Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Tams MC en Windows 10

Gestart door Tjoekedoris donderdag 21 november 2019, 12:20:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Tams MC en Windows 10
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Tams MC en Windows 10
Beste mensen, heeft iemand ervaring met het installeren van de Tams MC driver in Windows 10?
Doordat Windows zichzelf steeds update, zijn er nu problemen met de driver die ik eerst niet had.
Het installeren van de driver was voorheen ook een probleem, maar dat is via een omweg gelukt.
De driver is namelijk niet gecertificeerd en nog van Windows 8.
Maar nu lukt het me via dezelfde weg niet meer  en wat ik ook probeer, het werkt niet.
Het gevolg is dat iTrain ook niet meer communiceert, omdat de Tams "niet bestaat".
Ik ben een beetje moedeloos aan het worden.
Het moet toch in deze tijd geen probleem zijn?
Op de site van Tams kan ik ook niets vinden.
Wie helpt me op weg?

Re: Tams MC en Windows 10
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Tams MC en Windows 10
ik kan je wel helpen, ik heb een handleiding hiervoor....
Handleiding
Re: Tams MC en Windows 10
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Tams MC en Windows 10
@Wilco, zoals ik je al in een PB heb verteld lukt het niet.
Sterker nog....de computer vertikt het om in de instelling modus te komen bij het opnieuw opstarten met de shift knop ingedrukt.

Ik zou nu werkelijk niet weten hoe ik die driver moet installeren en ben een beetje ten einde raad.
Heeft iemand nog tips?
Re: Tams MC en Windows 10
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Tams MC en Windows 10
Ik had je per PB al gevraagd waar je huis woont, maar ik zag al dat dat niet om de hoek is. Daar ben ik pas vanaf April in de weekenden in de buurt (Markelo). Deze oplossing werkt bij mij nog steeds, dus ik kan niet goed bedenken waarom het niet bij jou zou werken. Mocht je eens in het midden van het land zijn, dan wil ik met alle plezier eens naar je PC kijken, maar laten we hopen dat er iemand bij jou in de buurt woont die sneller support kan bieden...
Even een losse flodder, werk je soms met een draadloos usb keyboard?
Re: Tams MC en Windows 10
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Tams MC en Windows 10
Ja dat klopt. Een ieniemienie  toetsenbord. Meer ruimte heb ik niet. Kan dat dan een conflict opleveren? Heb ik niet eerder gehad.
Re: Tams MC en Windows 10
 @citaat: Het kan zijn dat je toetsenbord niet werkt tijdens het "booten" / Opstarten van windows. Dat komt vaker voor bij draadloze toetsenborden. Dan is een bedraad toetsenbord even handig. Maar dat lig helemaal aan het toetsbordmerk. Bij oude computers kan het soms zelfs aan de USB-poort liggen of deze bij het booten al functioneert.

Groet Ronald.
Re: Tams MC en Windows 10
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Tams MC en Windows 10
Vanmorgen nog maar eens met frisse tegenzin de computer opgestart en eens rustig gezocht :?
Met de shift knop gaat het niet, maar ik ben erachter gekomen dat je via de navolgende weg hetzelfde resultaat krijgt:

Ga naar: instellingen / bijwerken en beveiligen / systeemherstel / geavanceerde opstartopties / nieuw opstarten / probleem oplossen / geavanceerde opties /
opstartinstellingen / opnieuw opstarten / keuze 7 ...afdwingen van stuurprogramma handtekening uitschakelen
.
Dat geeft hetzelfde resultaat en ik heb ook via deze weg de computer opnieuw kunnen instellen.
Het is wel zoeken in dat gekke Windows hoor. Pfff.
Maar de Tams MC werkt zodoende weer met iTrain via de "com 3" poort en daar wordt je weer blij van  :-)
Het is echter zo, dat wanneer de computer opnieuw opstart, ik die instellingen weer kwijt ben en ik weer overnieuw kan beginnen.
Dat wordt een mens toch helemaal gestoord van.  Wat is er toch aan de hand? Alleen maar omdat de computer ca. 10 maanden niet aan is geweest.
Ik heb nergens ook maar iets aan veranderd.

Ik blijf ook met een ander probleem zitten en dat is mijn draaischijf besturing van Dinasys.
Deze DTC blijft via iTrain onbereikbaar (als de Tams wel gevonden en werkzaam is) , terwijl de kabel gewoon in de computer zit. Ik heb in iTrain "com 1" ingesteld, en zo te zien in Windows onder apparaat beheer geeft dit geen conflicten.

Horendol wordt je ervan. Wie weet de oplossing?
Re: Tams MC en Windows 10
Na de eerste keer installeren van de driver in windows zou die daarna gewoon moeten doen. Dan zou je niet iedere keer de driver moeten installeren. Dat is wel een beetje vreemd. Maar je moet hem dan wel iedere keer in dezelfde USB-poort houden. Anders denkt hij dat het een nieuw apparaat is.

Citaat van: Tjoekedoris op vrijdag 22 november 2019, 14:11:22
Ik blijf ook met een ander probleem zitten en dat is mijn draaischijf besturing van Dinasys.
Deze DTC blijft via iTrain onbereikbaar (als de Tams wel gevonden en werkzaam is) , terwijl de kabel gewoon in de computer zit. Ik heb in iTrain "com 1" ingesteld, en zo te zien in Windows onder apparaat beheer geeft dit geen conflicten.

