Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

loc start -soms- niet

Gestart door perk donderdag 21 november 2019, 11:07:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
loc start -soms- niet
Lid sinds: 2019

online
loc start -soms- niet
Ik heb een 2dehands Marklin 37270 gekocht.  Ik had de loc nog niet echt ingezet tot gisteren.

Starte redelijk goed bij aankoop, maar haperde soms nogal eens. (wat stotterend rijden bij lage snelheid) 
Daar ik momenteel snelheidsmetingen aan het doen ben voor iTrain is dat niet goed.

Gisteren de loc gesmeert met Faller 170489 olie.    Tandwielen een aantal druppen, ook motor gedaan zoals in de handleiding stond. (1 drup op elke plaats zoals in de handleiding)
Ik vond dat ronddraaien van de motor met de hand soms nogal stroef ging hiervoor, maar ik heb hier geen ervaring mee (eerste maal dat ik zo een model open)

Daarna vond ik dat het haperen veel minder was en rijden gisteren laat viel goed mee (maar niet erg lang meer getest)

Deze morgen heb ik de rails gepoestst met een katoenstaafje (kleine baan) en een aantal druppen ATF erop (ook de eerste maal).

Daarna wou ik de loc wat rondsturen om de ATF te verdelen maar dat lukte niet zo goed.   Soms start ie, soms niet...
Bij nader inzien is de stroomopname prima, ik kan ook gewoon lichten aan en uit doen op het moment dat ie niet start.   
Een duwtje help, maar soms moet ik gewoon even de motor wat draaien met de hand.

Eenmaal dat de loc loopt, loopt ie prima.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? 

Patrick

Re: loc start -soms- niet
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: loc start -soms- niet
Beste Patrick,

Dan denk ik dat het anker van de motor vervuild is, wat betekent dat de spleten tussen de messing vlakjes waar de koolborstels op lopen, vol zitten met vuil, motor deksel demonteren, anker er uit halen en reinigen, zie https://forum.3rail.nl/index.php?topic=11514.0 en de wiki.

Groet, Anne W
Re: loc start -soms- niet
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: loc start -soms- niet
Klik hier

groet
Harald
Re: loc start -soms- niet
Lid sinds: 2019

online
Re: loc start -soms- niet
ai - ik zal dan eerst maar een paar reserve koolstofborstels gaan halen.

Patrick
Re: loc start -soms- niet
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: loc start -soms- niet
 @citaat
:thumbup:

Als ze vettig zijn geweest ook vervangen.

groet
Harald
Re: loc start -soms- niet
Lid sinds: 2019

offline
Re: loc start -soms- niet
Citaat van: perk op donderdag 21 november 2019, 12:13:02
ai - ik zal dan eerst maar een paar reserve koolstofborstels gaan halen.



Dat is altijd handig koolborstel zijn niet meer goed als ze tekort zijn dan wel als je er mee kan schrijven als houtskool.
Re: loc start -soms- niet
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: loc start -soms- niet
Citaat van: perk op donderdag 21 november 2019, 12:13:02
koolstofborstels
What's in a name? De eerste keer dat ik ze in het Zwitsers bestelde, ging ik ook fors in de fout.
Kohlenbrusten ging ook niet helemaal van een leien dakje.
Re: loc start -soms- niet
Lid sinds: 2019

online
Re: loc start -soms- niet
het voor-en nadeel van 2dehands te kopen is dat je wel moet leren problemen op te lossen.

deze diesellocs vallen nog mee denk ik, stoomtractie vind ik erger met de moeilijk te openen behuizingen
Re: loc start -soms- niet
Lid sinds: 2019

offline
Re: loc start -soms- niet
Ja maar als je het eenmaal weet en ook ken dan vind je dit motortype geweldig.
Re: loc start -soms- niet
Lid sinds: 2014

offline
Re: loc start -soms- niet
Ik koop eigenlijk het liefste defecte modellen die optisch nog goed zijn vaak is het voor een paar euro te maken.
En dan heb je mooi een lokje erbij voor een leuke prijs maar heb ook al modellen met een euro of 50 winst kunnen verkopen.
Re: loc start -soms- niet
Lid sinds: 2015

offline
Re: loc start -soms- niet
Ls

Als de motor van mijn auto slecht loopt of start ,dan ga je toch geen motorolie bijvullen? Ook de rijbaan gaan vegen oid zal niet helpen.
Wat wel kan helpen is de tip van Harald .
Zeker als en loc een poosje heeft stilgestaan is dat een goede tip.
Uiteraard een goede diagnose stellen ,dan wel te laten stellen , is altijd het beste .

