Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...

Gestart door ROMiJo woensdag 20 november 2019, 19:48:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 27 november 2019, 18:20:45
Als je alleen slanke wissels wilt gebruiken, zijn de wisselstraten waar ik het over had met standaard C-rails nauwelijks te realiseren, of je moet al veel ruimte hebben. Dat komt door het ontbreken van een slanke engelsman in C-rail. Door slanke wissels te combineren met een paar gewone engelse wissels is er wat meer mogelijk.
De plaats is er, ik heb het zo getekend. Maar de afstanden zijn inderdaad lang.
Maar is het nodig dat losse locomotieven alle sporen kunnen bereiken? Er zijn 4 stationsporen, moeten er overal locwissels kunnen gebeuren? Je kunt toch een aantal sporen voorzien voor doorrijdende treinen?

De mix van slanke en korte wissels lijkt mij toch ook maar niks, ik zou dan ineens kiezen voor allemaal korte wissels, je moet toch een beetje binnen je huisstijl blijven vind ik. De verschillen zijn optisch gewoon te groot om dat door elkaar te gebruiken.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Rob ik wil toch nog even reageren op de aansluiting van de BW op de hoofdbaan.
Persoonlijk vind ik de aansluiting nu niet handig (en een aansluiting rechtstreeks op het schaduwstation een beetje vreemd), want ik neem aan dat locs vanuit de BW ingezet gaan worden voor treinen in je hoofdstation en ook vanaf treinen in het hoofdstation in behandeling moeten worden genomen.
Het plan voorziet nu niet in het overdragen van locs, ten minste niet zonder op de hoofdbaan te komen en daar vooruit, dan wel achteruit (afhankelijk van de rijrichting en hoe ze vanuit de BW aankomen) moeten worden gezet om een klaarstaande sleep aan te koppelen.
Eigenlijk moet je een loc af kunnen koppelen,  en dan zonder het doorgaande verkeer te hinderen, naar de BW kunnen dirigeren en omgekeerd.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Natuurlijk is het niet per sé nodig om van twee naar alle vijf sporen te gaan. Bij het rijden vind ik het echter wel fijn dat het kan. Hoe meer rijmogelijkheden, hoe beter. Van alle stationssporen is het voorste het lastigst te verbinden. Een alternatief is dan ook om het voorste stationsspoor alleen te verbinden met het voorste spoor naar het schaduwstation, en aan de linkerkant van het station ook alleen met één van de twee sporen. Voor doorgaande treinen is het voorste stationsspoor dan nog bijna even goed bruikbaar. Zodra je er echter zijsporen aan knoopt, zijn die lang niet zo nuttig.

De mix van slanke en gewone wissels is een compromis. Wat in K-rail met de slanke engelsman mogelijk is, gaat nu eenmaal niet in C-rail. Op m'n eigen baan mix ik het ook. Waar treinen op doorgaande routes een afslag moeten nemen, gebruik ik zo mogelijk slanke wissels. Het is (nog) niet overal gelukt, maar in veel gevallen wel en de gewone wisselbochten worden dan ook voornamelijk gebruikt bij zijsporen, inhaalsporen en overloopwissels. Ook in het compromis dat ik hierboven had gepost zijn er veel rijmogelijkheden waarbij afslaan op een engelse wissel niet nodig is. Waar dat wel zo is, helpt het passtukje 064 tussen de twee tegengestelde wisselbochten van de engelse wissels nog bij het verzachten van een plotselinge richtingswissel.

Niet dat dat de belangrijkste reden is voor dat passtukje. Vier stationssporen vlak naast elkaar spreekt me gewoon niet zo aan. Weliswaar is een parallelafstand van 77,5 mm al genoeg voor een smal perron tussen de sporen, ik vind het mooier als het wat breder is. Kwestie van smaak misschien, maar als ik iets ontwerp, speelt dat mee. Door het passtukje wordt het 104 mm.

Afijn, met die 064 kwam ik tot het eerder genoemde ontwerp. Of het een blijvertje is, weet ik niet. Het zou best kunnen dat bij het ontwerpen van een wisselstraat voor de linkerkant van het station een ander passtukje beter uitkomt. En als Rob zou aangeven dat hij de engelse wissels hier liever wél direct tegen elkaar wil hebben, hou ik daar natuurlijk rekening mee. Het is immers zíjn baan.

Eventueel kan het nog wat compacter, zie hieronder. Nadeel is dat er meer passtukjes nodig zijn en er is één zijspoortje minder. Voordeel is dan weer dat de stationssporen 94 mm langer kunnen worden. Aangezien ik nog geen wisselstraat voor de linkerkant van het station heb en ook nog niet weet hoe lang de stationssporen minimaal moeten zijn, heb ik geen oordeel welke versie ik beter vind.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
 @citaat @citaat
De aansluiting op het BW vind ik ook niet mooi. Ik dacht er al aan om te onderzoeken of er een tweede verbinding mogelijk zou zijn, met de linkerkant van het station. Bijvoorbeeld door een wissel 2263 te vervangen door een engelse wissel. Een ideale verbinding is dat niet, want locs die daarmee van het station naar het BW rijden moeten dan altijd een omweg maken om bij de kolenbevoorrading te komen, maar als uitgaande verbinding zie ik er het nut wel van in.

Het wordt trouwens wel puzzelen om het BW een paar cm lager te kunnen leggen met zo'n tweede verbinding erbij, want die wordt sowieso kort. Voor 2 cm hoogteverschil is er bij 3% stijging toch al minstens 67 cm spoorlengte nodig en dan heb ik het nog niet over de extra ruimte die nodig is om aan het begin en einde van het traject geleidelijk van 0% naar 3% te gaan.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
 @citaat Kun je die 24912 rechtsboven niet vervangen door een wissel?
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Dat past, maar wat wil je daarmee bereiken?
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Als je nou twee 912's vervangt door slanke wissels, kun je een rechte verbinding tussen BW en schaduwstation toevoegen. Ik moet zeggen dat ik dat wel mooier vind, maar of het twee extra slanke wissels waard is?
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Wow, dat zijn alweer heel wat reacties op mijn eerste versie van het railplan :thumbup: Ik probeer iets van structuur in mijn reactie te brengen 8)

