Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...

Gestart door ROMiJo woensdag 20 november 2019, 19:48:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Beste lezers,
In het Voorstelhoekje heb ik het al aangegeven: na jaren van afwezigheid pak ik de draad nu weer op. Het begon allemaal in 2010: het plan was een BW en Station te bouwen. Met hulp van forumleden is dat een mooi plan geworden :thumbup: Voor wie dat wil teruglezen zijn dit de links naar de oude topics: Een BW-ontwerp (de PDF van de BW is nog steeds beschikbaar ;)), Railplan van (inmiddels) een groot Station & BW en Bouw van een BW & Station.

Inmiddels ben ik begonnen met het afbreken van de oude baan en het opruimen van de zolder. Op de eerste twee foto's zien jullie de ruimte waar het allemaal moet gaan gebeuren. Vanwege het trappegat feitelijk twee ruimtes. Aan de ene zijde komen beide schaduwstations op verschillende hoogte. Zo voorkom ik ook dat ik gebruik moet maken van een spiraal. Aan de andere zijde (de langste) komen de BW (omgezet van M-rails in K-rails), het Station en...

Op foto 3 en 4 staat het banenplan tot nu toe. Het schaduwstation zal het ongeveer wel gaan worden, maar aan het banenplan van de BW en het Station moet nog veel worden gesleuteld.

Tot zover mijn eerste post. Ik ga gestaag door met opruimen en het ontwerp van het banenplan :)
Hartelijke groeten,
Rob.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Da's een heleboel ruimte, daar kun je zeker iets moois bouwen.

Het totaaloverzicht ontgaat me nog een beetje - waarschijnlijk doordat het station nog niet met de rest van de baan is verbonden - maar ik zie interessante onderdelen. Je schrijft dat je nog veel moet sleutelen aan het BW, maar zoals het er nu uitziet, spreekt het mij al aan.

Wat ik niet goed begrijp, is waarom je in de roze sporen hebt gekozen voor bochten R1/R2. Je hebt toch plaats genoeg voor ruimere bochten? Zelfs R4/R5 zou hier prima passen, en daarmee kun je een hele mooie bocht maken in het spoor dat om het BW heen loopt.

Je geeft aan dat het ontwerp van de schaduwstations wel zo ongeveer klaar is, maar ik heb er toch nog eens naar gekeken. Je hebt zo te zien nog wel wat plaats om het voorste iets groter te maken, maar als jij op deze manier voldoende opstelruimte hebt voor jouw rollende materiaal, hoeft dat natuurlijk helemaal niet. Eén ding zou ik echter wel willen veranderen en dan doel ik op de 24130 die direct tegen een driewegwissel ligt. Een trein die op die wissel rechtsaf slaat, krijgt op dat punt een overgang van R1 naar R2 in tegengestelde richting voor z'n kiezen (en direct na de wissel nóg een richtingsverandering, maar dat is tenminste van R2 naar R2). Dat is gevoelig voor ontsporingen. Ik zou daar sowieso geen driewegwissel neerleggen, maar als jij dat wel wilt, kun je daar beter een ruimere bocht gebruiken dan die 24130 of zelfs eerst een recht stukje, zoals bij de andere driewegwissel.

Aangezien het opnemen van een rechte zou betekenen dat het schaduwstation iets kleiner wordt, heb ik een alternatief uitgewerkt met een ruimere bocht. Helemaal rechts heb ik trouwens ook iets aangepast, om de overgangen van een 130 naar recht spoor te verzachten. Er ligt nu altijd eerst een stukje R2. En de aftakking naar het zijspoor heb ik iets vloeiender gemaakt, waarbij dat dan wel op een minimale hoek ligt ten opzichte van de zijkant.

Het tweede plaatje illustreert wat ik bedoel met ruime bochten. Ik heb het zodanig gemaakt dat het perfect aansluit op de schaduwstations, al is het maar om te laten zien dat het mogelijk is.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Dat is nog eens leuk wakker worden deze ochtend! Goedemorgen en bedankt voor je opbouwende reactie Rob. Daar kan ik wat mee :thumbup:

Om het plaatje wat completer te maken en daarmee wat van je vragen te beantwoorden extra informatie:
1. Het totaalplaatje ontgaat mij ook nog... De BW en het Station zijn 1-op-1 afkomstig uit mijn baanontwerp van jaren geleden. En beide wil ik plaatsen aan de lange zijde van de zolder. Inderdaad ruimte genoeg en je hoort mij zeker niet klagen, maar de grote beperking is wel het schuine dak. En ik wil graag goed bij de BW en het Station kunnen om aan de scenery te kunnen werken. Vroeger lag de BW direct naast het trappegat en dan is het heel lastig om achterin onder het schuine dak te werken. Voor de liefhebber heb ik nog een detailplaatje van de BW in K-rails hieronder ingevoegd (dat was in het origineel M-rails).

