Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Baan van Keessie

Gestart door Cornelis maandag 27 januari 2020, 17:52:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan van Keessie
Lid sinds: 2019

offline
Baan van Keessie
Hallo mede spoorders,

Sommige van jullie zouden mij kennen als "Polop/Spanje) van vroeger. Toen had ik een idiote grote baan ontworpen (wel leuk op de Computer) Maar NIET realiseerbaar :P :D :D

Nu heb ik een traditionele baan ontworpen, die ik ook ga bouwen. Tijdperk 3, station , BW , parade baan , keer mogelijkheid , rangeren , berg (op de tekening is hij te groot Ha Ha ).
Het word een openbouw verrijdbare tafel 308 x 140 x max 60 cm hoog. Met inklapbare poten zodat ik hem redelijk kan verhuizen, als dat moet. Zit in een huurhuis 8o :warning:.
Kan hem dan heen en weer rijden, zodat ik per kant 50 cm heb om te staan, en maar 70 cm per kant over de baan kan werken.

Ga met diesel en stoom rijden max. 8 st op de baan Heb er nu 3 dus kan nog uitbreiden  :-). Het word digitaal met Märklin C-rails. En heel veel synery eigenlijk vind ik dat het leukste!

Heb hem getekend met Wintrack 13 Om de dalingen en stijgingen te controleren en natuurlijk om het railplan te maken. is uitgekomen op max. een kleine 4% Volgens mij moet dat wel kunnen, want ga toch niet met lange treinen rijden.

Nu wil ik graag jullie mening vragen en of er nog verbeteringen zijn en of andere ideën?
Re: Baan van Keessie
Lid sinds: 2019

offline
Re: Baan van Keessie
Nog even een foto van de baan

Re: Baan van Keessie
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan van Keessie
De meeste korte treinen kunnen 4% stijging nog wel aan, maar het is wel wat aan de hoge kant. Misschien dat de locs die je nu al hebt voldoende trekkracht hebben, maar het zou toch jammer zijn als je in de toekomst een mooie loc op de kop tikt en dan merkt dat hij met een korte sleep niet boven komt.

Ik heb het ontwerp in WinTrack ingevoerd, maar het sloot niet overal goed aan. Dat komt op z'n minst gedeeltelijk doordat de rails niet overal goed te zien zijn, daardoor moest ik raden wat het was, maar misschien is er meer aan de hand.

Gelukkig biedt WinTrack genoeg mogelijkheden om iets wat niet past toch te verbinden en zo heb ik toch iets kunnen invoeren dat dicht bij jouw ontwerp komt. Zodoende heb ik ook goed nieuws: volgens mij hoeft het stijgingspercentage helemaal niet zo hoog te zijn. Met minimale aanpassingen had ik het al op 3,5%. Als je aparte plaatjes plaatst van de keerlussen op het onderste niveau en van de sporen onder de berg, wil ik het wel verder uitwerken. Of ik het onder de 3% krijg, weet ik niet, maar dat zie ik wel als een mooie uitdaging. Je kunt trouwens ook het WinTrack bestand nog als bijlage posten.
Re: Baan van Keessie
Lid sinds: 2019

offline
Re: Baan van Keessie
Hallo beste,

Ik heb het Wintrack bestand in het eerste bericht  onderaan geplaatst.

Maar ik zet hem nu ook hieronder. Wel in ieder geval hartelijk dank, dat je er naar wil kijken!
Re: Baan van Keessie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baan van Keessie
Best leuk ontwerp, alleen ik snap het nut niet zo van de slinger die de baan maakt; uit het station eerst omhoog en dan weer naar beneden, alleen voor het effect?
Het is misschien grappig, maar niet functioneel. Wendingen en lussen zijn er om hoogte te winnen maar niet te creëren Volgens mij ziet het er beter uit als je die lus eruit haalt. Scheelt ook die steile trajecten die Rob signaleert.

Groet,

Peter
Re: Baan van Keessie
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan van Keessie
@Peter: Toen ik het plan zag, concludeerde ik meteen dat het doel van dit ontwerp niet was om een heel realistisch uitziende baan te maken. Die brug over het station valt natuurlijk enorm op, maar is nogal ongebruikelijk. Ik ben er echter vanuit gegaan dat Cornelis dat niet belangrijk vindt en dan biedt dit ontwerp heel wat mogelijkheden. Op een kleine ruimte kun je afwisselende scenery maken en ondertussen biedt het baanplan voldoende rijmogelijkheden.