Allereerst de reacties op de BW:
@Toin:
CiteerHet BW moet dan wel slanker, maar ook daar dezelfde opmerking, dat lijkt mij toch ook zeer onsamenhangend en veel te breed. Langer en slanker oogt veel beter en zou makkelijker passen. En mis je geen goederenstation?
Deze BW komt uit een Märklin folder van 1983, heb ik eind 80-er jaren gebouwd en is zeker niet onsamenhangend (alle uit te voeren werkzaamheden hebben een logische plaats) en er kunnen meerdere stoomlocs tegelijkertijd worden 'behandeld'. Ik heb aan dat plan een extra spoor toegevoegd waar diesellocs kunnen tanken, maar dat maakt voor de breedte niets uit. Voor mij is deze BW een soort centraal thema van de baan (ik vind die bedrijvigheid en bijbehorende scenery gewoon gaaf :)) en die neemt ook al veel ruimte in. Slanker (als dat al kan met de te plaatsen scenery, zoals kolenbunkers maatje groot) maakt langer en daar heb ik niet de ruimte voor. En zoals al eerder in dit draadje benoemd: hier speelt bereikbaarheid ook een grote rol. Dat is ook de bedoeling van die witte vlek links boven aan: dan kan ik ook vanaf de andere kant bij de BW komen. En als die BW min of meer gereed is kan ik bedenken wat ik met die witte vlek doe. In het plan van 2010 lag er ook nog een goederenstation naast de BW en misschien kan dat nu weer? Ik heb hieronder wat foto's gezet van de folder en een 3D-beeld van mijn baan in 2010. Dat maakt wel duidelijk wat ik bedoel denk ik.

@Gertjan:
CiteerEigenlijk moet je een loc af kunnen koppelen, en dan zonder het doorgaande verkeer te hinderen, naar de BW kunnen dirigeren en omgekeerd.
Jij beschrijft precies wat ik zou willen Gertjan :) Locomotieven moeten van en naar de BW alle stationssporen kunnen bedienen. Anders heeft zo'n BW naast een station maar een beperkte functie. En als ik zo de reacties op mijn Stationsplan lees gaan we dat uiteindelijk ook bereiken :)

In de oorspronkelijke folder was de BW natuurlijk uitgewerkt in M-rails. Zo heb ik de BW ook de eerste en 2de keer gebouwd. Omdat ik de M-rail draaischijf heb vervangen door de 7286 en de BW niet nog groter wilde maken vanwege de benodigde overgangsrails heb ik afgelopen jaar besloten de BW te gaan bouwen met K-rails en het banenplan aangepast. Alle M-rails is verkocht, de K-rails moet nog worden aangekocht. Daarnaast denk ik dat K-rails het beste past bij de scenery van een BW (geen 'dijkjes').
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Citaat van: ROMiJo op donderdag 28 november 2019, 20:13:14
Deze BW komt uit een Märklin folder van 1983
Dat is ook de reden waarom het BW dat ze er mee gemaakt hebben er zo onlogisch uit ziet, er waren gewoonweg te weinig aansluitingen op de draaischijf om de rails dichter bij elkaar te leggen. Knutselaars pasten daar 50 jaar geleden al een mouw aan, die maakten zelf extra aansluitingen.
Zonde dat je met zo een nieuwe draaischijf met zoveel aansluitingen en dan nog onder 7,5° blijft hangen in de sfeer van toen, er kan met de nieuwere draaischijf iets veel mooiers gebouwd worden, voorbeelden zat op 't internet.
Maar het is jouw keuze.
Ik vraag mij af wat de zin dan was de draaischijf te vervangen...
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Sinds ik voor het eerst iets las over een BW, weet ik dat ik er tezijnertijd ook een wil. Al die bedrijvigheid, zoals jij het noemt, vind ik ook prachtig. Ik heb er inmiddels wel een paar ontworpen, maar nog niet veel. Ze lijken echter geen van alle op deze. Ik zie hier véél meer bochten dan wat ik zelf zou doen. Rechte sporen vind ik bruikbaarder, daar kan een loc nog eens wat (ont)koppelen. Ook leg ik als het ook maar enigszins mogelijk is aan beide kanten van een ontkoppelrail een recht stukje. Maar ja, bijna niemand heeft voldoende ruimte om een ideale baan te bouwen. En als ik dan lees wat dit BW op deze kleine ruimte allemaal biedt, vind ik het knap bedacht.

Ondertussen heb ik weer naar het station gekeken. Het bleek helemaal niet zo moeilijk om links een wisselstraat te ontwerpen die perfect aansloot. Helemaal met slanke wissels bovendien.

Hier en daar zijn mogelijkheden voor een extra zijspoortje. Indien gewenst kunnen de stationssporen probleemloos ingekort worden. Of het veel langer kan, betwijfel ik. Er moet immers ruimte overblijven voor het BW.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
En nu de reacties op het Station:

@Rob:
CiteerAls dit mijn baan zou zijn, zou ik proberen om aan de uiteinden van het station wisselstraten te maken waardoor beide parallelsporen verbonden zijn met zoveel mogelijk stationssporen...//...Verder zou ik graag het BW willen verbinden met beide sporen naar het schaduwstation, niet alleen het bovenste.
Dat was (en is) ook helemaal de bedoeling, maar door je opmerking zag ik dat ik de twee slanke wissels tussen de banen van het schaduwstation (rechtsboven) IN het station had gelegd en niet net als linksonder net VOOR het station. En daarnaast werkte het ook maar één kant op 8o Dat moet dus worden gewijzigd... Dat kan door jouw wisselstraat te gebruiken of het voorbeeld van Toin toe te passen zodat je alle sporen in het station vanuit beide schaduwstations kunt bereiken. Wat mij daarbij opvalt is dat de hoofdsporen in jouw ontwerp verder uit elkaar liggen dan in het ontwerp van Toin en mijn plan. Ik weet niet of je daar ook op hebt gelet en wat al of niet 'gebruikelijk/realistisch' is? En de K-rails optie ziet er zeker mooi uit, maar ik heb het station uit mijn vorige baan in C-rails beschikbaar en wil daar bij voorkeur mee blijven werken. Anders wordt het weer opnieuw investeren...

Even terugkomen op de afstand tussen de stationssporen:
CiteerVier stationssporen vlak naast elkaar spreekt me gewoon niet zo aan. Weliswaar is een parallelafstand van 77,5 mm al genoeg voor een smal perron tussen de sporen, ik vind het mooier als het wat breder is. Kwestie van smaak misschien, maar als ik iets ontwerp, speelt dat mee. Door het passtukje wordt het 104 mm.
Daar denken we hetzelfde over: in mijn 'oude' ontwerp was de afstand tussen de hoofdsporen zo'n 50mm. En tussen de hoofdsporen en de buitenste sporen 110 mm. Dat vond ik er in 3D al heel mooi uitzien. Het oude station had overigens nog een 5de iets kleiner spoor dat was bedoeld voor 'buurtverkeer'. Mijn idee hier is ook dat het stationsgebouw aan de voorkant komt (richting de rand van de tafel).