2. Het roze spoor is mijn 'uitprobeer' niveau in WinTrack 8) En bedankt voor de hint om van ruimere bochten gebruik te maken: ik zit een beetje met oogkleppen op 'zo klein mogelijk' te ontwerpen, terwijl ik zelf ook het liefst van ruime bochten gebruik maak. Veel mooier met lange wagons! In de lengte gaat dat prima, maar vanwege het schuine dak levert dat soms wel wat beperkingen op. Dat is overigens ook een uitdaging voor het station: dat zou met slanke wissels ook mooier zijn. Maar je nieuwe ontwerp laat zien dat het moet kunnen!

3. De schaduwstations komen boven elkaar aan de kortere zijde van de zolder en zijn identiek (m.u.v. het programmeerspoor -met rode streep- in het bovenste schaduwstation); de een op 75 cm en de ander op 50 cm hoogte. Mijn eerste versie van de schaduwstations had een keerlus die aan de rechterzijde van de tekening lag. De diepte/breedte van het schaduwstation werd daardoor 185 cm, maar: daar staat mijn werktafel.  Daarom het doel gesteld om het schaduwstation niet breder te maken dan 85 cm met zoveel mogelijk opstel lengte. Dat gaat dus best wel makkelijk met een driewegwissel. Ook weer te makkelijk gedacht... Met jouw tips en voorbeeld (super!) ga ik aan de slag om een nieuwe versie te maken. Mijn doel: zoveel mogelijk opstelruimte/lengte op het oppervlak van 350x85 cm (waarbij die 85 ook nog wel 95 mag worden ;-)).

Kortom: binnenkort een nieuwe versie van mijn baanplan in dit topic.

Fijne dag,
Rob.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Leuk plan heb je daar Rob.
Ik blijf het volgen
grtz
Wim
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Ik begrijp dat je hier en daar R1 gebruikt om plaats te sparen, maar met wat ik nu zie moeten alle treinen die je laat rijden door R1 kunnen en dat zou ik proberen vermijden. Ik zou je aanraden om altijd minstens 1 doorlopend tracé te hebben waar minimaal R2 in zit. Zoals je het nu plant leg je beperkingen op waar je later misschien spijt van krijgt.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Rob,

Persoonlijk vind ik de combinatie van K- en C-rail in het zicht niet erg fraai.
Waarom voer je BW ook niet uit in C-rail ?

Cees
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Dat zo'n schuin dak lastig is, begrijp ik. Het kwartje viel al meteen toen ik de foto's zag. Niet alleen moet je afstand houden tot het dak, je raakt ook snel ruimte kwijt naarmate je hoger komt.

Hoewel de artikelnummers tegen de bruine achtergrond lastig te lezen waren, had ik al gezien dat het BW in K-rails was. Ik ben veel beter thuis in de C-rail-geometrie, maar zoals ik al schreef, vond ik het BW er al prima uitzien. Je kunt er ongetwijfeld nog aan sleutelen - om het grote aantal passtukjes te verminderen bijvoorbeeld - maar dan gaat het om details. Of je zou moeten besluiten om over te stappen op slanke wissels, dan kun je opnieuw beginnen met tekenen.

Over slanke wissels gesproken, daar ben ik een uitgesproken fan van. Na mijn herstart kocht ik eerst alleen gewone wissels, maar het duurde niet lang voordat ik ook eens een paar slanke kocht, om eens te proberen, en bij dat ene paar is het niet gebleven. Gaandeweg ben ik ze steeds mooier gaan vinden. Dan heb ik het overigens wel over C-rail, maar ook als ik op K-rail zou rijden, zou ik dat zoveel mogelijk met slanke wissels willen doen. Voor zijsporen, rangeer- en industrieterreinen vind ik het wat minder belangrijk. En ook voor schaduwstations zijn gewone wissels veel praktischer dan slanke; die vergen te veel ruimte.

Grappig, die oogkleppen. Ik heb eerder het omgekeerde, bij het ontwerpen probeer ik juist zo ruim mogelijke bochten te gebruiken. Ik vind dat ook veel mooier met lange wagons. Ook met lange locs trouwens.

Met 95 cm kun je de schaduwstations een stuk groter maken, bijvoorbeeld zoals hieronder, dus als je opstelruimte wilt... En behalve heel wat meer opstelruimte heeft dit ontwerp nóg een belangrijk voordeel: ook treinen die geen R1 aankunnen, kunnen nu gebruik maken van (het buitenste spoor van) de schaduwstations. In het bovenste schaduwstation voorzie ik één driewegwissel (voor de aftakking naar het programmeerspoor) maar deze keer zonder een bocht ervoor. Helemaal rechtsvoor komt het spoor precies tegen de rand. Dat kwam zo uit. Als je dit zou bouwen, zou je daar wel een hele goede valbescherming moeten maken.  :P
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Dag Rob,
Vind het een uitdaging dat je op deze zolder iets gaat proberen. Maar voordeel is dat je veel lengte hebt, die de problemen van het schuine dak goed compenseert.
Kun je in het midden staan?
Het beperken van de baan tot 1 kant is een goede stap. Je kunt hierdoor verder van de kant blijven, waardoor je ook de hoogte kunt benutten (altijd een probleem bij schuin dak) en er toch nog voorlangs lopen.
Tav je schaduwstation. Ik heb nog geen oplossing, maar door deze vorm zijn je opstelsporen niet van gelijke lengte. Op zich hoeft dit geen probleem te zijn als je met korte en langere treinen rijdt, maar het beperkt wel enigszins. Zou je geen harp met gelijke lengte kunnen maken. Probleem is dan de uitgang in de richting van het trapgat, maar misschien kan het wel met hoogteverschil?

