Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Functie 14 en 15 toevoegen aan BR 185 / E 186

Gestart door Ferdi donderdag 21 november 2019, 15:48:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Functie 14 en 15 toevoegen aan BR 185 / E 186
Beste mensen,
In een aantal locs van Marklin zit de 189789 decoder. Er is geen enkel schema te vinden van deze decoder.
Uitgang 14 wordt niet gebruikt. Ik zou deze graag gebruiken om cabineverlichting mee te schakelen.
Hierbij een afbeelding van de loc en de printplaat.
Mijn vraag: is te meten waar uitgang 14 zit, als ik hem bevoordeeld schakel op mijn CS2?
Of weet iemand waar ik de draden van de cabineverlichting (Digikeijs DR12) aan kan solderen?
Op de foto de lok en de printplaat met decoder. De 3 aansluitingen in het midden zijn vrij, maar ook aan elke kant zit een vrije aansluiting.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Uitgang decoder 189789
Lid sinds: 2017

offline
Re: Uitgang decoder 189789
aan de bovenkant van de adapter platine zie je 3 soldeereilandjes naast elkaar.
De rechtse is de aux4, die is volgens mij nog vrij.
Wel goed kijken of deze aansluiting echt de goede is, printbanen volgen.
Re: Uitgang decoder 189789
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Uitgang decoder 189789
Citaat van: Ferdi op donderdag 21 november 2019, 15:48:13
Uitgang 14 wordt niet gebruikt. Ik zou deze graag gebruiken om cabineverlichting mee te schakelen.
Ferdi, vogens mij gooi je het e.e.a. door elkaar, want uitgang 14 bestaat niet.
Wel zit AUX2 op pin 14 van de 21 polige connector.
Dan is mijn vraag: hoe ben je tot de conclusie gekomen dat deze vrij is?
Re: Uitgang decoder 189789
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Uitgang decoder 189789
Citaat van: Kappa op donderdag 21 november 2019, 23:25:35
Citaat van: Ferdi op donderdag 21 november 2019, 15:48:13
Uitgang 14 wordt niet gebruikt. Ik zou deze graag gebruiken om cabineverlichting mee te schakelen.
Ferdi, vogens mij gooi je het e.e.a. door elkaar, want uitgang 14 bestaat niet.
Wel zit AUX2 op pin 14 van de 21 polige connector.
Dan is mijn vraag: hoe ben je tot de conclusie gekomen dat deze vrij is?
Dag Kappa,
Dank voor jouw reactie!
In iTrain staat bij uitgang 14 een vraagteken. Hij wordt automatisch ingelezen, ook op de CS2, dus neem ik aan dat daar iets aan gehangen kan worden. Zie het screenshot.
Vriendelijke groeten,
Ferdi
Re: Uitgang decoder 189789
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Uitgang decoder 189789
Citaat van: Nestor op donderdag 21 november 2019, 21:39:41
aan de bovenkant van de adapter platine zie je 3 soldeereilandjes naast elkaar.
De rechtse is de aux4, die is volgens mij nog vrij.
Wel goed kijken of deze aansluiting echt de goede is, printbanen volgen.
Hallo Nestor,
Dank voor jouw reactie. Ik heb de decoder eraf gehaald om de printplaat goed te kunnen volgen. Ik zie zo geen baan lopen van aux4 naar een uitgang.
Kan ik het meten? Ik vind het een beetje riskant om een decoder van ? 75 op te blazen.
En kan ik de 2e draad van de cabineverlichting ongestraft aan de rode of zwarte draad solderen?
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Uitgang decoder 189789
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Uitgang decoder 189789
Beste Ferdi,

Volgens mij is het een print met aan beide zijden printbanen en de gaten zijn doorgesoldeerd, dus ook even aan de onderkant kijken.