@Toin:
CiteerNeem me niet kwalijk, maar ondanks dat je slanke wissels gebruikt oogt het ontwerp toch zo stijf als een hark?
Dat is een kwestie van smaak Toin :) Als ik mijzelf probeer voor te stellen hoe een trein linksonder de slanke wissel passeert en daarna de ruime bocht 530 neemt lijkt mij dat een mooie vloeiende beweging. En dank voor je ontwerp, want mijn uitdaging is om de BW en het Station op een enigszins realistische manier te plaatsen binnen de beperkte ruimte van de zolder. En ieder creatief idee is welkom!

En ondertussen zie ik alweer reacties binnen komen...
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
@citaat @Toin: De redenen dat ik de draaischijf heb vervangen zijn bedrijfszekerheid en scenery. De 7286 is een stuk realistischer dan de M-versie en maakt ook heel wat minder herrie (en het nieuwste model van Märklin (gepland 2020) spreekt mij overigens niet aan). Ik ben het niet met je eens dat deze BW 'onlogisch' is: werkelijk alle mogelijkheden uit de echte wereld hebben een plaats gekregen. Maar je hebt me wel aan het denken gezet, want wat wel zou kunnen met de nieuwe draaischijf is bijvoorbeeld dat het inrijspoor een eigen aansluiting krijgt op de draaischijf. En dat betekent dat sommige sporen ook langer worden, zonder dat het hele plan langer wordt!
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
 @citaat @Rob: Van die folder van Märklin werd ik ook erg enthousiast. Het geeft je naast 'rondjes rijden' ook heel veel andere mogelijkheden. En ook de scenery vind ik erg mooi, maar met het bouwen daarvan heb ik helaas nog maar erg weinig ervaring 8o Als je de folder wilt hebben (5MB) kun je mij een PM sturen. Ik heb ook wat onderzoek gedaan naar mogelijke alternatieve baanplannen voor een BW en een paar voorbeelden heb ik hieronder toegevoegd. Maar de meeste spraken mij minder aan omdat ze minder mogelijkheden bieden. En vwb rechte sporen: het aantal rechte rails 5106 in het ontwerp van de folder is beduidend groter dan dat van de bochten ;) En weer bedankt voor je nieuwe ontwerp van het station. Als ik aan mijn volgende versie ga werken neem ik dat met alle andere input zeker mee.

Groeten,
Rob.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Citaat van: ROMiJo op donderdag 28 november 2019, 21:59:12Wat mij daarbij opvalt is dat de hoofdsporen in jouw ontwerp verder uit elkaar liggen dan in het ontwerp van Toin en mijn plan. Ik weet niet of je daar ook op hebt gelet en wat al of niet 'gebruikelijk/realistisch' is?
Bij vier sporen vind ik het logisch als er in het midden méér ruimte is dan tussen de overige sporen. Dan kan er een breed perron in het midden en verder nog een perron aan beide buitenkanten. Als het stationsgebouw naast de sporen staat, en dat is vaak het geval, heb je er vrijwel altijd ook een perron bij. Tussen dat eerste perron en het volgende liggen dan vaak twee sporen vlak naast elkaar (soms zelfs drie). Zelf schrijf je dat je het stationsgebouw aan de voorkant wilt plaatsen. Dan vind ik het logisch dat de voorste twee sporen vlak naast elkaar liggen.

Zoals jij en Toin het hadden gedaan (en ikzelf ook in het K-rail ontwerp) kan het natuurlijk ook wel. Zo'n opzet vind ik echter vooral geschikt in combinatie met twee perrons, waarbij het stationsgebouw op één daarvan staat. Daarvoor heb je echter wel een grotere afstand tussen de sporen nodig dan wat jij had ontworpen.


Citaat van: ROMiJoin mijn 'oude' ontwerp was de afstand tussen de hoofdsporen zo'n 50mm. En tussen de hoofdsporen en de buitenste sporen 110 mm.
Een parallelafstand van 50 mm is mooi, maar bij C-rail moet je daarvoor de zaag (of dremel) pakken. Na bewerking van de slanke wissels kun je ze direct tegen elkaar leggen, zonder steeds die 071 ertussen.

In mijn ontwerp zorgt de extra 064 tussen de engelse wissels voor een parallelafstand van 104 mm tussen de middelste sporen. Dat lijkt mij voldoende voor een royaal perron: als ik het goed heb omgerekend, komt dat neer op 5,5 meter. Als je het echter liever wat royaler wilt, wel, met een langer recht stukje kun je die parallelafstand heel eenvoudig aanpassen.

Ik zie nog wel mogelijkheden om een 5e spoor toe te voegen. Aan de achterkant zou dat dan voor een pendeltreintje zijn dat op en neer rijdt naar het bovenste schaduwstation, aan de voorkant juist voor een pendeltreintje naar het onderste schaduwstation.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Dat is natuurlijk de logica Rob: uitgangspunt in de meeste gevallen is het station met een perron. En dan hangt het van het aantal sporen af hoe de doorgaande/hoofd sporen liggen. Al of niet naast elkaar of met een perron er tussen en met een vijfde spoor komen de doorgaande lijnen direct naast elkaar te liggen. De hart-op-hart parallelafstand van 50mm bestond alleen tussen de hoofdsporen van het oude station (zie hieronder); voor de rest was geen gebruik gemaakt van slanke wissels. De andere perrons zijn toen breder gemaakt door toepassen van een tussenstukje 077. Het spoor links onder was overigens de toegang tot de BW en een goederenstation (die om een klimspiraal heen afdaalde naar BW-niveau).

Groeten,
Rob.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Citaat van: ROMiJo op donderdag 28 november 2019, 22:08:11
Ik ben het niet met je eens dat deze BW 'onlogisch' is: werkelijk alle mogelijkheden uit de echte wereld hebben een plaats gekregen.
.
Ik heb het dan ook helemaal niet over de functies die in het BW zitten maar over de onlogische schikking van de sporen die het gevolg is van veel te weinig aansluitingen op de draaischijf. Daarom maakte ik de vermelding dat ze al 50 jaar geleden oplosten door extra aansluitingen te maken. Het een heeft toch niks met het ander te maken?
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Citaat van: ROMiJo op donderdag 28 november 2019, 21:59:12
@Toin:
CiteerNeem me niet kwalijk, maar ondanks dat je slanke wissels gebruikt oogt het ontwerp toch zo stijf als een hark?
Dat is een kwestie van smaak Toin :) Als ik mijzelf probeer voor te stellen hoe een trein linksonder de slanke wissel passeert en daarna de ruime bocht 530 neemt lijkt mij dat een mooie vloeiende beweging.
Dat klopt, als je met een paardenbril niet verder kijkt dan dat, maar een trein is langer dan dat.
Ik had het dan ook over de zinloze knikken in de rechte sporen, dat is een allesbehalve mooie vloeiende beweging, in tegendeel.
Het hangt er allemaal vanaf hoe ver je kijkt.
Mooi is bijvoorbeeld een recht spoor dat overgaande met een 24912 overgaat naar R5, dan naar R4, eventueel zelfs R3 om dan naar achter weg te draaien.
Een combinatie recht-bocht-recht ziet er niet uit als er een lange trein door rijdt.
Maar ja, je ziet dat of je ziet dat niet, allemaal afhankelijk van je gevoel voor logica en esthetiek.
Zij die het niet zien zijn gelukkige mensen, zij die het wel zien krijgen het nooit goed genoeg :-)
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Als ik iets buiten de lijntjes mag kleuren, heb ik nog een ander ontwerp voor het station, nu met een extra kopspoor voor een pendeltrein van/naar het onderste schaduwstation. Op zich kan zoiets trouwens ook wel binnen de lijntjes, simpelweg door de stationssporen iets langer te maken en de boog linksonder iets aan te passen, maar dan blijft er minder ruimte over voor het BW en dan past dat misschien niet meer.

