Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Insider model 2020

Gestart door BW Rheine woensdag 20 november 2019, 20:01:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Insider model 2020
BW Rheine
gast

Insider model 2020
Woensdag 27 november, om 18.00 wordt de 1e Insider model van 2020 bekend gemaakt en dit op de youtube kanaal  van Märklin.
Bij deze...
Gr
Re: Insider model 2020
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Insider model 2020
Is er nog een pol geweest onder de Insiderleden?
Re: Insider model 2020
BW Rheine
gast

Re: Insider model 2020
Niet kort geleden Ad, maar op de site van Märklin users is ooit een poll geweest van de gewenste modellen.
Wat nu hoog op het verlanglijstje staat is de Br 06 en de Br 66.
1.- BR 58 German

http://commondatastorage...os/original/21483366.jpg

2.- S 3/6 Bavaria German

http://upload.wikimedia....478_S_3-6_2009-10-11.jpg

3.- BR06 German

http://www.dbtrains.com/.../epochII/BR06/06-001.jpg

4.- BR05 Cab forward Germany
http://www.dbtrains.com/.../epochII/BR05/05-003.jpg

5.- T18 German, so strange model

http://www.modelleisenbahn.com/p/120/03303H.jpg

6.- S 2/6 Germany

http://upload.wikimedia....che_S_2-6_%283201%29.jpg

7.- Serie 241 A 65 France

http://www.voisin.ch/vvt..._11ess_georges_ravay.jpg

8.- C 5/6 Elephant Suitzerland

http://www.5izug.ch/_dat...otive_C5-6_Elefant_t.jpg

9.- Comodore Vanderbilt, USA

http://www.louisvilleart...mmodoreVanderbilt-a.jpeg

10.- E95 Germany

http://upload.wikimedia....edia/de/7/70/E_95_02.jpg

11.- E10 Pre-serie Germany

http://www.epoche-3.de/schiene/e10_004.jpg

12.- V320, Germany

http://www.bundesbahnzei...so/V320/b01-V320_001.jpg

13.- Voith Maxima Germany

http://upload.wikimedia....g/800px-Maxima_1it06.jpg

14.- ET403 "Donald Duck" Germany

http://www.sienursie.de/bilder/fahrzeux/et403.jpg

15.- ET 30 Germany

http://upload.wikimedia....s/f/f0/430-800-Essen.jpg

16.- VT92 Germany

http://www.vt92.de/

Dit was van 2011
Re: Insider model 2020
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Insider model 2020
Als ik mag kiezen tussen een BR 06 en een BR 66, gaat mijn stem naar die laatste. Doet u mij maar eentje met bedrijfstoestand mid 60-er jaren.
Re: Insider model 2020
BW Rheine
gast

Re: Insider model 2020
SBB RAm TEE....Insider 2020

Weer een "Shit" TEE.
Re: Insider model 2020
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Insider model 2020
Mooi model ik kan niet wachten om mijn nog te krijgen bon in te leveren. :P

Insider 2020

Rond 6,20 minuut komt het model in beeld. :)

Groet Michel
Re: Insider model 2020
Hoezo Shit?
Re: Insider model 2020
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Insider model 2020
Had niemand verwacht, denk ik.  :D

Ben benieuwd wat het mag kosten.
Re: Insider model 2020
Lid sinds: 2007

offline
Re: Insider model 2020
Het model dat eerst voor Trix was ontworpen?
Re: Insider model 2020
BW Rheine
gast

Re: Insider model 2020
Heren, de prijs is ?899 uvp.
Re: Insider model 2020
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Insider model 2020
Een blikken RAm, wie wil dat nou niet? Ik, want ik heb al een plastieke ;).
Hoop ook wel dat t lakwerk van de definitieve versie beter is dan van deze. En dan nóg wat te zeuren: die zwarte overgangsrand bij het motorrijtuig is aanzienlijk breder dan bij de rest.
Maar het blijft natuurlijk een schitterend treinstel en nu dan in volledig metaal uitgevoerd wat m nog wel wat extra's geeft :thumbup: :thumbup: :thumbup:.
Zal geen koopje zijn vrees ik :?. ? 899,-- dus ;)
Re: Insider model 2020
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Insider model 2020
En, het wachten is nu op een metalen Northlander 😀.
Re: Insider model 2020
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Insider model 2020
Nou dan kunnen de plastic kamelen naar de slacht ...

Toch wel erg jammer dat het model niet door C-gleis R1 kan. En daaruit verder gepiekerd; wat met de standaard wissels.  Gaan we nu allen gezamenlijk de banen aanpassen zodat de nieuwe TEE RAm een rondje kan doen, of wordt het model naar een recht spoor verbannen en moet daar zijn baantjes (zoals het zwembad) trekken? Hoor ik iemand 'vitrine model' roepen?