gr. Gertjan
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Citaat van: Gertjan H op donderdag 21 november 2019, 13:27:22
Kun je in het midden staan?
Het beperken van de baan tot 1 kant is een goede stap. Je kunt hierdoor verder van de kant blijven, waardoor je ook de hoogte kunt benutten (altijd een probleem bij schuin dak) en er toch nog voorlangs lopen.

Zo zag mijn zolder eruit toen ik er kwam wonen, toegegeven, de foto is gemaakt vanaf de trap bij het zolderluik, en dat luik zit uiteraard op minimaal 120 cm vanaf de draagmuur, en 20 cm vanaf het dakbeschot.
De zolderlengte is 4,60 meter, de breedte op 60 cm hoogte is 2,40 meter (op 0 cm hoogte 3,00 meter).
In het midden, onder de nok is staruimte (circa 190 cm hoog, 90 cm breed).

Als ik naar jouw maten kijk is je zolder een fractie langer, en een fractie breder (ik kijk naar de dikte van de isolatie bij het raam, ik heb dunnere laag aangebracht), al met al de typerende sociale woningbouw van voor de oorlog, na na-oorlogse renovatie.
Laat de hellingshoek van het dakbeschot rond de 56 graden zitten. Dan verlies je per 10 cm stijging circa 8,8 cm in de breedte per kant. Je hebt stahoogte, en een wandelpad van minimaal 90 cm breed.

Het voordeel van de baan aan één kant is dan dat je niet 2x die diepte verspeelt bij stijging, het nadeel is de krappe radius van bogen.
Ik heb destijds gekozen voor een rondje rond om (over de cv-pomp heen, achter de cv-ketel langs, over het zolderluik heen).
Na vijf jaar bezweek de baan achterlangs. De zandstenen muur was afgebrokkeld.

*** komma geplaatst - overdrijven is ook een kunst  :D
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
@Rob: Ben je een paar uurtjes bezig met het ontwerpen van een bijgesteld schaduwstation (zie de foto hier onder), staat er al een nieuwe versie in je topic :) Bedankt Rob! Ik heb een printje gemaakt van jouw creatieve ontwerp en ga er weer mee aan de slag :thumbup:

Voor de BW had ik bedacht dat die passtukjes uiteindelijk vervangen kunnen worden door flexrails. En die oogkleppen zijn denk ik ontstaan door de beperkte breedte en hoogte van de zolder: tussen 2 bochten in de kleinste draaicirkel was maar een klein stukje rechtdoor te rijden. Ik ben ook steeds meer diagonaal gaan denken, maar dat maakt er wel een kruip door, sluip door zolder van.

@Cees: De BW was oorspronkelijk in M-rails, maar voor de scenery was ik eerst bezig met 'opvullen'. De rails op een BW liggen nagenoeg 'gelijkvloers' op dezelfde vuile ondergrond als de rest van het terrein en K-rails gebruiken maakt dat dan een stuk makkelijker. Daarnaast sluit C-rails niet direct aan op de draaischijf en de passtukjes maakten het ontwerp dan nog groter dan dat het al is.

@Gertjan: In het midden van de zolder kan ik staan en nog een stap links en rechts zijwaarts doen. Best nog wel ruim. De kunst is om niet alles te willen :D En opstelsporen niet in gelijke lengte vind ik niet echt erg. Dat maakt het automatisch rijden weer wat uitdagender ;-)
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Jij zit op 105 breedte (inclusief die 10 cm vanaf de achterwand, op +80 cm hoogte?).
Ik zat op 122 (standaard houtmaat) op +65 cm hoogte, en heb daar nu net 130 van gemaakt op 1 plek (met een plank erachter van 8 cm breedte), dus zeg 130x130, op +55 cm hoogte. Niet overal want de stoel moet nog kunnen staan.

Als je op 60 cm hoogte of hoger werkt, overweeg dan de aanschaf van (Ikea, oid) keukenkastjes voor onder de baan (opslag ovp's, e.d.). Dat heb ik niet gedaan, dus geeft troep (na jaren). Want waar laat je alles?

Zelf ben ik de constructies nu lager aan het maken dan 60 cm. Want 130 cm breedte bij +55cm, is ruwweg 120cm bij +65cm, en ruwweg 110 cm bij +75cm (dus 105 cm bij +80 cm), en ongeveer 100 cm bij +85 cm hoogte. Zo pakt een schuin dak nu eenmaal uit.
Ik wil meer materieel kunnen weg parkeren op de baan, en iets ruimere boogstralen hanteren.