Net als de andere stationssporen is ook het kopspoor verbonden met beide sporen van/naar het schaduwstation zodat je, zelfs voor de pendeltrein, die sporen eenrichtingsverkeer kunt houden. Het kopspoor ligt 54 mm van het naastliggende spoor.

Net als bij mijn vorige ontwerp zijn er weer twee open einden om te verbinden met het BW. Overigens schrijf je dat je daar K-rail wilt gebruiken onder andere omdat je de bedding van C-rail daar niet bij vindt passen. Dat ben ik met je eens, maar die bedding kun je gewoon ingraven en dan zie je er niets meer van. Ik heb niet direct een link voor je, maar ik heb dat hier op het forum al eens gezien.

Het was trouwens wel even puzzelen voordat ik de wisselstraten links en rechts had ontworpen. Links wilde ik graag meegebogen slanke wissels omdat dat veel langere stationssporen oplevert. De twee wisselstraten moeten echter bij elkaar passen en met een 064 tussen de engelse wissels kwam ik niet tot een passend resultaat, of alleen tot een station met merkwaardige parallelafstanden. Pas met een 24236 ertussen lukte het. Zonder aan de wisselstraten te tornen, kun je heel gemakkelijk het voorste, middelste en achterse spoor wat opzij schuiven. Zo kun je allerlei combinaties van parallelafstanden bereiken. Alleen de afstand tussen het 2e en 4e spoor ligt vast: die is het gevolg van de 24236 tussen de engelse wissels en ook van de complete wisselstraat links.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Veel input!!!👏🏻👏🏻👏🏻
Ik zou zeggen: laat je fantasie n beetje de vrije loop
Veelplzier
Grtz
Wim
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
 @citaat @Toin:
CiteerDaarom maakte ik de vermelding dat ze al 50 jaar geleden oplosten door extra aansluitingen te maken.
Na mijn BW-onderzoek ben ik wel heel benieuwd naar zo'n ontwerp Toin? Op het ontwerp dat ik heb nagebouwd kun je 9 stomers opstellen en 6 gelijktijdig behandelen en die kunnen ook allemaal 'omrijden' om daarna weer volledig opgetopt het station te bereiken voor hun volgende dienst. Zoals ik al aangaf: je opmerking zet wel aan tot denken buiten het originele plan. Misschien kan het in/uitrijspoor direct worden verbonden met de draaischijf. Dat scheelt een wissel en bocht en maakt het spoor rechter. En ik kijk zeker verder dan dat, maar de scenery moet ook geplaatst kunnen worden :)

Groeten,
Rob.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
@citaat @Rob: Bedankt voor het puzzelen Rob! Ik zie weer een creatief ontwerp... Buiten de lijntjes kleuren kan prima, want de gegeven grondplaat is van het oude ontwerp. Wat daar aan schortte was dat de randen van de tafel nauwelijks bereikbaar waren (1 tot 1,2 m diep), daarom ben ik meer diagonaal gaan tekenen om toch lengte te bereiken en er vanaf de achterzijde ook bij te kunnen. Die achterzijde moet dan tzt worden 'opgevuld' met losse modules. En de opmerking van Wim volgend: misschien zou ik zo'n station wel niet moeten willen. De BW blijft (!), maar de rest van de ruimte kan ook worden gebruikt voor 'rijmogelijkheden' en/of bv. een kopstation. Ik ga in ieder geval aan de slag met alle input :thumbup: Het kan wel even duren, want vandaag komt het hout voor de schaduwstations binnen. Na het weekend ga ik daarmee aan de slag :) (en maak ik een nieuw topic in 'Modelbaanbouw'). Een van de redenen om die als eerste te willen aanleggen is dat de treinen die al negen jaar stil staan op de baan weer in beweging kunnen komen (met een tijdelijke keerlus voor het bovenste schaduwstation aan de andere kant van het trappegat). Daarnaast kan ik dan experimenteren met geautomatiseerd rijden. Jullie horen van mij!

Groeten Rob.

NB:
CiteerOverigens schrijf je dat je daar K-rail wilt gebruiken onder andere omdat je de bedding van C-rail daar niet bij vindt passen. Dat ben ik met je eens, maar die bedding kun je gewoon ingraven en dan zie je er niets meer van.
Bij de vorige bouw heb ik de M-rails ook helemaal 'ingegraven' en dat werkt waarschijnlijk hetzelfde voor C-Rails. Maar mijn idee is dat K-Rail veel beter (en ook makkelijker) past bij de scenery van een BW. En ik moet de rails voor de BW nog aanschaffen, dus heb nog keuze :) Maar beide opties zijn natuurlijk mogelijk en scheelt een overgang(srails) van K naar C.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 29 november 2019, 23:39:21
Links wilde ik graag meegebogen slanke wissels omdat dat veel langere stationssporen oplevert.
Ik heb lang getwijfeld of ik het nog zou zeggen, ik ga waarschijnlijk te veel tegen de stroom in, maar dit kun je toch niet menen?
Nu sluit je R3  boogwisssels van maar liefst 30° in tussen enerzijds R9 overloopwissels in de hoofdbaan en R9 wissels om naar de verschillende stationsporen te gaan.
Dat past mathematisch dan misschien wel, maar dat past optisch toch in de verste verte niet bij elkaar?
Er worden tips gevraagd, en deze tip wil ik nog meegeven: verspeel je geld niet aan R9 wissels en de peperdure passtukjes om de betere look die er mee kan volledig te vergooien door een bonte mix aan wisselsoorten te gebruiken, maar ga dan ineens over naar R2/R3. Het zal veel beter bij elkaar passen en het zal je veel geld sparen.