Tja, nog niet direct wild enthousiast.

Jan-Peter
Re: Insider model 2020
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Insider model 2020
Citaat van: janpeter op woensdag 27 november 2019, 19:47:44
Nou dan kunnen de plastic kamelen naar de slacht ...
8o Is u een verward persoon of zo? :D
Ik ben nog steeds errug blij met mijn mooie plastieken RAm Tee en Northlander, dus ik mot helemaal geen metalen Tee. O:-D

Dirk-Jan
Re: Insider model 2020
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Insider model 2020
Precies Dirk-Jan! Die ouwe knalt moeiteloos door R1 M-rail-chicanes!
Re: Insider model 2020
BW Rheine
gast

Re: Insider model 2020
S...Spijtig, Márklin het geld blijft hier.
H...Heel even wachten tot volgend jaar.
I.....Ik had echt, als eerste model een stomer verwacht(gehoopt), maar dit is ook goed.
T...Teleurgesteld???, Nee hoor..

Dus dit was de uitleg van "SHIT".  :D

Gr Ad
Re: Insider model 2020
Lid sinds: 2019

offline
Re: Insider model 2020
Mooi model, op schaal, weegt 2 kg en een mooi treinstel. Helaas is de prijs te hoog voor mij.
Re: Insider model 2020
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Insider model 2020
 @citaat @citaat :D
Re: Insider model 2020
Lid sinds: 2014

offline
Re: Insider model 2020
Ik heb de trix uitvoering en met veel tegenzin gaat die door een R1 mijne heeft bijna alle functies als de insider 2020 op het geluid na en dan natuurlijk met een pastic kap maar die kan wel eens een inruiler gaan worden :D
Re: Insider model 2020
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Insider model 2020
Wauw.... Twijfel Twijfel
Re: Insider model 2020
Lid sinds: 2014

offline
Re: Insider model 2020
Heb ik het mis als ik zeg een exclusieve NL variant als Nederlandse MHI voor bvb 2021 en een exclusieve Northlander variant als Canadese MHI.
Re: Insider model 2020
Lid sinds: 2008

offline
Re: Insider model 2020
 @citaat
Kwestie van tijd dat die er ook gaan komen.
Gebeurde ook met de Senator en later de et-403 in Lufthansa uitvoering.

Groeten,
Ton.
Re: Insider model 2020
Lid sinds: 2013

Raptor 1974

offline
Re: Insider model 2020
Op youtube zijn leuke historische filmpjes van de RAM te vinden. Zoals de serie van PMS. Is een 5-delige serie. Door HIER te klikken kom je uit bij aflevering 1. Veel kijk plezier.
Re: Insider model 2020
Lid sinds: 2018

offline
Re: Insider model 2020
Zal een goedkoop jaar worden .
😉
Re: Insider model 2020
BW Rheine
gast

Re: Insider model 2020

Märklin Tv folge 29 extra
Re: Insider model 2020
Lid sinds: 2007

offline
Re: Insider model 2020
Citaat van: henkv op woensdag 27 november 2019, 18:55:42
Het model dat eerst voor Trix was ontworpen?

Kennelijk wel. De Trix motorwagen had al een metalen kap. Nut en noodzaak van metalen kappen voor de rijtuigen ontgaat mij.
Re: Insider model 2020
BW Rheine
gast

Re: Insider model 2020
 @citaat
Geld en status.
Re: Insider model 2020
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Insider model 2020
Voor mij te duur, ik heb de 3471 en die doet het ook!
Wel leuk dat het een in Nederland ontworpen ( door een vrouw !) en gebouwd ( werkspoor ) type is!
Jan
Re: Insider model 2020
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Insider model 2020
Citaat van: henkv op donderdag 28 november 2019, 14:54:38
Citaat van: henkv op woensdag 27 november 2019, 18:55:42
Het model dat eerst voor Trix was ontworpen?

Kennelijk wel. De Trix motorwagen had al een metalen kap. Nut en noodzaak van metalen kappen voor de rijtuigen ontgaat mij.
oeh, als zo'n zwaar model de felbegeerde helices nog maar op komt :O!
Re: Insider model 2020
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Insider model 2020
Nog even lopen te checken.

Roco's 63210 (112 cm lang) kan wel (volgens handleiding/praktijk) dan wel niet (volgens de website Roco.cc) door de R360mm bochten. Is het een mooi gezicht? Welnee maar de boel blijft wel op de rails.