Groet, Anne W
Re: Uitgang decoder 189789
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Uitgang decoder 189789
Volgens mij loop je te klooien.
Sorry voor mijn woordgebruik, maar kijk eerst eens echt wat je aan het doen bent.
Je kan niet zomaar uit gaan van wat een ander apparaat zegt, dat er nog een uitgang vrij is.
Ik zie even niet welke loc je hier hebt, maar volgens mij is het een Br 101. Niet dus.. Een Br 185.
Ik zie ook een losse decoder.
Als dit een originele Marklin decoder is, speciaal voor deze loc geprogrammeerd, dan is de kans klein dat je een ongeprogrameerde fysieke functie kan activeren. Marklin sloot deze opties in het verleden af.
Verder zijn de functies op de dragerprint soms verder uitgekauwd en loc-afhankelijk. Dit via en/of schakelingen en voorwaarden. (Mosfet)

De rode en zwarte draad zijn volgens mij de aansluiting naar de loudspeaker.
Ik zou in jouw geval eens kijken hoe de aansluitingen zijn van de 21-polige verbinding van de decoder.
Geef even het cat.nr van de loc. Dan kan ik even verder voor je kijken. Grote kans dat ik de loc hier ook heb..
Even tot zo ver...

Mvg. Marcel
Re: Uitgang decoder 189789
hoi Ferdi,

Citaat van: Ferdi op zaterdag 23 november 2019, 10:19:06
In iTrain staat bij uitgang 14 een vraagteken. Hij wordt automatisch ingelezen, ook op de CS2, dus neem ik aan dat daar iets aan gehangen kan worden.

Nou, dat aannemen zou ik zo niet doen. .... uitgang 14? Dan bedoel je mogelijk Functie 14 op het Central Station bij het model? Dat hoeft niet hetzelfde te zijn als "uitgang 14". Veel decoders hebben de mogelijkheid om functies aan één of meerdere uitgangen te koppelen. Daardoor hoeft "functie 1" niet automatisch te betekenen dat uitgang 1 aangesproken wordt.

Groet Ronald.

Re: Uitgang decoder 189789
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Uitgang decoder 189789
Citaat van: loc1200 op zaterdag 23 november 2019, 13:37:42
Volgens mij loop je te klooien.
Dag Marcel,
Betrapt! Ik ben inderdaad niet erg elektronisch onderlegd. Ik zie op de CS2 dat een uitgang niet gebruikt wordt en denk dan: misschien kan ik etc.
Het is inderdaad een BR 185, Marklin 36617. Ook bij de E 186 (Marklin 36629) zit dezelfde printplaat/decoder in.
Als het niet kan, dan verzin ik iets anders voor de cabine verlichting.
Dank voor het meedenken!
Vriendelijke groeten,
Ferdi
Re: Uitgang decoder 189789
Lid sinds: 2023

offline
Re: Uitgang decoder 189789
Citaat van: Ferdi op zaterdag 23 november 2019, 13:50:58
Als het niet kan, dan verzin ik iets anders voor de cabine verlichting.
Ik sluit vaak een ledje met weerstand parallel aan de frontverlichting ( per kant ) aan. Dan brandt je cabine verlichting altijd richting rijrichting.Je hebt alleen een probleem als je hem als duwtrein gebruikt.

Re: Uitgang decoder 189789
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Uitgang decoder 189789
Citaat van: fonzo999 op zaterdag 23 november 2019, 14:40:40
Citaat van: Ferdi op zaterdag 23 november 2019, 13:50:58
Als het niet kan, dan verzin ik iets anders voor de cabine verlichting.
Ik sluit vaak een ledje met weerstand parallel aan de frontverlichting ( per kant ) aan. Dan brandt je cabine verlichting altijd richting rijrichting.Je hebt alleen een probleem als je hem als duwtrein gebruikt.
Hallo Fonzo,
Dat is ook een oplossing. Een machinist rijdt eigenlijk nooit met het licht aan. Vandaar dat ik hem apart wil schakelen. Op het station aan, tijdens het rijden uit.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Uitgang decoder 189789
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Uitgang decoder 189789
F0 front- en sluitseinen aan in rijrichting.
F6 front- en sluitseinen cabine 2 uit.
F8 front- en sluitseinen cabine 1 uit.
F6+F8 rangeerverlichting. (wit aan 2 zijden)