Stahoogte is voor mij een luxeprobleem. Er zijn andere oplossingen voor de te verwachten bereikbaarheidsproblemen, zoals opleg-segmenten, kantelsegmenten, ophijsbare segmenten. Schuifbare segmenten heb ik inmiddels vervangen (die zakten door onder het gewicht).
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Hoi Jan Willem,
Hieronder voor het overzicht een foto van het complete plaatje. De hoogte die ik gebruik is 70 cm (voor het bovenste schaduwstation). En de dakhelling is 53 graden. Die 105 cm zorgt ervoor dat ik binnen het traphek aan die kant van de zolder blijf. Daar tegenover staat mijn werktafel en ik wil nog wel wat beweegruimte daar. In het andere deel van de zolder is de breedte ongeveer 240cm, maar daar heb ik het plan -met voldoende sta- en werkruimte- nog niet voor klaar :-)

Dank voor je tip over de (keuken)kastjes; ik ga het onder mijn baan opvullen met Ikea Nordli ;-)

Groeten,
Rob.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Zo, nog net voor het avondeten een nieuwe versie van de schaduwstations. Met het voorbeeld van Rob en de aanmoediging om vooral geen R1 te gebruiken is deze versie compleet uitgevoerd in R2. Ben benieuwd naar jullie reacties.
Groeten,
Rob.

NB: er zit nu zelfs een slanke wissel in ;-)
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Zo, en tussen de soep en de patatten ook nog snel iets getekend in de veronderstelling dat je ook treinstellen en trek-duwtreinen hebt.
Alles R2.

Rails laten kiezen door Wintrack, vandaar dat er wat ongebruikelijke maten tussen zitten, maar met meer standaard maten kom je er ook, 't steekt niet op een paar milimeter, zo lang de snaren van de harp maar netjes even lang zijn. Op de keerlus zit makkelijk meerdere milimeters speling.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Ik kon het niet laten en heb nog beter gekeken naar het ontwerp van Rob. Hieronder de volgende versie en nog steeds helemaal in R2. Omdat de keerlus nu in R2 is leek mij de binnenste keerlus niet meer nodig.

@Toin (ant70): Dank voor je mooie inbreng! Je ontwerp spreekt mij heel erg aan en heb ik ook getekend in mijn baan :thumbup: Het is erg jammer dat de opstelsporen niet zo'n twee meter zijn. En ik wil mijn TEE van bijna 2 meter toch wel in een schaduwstation kunnen parkeren... Als ik de sporen langer maak dan heb ik veel meer nodig dan die max 95 cm en daar heb ik helaas geen ruimte voor :(
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
 @citaat Kan je de onderste 224 vervangen door een rechtse wissel? Nu moet je over de "S'en van Suzuka" om bij de onderste opstelsporen te komen.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Goedemorgen basjuh1981,
Die 'Suzuka' slinger was mij ook opgevallen en ik heb je tip toegepast. Zie weer een nieuwe versie hieronder. Bedankt :thumbup:
Groeten,
Rob.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Ook voor een rijdende worst is er plaats, zelfs tot 3m50, als hij maar door R1 geraakt, wat voor een TEE vermoedelijk geen probleem is want jij had eerst alles in R1.
Een lang opstelspoor met R2 kan ook, eigenlijk zijn er ontelbaar veel mogelijkheden, je moet er maar op komen.
Een voorbeeldje met een minimale aanpassing, een mix van R1 en R2 en voor een lange trein
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
En nog rap eentje voor rijdende worsten tot 2m50 en enkel R2. Wissels langs 2 kanten zijn ten andere niet nodig want die dingen kunnen vooruit en achteruit rijden, ze zijn toch langs weerskanten 't zelfde:

Ah, er zoveel mogelijk op de plaats die je hebt, gewoon beetje je fantasie gebruiken. En je kunt veel meer opstellen dan je denkt.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Hier is nóg een alternatief. Bij het onderste schaduwstation heb je geen programmeerspoor nodig. Als je er bij het bovenste wel een wilt hebben, kun je daar gewoon het voorste opstelspoor voor gebruiken, of, als je toch liever een zijspoor wilt, aan de linkerkant één wissel 26411 weglaten.

De extra verbinding in het midden is voor keertreinen. Stel, je rijdt rechts. Een keertrein komt aanrijden, neemt de extra verbinding en de bocht helemaal rechts en parkeert op één van de vijf voorste sporen. Tezijnertijd kan hij wederom via de bocht rechts wegrijden, maar nu zonder de extra verbinding en zodoende verlaat hij het schaduwstation netjes op het rechterspoor, gekeerd en wel. Als je links rijdt, werkt de verbinding ook, maar dan gebruiken de keertreinen de extra verbinding pas bij het verlaten van het schaduwstation. Bovendien kunnen ze ook nog eens gebruikmaken van de vier achterste opstelsporen. Op deze manier heb je geen aparte kopsporen nodig voor keertreinen.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 22 november 2019, 09:11:30
Hier is nóg een alternatief. Bij het onderste schaduwstation heb je geen programmeerspoor nodig. Als je er bij het bovenste wel een wilt hebben, kun je daar gewoon het voorste opstelspoor voor gebruiken, of, als je toch liever een zijspoor wilt, aan de linkerkant één wissel 26411 weglaten.

