidende lak.
Re: Van Roco wielen naar Märklin wielen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Van Roco wielen naar Märklin wielen
Een 3-railer zit minder met het stroomverbruik per wielstel, dan een 2-railer.
Een klodder weerstandslak is voor een 3-railer al heel mooi, en voor een 2-railer een nachtmerrie.

Juist omdat digitaal rijdende 2-railers graag geleidende wielen hebben
(hoe bestaat het) hebben ze de mogelijkheden uitgebreid onderzocht, en getest.

Bij 2-rail worden wielen geleidend gemaakt t.b.v. bezetmelding
-Bij een weerstand van 10 kΩ, verbruikt een 2-rail wielstel 1,5 tot 2 mA
-Bij een weerstand van 15 kΩ, verbruikt een 2-rail wielstel 1 mA

Er zijn mensen die een smd-weerstand met 2 componentenlijm op de as lijmen
en dan zilverlak gebruiken voor de overbrugging, ook bruikbaar in schaal N en Z.
Dat schijnt het snelst te werken als je als 2-railer streeft naar een minimaal stroomverbruik per wielstel.
Er zijn ook 2-railers die de assen om en om omdraaien, en er dan een klassieke weerstand tussen hangen.
Dat heeft bepaalde nadelen, die een smd over een isolatieschijfje niet heeft.

Als je deze truc bij 3-rail nabootst, dan draai je de geisoleerde assen om en om, en dan hang je een contactstrip (voor wagonverlichting) tussen de assen. Geen lak nodig, geen weerstand nodig, een draadje volstaat. Zo werden oude 2-rail loks vaak omgebouwd naar 3-rail (gewoon de wielassen om en om zetten), en een sleper eronder.

Op nproject.org staat er een pagina over de alternatieven; zij bevelen Trix weerstandlak aan. Dat zit in een flesje met een kwastje, maar er bestaan ook sprays.

Oud draadje bij de buren geeft 3 mogelijkheden: Een (smd)weerstandje van 10kΩ, Roco wielen met weerstandsassen van 15 kΩ, of weerstandslak van diverse merken (Bison Electro is de duurste, zilverlak van Bush is goedkoper, Grafiet-Lacken; er zijn nog goedkopere merken, ongetwijfeld). Ik ben de tip tegen gekomen om een sateprikker te gebruiken bij het aanbrengen van weerstandslak.

Wellicht kunnen forummers hier wat recente voorbeelden toevoegen van merken geleidende lak, verkrijgbaarheid en prijs ?
Re: Van Roco wielen naar Märklin wielen
Womi "electrolijm", 5532080. Verkrijgbaar bij de auto-onderdelenhandel voor ± ? 25 per 3 gram. In het deksel van het flesje is een kwastje gemonteerd. Prima spul, ik heb er oa. ook de achterruitverwarming van mijn auto mee gerepareerd. NB.: I.t.t. de naam is het geen (goede) lijm maar verf.
Re: Van Roco wielen naar Märklin wielen
Beste Jan Willem,
Ik denk dat je eens goed naar de werking van een wissel/kruiswissel moet kijken.
Zowel voor modelspoor als voor het grote spoor.
Er is nml. altijd een moment waarbij een wiel het spoor niet meer raakt en dus op de
flens moet rijden.
Als dan hoogte van de flens dan niet juist is zal dat wiel altijd wel wat wegzakken in de wissel/kruiswissel.
En dat heeft niets met de tussenafstand van de wielen te maken.
Mvg
Olivier 77
Re: Van Roco wielen naar Märklin wielen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Van Roco wielen naar Märklin wielen
Citaat van: Olivier77 op zaterdag 23 november 2019, 21:45:31
Als dan hoogte van de flens dan niet juist is zal dat wiel altijd wel wat wegzakken in de wissel/kruiswissel.
Altijd? Ik weet dat men wissels met slijtage aan puntstukken pas laat vervangt, maar zo laat?

In het puntstuk, bedoel je, zakt elk wiel weg als de flenshoogte te klein is? Als een wiel (met te kleine flenshoogte) niet op het loopvlak kan steunen, kan het wegzakken.
En dat kan op elk wissel met een puntstuk met ruime marges (waar alles doorheen past, horizontaal en verticaal).
Re: Van Roco wielen naar Märklin wielen
Citaat van: Olivier77 op zaterdag 23 november 2019, 21:45:31
Beste Jan Willem,
Ik denk dat je eens goed naar de werking van een wissel/kruiswissel moet kijken.
Zowel voor modelspoor als voor het grote spoor.
Er is nml. altijd een moment waarbij een wiel het spoor niet meer raakt en dus op de
flens moet rijden.
Als dan hoogte van de flens dan niet juist is zal dat wiel altijd wel wat wegzakken in de wissel/kruiswissel.
En dat heeft niets met de tussenafstand van de wielen te maken.
Mvg
Olivier 77

Bij grootspoor wordt in principe nooit op de flens gereden. Bij trams wordt het wel gedaan.
Re: Van Roco wielen naar Märklin wielen
Hallo.
Zoveel oplossingen had ik niet verwacht.
Ga op m'n gemak eens bekijken welke oplossing het beste kan toepassen.
In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken.
Hans
Re: Van Roco wielen naar Märklin wielen
De beste maar ook de duurste optie is 2rail wielen vervangen door 3rail wielen maar soms kun je geluk hebben en dan kun je ze met een 2railer ruilen.
Re: Van Roco wielen naar Märklin wielen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Van Roco wielen naar Märklin wielen
Citaat van: v200marklin op donderdag 21 november 2019, 18:48:00
Aantal jaren terug 2 wielspersjes gekocht van een forum lid alhier, alleen naam vergeten. 8o
Ik denk dat je forumlid Roy bedoeld: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18005.msg339983#msg339983

Citaat van: nobody op vrijdag 22 november 2019, 16:12:14
2-rail wielstellen kun je met elkaar verbinden met geleidende lak.
Citaat van: Erik Baas op vrijdag 22 november 2019, 23:00:17
Womi "electrolijm", 5532080 ...  NB.: I.t.t. de naam is het geen (goede) lijm maar verf.
Volgens het K.I.S.S.-principe: een strookje aluminium-tape over de as-isolatie geplakt ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Van Roco wielen naar Märklin wielen
Een eenvoudige "spurlehre" heb ik een tijd terug bij : http://www.bernd-tauert.de/index.php?option=com_content&view=article&id=37&Itemid=73
gekocht, werkt prima om het goed op maat te krijgen.

Voor nieuwe wielen is dit ook een goed en goedkoop adres: https://www.modellbahn-radsatz.de/

m.vr.gr.
Siebe