Ook het model (handleiding) van de LSM 17002 proberen te achterhalen maar die nog niet gevonden. Hiervan verwacht ik dan wel dat niet door de R360mm bochten gaat.

Inmiddels begonnen met het slijpen van de messen om de kamelen ritueel en halal te slachten.  :P Het sarcasme was blijkbaar niet dik genoeg in mijn eerdere mailtje.  :D bij deze.
Voorlopig blijven bij mij ook de TEE/Northlander modellen van Roco en Marklin gewoon door rijden.

Het geld zal ongetwijfeld al opgegaan zijn aan de ICE4.

Jan-Peter
Re: Insider model 2020
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Insider model 2020
Heb net het filmpje even bekeken en beluisterd. Nu hoorde ik iets dat misschien heel normaal was, maar er werd een opmerking gemaakt over de schaal 1:87. Marklin maakte vroeger de kortere rijtuigen in een andere schaal (1:100). Ik vroeg me nu af: is de oude TEE (3071/4071) niet  1:87 en is deze nieuwe versie op dat punt ook anders, of was het treinstel altijd al 1:87?

gr. Gertjan
Re: Insider model 2020
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Insider model 2020
de roco 63210 is een stoomer, maar goed, m'n roco TEE Ram (69121) ontspoort op de R1 bochten, maar ik vind het model gewoon mooi, zeker voor de (2e hands)  prijs.

mvg,

Ruud

Re: Insider model 2020
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Insider model 2020
Hier ben ik dus heel blij mee :D. Ik heb de 39700 al lang op mijn verlanglijstje staan, maar die wordt nu vervangen door dit fraaie model. Deze heeft dus ook led verlichting in de motorwagen en de bagageruimte. Ik denk dat dat een heel mooi gezicht zal zijn. Bij mij niet in de vitrine maar lekker op de baan (met minimaal R2 bochten). Dat wordt voor mij dan het vierde Zwitserse TEE model, maar eerst flink sparen 8o. De reservering bij mijn vaste dealer is alvast geplaatst :P.

Groeten,
Wico
Re: Insider model 2020
Lid sinds: 2007

offline
Re: Insider model 2020
Citaat van: Gertjan H op donderdag 28 november 2019, 16:22:16
Heb net het filmpje even bekeken en beluisterd. Nu hoorde ik iets dat misschien heel normaal was, maar er werd een opmerking gemaakt over de schaal 1:87. Marklin maakte vroeger de kortere rijtuigen in een andere schaal (1:100). Ik vroeg me nu af: is de oude TEE (3071/4071) niet  1:87 en is deze nieuwe versie op dat punt ook anders, of was het treinstel altijd al 1:87?

gr. Gertjan

De oude TEE dateert uit de jaren zestig toen modellen heel anders werden ontworpen. De lengteschaal is ruwweg 1:110 en er ontbreken wat raampjes.
Dit model wordt kennelijk wel 1:87, zoals al eerder de versies van Roco, LSmodels en Trix.
Re: Insider model 2020
Lid sinds: 2014

offline
Re: Insider model 2020
Citaat van: henkv op donderdag 28 november 2019, 14:54:38
Citaat van: henkv op woensdag 27 november 2019, 18:55:42
Het model dat eerst voor Trix was ontworpen?

Kennelijk wel. De Trix motorwagen had al een metalen kap. Nut en noodzaak van metalen kappen voor de rijtuigen ontgaat mij.
Nee de Trix motorwagen heeft geen metalen kap alleen een metalen frame voor de rest is het plastic dit weet ik omdat ik de Trix heb en deze is helemaal uit elkaar geweest.
En tevens is het model niet alleen voor Trix ontwikkelt omdat alles aanwezig is om er een sleper onder te plaatsen zowel de motor als stuurwagen.
En ook word hierboven aangegeven dat de Roco door R1 kan maar dat gaat bij C-rails niet lukken getest op de laatste stamtafel treinstel ontspoort,word door de krappe bocht eruit gedrukt.
Re: Insider model 2020
Lid sinds: 2007

offline
Re: Insider model 2020
Dat kan kloppen, want Roco adviseert ook minimaal Roco R3 zijnde vrijwel Märklin R2.
Re: Insider model 2020
Lid sinds: 2010

offline
Re: Insider model 2020
In dit draadje staat wat aanvullende informatie: Märklin 2020
Re: Insider model 2020
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Insider model 2020
Even gekopieerd van de Märklin site: "Kleinst berijdbare boogradius 437,5 mm. Berijden van radius 1 is eveneens mogelijk zonder rekening te houden met het verlichtingsruimteprofiel." R1 zou dus op zich wel moeten lukken.

