Moeilijk om te reageren, op zoveel plannen, en toch out-of-the-box te blijven.
Dat lukt me maar op 1 manier, andere merken wissels toepassen:
bijvoorbeeld Peco Code 100 SL (streamline) of Piko-A Code 100.
Ik zit te kijken naar hoe de BW aftakt van het station. Vermoedelijk achter het stationsgebouw langs,
(of ligt dat juist aan de overzijde?), maar dan met een standaard wissel na een C-rail-kromme.
Als je iets eerder afbuigt met een Peco meegebogen wissel (die ook in Wintrack zit),
en wat meer flexrails toepast in het bestaande ontwerp, zou je zoiets verwachten als
met de rode stippellijn is aangegeven.
Voor Peco kun je o.a.
hier kijken voor een snel maar niet compleet overzicht.
Bij
Hero kun je zien hoe wissels, puko's en
wissels met puko's eruit kunnen zien, als je een setje WW-puko's koopt.
Bij Peco spelen wisselissues amper mee, en de prijs is lager dan bij Piko. Piko-A wissels kennen wel wat "features"(Oracle-DBA term voor een "bug").
Als je van wat meer gepruts houdt, kijk dan ook eens bij
Piko (bij b.v. ANW) en met name naar de Gebogen Wissel R3/R4 - links (BWL) artikelnummer: PK55227; dat is een fraaie boogwissel, met R3=483.75 mm, R4=545,63 mm, en daarmee een aardige tussenmaat.
Piko-A spoorstaaf is een fractie smaller dan een K-rail spoorstaaf, en de bielsmat is ook een fractie smaller.
Het nikkelzilver heeft de kleur van RVS (soldeert makkelijker), waar je na weatheren van de rails amper iets van ziet.
De bielsmat is ook zwart.
Waar je op moet letten bij Piko-A wissels is de productversie (2018-2019), in verband met de wisseltongscharnieren.
Die bestonden tot de productie uit 2018 uit twee op elkaar geperste holle ringetjes, en sinds de laatste verbetering zijn ze massief.
Dat speelt bij zwaardere loks (metalen locs, stoomloks) een rol. Holle ringen worden zijwaarts weg geplet.
Oudere wisseltypes worden gezekerd met een punaise in de holte tegen misvorming (zelf aan te brengen uiteraard).
Ook had de vroegere versie extra dunne verende nikkelzilveren wisseltongtipjes, terwijl nu gekozen is voor rvs-wisseltongen.
Piko-wissels worden met al deze verbeteringen duidelijk duurder, en kwalitatief veel beter.
Maar de handel vraagt de nieuwprijs-adviesprijs voor de oude waar, en dat deugt niet.
Klein probleempje voor 3-railers met Piko-A wissels heb ik
hier uiteengezet.
Alles is aan te pakken als je geleerd hebt de zaag in het materieel te zetten, en weet hoe je bepaalde issues voor kunt zijn.