Eigenlijk is de naam 'keertrein' wat misleidend; het gaat nu juist om een trein die beide kanten op kan rijden zónder te keren. In het Duits heet dat een Wendezug, wat op de Märklin site wordt vertaald met 'keertrein'. Nieuwsgierig als ik soms ben, heb ik nog even verder gekeken dan Märklin want zo langzamerhand weet ik wel dat hun vertalingen niet altijd kloppen. En zodoende heb ik zojuist geleerd dat de correcte Nederlandse benaming 'trek-duwtrein' is (zie bijvoorbeeld
hier). Da's véél duidelijker.
Afijn, de achterliggende gedachte is dat je op de sporen van de verbindingen tussen station en schaduwstations éénrichtingsverkeer kunt instellen. Oók voor keertreinen. En daarvoor dient dat speciale diagonale spoor in het schaduwstation. Stel dat je rechts wilt aanhouden. Alle treinen zullen dan het schaduwstation inrijden op het voorste spoor van de verbinding. Een keertrein pakt nu de afslag naar het speciale spoor, rijdt naar achteren en vervolgens helemaal om tot één van de voorste opstelsporen. Tezijnertijd kan hij daarvandaan naar rechts wegrijden, weer helemaal om, om via het achterste verbindingsspoor het schaduwstation te verlaten. De trein zélf is dan uiteindelijk niet gekeerd, maar rijdt gewoon de andere kant op.
Er zijn nog twee andere opties: eenmaal aangekomen op één van de voorste opstelsporen kan hij meteen weer de andere kant op rijden en op één van de achterste opstelsporen parkeren. Ook dan zal hij het schaduwstation uiteindelijk op het achterste verbindingsspoor verlaten. En tenslotte kan hij zelfs nog parkeren op het speciale spoor zélf. Zolang er geen andere keertrein van het schaduwstation gebruik wil maken, staat hij daar niemand in de weg.
Als je links wilt rijden, werkt het systeem ook, en wel precies omgekeerd. En als je bij nader inzien zo af en toe toch een verbindingsspoor in de 'verkeerde' richting wilt gebruiken, wel, zolang er geen ongelukken van komen, is dat ook mogelijk. Niet alleen voor keertreinen natuurlijk, voor alle.
Ik ken twee goede argumenten voor éénrichtingsverkeer op een dubbelspoorsverbinding: enerzijds kunnen er dan veel meer treinen tegelijk rijden, anderzijds is het in overeenstemming met de werkelijkheid, met als kanttekening dat er in werkelijkheid ook wel eens een trein tegen de richting in rijdt. Eigenlijk ben ik wel benieuwd of er nog meer goede argumenten zijn.