En dan nog een vraagje: heb je er al aan gedacht enkel R9 te gebruiken, het station recht te houden zoals ik het getekend had en het BW onder de hoofbaan te legen in plaats van er boven? Die slinger in de hoofdbaan helemaal naar beneden verbeterd de look toch ook niet. En je verspeelt zo heel veel lengte die je hebt voor een heel lang en slank station.

Neem me aub niet kwalijk dat ik dat zeg, 't is er mij enkel om te doen zo goed mogelijk advies te geven, je doet er mee wat je wil natuurlijk. Maar een beetje tegenwind brengt je misschien op betere ideeën. 
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Een discussie over het gebruik van diverse boogstralen en van verschillende wissels vind ik heel interessant en ik vind het dan ook geen enkel probleem als iemand het totaal oneens is met wat ik zoal bedenk. Ik lees de argumenten en probeer betere ontwerpen te maken. Zonder tegengas lukt dat niet.

Zoals ik het zie, moeten er bij elk ontwerp compromissen gesloten worden. Niemand heeft voldoende ruimte om een modelbaan te bouwen met interessante rijmogelijkheden die ook maar enigszins in de buurt komt van de werkelijkheid. De stations zijn te klein, de parallelafstanden te groot, de bochten veel krapper dan in werkelijkheid en de wissels lijken nergens op. Allemaal waar, maar ja, we willen nou eenmaal iets leuks op een veel te kleine ruimte. Hoever we dan willen gaan en of het dan optisch past of niet, is een kwestie van smaak.

Hoewel ik weet dat jij er gemakkelijk de zaag in zet, denk ik dat de meeste modelbouwers die ontevreden zijn over de beperkingen van C-rail op enig moment overstappen op K-rail of zelfs op 2-rail. Dat is immers eenvoudiger aan te passen en er bestaat flexrail. Bij ontwerpen in C-rail ga ik uit van de bochten en wissels die er nu eenmaal zijn (en ondertussen hoop ik op een slanke engelsman). Ik leg zo ruim mogelijke bochten neer en gebruik slanke wissels als er voldoende plaats voor is. En als het ook maar enigszins mogelijk is, vermijd ik het gebruik van R1 in bochten en boogwissels. Dat zijn zo wat kenmerken van mijn ontwerpstijl. Als iemand vraagt om tips en de topic starter heeft andere ideeën dan ik zelf, vertel ik wat ik anders zou doen en waarom. Maar als de topic starter daar niet in mee gaat, accepteer ik zijn keuzes. Als dat niet mijlenver van mijn stijl ligt, wil ik best iets ontwerpen dat daar bij past, anders laat ik het er bij.

Eerlijk gezegd vind ik de combinatie van de slanke boogwissels met hun R3-bochten met de slanke rechte wissels gewoon mooi, maar de belangrijkste reden om slanke boogwissels te gebruiken is om langere stationssporen te kunnen maken. Tenzij je de zaag pakt, moet een slanke boogwissel altijd gecombineerd worden met een paar 315's. Zo blijft het niet bij 30º maar zit je al op 45º. Aangezien de twee sporen dan nog steeds veel te dicht naast elkaar liggen, moet er sowieso nóg een bocht volgen. Ik heb voor een 912 gekozen omdat dat naadloos te combineren valt met slanke wissels, waarmee het 57,1º wordt. Rechtsboven was ook al een bocht van 12,1º, dat brengt het totaal op 69,2º. Ziedaar de belangrijkste reden dat ik buiten de lijntjes was beland. Optisch vind ik het echter best mooi.

Citaat van: ant70 op zaterdag 30 november 2019, 12:22:24En dan nog een vraagje: heb je er al aan gedacht enkel R9 te gebruiken, het station recht te houden zoals ik het getekend had en het BW onder de hoofbaan te legen in plaats van er boven? Die slinger in de hoofdbaan helemaal naar beneden verbeterd de look toch ook niet. En je verspeelt zo heel veel lengte die je hebt voor een heel lang en slank station.
Voor het geval deze vraag aan mij gericht is en niet aan ROMiJo, dan ja, daar heb ik aan gedacht. Om te beginnen met de overloopwissels in het spoor achter het trapgat zoals jij het had ontworpen, die oplossing beviel me niet zo goed, onder andere vanwege de minder goede bereikbaarheid. Vandaar dat ik op de proppen kwam met die engelse wissels. Ik had niet eerder op jouw plan gereageerd omdat het immers ROMiJo's topic is, niet het mijne. Wij dragen tips aan, het is aan hem om ermee te doen wat hij wil, om erop te reageren of niet, dat is zoals ik het zie. Dat geldt ook voor jouw suggestie om het station recht te leggen, en eigenlijk voor alle tips in dit topic. Het wordt immers zíjn baan.

Blijf vooral tegenwind geven, zou ik zeggen. Liefst met uitgewerkte voorbeelden hoe het anders kan. Dan kan iedereen zelf bepalen wat hij wil.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
't Zal bij tegenwind blijven vrees ik, voor uitgewerkte voorbeelden heb ik geen tijd en er worden ten andere ook maar tips en geen uitgewerkte voorbeelden gevraagd door de topic starter, dat lees ik toch nog altijd in de titel.
Mijn hoofd bruist van de ideeën en ik weet heus wel wat ik met die langgerekte ruimte zou doen, maar momenteel ben ik te druk doende met de aankoop van een af te breken huis en de planning van een volledige nieuwbouw.
Door af te tasten hoe groot mijn modeltreinkamer moet worden in ons nieuw huis ben ik weer aan het ontwerpen gegaan en omdat ik mijn schesjes wel eens wilde delen, er is altijd iemand die daar in geïnteresseerd is,  ben ik hier op het forum terecht gekomen. De discussies over baanontwerpen boeien mij zo sterk dat ik eigenlijk al verder gegaan ben dan de bedoeling was, maar ik kan het echt niet maken mij nu bezig te houden om complete ontwerpen uit te tekenen voor derden.
Zelfs voor tegenwind zal het binnenkort gedaan zijn, eenmaal de nieuwbouw gestart is zal dat al mijn vrije tijd opslorpen en is het weer voor een paar jaar gedaan met treintjes.

Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Hoewel ik weinig ervaring heb in het ontwerpen met met K-rails, kon ik het (zeker na bestudering van de folder) toch niet laten om het BW onder handen te nemen en met het station te verbinden.