De extra verbinding in het midden is voor keertreinen. Stel, je rijdt rechts. Een keertrein komt aanrijden, neemt de extra verbinding en de bocht helemaal rechts en parkeert op één van de vijf voorste sporen. Tezijnertijd kan hij wederom via de bocht rechts wegrijden, maar nu zonder de extra verbinding en zodoende verlaat hij het schaduwstation netjes op het rechterspoor, gekeerd en wel. Als je links rijdt, werkt de verbinding ook, maar dan gebruiken de keertreinen de extra verbinding pas bij het verlaten van het schaduwstation. Bovendien kunnen ze ook nog eens gebruikmaken van de vier achterste opstelsporen. Op deze manier heb je geen aparte kopsporen nodig voor keertreinen.
Deze oplossing draagt ook mijn voorkeur hoor. lekker lange sporen
Grtz
Wim
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Wat een denkkracht -en fantasie- wordt er toch ontsloten door dit forum :-) Nu weet ik weer waarom ik destijds lid ben geworden! Wederom bedankt voor jullie volgende versies Rob en Toin! Mijn voorkeur gaat uit naar het laatste ontwerp van Rob. Inderdaad lekkere lange sporen en ook rekening gehouden met de keertrein zoals die in het plan van Toin zit. Maximaal gebruik van mijn ruimte en dat programmeer spoor smokkel ik er wel bij op het bovenste schaduwstation... Het laatste ontwerp ligt alweer uitgeprint naast me en ga ik mee aan de slag.

Fijne dag allen,
Rob.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Waar blijkbaar niemand aan denkt, het is hier toch nog niet ter sprake gekomen geloof ik, is dat de moeilijke bereikbaarheid zich bij een diepte van 95cm zich al heel goed laat voelen. Zeker onder en schuin dak.
In de ontwerpen waarbij alle sporen evenwijdig liggen met voorkant en achterkant is een trein die niet wil starten of die ontspoord staat op de achterste sporen is nauwelijks te bereiken zonder de voorste allemaal omver te duwen.
In een harp kun je iedere trein een zetje geven vanaf de voorkant en is een ontspoorde trein er zelf makkelijk helemaal van tussenuit te halen.
En dat ontdekken de meesten maar als het al te laat is.
Mijn gouden raad: zorg dat alles vanaf de voorkant goed bereikbaar is.
 
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Die bereikbaarheid is inderdaad maar nauwelijks ter sprake gekomen. Met de vorige baan was het een uitdaging om achterin bij de BW te komen; daar heb ik wel iets van geleerd. Mijn idee in dit plan is om in de keerlus een mangat te maken van 55x55 cm. Voor de achterste sporen helpt dat iets en vanuit het trappegat kan ik bij de andere kant van de baan. Maar goed: op deze zolder rondom lopen gaat nooit lukken...

Gr,
Rob.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Citaat van: ROMiJo op vrijdag 22 november 2019, 11:08:04
Mijn idee in dit plan is om in de keerlus een mangat te maken van 55x55 cm. Voor de achterste sporen helpt dat iets en vanuit het trappegat kan ik bij de andere kant van de baan. b.
En dat allemaal met 2 schaduwstations onder elkaar... Onder een schuin dak...
Slangenmens? Of toch alleszins een paar decennia jonger dan mij :-)
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Ik ga mee in de uitleg van Toin. Vandaar ook mijn vraag of het geen harp kon worden.
Ik had het idee nog niet uitgewerkt, maar Toin was mij voor. Door het haaks op de tafel te leggen heb je 2 voordelen (kijk maar eens goed naar de tekeningen):
Je kan bij ontsporingen de trein 'bij de staart'  pakken en je maakt heel efficient gebruik van de beschikbare ruimte. Per m2 plaatoppervlakte liggen bij de harp veel meer rails (dus veel meer opstelmogelijkheden) dan bij de andere varianten. Door de overloopwissels net voor het deel met de doodlopende sporen is zelfs een erg gevarieerd treinenverloop mogelijk.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Goed punt, bereikbaarheid, daar had ik even niet goed aan gedacht. Dat betekent dat zo'n beetje alle plannen voor het onderste schaduwstation tot nu toe de prullebak in kunnen.

Een harp waarbij het helemaal vol ligt lijkt me lastig: als er achteraan wat ontspoort is, zie ik niet hoe je daar goed bij zou kunnen komen, zelfs niet als je eerst alles weghaalt dat er vóór staat.

Een keerlus rechts met zowel voor als achter een aantal opstelsporen is nog wel te doen, maar dan denk ik dat alleen een mangat in de keerlus onvoldoende is om de achterste sporen goed te kunnen bereiken. Er zal ook toegang moeten zijn in het midden, tussen de voorste en achterste opstelsporen. Dat betekent minder parallelsporen. En de extra verbinding die ik eerder had bedacht is bij het lagere schaduwstation ook niet mogelijk.