Groeten,
Wico
Re: Insider model 2020
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Insider model 2020
Zo had ik het uit de video ook al begrepen. Maar omdat het erg lange rijtuigen zijn, vraag ik me dan wel af hoever ze dan uitzwenken. Niet dat ik het van plan ben, maar gaat het wel goed als deze trein door een bocht R1 gaat terwijl er een andere in een parallelbocht R2 de andere kant op rijdt?
Re: Insider model 2020
BW Rheine
gast

Re: Insider model 2020
Re: Insider model 2020
Lid sinds: 2019

offline
Re: Insider model 2020
Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 28 november 2019, 21:48:47
Zo had ik het uit de video ook al begrepen. Maar omdat het erg lange rijtuigen zijn, vraag ik me dan wel af hoever ze dan uitzwenken. Niet dat ik het van plan ben, maar gaat het wel goed als deze trein door een bocht R1 gaat terwijl er een andere in een parallelbocht R2 de andere kant op rijdt?

Ja dat gaat alleen problemen met lantarens mrails wissels en bovenleidingsmasten misschien geven en het ziet er niet goed uit denk ik.
Re: Insider model 2020
Lid sinds: 2007

offline
Re: Insider model 2020
Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 28 november 2019, 21:48:47
Zo had ik het uit de video ook al begrepen. Maar omdat het erg lange rijtuigen zijn, vraag ik me dan wel af hoever ze dan uitzwenken. Niet dat ik het van plan ben, maar gaat het wel goed als deze trein door een bocht R1 gaat terwijl er een andere in een parallelbocht R2 de andere kant op rijdt?

Het hele stel was net 98 meter lang, dus zo heel lang waren de rijtuigen niet. Bij de modellen van Roco en de Trix ligt de beperking in de schortplaten van de rijtuigen. De wielen kunnen er niet onderuitdraaien. LSmodels had dat probleem opgelost door de bakken 2mm te breed te maken. De wielen hoefden er ook bij R1 niet onder uit te draaien. Benieuwd hoe Märklin dat probleem gaat oplossen als de rijtuigen op zich wel door R1 kunnen.
Re: Insider model 2020
Lid sinds: 2010

offline
Re: Insider model 2020
Hum....
Citaat van: Wico op donderdag 28 november 2019, 21:21:17
Even gekopieerd van de Märklin site: "Kleinst berijdbare boogradius 437,5 mm. Berijden van radius 1 is eveneens mogelijk zonder rekening te houden met het verlichtingsruimteprofiel." R1 zou dus op

Top zo'n google translate "Verlichtingsruimteprofiel" ... Nog niet van gehoord. Moest even de originele tekst erbij pakken:  Lichtraum-Profils = Profiel van vrije ruimte in "spoortermen". Maar denk dat je vooral problemen hebt met de obstakels in de binnenbochten.

Groet Ronald.
Re: Insider model 2020
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Insider model 2020
@citaat

Ja, die opmerking is vaker langs gekomen. Blijkbaar neemt Märklin niet de moeite om voor de Nederlandse site (marklin.nl) een fatsoenlijke vertaling te maken :?. Voor mij overigens geen problemen, want mijn bochten zijn minimaal R2. Mijn reactie was vooral een aanvulling/correctie op de opmerkingen dat dit treinstel niet door R1 zou komen (los van de beperkingen en de vraag of dit een mooi gezicht is ;)).

Groeten,
Wico 
Re: Insider model 2020
Lid sinds: 2007

offline
Re: Insider model 2020
Op de NL-site staat dit.
?Berijden van radius 1 is eveneens mogelijk zonder rekening te houden met het vrije ruimteprofiel.?
ik begrijp het maar als dat het stel op zich door r1 kan rijden, maar dat er een probleem kan ontstaan bij een r1/r2 dubbelsporige boog.
Re: Insider model 2020
Lid sinds: 2019

offline
Re: Insider model 2020
Nee dat is het probleem niet. Probleem is dat je bij bepaalde bruggen, seinen en of bovenleidingsmasten problemen kunt krijgen. Het hart tot hart puco r1 tot puco r2 is qua cm veel te groot. Bovendien de vierdelige set is maar 113 cm.
Re: Insider model 2020
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Insider model 2020
Ik twijfel nog of ik deze zal aanschaffen. Ik heb tenslotte de 3471 al en dan is dit wel veel geld.