Wat biedt dit BW?
  • Een draaischijf met een grote, 6-voudige locloods
  • Extra opstelsporen aan beide kanten naast de locloods
  • Een centraal bekolingsspoor, direct aangesloten op de draaischijf
  • Een apart in-/uitrijspoor, rechts van het bekolingsspoor
  • Een tweede in-/uitgang met aansluiting op het station
  • Een kleine locloods als werkplaats
  • Een opstelspoor dicht bij de uitgang, tussen werkplaats en draaischijf, voor een loc die klaar is om aan het werk te gaan
  • Links naast het bekolingsspoor een kort spoortje voor de bevoorrading van de kolenbunker
  • Tenslotte verder links nog een aantal sporen voor ontslakking, water en zand en eventueel dieselbevoorraading, dan wel extra opstelruimte

Wat misschien niet direct opvalt: in dit BW liggen vrijwel nergens tegengestelde bochten direct tegen elkaar aan, zelfs niet bij de wissels. Op één uitzondering na ligt er overal een recht stukje tussen. En bij die ene uitzondering gaat het om een slanke wissel.

Op verschillende plaatsen is eventueel nog ruimte voor extra opstelsporen. Aan de andere kant, als je het te vol vindt, kun je simpelweg iets weglaten.

Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Persoonlijk zou ik de wissels niet zo kort bij de draaischijf plaatsen, maar verder naar achteren, waardoor je een wat langere lengte krijgt naar je schijf om daar je onderzoek/ontslakkingskuilen, kolenbunker en bezandingstoren te plaatsen en ook je oliebunker, maar die kan ook apart.
En naast je kolenbunker, is het ook handig om een kolen kraan te plaatsen en ook weer een opslag voor je kolen  en ook weer een spoor voor je kolen wagens.
Kortom, denk niet kolossaal maar realistisch.
De kruiswissel en de drieweg vervangen door gewone wissels, alleen als het kan.
Als je toch vlak bij de schijf een aantal wissels wil hebben, doe dan de gewone links of rechts en hou dan voldoende ruimte voor je kuil, bunker, bezanding en dan weer aan het eind een wissel.
Zeg maar een straat van twee keer twee sporen.
Dit is zomaar iets 🤔🤔

Gr
Ad
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Veel ruimte is er niet, maar iets meer lengte is nog wel mogelijk, zie hieronder. Ik dacht dat er al wel genoeg plaats was voor een kolenkraan, maar na deze aanpassing past het wat gemakkelijker. Ik heb ook nog een extra spoortje voor wat kolenwagens toegevoegd.

Wat de handigste plaats voor bezanding is, weet ik niet zo goed. Heel misschien past het nog tussen de bekoling en de draaischijf, dat zou mooi zijn, maar eigenlijk dacht ik meer aan de twee sporen linksvoor (de twee met een rechtstreekse verbinding met het station, niet die ene die alleen aan de draaischijf zit). Daarom had ik tussen die twee ook wat meer ruimte gelaten. Eén van die twee sporen leek me ook wel geschikt als plaats voor de oliebunker. Maar als de locs elkaar dan teveel in de weg zitten, is het heel eenvoudig om er een derde en zelfs een vierde spoor naast te leggen. En tenslotte zou de oliebunker ook helemaal ergens anders kunnen komen, wél ergens links, maar meer naar achter.

Edit: Toevoeging: de driewegwissel en de engelse wissels liggen zo dicht bij de draaischijf omdat het anders veel lastiger wordt, zo niet onmogelijk, om de korte aansluiting met het station te realiseren.

Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
 @citaat @citaat Toch nog iets bedacht waardoor Ad's idee uitvoerbaar is. Op deze manier past de bezanding tussen de draaischijf en de engelse wissel.

Los daarvan heb ik links nog wat meer sporen neergelegd. Niet omdat dat moest, maar ter illustratie van alternatieven. Eerlijk gezegd lijkt het me nu iets te veel van het goede, dus streep maar weer door wat niet gewenst is.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Moeilijk om te reageren, op zoveel plannen, en toch out-of-the-box te blijven.
Dat lukt me maar op 1 manier, andere merken wissels toepassen:
bijvoorbeeld Peco Code 100 SL (streamline) of Piko-A Code 100.

Ik zit te kijken naar hoe de BW aftakt van het station. Vermoedelijk achter het stationsgebouw langs,
(of ligt dat juist aan de overzijde?), maar dan met een standaard wissel na een C-rail-kromme.
Als je iets eerder afbuigt met een Peco meegebogen wissel (die ook in Wintrack zit),
en wat meer flexrails toepast in het bestaande ontwerp, zou je zoiets verwachten als
met de rode stippellijn is aangegeven.

Voor Peco kun je o.a. hier kijken voor een snel maar niet compleet overzicht.
Bij Hero kun je zien hoe wissels, puko's en wissels met puko's eruit kunnen zien, als je een setje WW-puko's koopt.

Bij Peco spelen wisselissues amper mee, en de prijs is lager dan bij Piko. Piko-A wissels kennen wel wat "features"(Oracle-DBA term voor een "bug").
Als je van wat meer gepruts houdt, kijk dan ook eens bij Piko (bij b.v. ANW) en met name naar de Gebogen Wissel R3/R4 - links (BWL) artikelnummer: PK55227; dat is een fraaie boogwissel, met R3=483.75 mm, R4=545,63 mm, en daarmee een aardige tussenmaat.

Piko-A spoorstaaf is een fractie smaller dan een K-rail spoorstaaf, en de bielsmat is ook een fractie smaller.
Het nikkelzilver heeft de kleur van RVS (soldeert makkelijker), waar je na weatheren van de rails amper iets van ziet.
De bielsmat is ook zwart.

Waar je op moet letten bij Piko-A wissels is de productversie (2018-2019), in verband met de wisseltongscharnieren.
Die bestonden tot de productie uit 2018 uit twee op elkaar geperste holle ringetjes, en sinds de laatste verbetering zijn ze massief.
Dat speelt bij zwaardere loks (metalen locs, stoomloks) een rol. Holle ringen worden zijwaarts weg geplet.
Oudere wisseltypes worden gezekerd met een punaise in de holte tegen misvorming (zelf aan te brengen uiteraard).
Ook had de vroegere versie extra dunne verende nikkelzilveren wisseltongtipjes, terwijl nu gekozen is voor rvs-wisseltongen.
Piko-wissels worden met al deze verbeteringen duidelijk duurder, en kwalitatief veel beter.
Maar de handel vraagt de nieuwprijs-adviesprijs voor de oude waar, en dat deugt niet.

Klein probleempje voor 3-railers met Piko-A wissels heb ik hier uiteengezet.
Alles is aan te pakken als je geleerd hebt de zaag in het materieel te zetten, en weet hoe je bepaalde issues voor kunt zijn.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Dat is een ?ton? aan informatie die jullie daar neerpennen. Zelf kom ik er niet toe een plan zo uit te diepen
Respect
Wim
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Allen,

Misschien olie op het vuur of mosterd na de maaltijd.
Is het ook mogelijk om een dubbellaags schaduwstation te creëren? Hierdoor kun je opstelsporen dwars op de tafel leggen, en met een rijspoor ruim stijgen of dalen, je kunt van schaduwstation 1 naar schaduwstation 2 rijden om ruimte te maken en over het enkele spoor naar boven tokkelen zonder de moeite van wissels en dergelijke.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
@Rob, Klopt het dat je een gereed gemaakte loc vanaf links op het parallel spoor zet, maar dan achterwaarts, zodat je direct een klaarstaande sleep aan kunt koppelen?
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
@citaat Ik weet niet of dat handig is, maar zo had ik het zelf in ieder geval niet bedacht.