Maar iets heel anders waar blijkbaar niemand aan denkt, is dat de schuine wand betekent dat er aan de achterkant van het lagere schaduwstation extra ruimte is. Bij een dakhelling van 53º en een hoogteverschil van 25 cm is er achter het lagere schaduwstation 19 cm ruimte over, méér dan genoeg voor een paar extra sporen. Zoals het onderstaande ontwerp laat zien, passen er zodoende toch weer vier sporen aan beide kanten, maar nu ligt er 52 cm open ruimte tussen. Het blijft wel wat lastig toegankelijk omdat er maar 50 cm ruimte ónder is, dat wel.

Voor de keertreinen heb ik helemaal links de engelse wissel neergelegd. Met die extra overloopmogelijkheid kunnen keertreinen omkeren terwijl de stijg-/daalsporen strikt éénrichtingsverkeer kunnen blijven. Was iets meer puzzelen, want hiervoor moesten die stijg-/daalsporen op de juiste parallelafstand liggen en toch aansluiten op de achterste én voorste sporen. Dat heb ik opgelost door de, op het eerste gezicht misschien onbegrijpelijke, combinatie van gebogen rails van verschillende boogstralen in de keerlus. Daarmee komt het mooi uit.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Op deze manier benut je de beschikbare lengte wel optimaal, denk ik. Maar een nadeel is dat er van de 8 sporen altijd 2 vrij moeten blijven (1 in elke groep van 4) voor doorgaande treinen van of naar de andere groep. Netto houd je dus "maar" 6 opstelsporen over...
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Misschien lees ik er over, maar is bekend op welke hoogtes de schaduwstations liggen? Want een mangat of een gleuf om er langs onder bij te kunnen is allemaal mooi, maar je moet er ook vanaf onder tussen geraken, en als je er al tussen geraakt, ook nog iets zinnigs kunnen doen.
Ik heb de indruk dat er vooral vanaf boven naar de ontwerpen wordt gekeken, maar bekijk het toch ook maar even van opzij, het ziet er dan soms heel wat minder doenbaar uit dan je denkt.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Je hebt helemaal gelijk Toin. De schaduwstations komen ongeveer op 75 en 50 cm. Dat laat niet veel ruimte over om iets te kunnen doen. Ook niet met openingen in de grondplaten (zelfs niet als je zo jong bent als ik  :D). Dat geldt overigens voor beide versies van het schaduwstation (harp en in de lengterichting).  Ik ga alle voorstellen en opmerkingen even laten bezinken en verder met de afbraak van de oude baan. Dan kan ik gelijk met dat oude materiaal uitproberen welke afmetingen etc. nog comfortabel zijn om mee te werken. Ik kom er op terug  :thumbup:

Groeten,
Rob.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
De problemen ontstaan pas echt als die schaduwstations vol staan met treinen, dan geraak je daar nooit meer tussen zonder vanalles aan te stoten of zelfs om te gooien.
En in een mangat geraken dat 50cm van de vloer ligt heb ik er ook nog niet veel zien doen om van een gleuf maar al helemaal te zwijgen, vooral als je dan de laag op 75 cm moet bereiken.
Dat lijkt mij echt onmogelijk.
Je zult de voordelen van diagonale opstelsporen nog wel ontdekken, die kun je altijd van vooraan bereiken, schuin weliswaar, niet haaks, maar je kunt er altijd bij zonder dat er iets voor of in de weg staat, gewoon de trein in zijn geheel naar je toe trekken is altijd mogelijk..
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Je moet je gestapelde schaduwstations eens van opzij bekijken en dan zie je direct dat je bij een schuine opstelling er altijd eentje kunt van tussen halen en ze allemaal makkelijk kunt aanduwen.

Vergelijk dat maar eens met sporen die parallel aan de zijkanten lopen, daar kun je nooit meer bij.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Ik zie bij jouw ontwerp ook meer sporen per oppervlakte-eenheid, maar de sporen zijn wel korter.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Als je een mangat kunt maken, is er niets mis mee.
Mooie, lange opstelsporen.
Verdient wel aanbeveling om het digitaal te besturen voor optimaal gebruik.
Dan is het makkelijker om sporen van twee kanten in te rijden, en te keren
zonder door die enkele boog te hoeven rijden.

De beperking van Erik Baas gaat dan niet op: alle 8 zijn benutbaar, met b.v. Koploper of  iTrain
CiteerNetto houd je dus "maar" 6 opstelsporen over...

Maar misschien moet je de entree daarop aanpassen.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Citaat van: Jan22 op vrijdag 22 november 2019, 23:01:39
Als je een mangat kunt maken, is er niets mis mee.
Onderste schaduwstation 50cm van de vloer, daar nog plaat (2cm?) en ribben (8cm?) aftrekken want diktes van 0 cm kunnen niet veel dragen, blijft 40 cm om langs onder in het mangat te geraken... Niks mis mee? Handig is toch anders.
Je kunt er natuurlijk ook langs boven in kruipen, dat is dan op 70cm hoogte onder een schuin dak. In een baan die vol treinen staat. Zelfde opmerking. Niks mis mee, maar handig is toch anders.
En dat terwijl er een simpele oplossing bestaat waarbij je zonder moeite aan alles kunt.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Dat mangat-idee zou ik laten varen hoor, O:-D tenzij een "slangenmens" bent.. :D
Grtz
Wim
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Ik ben er uit :) Het gaat het ontwerp van Rob worden met de extra verbinding voor keertreinen (zie het plan hieronder).