Re: loc start -soms- niet
Lid sinds: 2019

online
Re: loc start -soms- niet
als ik de moeite doe om de motor open te halen, dan ga ik voor die 2 euro kost gewoon direct die koolstofborstels vervangen.
uiteindelijk is het 2dehands, ik weet niet hoe versleten die dingen zijn.   

Ik wil niet riskeren de zaak in elkaar te smelten.

Patrick
Re: loc start -soms- niet
Lid sinds: 2019

online
Re: loc start -soms- niet
Hoi,

dit weekend de motor opengedaan, de collector van het anker was redelijk (heel) zwart te noemen.   Dat stukje schoongemaakt met isopropyl alcohol en tegelijk wat stof weggenomen overal en geolied. 
Daarna starte de loc zonder enig probleem weer op, geen enkele hapering meer gehad sindsdien.

ik heb wel de max snelheid via de CS2 aangepast en daarna vind ik dat hij niet zo traag meer kon, echt kruipen zat er niet in.  De minumum snelheid lijkt hoog te liggen, zelfs als dat op "0" staat in de CV settings neemt de CS2 als minimim stap "3".  Dit snap ik nog niet.   Zelfs als de max snelheid op 28 staat (van de 65 ofzo)
Mijn andere locs kunnen wel echt heel zachtjes kruipen op de baan, zelfs de veel oudere modellen met digital decoders??

Daarna 2 andere locs aangepakt, die hadden niet zo een zwarte collector maar toch leek het een goed idee om preventief de koolstofborstels te vervangen en alles eens proper te maken.   Eigenlijk ging het redelijk makkelijk, zelfs de type 26.    Het moeilijkste was eigenlijk een serie 205 omdat ik geen handleiding vond hoe de hele motor uit de loc te halen.   Maar het is gelukt.

De volgende die ik eens wil bekijken is een 37553, echter ik heb geen spare part list ervan en vermoed dat het een hele andere motor is.

Patrick
Re: loc start -soms- niet
Lid sinds: 2012

offline
Re: loc start -soms- niet
Patrick, als je op de Märklin site 37558 opzoekt komt de "Ersatzteilliste" keurig tevoorschijn. Voor zover ik in de gauwigheid kon zien is "BR55" ook bruikbaar als zoekterm. Succes.
Re: loc start -soms- niet
Lid sinds: 2019

online
Re: loc start -soms- niet
een lijstje heb ik van de site, maar een tekening ontbreekt me nog.  Ik ben nogal visueel ingesteld en dat helpt.

Ik vermoed trouwens dat het een motor is als deze : https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_SoftDrive_Sinus_Motor
Dus zonder borstels in, vond ik ook niet terug op dat lijstje.   Mijn Duits is echter niet zo goed  :)

Patrick
Re: loc start -soms- niet
Lid sinds: 2012

offline
Re: loc start -soms- niet
De onderdelentekening is ook te vinden bij 37558. Er zit een klokankermotor in, geen c-sinus.
Re: loc start -soms- niet
Lid sinds: 2007

offline
Re: loc start -soms- niet
De 37270 heeft de standaard Märklin DCM motor.

https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_Drum_Collector_Motor_(DCM)


Willy
Re: loc start -soms- niet
Lid sinds: 2019

online
Re: loc start -soms- niet
dank je, deze laatste was niet zo moeilijk.   Alhoewel het nog een misterie is waarom CS2 niet lager dan stap 3 wil aansturen. 

correctie - volgens iTrain start het op stap 3 en de loc beweegt ook alleen maar op positie 3 van de CS2.  Meer weet ik niet

Patrick
Re: loc start -soms- niet
Lid sinds: 2019

online
Re: loc start -soms- niet
Citaat van: hvanschaik op maandag 25 november 2019, 11:05:12
De onderdelentekening is ook te vinden bij 37558. Er zit een klokankermotor in, geen c-sinus.

ok - dus ook geen borstels te vervangen

bedankt !
Re: loc start -soms- niet
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: loc start -soms- niet
Heb je ook de spleetjes tussen de messing delen van het anker schoongemaakt?

Groet, Anne W
Re: loc start -soms- niet
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: loc start -soms- niet
Op de tekening zie wel koolborstels , zie item 24
Re: loc start -soms- niet
Lid sinds: 2012

offline
Re: loc start -soms- niet
Misschien een goed idee om het verder over dezelfde lok te gaan hebben.....Dit is spraakverwarring!
Re: loc start -soms- niet
Lid sinds: 2019

online
Re: loc start -soms- niet
Citaat van: Anne W op maandag 25 november 2019, 11:46:16
Heb je ook de spleetjes tussen de messing delen van het anker schoongemaakt?