Ik moet nog veel leren over hoe een BW het beste functioneert, maar ik kan wel uitleggen hoe ik het had bedacht. Of dat dan ook logisch is, hoor ik graag van de experts. Voor de terminologie sluit ik aan op het schema uit de oude Märklin folder dat ROMiJo heeft gepost. In het onderstaande diagram staat een variatie op mijn laatste ontwerp, met een paar zijspoortjes minder.

Laat ik beginnen met het bekolingsspoor (1). Een binnenkomende stoomlocomotief passeert de inspectieput (IP) en komt dan bij de bekoling (K). Een kleine bekolingsinstallatie lijkt me daar wel mooi. Daarna rechtdoor over de engelse wissel naar de draaischijf. Naar aanleiding van Ad's opmerking heb ik de afstand tussen die engelse wissel en de draaischijf langer gemaakt, om ruimte te maken voor bezanding (Z). Ik stel me voor dat dat vanaf twee sporen mogelijk is.

Voor de slakkenkuil (SK) dacht ik aan de sporen links. In de voorbeelden uit de eerdergenoemde folder ligt de slakkenkuil ook nooit aan het bekolingssspoor. Het spoor dat ik in dit geval gekozen heb is maar één van de mogelijkheden, maar ik vond het wel de meest logische: prima bereikbaar, zowel voor locs van het bekolingsspoor als voor andere, en dankzij de aansluiting op de draaischijf kan een loc na ontslakking meteen naar de locloods.

Waterkranen (W) komen op meerdere plaatsen, zodat locs altijd wel ergens water in kunnen nemen zonder speciaal daarvoor om te moeten rijden. Vlak voor vertrek is er nog eentje bij de in-/uitrijsporen, in de hoek tussen (2) en (3).

Links naast het bekolingsspoor liggen twee korte sporen (4), bedoeld voor de aanvoer van kolen voor de kolenbunker c.q. bekolingsinstallatie. Een rangeerloc kan er een paar volle wagens afleveren maar hoeft er zelf niet te blijven. Ik had eerst maar één spoortje, maar heb ook hier Ad's suggestie gevolgd en er nog een tweede naast gelegd. De onderlinge afstand tussen die twee sporen en ook de afstand tot het bekolingsspoor is relatief groot, zodat er hopelijk een kolenbunker en een kraan past, maar eigenlijk weet ik dat niet goed. Dit stukje van het ontwerp is echter heel gemakkelijk aan te passen zonder de rest te moeten veranderen. Spoor 6 ligt op een geschikte plaats om nog wat meer wagons te parkeren, vol of leeg. Behalve kolenwagons kunnen dat ook dieseltankwagens zijn.

Dit BW is duidelijk ingericht voor stoomlocomotieven maar heeft ook een voorziening om diesel (D) te tanken zonder dat de verschillende locs elkaar in de weg zitten. Afhankelijk van de exacte inrichting, kunnen er zelfs twee diesels tegelijk tanken. Spoor 5 is dan nog een extra in-/uitrijspoor voor diesels waar de rest van het BW geen last van heeft.

Dan blijven er nog wat sporen over (7) om locs te parkeren. Daarvan is het spoor tussen draaischijf en werkplaats bedoeld voor een loc die klaar staat om aan het werk te gaan: dicht bij beide uitgangen, maar niet in de weg van alle bedrijvigheid. Of die loc achterwaarts moet staan, hangt natuurlijk af van de geplande inzet, maar dankzij de draaischijf is het een kleine moeite. Ik stel me zo voor dat veel locs die op dat spoor staan te wachten kort daarvoor nog in de locloods stonden, dus moeten ze toch al via de draaischijf. Een halve slag meer of minder draaien maakt dan ook niet zoveel uit.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Ik neem aan dat je met 1 het "behandelings spoor" bedoelt.
Daar krijgen de loc's de inspectie, kolen, water en zand.
Spoor 4 is dan de kolen aanvoer.

groet
Harald
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
 @citaat De term "bekolingsspoor" heb ik niet zelf verzonnen hoor, die heb ik gewoon overgenomen uit de Märklin folder.

Ik neem aan "Bekohlung" in het Duitse jargon de juiste term is, en "Bekohlungsspur" is daar natuurlijk van afgeleid. Of de Nederlandse vertaling in die Märklin folder correct is of dat in werkelijkheid een andere term werd gebruikt, zou ik niet weten.

Nu geeft de term "bekolingsspoor" wel meteen aan dat daar de bekoling gebeurt, hij zegt niets over de andere functies op dat spoor. In dat opzicht is de term "behandelingsspoor" beter. Aan de andere kant is "bekoling" wel meteen duidelijk, terwijl "behandeling" een vaag kapstokbegrip is. Elk spoor waar wat gebeurt kun je eigenlijk wel "behandelingsspoor" noemen.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
@Harald, betekent 'behadelingsspoor' dan dat alle behandelingen per definitie achter elkaar op het zelfde spoor plaats moeten vinden, of kan (mag?) het opknippen in sub-behandelingen zoals Rob dit nu gedaan heeft wel en is dit ook praktijk?
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Goeie vraag, ik ben ook benieuwd naar de praktijk. En dan bedoel ik niet een specifiek BW, maar het hele scala aan realistische mogelijkheden.

Helaas heb maar heel weinig baanplannen van grootspoor BW's weten te vinden, historisch of nog bestaande. Veel te weinig om algemene conclusies te kunnen trekken. Veel modelbaan-BW's, dat wel, maar zonder nadere toelichting zegt een plaatje van een modelbaan niet veel over de realiteit.

Ik heb het internet afgestruind op zoek naar achtergrondinformatie. Dat heeft al aardig wat opgeleverd. De uitleg in de Märklin folder vond ik ook heel duidelijk. Ik ga er vanuit dat de beschrijving van de functies van een BW realistisch is, inclusief de opmerkingen over de locaties van die functies. De voorbeelden in M-rail zijn natuurlijk compromissen, al is het maar omdat het anders veel te veel ruimte zou vergen.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
 @citaat  Die wiki kende ik al, die is nogal beperkt, maar die pdf: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Citaat van: Gertjan H op maandag 02 december 2019, 12:44:17
@Harald, betekent 'behadelingsspoor' dan dat alle behandelingen per definitie achter elkaar op het zelfde spoor plaats moeten vinden, of kan (mag?) het opknippen in sub-behandelingen zoals Rob dit nu gedaan heeft wel en is dit ook praktijk?