Zelfde verhaal: Zit het ding wel op COM1? En niet op een andere com-poort? Of moet daar ook drivers voor geïnstalleerd worden?

Groet Ronald.
Re: Tams MC en Windows 10
Lid sinds: 2018

offline
Re: Tams MC en Windows 10
Citaat van: Tjoekedoris op donderdag 21 november 2019, 21:17:28
de computer vertikt het om in de instelling modus te komen bij het opnieuw opstarten met de shift knop ingedrukt.

Ik heb het uitgezocht, en het blijkt dat je de handleiding verkeerd gelezen hebt. Het staat er ook wel wat ongelukkig...

1: Terwijl Windows al opgestart is (!) klik je op "Starten";
2: Klik op het Aan/Uit-symbool terwijl je Shift ingedrukt houdt;
3: Klik op "Opnieuw opstarten" terwijl je Shift nog steeds ingedrukt houdt,
dan verschijnt het menuutje met "Problemen oplossen" wat je in de handleiding ook ziet. Volg verder gewoon de handleiding.

Voor de duidelijkheid: het gaat dus niet om het ingedrukt houden van Shift tijdens het opstarten!

Edit: iets met mosterd en een maaltijd, zie ik nu...  ;-)
Re: Tams MC en Windows 10
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Tams MC en Windows 10
Niet helemaal Erik, als hij deze handeling wel voor elkaar krijgt, zou niet iedere herstart om een driver gevraagd worden. Bij mij is deze driver geïnstalleerd en zal pas bij een volgende grote update mogelijk weer geïnstalleerd moeten worden....
Dus als hij dit wel voor elkaar krijgt, is hij misschien ook van de herhaalde vraag af...
Re: Tams MC en Windows 10
Citaat van: Erik Baas op vrijdag 22 november 2019, 14:47:15
Voor de duidelijkheid: het gaat dus niet om het ingedrukt houden van Shift tijdens het opstarten!
Dat was vroeger de truc om Doom te spelen op een 486 :D
Re: Tams MC en Windows 10
Oude drivers eerst verwijderen via apparaatbeheer, systeem opnieuw starten.
Daarna nieuwe driver installeren. En dan moet het weer werken.

Groetjes
Re: Tams MC en Windows 10
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Tams MC en Windows 10
Ik denk dat ik inderdaad de apparaten ga verwijderen en loskoppelen.
Daarna Windows alle updates geven die er voorhanden zijn, zodat ik daar een tijdje van ben verlost.
Dan opnieuw de zaak weer inpluggen en de Tams driver laden zoals boven in "blauw" is vermeld.

Ik ben er toch al 2 lange dagen mee aan het prutsen....er kan nog wel een dag bij  8o :( :-(
We gaan het zien, ik laat het jullie weten.

Re: Tams MC en Windows 10
 @citaat Volgende maand krijg je weer Windows Updates ;)
Re: Tams MC en Windows 10
Toch wel vreemd dat ik hier nooit een probleem heb na een Windows update.

Groetjes.
Re: Tams MC en Windows 10
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Tams MC en Windows 10
Ik snap het ook niet. Het zou natuurlijk ook kunnen dat de computer het laat afweten.
Als dit niet helpt, dan zet ik even zwaarder geschut in om uit te proberen. Heb nog ergens een kast staan.
Re: Tams MC en Windows 10
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Tams MC en Windows 10
Ook ik heb eens in de zoveel tijd last van het feit dat de drivers weer opnieuw geïnstalleerd moeten worden.
Geen idee of het te maken heeft met het certificaat, geen idee, maar mijn oplossing werkt over langere periode wel stabiel.
Re: Tams MC en Windows 10
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Tams MC en Windows 10
Ik heb de computer weer draaiende, alle updates zijn geïnstalleerd en de driver geladen. Tams MC werkt weer en ook na opnieuw opstarten. Dat lijkt veelbelovend  :| :|

Heb nog wel steeds een probleem met mijn draaischijfbesturing. Die blijft onvindbaar. Ik ga daar nog even mee stoeien. Het ziet er naar uit dat het niet aan de computer ligt.
Op dit moment de spanning van de DTC gehaald en ook de USB aansluiting.
Ik ga net doen of ik hem opnieuw ga monteren en installeren. We gaan het zien.
Re: Tams MC en Windows 10
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Tams MC en Windows 10
Beste allemaal,

Ik heb het voor elkaar  :-) :-)
Voor het eerst in 4 lange pruts dagen branden in iTrain beide lampjes van de interfaces groen en reageert de baan met draaischijf weer.
Wat er aan de hand is geweest is mij onduidelijk.

Waarschijnlijk zijn er met de updates van Windows, na zo'n lange tijd, een aantal bitjes en bytejes niet goed overgekomen en waren de com poorten niet te configureren en ja, zo blijf je zoeken.

Alle updates zijn geïnstalleerd na het loshalen van de aangesloten apparatuur. Zo heeft Windows alles goed kunnen herstellen en installeren.
Ook heb ik door het uitzetten en loskoppelen van de DTC eigenlijk een reset van dit apparaat uitgevoerd.
De benodigde bestanden en programma's heb ik er daarna overheen gezet en de boel weer aangesloten.
Daarna kon ik de driver van de Tams weer installeren.
Ik ga het voor mezelf nu wel goed documenteren, zodat ik de volgende keer niet meer zoveel hobby stress krijg en het snel kan herstellen.
Dank voor jullie inbreng,
Re: Tams MC en Windows 10
 @citaat Mooi dat het weer werkt :thumbup: