Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Overige Spoorzaken
| |-+  Nieuws / Neurenberg
| | |-+  2020
| | | |-+  Insider model 2020
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: Insider model 2020  (gelezen 4625 keer)

speeltmettreintjes

• Stamgast
  • IIIb
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: Insider model 2020
« Reactie #50 Gepost op: vrijdag 29 november 2019, 16:58:50 »

Gaandeweg werd ik zó benieuwd of zo'n TEE zonder problemen een parallelbocht R1/R2 zou kunnen nemen, dat ik op onderzoek ben gegaan. Mijn doel is het achterhalen van de te verwachten uitzwenking en overhang. Meten kan ik het natuurlijk niet, daarvoor zou ik al een model van de trein moeten hebben. Opzoeken dan? Wel, er staat veel op het internet, maar dit lijkt me teveel gevraagd. Zo blijft er nog één mogelijkheid over: zelf uitrekenen.

Daarvoor heb ik een aantal gegevens nodig. Om precies te zijn, het gaat om de lengte van de wagens en om de afstand tussen de wielstellen. Het totale model is 113 cm. De wagens zijn echter niet allemaal gelijk, en voor overhang en uitzwenking maakt dat verschil. Op zoek naar de maten, kwam ik het wikipedia artikel SBB RAm TEE / NS DE IV tegen. Daarin staat dat de totale trein 98,06 m lang is en de afstanden tussen de wielstellen bij motorwagen en rijtuigen respectievelijk 15,875 m en 18,300 m. De afzonderlijke lengtes van de motorwagen en rijtuigen heb ik niet kunnen vinden, maar dit is voldoende. Gegeven de totale lengte (98,06 m) en alle afstanden tussen de wielstellen (3 x 18,3 + 15,875 m) blijft er 27,285 m over. Als de afstand van wielstel tot de buffer bij motorwagen en rijtuigen hetzelfde is, komt dat neer op 3,41 m. En daaruit volgt een rijtuiglengte van 25,12 m.

In de video wordt gezegd dat het hele model schaal 1:87 is. Daaruit volgt voor de wagens een lengte van 289 mm en afstand tussen de wielstellen van 210 mm. Ter vergelijking: dat is langer dan de UIC-X wagens van Märklin op schaal 1:93,5. De TEE-rijtuigen vallen volgens Morop norm 103 in wagengroep C, een groep waar de norm pas vanaf boogstraal 450 mm iets zegt over de minimale vrije ruimte.

Toevallig heb ik al een spreadsheet die ik gebruik voor allerlei berekeningen die van pas komen bij de baanplanning. Overhang en uitzwenking zaten er nog niet in, maar na het afstoffen van wat oude wiskundekennis en een beetje hulp van Jan's topic "Boogstraal en Bodemplaat", begreep ik de formules en kon ik mijn spreadsheet uitbreiden.

Voor de achtergrond van de berekening verwijs ik naar Jan's uitleg, maar het resultaat is geruststellend: Voor een TEE-wagen van 289 mm en wielstelafstand van 210 mm is de overhang in een R2 bocht 13,7 mm  en de uitzwenking in een R1 bocht 11,8 mm. Samen 25,5 mm. Opgeteld bij de minimale parallelafstand van 48 mm tussen rechte sporen (volgens Morop norm  102) wordt dat 73,5 mm, ofwel nog 4 mm onder de 77,5. Het past dus in een R1/R2 bocht. Gelukkig zit er al wat speling in de eerdergenoemde 48 mm maar ruim is het niet. Als je zoiets doet, moet je dus heel goed opletten dat je de sporen niet per ongeluk te dicht naast elkaar legt want daar komen ongelukken van.

Tenslotte is voor zaken naast de rails nog de overhang binnen een R1 bocht relevant. Volgens mijn berekening is dat 17,4 mm.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 29 november 2019, 17:17:42 door speeltmettreintjes »
Groeten, Rob                              Mijn baan

Wijbe

• Vaste Inboedel
  • Spoorwegen bestaan bij de gratie van dwarsliggers.
« Reactie #51 Gepost op: vrijdag 29 november 2019, 17:49:18 »

Wel, rekenen kun je....

