Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Probleem bij het overhevelen van de loklijst van CS3 naar MS2

Gestart door Vic1956 vrijdag 22 november 2019, 07:54:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Probleem bij het overhevelen van de loklijst van CS3 naar MS2
Beste treintjes liefhebbers,
Ik heb een Central Station 3 (60226). In deze heb ik mijn loklijst opgeslagen van al mijn locomotieven. Dat werkt allemaal prima. Nu heb ik recent ook een Mobile Station 2 aangeschaft (60657) om de mogelijkheid te geven een tweede ?treinbestuurder? toegang te geven.
Nu heb ik gisteren getracht de loklijst van mijn locomotieven ,die nu in de CS3 zit, over te brengen naar de MS2. Daartoe druk ik de shift knop samen met de rechter onder toets (met symbool loc en loc bewerken) in. Ik krijg dan een keuze menu met drie mogelijkheden: 1° Uit loco list 2° Uit databank 3° Handmatig invoeren. De eerste keuze , ?Uit loco list?, is de keuze die ik moet hebben maar deze staat doorstreept en kan ik niet selecteren. Wat doe ik verkeerd? Zie ik iets over het hoofd?
Ik wil nog meegeven dat al mijn treinen op de sporen staan. Gisteren gingen, tijdens het uitzoeken hoe ik de loklijst kon overbrengen, plots spontaan twee treinen rijden zonder dat daar een commando voor gegeven was.
De aansluiting van De MS2 op de CS3 is als volgt: de MS2 is via een adaptorkabeltje 60124 aangesloten op een terminal 60145. De terminal is via een verlengkabel 60126 verbonden met de 9 pins CAN-bus achteraan op de CS3.
Alvast bedankt voor de goede zielen die mij willen helpen.
Vic

Het "probleem" is ondertussen opgelost. Iets heel stom, gewoon twee stekkers die niet helemaal in elkaar gedrukt waren.  :oops: Ja dit is weer iets typisch voor mij. De MS kreeg spanning en werkte, maar maakte geen contact met de CS3. Beetje verwarrend dus. Toch hartelijk bedankt om te reageren.
Vriendelijke groeten,
Vic
Re: Probleem bij het overhevelen van de loklijst van CS3 naar MS2
 @citaat Probeer de MS2 eens direct op de CS3 aan te sluiten.
Re: Probleem bij het overhevelen van de loklijst van CS3 naar MS2
Goedemorgen,

Je moet toch ?loco uit list? gebruiken?
De databank zijn alle standaard nummers van M
https://www.marklin.nl/fileadmin/media/nl/PDF_documents/Mobile_Station_2_Deel_6.pdf
(Pag. 36 hoofstuk/punt 2 - met locs rijden. Beetje rechts bovenaan)
Re: Probleem bij het overhevelen van de loklijst van CS3 naar MS2
Als de ms2 op een cs is aangesloten fungeert hij als slave van de cs. Alleen een keuze uit de loclijst is dan mogelijk.
Re: Probleem bij het overhevelen van de loklijst van CS3 naar MS2
Hallo Peter,
Ja inderdaad een schrijffout van mij. Ik heb het aangepast in mijn reactie. Het is die keuze: "Loco uit list" die doorstreept is en die ik niet kan kiezen.
Groeten,
Vic
Re: Probleem bij het overhevelen van de loklijst van CS3 naar MS2
Hallo Basjuh 1981,
Ja dat ga ik eens proberen om de MS2 rechtstreeks vooraan op de CS3 aan te sluiten. Maar ik vraag mij af: moeten al mijn locs van de sporen af of mogen gewoon blijven staan? Misschien geeft dit conflict als de locs op de sporen staan?
Re: Probleem bij het overhevelen van de loklijst van CS3 naar MS2
Deze mogen gewoon blijven staan hoor
Re: Probleem bij het overhevelen van de loklijst van CS3 naar MS2
Hallo Peter,
Als ik een MS2 aansluit op de CS3 moet er dan ergens in de CS3 iets gemeld of gedaan worden om  overdracht van de loklijst mogelijk te maken?
Groeten,
Vic
Re: Probleem bij het overhevelen van de loklijst van CS3 naar MS2
Hallo brund 55,
Ja ik verwacht dat ook dat de CS3 de master is en daardoor de enige mogelijke keuze voor overdracht van de loklijst is "kies uit loclijst" maar deze staat doorstreept, dat is net het probleem.
Groeten,
Vic
Re: Probleem bij het overhevelen van de loklijst van CS3 naar MS2
Citaat van: Vic1956 op vrijdag 22 november 2019, 10:03:27
Als ik een MS2 aansluit op de CS3 moet er dan ergens in de CS3 iets gemeld of gedaan worden om  overdracht van de loklijst mogelijk te maken?
Volgens mij niet. Je kijkt naar de loclijst op je MS2 en die is dan gesynchroniseerd met je CS3.
Re: Probleem bij het overhevelen van de loklijst van CS3 naar MS2
Hallo basjuh 1981,
Wil je daarmee zeggen dat dit automatisch gebeurd van zodra je de MS2 op de CS3 aansluit?
Groeten,
Vic
Re: Probleem bij het overhevelen van de loklijst van CS3 naar MS2
Beste treintjesliefhebbers,
Het "probleem" is opgelost. Iets heel stom, gewoon twee stekkers die niet helemaal in elkaar gedrukt waren.  :oops: Ja dit is weer iets typisch voor mij. De MS kreeg spanning en werkte, maar maakte geen contact met de CS3. Beetje verwarrend dus. Toch hartelijk bedankt om te reageren.
Vriendelijke groeten,
Vic
Re: Probleem bij het overhevelen van de loklijst van CS3 naar MS2
Mooi dat het is opgelost :thumbup:
Citaat van: Vic1956 op vrijdag 22 november 2019, 11:42:34
Wil je daarmee zeggen dat dit automatisch gebeurd van zodra je de MS2 op de CS3 aansluit?
Ik geloof het wel.
Re: Probleem bij het overhevelen van de loklijst van CS3 naar MS2
Hoi Allemaal,
Wie heeft er een CS met aangekoppelde MS2.
De CS is altijd de master.
Mijn vraag; (met nieuwste SW 3.55) kun je dan alle loks uit de lijst van de CS oproepen of is het aantal begrenst op  max. 40 (op de MS)

digibert
Re: Probleem bij het overhevelen van de loklijst van CS3 naar MS2
Ik heb een CS 3 met een MS 2 er aan. Op elk van de 40 posities van de MS 2 kan ik kiezen welke loc uit de centrale ik daar wil hebben. Dat heb ik voor een stuk of 10 gedaan, dat vind ik wel genoeg.

Weliswaar heb ik bij lange na geen 40 locs, ik zou echter niet weten waarom de lijst van locs om uit te kiezen niet gewoon alle locs in de centrale zou tonen, ook als dat er heel veel zijn. Per slot van rekening heeft de MS 2 ook al een loc database met véél meer dan 40 locs, waar je, als de MS 2 zelfstandig gebruikt wordt, eentje uit kunt kiezen als je een nieuwe loc op de baan zet die niet automatisch herkend wordt, dus de software kan prima overweg met een lange keuzelijst.
Re: Probleem bij het overhevelen van de loklijst van CS3 naar MS2
De MS2 kan "slechts" 40 loks aktief hebben, als je een andere lok wil besturen cq laden in de MS2 moet een andere lok eruit.
Bij het selecteren uit de loclijst kan je dan wel kiezen uit de hele lijst van de CS.