Afgelopen weekend de oude modelbaan verder afgebroken, waaronder twee schaduwstations die heel erg lastig waren te bereiken. Diep onder het schuine dak en ook nog eens onder de grondplaat van de 'hoofdbaan'. Ten opzichte van die situatie ga ik er in het nieuwe banenplan alleen maar enorm op vooruit!

Geen spiralen meer die, uitgevoerd in R1/R2, ontsporingsgevoelig bleken te zijn en in mijn situatie relatief veel plaats innamen met als 'enige' doel beide schaduwstations te kunnen bereiken. De nieuwe schaduwstations zitten niet onder de hoofdbaan verstopt en worden beide niet breder/dieper dan 95cm. Ik heb het uitgetest op de oude baan, maar 95cm is op 70 cm hoogte ook onder het schuine dak prima te overbruggen om ontsporingen achterin recht te zetten (wel zonder slobbertrui waar de voorste wagons in blijven hangen ;-)). Dat laatste blijft natuurlijk lastig voor het onderste schaduwstation, maar daarom ga ik ook niet de extra 20 cm tot het schuine dak gebruiken. Lost op zich niet heel veel op, maar geeft wel iets meer manoeuvreer ruimte. En als het helemaal misgaat moet het bovenste schaduwstation er af... (en dat kan ook relatief gemakkelijk, want er zit niets boven). Dit geldt overigens ook voor het harpontwerp. Als het achterin mis gaat (en daar ligt wel de helft van alle wissels!) is materieel daar net zo lastig te bereiken als in het andere ontwerp. En als een trein eenmaal het opstelspoor heeft bereikt is de kans op ontsporen beduidend kleiner denk ik (in beide ontwerpen).

Daarnaast zijn in het harpontwerp op dit oppervlak vrijwel alle sporen even lang (+/- 150cm muv de extra binnencirkel). In het 'keertrein'-ontwerp heb ik maar liefst 6 opstelsporen langer dan 2 meter!
Dit ontwerp zal misschien nog op details worden aangepast, maar ik ben happy. Dank voor jullie gewaardeerde input :thumbup:

Komende tijd ga ik materialen bestellen voor het bouwen van de schaduwstations. En ook nadenken over de hoofdbaan aan de andere kant van de zolder. Als ik een eerste concept heb zal ik dat hier graag weer publiceren :)

Groeten, Rob.

NB: het programmeerspoor loopt nu langs de muur boven de rode kastjes richting mijn werktafel (zie eerste foto in mijn eerste post). Als ik NEM 103 goed interpreteer dan is het langste 'voertuig' bij H0 313mm; is er een 'ideale' lengte voor zo'n programmeerspoor?
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
is het niet slimmer om het programmeer spoor zo lang te maken dat je die TEE in volle lengte er op kan zetten?  is het tevens een soort van 'paradespoor'  ;)
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Hou de moed erin Rob, we blijven volgen
Grtzzzz
Wim
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Krijg je geen aanrijdingen op het stukje dubbelspoor linksboven, door de overhang van lange voertugen op de 24330? Misschien is een 24230 op die plek toch veiliger...
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Als het goed is niet, want de afstanden tussen de rails voldoen aan de NEM. Maar die gekke bocht zit er eigenlijk alleen maar omdat ik een halve centimeter in verticale richting wilde compenseren (door gebruik van een 230 in het eerste ontwerp van Rob). Dat compenseren kan natuurlijk ook naar links toe over een afstand van 210 cm. Ik ga het in de praktijk uitproberen; dat was de bedoeling :)

Tnx,
Rob.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Linksachter kun je in plaats van de slinger 207/094/530/207 gewoon een 230 gebruiken. De parallelafstand van de sporen achter het trapgat wordt dan 71 mm en daar is niets mis mee. Het valt ruim binnen de normen voor een R2-bocht naast een recht spoor.

Zolang je er geen overloopwissels tussen wilt leggen, hoeft het helemaal niet op een bepaalde afstand (zoals 77,5 of 64,3 mm) uit te komen. Verder links, aan de andere kant van het trapgat, kun je bij de aansluiting op de rest van de baan zonodig al in de eerste de beste bocht de parallelafstand veranderen. Zoiets kan op heel veel manieren, zeker met die lange rechte sporen achter het trapgat. Het ligt er maar net aan wat voor bocht je wilt en wat er verder links nog moet komen. Ter illustratie staat hieronder een voorbeeld waarmee het helemaal links uitkomt op een parallelafstand van 64 mm.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Bedankt voor de aanvulling en info Rob. Ik had ook gewoon die 230 in het plaatje moeten laten zitten. Daarnaast wordt de linkerzijde waarschijnlijk het aansluitpunt voor het station en dan is het helemaal niet erg als die sporen iets dichter bij elkaar liggen :-)