Je vergeet de schortplaten waardoor de draaistellen niet maximaal kunnen uitzwenken.

Ben blij dat er gelukkig voor 1:87 is gekozen.... Graag alles in de toekomst :mrgreen:

BW Rheine

• Vaste Gast
« Reactie #52 Gepost op: vrijdag 29 november 2019, 18:30:40 »

Zo dan, eerst was het tot eind april, om te bestellen en nu tot 29 februari, of dat je snel wil beslissen.

Gr Ad

h0_miessie

• Vaste Inboedel
  • Als het maar Zwitsers is.
« Reactie #53 Gepost op: vrijdag 29 november 2019, 18:35:14 »

Ik kon niet wachten op de bon dus heb net gebeld naar mijn favoriete dealer en die heeft hem bij Märklin alvast besteld voor mij. :P

Groet Michel
Michelstadt
YouTube
Peetoom v Carl

speeltmettreintjes

• Stamgast
  • IIIb
« Reactie #54 Gepost op: vrijdag 29 november 2019, 20:04:02 »

Je vergeet de schortplaten waardoor de draaistellen niet maximaal kunnen uitzwenken.

Aangezien Märklin al zegt dat de trein R1 aan kan, is er blijkbaar geen belemmering om de draaistellen ver genoeg te laten draaien om die bocht te nemen. Waarom zijn de schortplaten dan nog relevant?

henkv

• Stamgast
« Reactie #55 Gepost op: zaterdag 30 november 2019, 11:19:03 »

Het maakt vooral nieuwsgierig welke oplossing Märklin voor dat probleem heeft bedacht. Aan de filmpjes en afbeeldingen is al te zien dat Märklin voor de draaistellen als geheel dezelfde oplossing heeft gebruikt als andere merken: de draaistellen bijna halveren. Maar met de wielen kan je dat niet doen.

Misschien kan een metalen wand plaatselijk dunner zijn?
We gaan het zien.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 30 november 2019, 11:21:37 door henkv »

Hans V200.0

• Vaste Inboedel
  • als er maar een "v" voor op staat
« Reactie #56 Gepost op: zaterdag 30 november 2019, 13:45:55 »

Kennelijk wel. De Trix motorwagen had al een metalen kap. Nut en noodzaak van metalen kappen voor de rijtuigen ontgaat mij.
Volgens mij heb jij de VT11.5 ook niet in het bezit, want die heeft ook metalen tussenrijtuigen en is daardoor een stabiel treinstel.
De motorwagens duwen de rijtuigen niet op zodat ze ontsporen.
Met 1 metalen kap kan je dit mogelijk wel ervaren zeker als de motorwagen duwt, en de radius niet te ruim is.

Yeoman

• Stamgast
« Reactie #57 Gepost op: zaterdag 30 november 2019, 17:20:47 »

Zo dan, eerst was het tot eind april, om te bestellen en nu tot 29 februari, of dat je snel wil beslissen.

Gr Ad
Waarschijnlijk nu al veel bestellingen binnen gekomen dat ze de minimum hoeveelheid zeker gaan halen.
Ik vind het ook een heel mooi model en past ook nog in mn tijdperk, maar is wel heel veel geld.
Ben er nog niet aan uit...

Groeten,
Ton.
Groeten,
Ton,
3railforum modulebaan team.

BW Rheine

• Vaste Gast
« Reactie #58 Gepost op: zaterdag 30 november 2019, 17:45:49 »

Dit is zeker een mooi model en ja de prijs is ook heel wat.
Maar wat ik persoonlijk in Göppingen heb gezien, is het geld, meer dan waard, eerlijk is eerlijk.
Maar het blijft toch twee maanden eerder en we moeten weer wennen aan deze Tactiek, op zich beter.