Voor deze functies zijn 4 fysieke functies nodig.
Je decoder heeft er technisch gezien 6.
Dus in theorie zouden er nog 2 beschikbaar moeten zijn.
Bv voor onafhankelijke cabineverlichting.
Nu is de vraag: welke heeft Marklin gebruikt en hoe is de programmering opgebouwd...
en niet onbelangrijk: zijn ze ook toegankelijk?
(Ik heb de loc niet)

Mvg. Marcel
Re: Uitgang decoder 189789
Lid sinds: 2017

offline
Re: Uitgang decoder 189789
Ferdi,

De spanning van de eventuele led moet altijd op de spanning + gezet worden, dat is bij Marklin de oranje draad, je ziet links en rechts bij de front en sluitlichten ook deze oranje draad, nooit op rood of zwart aansluiten. Er moeten ook vanzelfsprekend weerstanden gebruikt worden.

Een foto van de achterkant van de print zou een hoop helpen, technisch gezien.

Of de led dan inderdaad bv via aux 4 te schakelen zou zijn ligt ook o.a. aan de versterking van de AUX.
Re: Uitgang decoder 189789
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Uitgang decoder 189789
Citaat van: Ferdi op zaterdag 23 november 2019, 14:46:23Een machinist rijdt eigenlijk nooit met het licht aan. Vandaar dat ik hem apart wil schakelen. Op het station aan, tijdens het rijden uit.

Als ik dit zo lees, vraag ik me af waarom je voor de cabineverlichting een aparte decoderuitgang nodig hebt. Alleen als de motor stroom geen stroom krijgt, moet het licht branden. Kan dat niet gewoon met een eenvoudige electronische schakeling?
Re: Uitgang decoder 189789
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Uitgang decoder 189789
Citaat van: Nestor op zaterdag 23 november 2019, 22:24:20
Een foto van de achterkant van de print zou een hoop helpen, technisch gezien.
Of de led dan inderdaad bv via aux 4 te schakelen zou zijn ligt ook o.a. aan de versterking van de AUX.
Goedemorgen Nestor,
Dat wordt lastig: de motor zit aan de printplaat vast. Deze krijg ik niet los zonder de aandrijfstangen uit de hulzen te halen. En hoe krijg ik die er weer in?
Ik heb een foto gemaakt van de drie puntjes, maar ja, dan zie je nog niet waar ze naar toe gaan. Dat is sowieso lastig, omdat de motor vastgeplakt zit aan de onderkant van de print, precies waar de decoder bovenop zit. De tweede foto is vanaf de andere kant.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Uitgang decoder 189789
Lid sinds: 2010

offline
Re: Uitgang decoder 189789
Die motor is simpel van je print te solderen.
Aansluitlip naar het midden van het gat duwen.En opwarmen.
Idem voor de andere pool.

Doe ik graag even voor.  ;) we hebben elkaar al veel te lang niet meer gesproken.

Mvg Robin
Re: Uitgang decoder 189789
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Uitgang decoder 189789
Citaat van: Hero op zondag 24 november 2019, 14:04:18
Doe ik graag even voor.  ;) we hebben elkaar al veel te lang niet meer gesproken.
Mvg Robin
Graag! Ik stuur je een PB.
Re: Uitgang decoder 189789
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Uitgang decoder 189789
Ik denk dat je een of twee draaistellen moet losmaken, zitten kapjes op die je er af kunt halen, dan zijn de draaistellen los en kun je ze van de aandrijfstangen af halen.

Groet, Anne W
Re: Uitgang decoder 189789
Lid sinds: 2014

offline
Re: Uitgang decoder 189789
Wil je nog weten waar je de draden moet solderen voor AUX 3 en 4 deze zijn versterkt zoals bijna alle Marklin loks met een MTC21 aan boord.
AUX 0f en 0r worden gebruikt voor de verlichting AUX 1 en 2 voor het uitschakelen ervan per kant AUX 3 en 4 zijn vrij de ene heeft nog een soldeerpad de andere moet je op de MTC21 voet solderen.