Hij is wel mooi en met geluid en meer verlichting! Is en blijft toch een van mijn favoriete treinstellen....
Re: Insider model 2020
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Insider model 2020
 @citaat
Je kunt ook overwegen om in je 3471 een geluidsdecoder in te bouwen. :roll:
(als het goede RAm TEE geluid te vinden is natuurlijk)
En dan denk je de extra verlichting erbij en hou je een hoop geld over. O:-D

Dirk-Jan
Re: Insider model 2020
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Insider model 2020
Citaat van: henkv op vrijdag 29 november 2019, 15:15:14
Op de NL-site staat dit.
?Berijden van radius 1 is eveneens mogelijk zonder rekening te houden met het vrije ruimteprofiel.?
ik begrijp het maar als dat het stel op zich door r1 kan rijden, maar dat er een probleem kan ontstaan bij een r1/r2 dubbelsporige boog.

We hebben "gelukkig" allebei gelijk :D. Bij de algemene beschrijving van het insidermodel staat de juiste omschrijving. Ik heb de tekst gekopieerd vanuit de productdatabase (artikel 39706) en daar staat de ongelukkige vertaling. Feit blijft dat er dus een beperking zit op het rijden met dit treinstel op R1 zoals David666 aangeeft.

Groeten,
Wico
Re: Insider model 2020
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Insider model 2020
Gaandeweg werd ik zó benieuwd of zo'n TEE zonder problemen een parallelbocht R1/R2 zou kunnen nemen, dat ik op onderzoek ben gegaan. Mijn doel is het achterhalen van de te verwachten uitzwenking en overhang. Meten kan ik het natuurlijk niet, daarvoor zou ik al een model van de trein moeten hebben. Opzoeken dan? Wel, er staat veel op het internet, maar dit lijkt me teveel gevraagd. Zo blijft er nog één mogelijkheid over: zelf uitrekenen.

Daarvoor heb ik een aantal gegevens nodig. Om precies te zijn, het gaat om de lengte van de wagens en om de afstand tussen de wielstellen. Het totale model is 113 cm. De wagens zijn echter niet allemaal gelijk, en voor overhang en uitzwenking maakt dat verschil. Op zoek naar de maten, kwam ik het wikipedia artikel SBB RAm TEE / NS DE IV tegen. Daarin staat dat de totale trein 98,06 m lang is en de afstanden tussen de wielstellen bij motorwagen en rijtuigen respectievelijk 15,875 m en 18,300 m. De afzonderlijke lengtes van de motorwagen en rijtuigen heb ik niet kunnen vinden, maar dit is voldoende. Gegeven de totale lengte (98,06 m) en alle afstanden tussen de wielstellen (3 x 18,3 + 15,875 m) blijft er 27,285 m over. Als de afstand van wielstel tot de buffer bij motorwagen en rijtuigen hetzelfde is, komt dat neer op 3,41 m. En daaruit volgt een rijtuiglengte van 25,12 m.

In de video wordt gezegd dat het hele model schaal 1:87 is. Daaruit volgt voor de wagens een lengte van 289 mm en afstand tussen de wielstellen van 210 mm. Ter vergelijking: dat is langer dan de UIC-X wagens van Märklin op schaal 1:93,5. De TEE-rijtuigen vallen volgens Morop norm 103 in wagengroep C, een groep waar de norm pas vanaf boogstraal 450 mm iets zegt over de minimale vrije ruimte.


Toevallig heb ik al een spreadsheet die ik gebruik voor allerlei berekeningen die van pas komen bij de baanplanning. Overhang en uitzwenking zaten er nog niet in, maar na het afstoffen van wat oude wiskundekennis en een beetje hulp van Jan's topic "Boogstraal en Bodemplaat", begreep ik de formules en kon ik mijn spreadsheet uitbreiden.

Voor de achtergrond van de berekening verwijs ik naar Jan's uitleg, maar het resultaat is geruststellend: Voor een TEE-wagen van 289 mm en wielstelafstand van 210 mm is de overhang in een R2 bocht 13,7 mm  en de uitzwenking in een R1 bocht 11,8 mm. Samen 25,5 mm. Opgeteld bij de minimale parallelafstand van 48 mm tussen rechte sporen (volgens Morop norm  102) wordt dat 73,5 mm, ofwel nog 4 mm onder de 77,5. Het past dus in een R1/R2 bocht. Gelukkig zit er al wat speling in de eerdergenoemde 48 mm maar ruim is het niet. Als je zoiets doet, moet je dus heel goed opletten dat je de sporen niet per ongeluk te dicht naast elkaar legt want daar komen ongelukken van.

Tenslotte is voor zaken naast de rails nog de overhang binnen een R1 bocht relevant. Volgens mijn berekening is dat 17,4 mm.