Groetjes,
Ad
« Laatst bewerkt op: zaterdag 30 november 2019, 20:38:11 door BW Rheine »

Hanzi

• Stamgast
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
« Reactie #59 Gepost op: zaterdag 30 november 2019, 18:02:26 »

Kennelijk wel. De Trix motorwagen had al een metalen kap. Nut en noodzaak van metalen kappen voor de rijtuigen ontgaat mij.
Volgens mij heb jij de VT11.5 ook niet in het bezit, want die heeft ook metalen tussenrijtuigen en is daardoor een stabiel treinstel.
Met 1 metalen kap kan je dit mogelijk wel ervaren zeker als de motorwagen duwt, en de radius niet te ruim is.
Ook in kunststof zijn zeer stabiele treinstellen mogelijk hoor. Wat dat betreft is de jaren 70 TEE 3070/4070 een uniek ontwerp dat volgas voor én achteruit door R1 bogen (en desnoods tegenbogen) vliegt zonder te ontsporen. Oké, niet op schaal zoals deze nieuwe en ongetwijfeld schitterendmooie versie; maar wel met een lengte die is afgestemd op de beperkte ruimte waarin de meeste modelbanen gebouwd worden.
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

hmmglaser

• Stamgast
« Reactie #60 Gepost op: zaterdag 30 november 2019, 18:10:53 »

Ik heb dan zelf de trix in 1/87 maar dat ding weegt echt niks op de motorwagen na maar daar was de prijs ook naar
ongeveer een 4de van wat de nieuwe gaat kosten.
Mvg Mark

David666

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #61 Gepost op: zaterdag 30 november 2019, 18:25:36 »

De laatste Marklin versie digital met sinus motor gaat voor heel wat meer centen over de toonbank.

henkv

• Stamgast
« Reactie #62 Gepost op: zaterdag 30 november 2019, 19:30:08 »

De rijtuigen moeten zwaar genoeg zijn om niet te ontsporen, maar allemaal metalen kappen is voor de rijeigenschappen overdreven en eigenlijk alleen maar ballast. Er is hier terecht erop gewezen dat de Trix een kunststof kap heeft, maar wel op een zwaar metalen chassis. De motorwagen is daarom zwaar genoeg voor voldoende tractie. De rijtuigen zijn lichter, maar ontsporen niet. De Roco en LSmodels zijn precies zo opgebouwd. De Roco heb ik en die rijdt voortreffelijk.

Ik weet dat er liefhebbers zijn van compleet metaal en dat is de doelgroep van dit model. Die liefhebbers wens ik oprecht veel plezier met het model. Maar met de rijeigenschappen heeft het niet te maken.

hmmglaser

• Stamgast
« Reactie #63 Gepost op: zondag 01 december 2019, 02:36:44 »

@citaat het laatste ben ik niet helemaal met je eens zwaardere modellen rijden simpel weg mooier over de rails,metname over wissels en kruisingen lichte wagens en treinstellen willen nog wel eens een hupje laten zien zeker als er een sleper onder zit.
Mvg Mark

Nmbs1975

• Toffe Gast
« Reactie #64 Gepost op: maandag 02 december 2019, 08:21:33 »

En wat met de northlander 1 .
Binnen 3 jaar komt die dan in deze versie uit .
En daar gaat dan de prijs voor de mensen die vroeger meer dan 2000€ hebben neergelegd op een veiling of op e-bay.
Hij is nu al met meer dan 6 a 700€ gedaald.
Da's toch wel echt jammer.

Hanzi

• Stamgast
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
« Reactie #65 Gepost op: maandag 02 december 2019, 11:17:32 »

@citaat
tja... voor de één wel, voor de ander niet B).

laat maar kelderen die prijs, komt-ie misschien ook nog eens bij mij op de baan >:-D.
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Jan22

• Stamgast
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
« Reactie #66 Gepost op: maandag 02 december 2019, 18:00:23 »

Aangezien Märklin al zegt dat de trein R1 aan kan, is er blijkbaar geen belemmering om de draaistellen ver genoeg te laten draaien om die bocht te nemen. Waarom zijn de schortplaten dan nog relevant?
Vanwege 2 draadjes:
TEE RAM Trix 22132
LsModels RAe TEE 6 delig stel
Jan Willem

Brig, Delémont.