@Anne W van de draaistel moet je gewoon afblijven dit is allemaal plastic wat niet los hoeft anders loop je het risico dat er wat afbreekt.
Aandrijfstangen vallen eruit als je de motor met print optilt terug plaatsen doe je met een pinset.
Re: Uitgang decoder 189789
Lid sinds: 2010

offline
Re: Uitgang decoder 189789
Vanavond Ferdi op bezoek gehad.
Samen even wat zaken nagemeten.

Aux 4 zit op de linker van de drie eilandjes.
De V+ op de rechter.
Aux 3 loopt via een transistor naar het onderste eiland rechts op de print waar de aansluitingen voor de ledprint zitten.

Dus morgen verdere info of de uitgangen ook aan de praat zijn te krijgen.
Re: Functie 14 en 15 toevoegen BR 185 / E 186
Beste mensen,
Het is gelukt! Dank Robin!
De Marklin BR 185 nr. 36617 heeft een 21MTC decoder. De aux 3 zit op pin 13, de aux 4 op pin 4. De + zit op pin 16. (foto 1)
Doormeten leerde dat ze op verschillende plekken op de printplaat zitten (zie foto 2).
Er worden 14 van de 16 uitgangen gebruikt. Ik heb op functie f14 en f15 een cabineverlichting voor en achter toegevoegd, onafhankelijk van elkaar te schakelen.
Op de CS2 via de CV programmering functie 14 gewijzigd naar aux 3 en functie 15 naar aux 4 (foto 3 en 4).
Vervolgens kan ik met iTrain (icoontjes toegevoegd) de cabineverlichting schakelen (foto 5).
Hier een filmpje op mijn YouTube kanaal:
https://www.youtube.com/watch?v=bmeebov3qac

Ik heb hetzelfde gedaan voor de E 186 (Marklin 36629), die dezelfde decoder heeft.

Een machinist rijdt in het donker. Op het station kan ik dan het licht aandoen als hij wisselt van dienst. Aan de andere kant zie je weleens een conducteur zitten om de krant te lezen....

Nogmaals dank voor al jullie input. En Robin voor het doormeten.

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Functie 14 en 15 toevoegen aan BR 185 / E 186
Een weerstand er tussen, zodat ze niet zo fel branden.
Re: Functie 14 en 15 toevoegen aan BR 185 / E 186
Beste mensen,

Tweemaal BR 185. Märklin 36617 DB 185 401-7 mfx (links) en de Märklin 36836 Railion 185 077-5 (rechts).
BR 185 DB cabineverlichting toegevoegd (zie hierboven).
In de BR 185 Railion een nieuwe motor geplaatst. De oude was versleten (koolborstels). Lokpilot V5.0 erin en nieuwe printplaat van johnsoldeert.nl
Rangeerlicht boven, rechts en links. Schakelbare sluitverlichting en cabineverlichting. Rangeerlicht boven ook apart schakelbaar gemaakt, om deze in het frontlicht te kunnen gebruiken.

Filmpje:
https://youtu.be/GNQQZ_9rOjc

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Functie 14 en 15 toevoegen aan BR 185 / E 186
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Functie 14 en 15 toevoegen aan BR 185 / E 186
Mooi gedaan !

Dezelfde motor vervangen ? of een andere ?
Had hij veel kilometers gemaakt ? :P
Re: Functie 14 en 15 toevoegen aan BR 185 / E 186
Citaat van: Wim op woensdag 29 april 2020, 16:46:46
Dezelfde motor vervangen ? of een andere ?
Had hij veel kilometers gemaakt ? :P
Dag Wim,
Een nieuwe, dezelfde motor besteld. Heeft in het verleden veel gereden, maar stond al weer 6 jaar stil.
Dank voor de reactie!
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Functie 14 en 15 toevoegen aan BR 185 / E 186
Beste mensen,

Afgelopen weken een aantal autotransportwagons op de kop getikt voor de Railion BR 185.

Filmpje:

https://youtu.be/0_sbLu3zZbI

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Functie 14 en 15 toevoegen aan BR 185 / E 186
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Functie 14 en 15 toevoegen aan BR 185 / E 186
Hi Ferdi,

Mooie sliert heb je daar bij elkaar gesprokkeld, bij mij staat er ook z'n lange alleen in de vitrine.  :)

groet
Harald