Groet, Anne W

overvloedig met alcohol en een wattenstaafje, ik heb niet gedurft om echt te gaan schrapen met iets.

zou dat het niet langzaam lopen verklaren?   ik snap niet waarom iTrain ook alleen maar start met stap 3.
het lijkt wel een electronica setting maar ik vind geen verband met een andere setting in de CS2.

sorry voor de spraakverwarring, deze diesel heeft inderdaad koolborstels (nummer 24) en die zijn nu vervangen


Re: loc start -soms- niet
Lid sinds: 2019

online
Re: loc start -soms- niet
ok - nu valt mijn 2 cent waarom iTrain alleen van stapje 3 start.  Dat is totaal logisch want de snelheidscurve van deze loc (diesel) begint bij stapje 3 omdat daaronder de loc gewoon niet bewoog bij de snelheidsmetingen.

Dus dat is verklaart, het is geen sturingsprobleem van de PC.

Waarom die loc zelf niet beweegt onder stapje 3 is me nog een raadsel.   Deze avond toch nog eens die collector van nabij bekijken.   Misschien zit daar nog iets niet pluis.

ps, ik ben iTrain nog aan het leren gebruiken maar na een paar weken al een zeer grote fan hiervan.   Prachtig wat je ermee kan doen, dit had ik van bij de start moeten gebruiken.

Patrick

Re: loc start -soms- niet
Lid sinds: 2019

offline
Re: loc start -soms- niet
Voordat een loc gaat bewegen moet het zijn eigen weerstand overwinnen. Jou lok mankeert niets hoor.
Re: loc start -soms- niet
Lid sinds: 2014

offline
Re: loc start -soms- niet
Olie gebruik ik niet meer voor tandwielen doe alles met trix vet schilt gelijk ook lawaai bij de koffiemolen modellen.
Re: loc start -soms- niet
Lid sinds: 2019

offline
Re: loc start -soms- niet
Vijfpolige motoren met vijfpolig anker zijn prima maar vragen ook meer onderhoud, maar ze gaan ook veel langer mee en onderhoud kan je zelf. Uit duurtesten is dat ook bewezen.
Re: loc start -soms- niet
Lid sinds: 2012

offline
Re: loc start -soms- niet
En dat onderhoud kan nog aanzienlijk worden verminderd door het monteren van kogellagers en het verstevigen van het borstelschild. Beide maatregelen zijn ook heel doeltreffend om het rijgeluid te reduceren, wat de geluidsdecoders zeer ten goede komt.
Re: loc start -soms- niet
Lid sinds: 2019

online
Re: loc start -soms- niet
misterie opgelost, wel het werkt toch...

Als ik de minimum snelheid van de loc via de CS2 op "3" zet is het langzaam kruipen terug mogelijk.  Ik heb opnieuw snelheidsmetingen gedaan met iTrain en de loc werkt prima.
Het lijkt erop dat de decoder een minimum setting nodig heeft om de loc power te geven, zijnde dus "3".   Ik dacht dat dit getal laag moest zijn, zoals "0" - dat was dus fout.

Wel, het heeft me wat zweet gekost want tijdens het prutsen (terug uiteenhalen, anker nakijken etc) is het oorsprongkelijke probleem van haperen weer begonnen.
Daar ik ondertussen de motor al zeker 6 keer uit elkaar gehaald had, was het een klein klusje om de collector en borstels weer eens schoon te maken.  (de collector was redelijk zwart weer, ik vraag me af of het gebruik van een glasvezelpen erop een ruwer oppervlak geeft).

nu loopt het weer en ik heb een hoop geleerd.


Re: loc start -soms- niet
Lid sinds: 2012

offline
Re: loc start -soms- niet
Als de collector na een paar rondjes alweer zwart is lijkt me een vervanging van de borstels aan de orde. Als het mogelijk is kijk dan ook even of de motor erg vonkt op de collector, dat is ook een aanwijzing voor matig contact tussen borstels en collector. Een kapotte condensator (die tussen de borstels) wil ook nog wel eens extra vervuiling veroorzaken, maar dat is niet het meest voor de hand liggende probleem.
Re: loc start -soms- niet
Lid sinds: 2019

online
Re: loc start -soms- niet
ik had de borstels al vervangen hiervoor (met nieuwe).    Ik zal het de komende dagen in de gaten houden of het probleem terug begint.
Re: loc start -soms- niet
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: loc start -soms- niet
Spleetjes kun je voorzichtig uit peuteren met een houten saté prikker of zoiets, glasvezel pen lijkt me niet lekker, schuurlinnen/papier met een heel hoog nummer is beter.

Groet, Anne W