Barry1972

• Stamgast
« Reactie #67 Gepost op: maandag 02 december 2019, 18:57:48 »

Mooi model, en ik vind het wel wat hebben ook de rijtuigen in metaal, net als in het echt  :)

Groeten barry

Treinofiel

• Vaste Gast
  • Märklin; what else?
« Reactie #68 Gepost op: maandag 02 december 2019, 19:48:06 »

De 39700 versie staat al geruime tijd op mijn verlanglijstje.
Die is er nu af en deze versie gaat in bestelling  ;) :)
M.vr.gr.,
Rolf.

Volg de bouw van mijn baan.
Märklin C-Rails, ECoS II, Koploper, Windows 10

Marklindak

• Forum Beheerder
« Reactie #69 Gepost op: dinsdag 03 december 2019, 08:07:08 »

Draaistellen uitzwenken zal waarschijnlijk niet het grootste probleem zijn, de wissellantaarns, bovenleidingmasten en dit soort mogelijke obstakels zullen in R1 het grootste probleem met de bochten worden denk ik. 

Een recht stuk, een R1 bocht van 90 graden en dan weer een recht stuk levert denk ik geen problemen op.
Vriendelijke groeten,
Fred

Wanneer komt er nu eens een 766 uit in model?

henkv

• Stamgast
« Reactie #70 Gepost op: woensdag 04 december 2019, 09:19:49 »

Nogmaals, zowel Roco als Trix (Märklin dus) als LSmodels kwamen ruim tien jaar geleden tot de conclusie dat de schortplaten een probleem waren in combinatie met R1 bogen. Draaistellen kan je in de halveren, wielen niet. Alleen de oplossing was verschillend. Roco en Trix adviseerden minimaal R2, LSmodels maakte het model 2 mm te breed.
Nu denk ik niet dat dit probleem opeens is verdwenen. Ben dus vooral benieuwd welke oplossing Märklin heeft bedacht.

hmmglaser

• Stamgast
« Reactie #71 Gepost op: woensdag 04 december 2019, 12:46:39 »

Ze zullen lage schortplaten moeten plaatsen anders past het niet heb op dit moment ook lage schortplaten op mijn Trix TEE ram zitten,dan wil die net door R1 bochten C-rails.
Mvg Mark

Marklindak

• Forum Beheerder
« Reactie #72 Gepost op: donderdag 05 december 2019, 13:57:41 »

Dit staat in de productinformatie van Marklin:

Modell: 4-teilige Einheit. Mit Digital-Decoder mfx+ und umfangreichen Geräusch- und Lichtfunktionen. Geregelter Hochleistungsantrieb mit Schwungmasse im Motorwagen, zentral eingebaut. Jeweils 2 von 3 Treibradsätzen in den beiden 3-achsigen Drehgestellen über Kardan angetrieben. Haftreifen. Serienmäßig eingebaute Innenbeleuchtung im Abteil-, Speise- und Großraumwagen. Fahrtrichtungsabhängig wechselndes Dreilicht-Spitzensignal und 2 rote Schlusslichter sowie Innenbeleuchtung, konventionell in Betrieb, digital schaltbar. Innenbeleuchtung im Gepäckabteil des Motorwagens separat digital schaltbar. Maschinenraum-Beleuchtung im Motorwagen, Führerstandsbeleuchtung im Motorwagen und im Steuerabteil des Großraumwagens und Tischlampen im Speisewagen jeweils separat digital schaltbar. Beleuchtung mit wartungsfreien warmweißen und roten Leuchtdioden (LED). Kulissengeführte mehrpolige stromführende Spezialkupplung zwischen den Triebzug-Einheiten für eine durchgehende elektrische Verbindung des ganzen Zuges. Schleiferumschaltung mit fahrtrichtungsabhängiger Stromversorgung über den jeweils vorderen Motorwagen bzw. Großraumwagen mit Steuerabteil. Viele angesetzte Details. An beiden Enden Nachbildung der Scharfenberg-Kupplung (ohne Funktion). Befahrbarer Mindestradius 437,5 mm. Das Befahren des Radius 1 ist ohne Beachtung des Lichtraum-Profils ebenfalls möglich.
Gesamtlänge des Triebzuges über Kupplung ca. 113 cm.

