Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Piko hondekop schakelt niet meer om

Gestart door Gabgogh maandag 28 januari 2008, 14:48:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Piko hondekop schakelt niet meer om
Heb ik net mijn gloednieuwe Bloedneus op de analoge rail gezet om een testrondje te draaien, schakelt hij niet meer om en rijdt dus nog maar één richting uit. Hij heeft wel een keer of tien goed geschakeld, maar helaas nu niet meer.  Ik kan de omschakeling wel horen en voelen, maar de rijrichting verandert niet.
Is dit probleem misschien bij iemand bekend?
Re: Piko hondekop schakelt niet meer om
Dat schakelen gaat via de decoder. Wat voor trafo gebruik je?

Als het zo'n oude is met een drukknop dan heb je waarschijnlijk de decoder beschadigt en moet er een nieuwe in.

Maar er kan ook een draadje loszitten.

Re: Piko hondekop schakelt niet meer om
Ik gebruik oude 30vA transformator, die schakelt door de knop naar links te draaien. Ik wil wel een foto toevoegen, maar krijg het niet voor elkaar....
Re: Piko hondekop schakelt niet meer om
Als ik me niet vergis kunnen die transfo s een spanning geven die schadelijk is voor de decoder en dan vrees i khet ergste voor je decoder...
Re: Piko hondekop schakelt niet meer om
mmm, da's nieet zo mooi dan, heeft het misschien iets te maken met de verhoging van 220 naar 230V? Dat wordt dan enkele nieuwe trafo's...
Re: Piko hondekop schakelt niet meer om
ik dacht dat de nieuwe electrnische hun spanning regelden ofzoiets en de oude niet...
Re: Piko hondekop schakelt niet meer om
De witte trafo geven een niet sterkere omschakelingsimpuls dan 24 volt. De oude metalen trafo' s kunnen tot 32 volt halen en dat is teveel voor de meeste decoders.

Een nieuwe witte trafo uit een startset kost je 20 a 25 euro, maar ook deze worden zeldzamer. Omdat er in de huidige startsets er nog maar 1 is met zo'n trafo. De rest is digitaal.
Re: Piko hondekop schakelt niet meer om
Dank voor de tips, ik ga op zoek.