Ja, het is handiger als alles op een spoor achter elkaar af te handelen, anders zou een loc steeds naar een ander spoor "moeten" rijden. In de praktijk lukt dat niet altijd dus zijn er andere oplossingen gevonden.
Je moet zo (commercieel) denken dat een loc uit een andere stad alleen kolen/water/zand komt halen, draaien en direct weer weg. De locs die er zijn gestationeerd gaan daarna de loods in voor de volgende dag. Uiteraard ook ergens, controle en smeren. (Zie mijn draadje met info en foto's)
Ze mogen elkaar dus niet hinderen met de "rangeer" bewegingen.
In sommige BW's kan dit niet wat betreft de ruimte (b.v. bergen) en dan is ook daar een oplossing gezocht.

groet
Harald
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Je kent er wat van Harald 👏🏻👏🏻👏🏻
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Citaat van: wimpietje op maandag 02 december 2019, 17:47:43
Je kent er wat van Harald 👏🏻👏🏻👏🏻

Ik hoop het, jaren lange voorbereiding voor mijn eigen droom en ook vele BW's in Duitsland bezocht.
Ook BW musea bekeken/bezocht.

groet
Harald
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Ja die bezoeken helpen om informatie en ideeën op te doen ; ik ga een dezer naar een Hoogoven
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Terwijl ik -naast het ophangen van de kerstverlichting en zo 8o- afgelopen dagen bezig was met de Bouw van een BW en Station: revived! zijn er in mijn topic weer vele ontwerpen -doorontwikkeling Station en ook van het BW- en ideeën geplaatst. Nog geen uitgebreide inhoudelijke reactie nu, maar zeker veel dank :thumbup: :thumbup: Komende dagen ga ik mijn tijd verdelen tussen experimenteren met het schaduwstation zoals het er nu ligt en het volgende conceptontwerp van de rest van het baanplan. Zo gauw ik weer een versie heb zal ik die hier posten natuurlijk.

Hartelijke groeten,
Rob.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Citaat van: Buzz_4stroke op zondag 01 december 2019, 12:42:03
....Is het ook mogelijk om een dubbellaags schaduwstation te creëren?...
Als je dit bericht bekijkt Chris, zie je dat er aan de rechterzijde van het plan twee schaduwstations zijn gepland. En inmiddels is er ook een gebouwd :thumbup:
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Citaat van: Jan22 op zondag 01 december 2019, 01:56:52
Moeilijk om te reageren, op zoveel plannen, en toch out-of-the-box te blijven.
Dat lukt me maar op 1 manier, andere merken wissels toepassen:
bijvoorbeeld Peco Code 100 SL (streamline) of Piko-A Code 100.

Ik zit te kijken naar hoe de BW aftakt van het station. Vermoedelijk achter het stationsgebouw langs,
(of ligt dat juist aan de overzijde?), maar dan met een standaard wissel na een C-rail-kromme.
....
Ik heb er nooit aan gedacht andere wissels te gebruiken; het ontbreekt dan aan kennis/ervaring. Wel creatief idee en een goed moment om de kennis uit te breiden :thumbup: Het stationsgebouw (en bijbehorende kleine stad) had ik gedacht aan de voorzijde. Dan kan ik er voor de scenery makkelijker bij.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Citaat van: ROMiJo op zaterdag 07 december 2019, 20:08:34
Als je .......inmiddels is er ook een gebouwd :thumbup:

Rob,

Klopt op hetzelfde niveau.... Maar dat was niet mijn suggestie... Ik bedoelde twee boven elkaar liggende, waarbij je dan (voor het visueel maken) van linksboven naar rechtsonder gaat. Hierdoor heb je meer ruimte, lengte en rechtere sporen. In de extra lus naar niveau -1 (of -2) kun je een pendelspoor opnemen. Daarnaast heeft je verkeer geen last van wissels op de terugweg met de stijging terug naar BW en Station wat ook weer vermogen scheelt en minder de centrale belast. Daarnaast is er rond de schaduwstations iets meer ruimte om te kunnen corrigeren wanneer een ontsporing plaatsvindt.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Citaat van: Buzz_4stroke op maandag 09 december 2019, 11:39:20Klopt op hetzelfde niveau.... Maar dat was niet mijn suggestie... Ik bedoelde twee boven elkaar liggende, waarbij je dan (voor het visueel maken) van linksboven naar rechtsonder gaat.

Ik denk dat hier verwarring is ontstaan door een ontwerp zoals het onderstaande terwijl het in de tekst over twee schaduwstations gaat. Als je dan naar dat plaatje kijkt, zíe je er ook twee, één voor- en één achteraan, dus daarmee lijkt het plaatje in overeenstemming met de tekst.

Toch?

Pas als je het topic vanaf de eerste post leest, kom je erachter dat het gaat om twee boven elkaar liggende schaduwstations, bijna identiek, waarbij een ontwerp zoals het onderstaande steeds als één schaduwstation beschouwd wordt, niet als twee. Als je dat wél als twee interpreteert, zijn er dus vier in totaal, verdeeld over twee lagen.

Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Check! Blijft staan dat een kleine 3 meter te lang is om er fatsoenlijk bij te kunnen bij een storing, overloopspoor is dan verstandiger anders te plaatsen dan met zo'n kronkel. Misschien nog eens naar het onderste (lees voorste) station kijken, er wordt nu met het inrij/uitrij spoor volgens mij een beetje buiten de lijntjes gekleurd van de ruimte achter het traphek.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
 @citaat Chris, Ik heb niet helemaal scherp wat je precies bedoelt. Het plaatje van het schaduwstation in de post van Rob hierboven is één schaduwstation. De kortste sporen zijn het doorrijspoor en het 'tussenspoor' is bedoeld voor duw-trek-combinaties (die kunnen dan omgekeerd op de onderste opstelsporen worden geparkeerd). Op de foto hieronder zie je dat dat inmiddels ook zo is gebouwd. Op die foto zie je ook dat daaronder nog eenzelfde schaduwstation komt (afstand tussen beide is 25cm). Vanaf beide schaduwstations gaan de sporen achter het traphek langs naar een nog verder te ontwikkelen baanontwerp. De bereikbaarheid van het bovenste schaduwstation is geen enkel probleem. Voor het onderste geldt dat ik er met enige moeite van voren en achteren (onder het schuine dak) bij kan en desnoods de bovenplaat demonteer/openklap. En achter het traphek is ruimte zat :)
Gr,
Rob.