Doe je voordeel er mee zou ik zeggen.
Vriendelijke groeten,
Fred

Wanneer komt er nu eens een 766 uit in model?

Barry1972

• Stamgast
« Reactie #73 Gepost op: donderdag 05 december 2019, 17:00:50 »

Ik vind het een mooi model, maar dat was het altijd al zelfs in de jaren 70  :)
Met de kennis en kunde van toen  :D

Dat ze nu alles in metaal maken vind ik wel stoer, dat doet niemand, en maakt hem op zijn manier exclusief  :thumbup:

Jammer genoeg ben ik geen insider meer (vanwege de overgang destijds naar Duitsland ) anders zou ik hem zeker bestellen
Groeten barry

Olav

• Stamgast
« Reactie #74 Gepost op: donderdag 05 december 2019, 17:26:41 »

Er zijn dealers die hem toch kunnen bestellen. Heeft volgens mij maken met nummers die mogen gebruiken van klanten die ze niet bestellen en wel lid zijn
Groeten

Olav

ÖBB, Edits, IB, Trainbrain

robkop

• Vaste Gast
  • M* en bezig te digitaliseren
« Reactie #75 Gepost op: vrijdag 06 december 2019, 19:17:50 »

Met metalen kappen voor het gehele treinstel, blijft er een optie aanwezig voor de toekomst om een nog specialere uitvoering uit te brengen ter viering van 200 jaar Nederlandse spoorwegen, over 20 jaar, een 24 KrT vergulde, da gaat nie meej un plastieken 👹 !
Met de groeten van Rob

1200Blauw

• Stamgast
« Reactie #76 Gepost op: zaterdag 07 december 2019, 19:32:08 »

Er zijn dealers die hem toch kunnen bestellen. Heeft volgens mij maken met nummers die mogen gebruiken van klanten die ze niet bestellen en wel lid zijn
Gewoon een kwestie van geduld ook lijkt me. Märklin kan zich niet permitteren dit model exclusief voor de Insider-leden te produceren, dus ga er maar vanuit dat dit model, ongetwijfeld met een ander bedrijfsnummer, ook in de reguliere catalogus terecht gaat komen.

Degeluidsman

• 3rail Events team
  • A member of the Duurstede Group®
« Reactie #77 Gepost op: zondag 08 december 2019, 07:15:34 »

Er zijn ook handelaren / winkeliers die aan leden vragen of ze de bon mogen hebben indien ze hem niet gebruiken, deze modellen komen dan in de winkel terecht.

Misschien is er wel iemand waarvan je de bon kunt krijgen?

Mvg,

Peter Degeluidsman

speeltmettreintjes

• Stamgast
  • IIIb
« Reactie #78 Gepost op: zondag 08 december 2019, 22:48:28 »

Hoe het werkt, weet ik niet, maar bij mijn vaste dealer heb ik ook al een paar insidermodellen besteld terwijl ik geen insider ben. Het enige verschil is de korting, die is niet zo groot als bij andere modellen. Maar wat voor korting hij zou geven als ik wél insider zou zijn, weet ik niet.

Ik vind dit model mooi, maar ga hem niet bestellen. De prijs was even schrikken, al zou ik daar nog wel overheen kunnen komen. Ik wacht echter liever op een TEE die wat beter bij het thema van mijn baan past. Die komt er ook vast wel een keertje.
« Laatst bewerkt op: zondag 08 december 2019, 23:47:41 door speeltmettreintjes »

hmmglaser

• Stamgast
« Reactie #79 Gepost op: zondag 08 december 2019, 23:40:01 »

De prijs valt mij zelfs nog wel mee het is tenslotte een compleet van metaal gemaakt model.
Zelfs 999.95 euro zou nog een acceptabele prijs zijn gezien voor wat je krijgt.
Maar ik ga deze ook overslaan wacht liever op een nederlandse uitvoering.
Dus mocht iemand er interesse in hebben mogen ze mijn insider bon wel hebben als ik deze binnen heb.
Mvg Mark
Pagina's: 1 [2]   Omhoog