@Bart 83: ik heb de ruimte langs de muur niet om het programmeerspoor langer te maken. Maar een andere optie is ook al genoemd: het onderste opstelspoor ook gebruiken als programmeerspoor. Daar kan die TEE makkelijk op (maar waarom zou ik dat willen?) :-)

Gr,
Rob.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Citaat van: ROMiJo op maandag 25 november 2019, 22:56:01
omdat ik een halve centimeter in verticale richting wilde compenseren....
Dat compenseren kan natuurlijk ook naar links toe over een afstand van 210 cm
Maak je daar toch geen zorgen over, over een afstand van 2 meter kun je centimeters opschuiven.
Daar zie je het bewijs:
eerst op de wissels gemeten:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=77236.0
en dan 1 raillengte verder:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=77236.msg1326070#msg1326070
de minste slordige uitlijning geeft al direct een afwijking van 3,5mm over 1 raillengte, wat zou 5mm dan uitmaken over 2 meter? 
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Ik maak me ook geen zorgen over 5mm Toin. Ik laat WinTrack alleen automatisch de tracks verbinden en dan komen er soms hele mooie, maar minder zinvolle, oplossingen uit ;-)
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Het onderwerp van dit topic is 'Railplan van een BW en Station', maar tot nu toe hebben we veel positieve energie gestoken in de schaduwstations :thumbup: Vandaag heb ik ook tijd besteed aan het hele plan. Het eerste concept staat hieronder. Voor de duidelijkheid eerst een foto van het hele plan en daarna een foto van de BW (bruin), het Station (groen) en tussenliggende sporen (paars). Het als tunnel gemarkeerde spoor is de helling van stationsniveau naar het onderste schaduwstation en is -gelukkig- 3% :) Verder heb ik het idee om de BW een paar centimeter lager te plaatsen dan het station en de uitgaande sporen. En naar aanleiding van de tips hierboven heb ik zoveel mogelijk gebruik gemaakt van slanke wissels en ruime bochten ;) Verder zijn de afmetingen van de grondplaat die van de vorige baan; binnen die afmetingen kan geschoven worden. En ook zou ik graag nog ergens een -hoger gelegen- kopstationnetje willen realiseren. Dus ook dit zal ongetwijfeld niet de laatste versie zijn... :D

Fijne avond,
Rob.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Als dit mijn baan zou zijn, zou ik proberen om aan de uiteinden van het station wisselstraten te maken waardoor beide parallelsporen verbonden zijn met zoveel mogelijk stationssporen. Liefst met alle, maar als dat te lastig blijkt, dan toch minstens drie van de vier. Nu is het maar twee of drie.

En stel, je rijdt rechts en komt van het bovenste schaduwstation. Dan kun je weliswaar drie van de vier stationssporen bereiken, maar bij het verlaten van het station kun je maar vanaf twee daarvan weer rechts gaan rijden op de paarse sporen.

Verder zou ik graag het BW willen verbinden met beide sporen naar het schaduwstation, niet alleen het bovenste.

Iets heel anders: gegeven de keuze voor K-rails voor het BW, heb je overwogen om ook het station in K-rails te maken?
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Neem me niet kwalijk, maar ondanks dat je slanke wissels gebruikt oogt het ontwerp toch zo stijf als een hark?
De vele knikken die er in zitten maken het helemaal niet vloeiend, in tegendeel. Slanke wissels zijn in zo een ontwerp (volgens mij) weggegooid geld.
Wat mij ook opvalt is de grote witte vlek links bovenaan. Heb je daar iets aan?
Is het niet interessanter het BW daar naar toe te schuiven?
Het BW moet dan wel slanker, maar ook daar dezelfde opmerking, dat lijkt mij toch ook zeer onsamenhangend en veel te breed. Langer en slanker oogt veel beter en zou makkelijker passen.
En mis je geen goederenstation?
Zo maar een eerste aanzet, maar zou je niet beter die richting uitgaan:
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
Als je alleen slanke wissels wilt gebruiken, zijn de wisselstraten waar ik het over had met standaard C-rails nauwelijks te realiseren, of je moet al veel ruimte hebben. Dat komt door het ontbreken van een slanke engelsman in C-rail. Door slanke wissels te combineren met een paar gewone engelse wissels is er wat meer mogelijk. Rechtsboven moet een wisselstraat van 2 naar 5 sporen komen: 4 voor het station en 1 voor de aftakking naar het BW. Hieronder heb ik er eentje voor je.

Overigens kan dit ook met gewone wissels 24612 in plaats van de 24624. Dan moet je de aftakking naar het BW aan het achterste stationsspoor maken en heb je één zijspoortje minder.
Re: Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom...
In K-rails bestaat wél een slanke engelsman. Daarmee kan het gemakkelijker en de wisselstraat vergt veel minder ruimte. Nu heb ik weinig ervaring in het ontwerpen met K-rails, maar een eerste opzet is nog wel gelukt. In het onderstaande plan zijn alle stationssporen gemakkelijk bereikbaar, ongeacht waar de treinen vandaan komen. En de aftakking naar het BW is ook nu weer verbonden met beide sporen naar het schaduwstation.