@Cornelis: Dat je het .tra bestand al meteen had geplaatst was me niet opgevallen, my bad. Ik heb het inmiddels gedownload. Kan een paar dagen duren voordat ik ermee klaar ben, ik ben nog met een paar andere baanplannen bezig.
Re: Baan van Keessie
Lid sinds: 2019

offline
Re: Baan van Keessie
[quote Peter]
Best leuk ontwerp, alleen ik snap het nut niet zo van de slinger die de baan maakt; uit het station eerst omhoog en dan weer naar beneden, alleen voor het effect?
Het is misschien grappig, maar niet functioneel. Wendingen en lussen zijn er om hoogte te winnen maar niet te creëren Volgens mij ziet het er beter uit als je die lus eruit haalt. Scheelt ook die steile trajecten die Rob signaleert.[/quote]

Hallo Peter, ik heb die slinger (brug) erin gemaakt. A. voor het effect B om meer diepte te krijgen en om weer aansluiting te krijgen links om het station weer in te kunnen rijden.
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 28 januari 2020, 01:39:47
@Peter: Toen ik het plan zag, concludeerde ik meteen dat het doel van dit ontwerp niet was om een heel realistisch uitziende baan te maken. Die brug over het station valt natuurlijk enorm op, maar is nogal ongebruikelijk. Ik ben er echter vanuit gegaan dat Cornelis dat niet belangrijk vindt en dan biedt dit ontwerp heel wat mogelijkheden. Op een kleine ruimte kun je afwisselende scenery maken en ondertussen biedt het baanplan voldoende rijmogelijkheden.

@Cornelis: Dat je het .tra bestand al meteen had geplaatst was me niet opgevallen, my bad. Ik heb het inmiddels gedownload. Kan een paar dagen duren voordat ik ermee klaar ben, ik ben nog met een paar andere baanplannen bezig.

Ik heb geen haast, dus neem de tijd :-). Nog even een toevoeging, de afmetingen zijn van de bovenste geheel met Berg, daaronder komen poten van 1 Mt hoog. Want later moet er een logeerbed onder passen.
Re: Baan van Keessie
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Keessie
Is wel een flinke stijging he vanuit het station. Denk zo ongeveer 2m 70  aan rails geeft  8 cm hoogte verschil... Moet lukken zou ik zeggen
Re: Baan van Keessie
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan van Keessie
Hetonderstaande plaatje toont de drie stijgende trajecten in het bestaande ontwerp. De gemiddelde stijgingspercentages zijn:


Paars4,85%
Geel4,38%
Rood3,44%


Het tweede plaatje toont waar de sporen het dichtst boven elkaar liggen, op 94 mm. Daarnaast is het van belang dat de keerlussen 99 mm onder het station liggen.

De forse stijgingen zijn een probleem, maar dat is nog niet alles: treinen kunnen niet tegen een abrupte overgang van stijgingspercentage. Leg maar eens een paar rails tegen elkaar, met een abrupte overgang van vlak naar een 3% helling. Bij locs met meer dan twee assen komen in het beste geval bij de overgang de middelste wielen los van de rails, maar blijft de loc nog wel rijden. Als echter ook de sleper even los komt, valt hij stil. Bij locs en wagens met meer dan twee assen kun je ook gemakkelijk ontsporingen krijgen, zeker als het om een bocht of een wissel gaat. En zo zijn er nog wel wat problemen. Bij een te grote toename van het stijgingspercentage kan bijvoorbeeld de bumper tegen de rails komen. En dan heb ik het nog niet eens gehad over spontane ontkoppelingen...

Dit is de uitgangssituatie. Hoe zou dit verbeterd kunnen worden?
Re: Baan van Keessie
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan van Keessie
Stap 1

De grootste stijging zit in het paarse spoor. Niet alleen is dat 4,85% gemidddeld, het is ook nog eens relatief kort. Als daar ook nog overgangen moeten komen, zou het stijgingspercentage tussen die overgangen wel eens rond de 6% kunnen komen! Dat gaat natuurlijk niet. Het lijkt misschien onmogelijk, maar met slechts twee aanpassingen is dit op te lossen.
  • Aan de rechterkant van het station kunnen de wissels alvast een klein beetje dalen. Daarmee wordt de noodzakelijke overgang gemaakt en bovendien zijn de treinen al een stukje gedaald vóórdat de bocht begint.
  • De (oranje) keerlussen moeten weliswaar onder het station passen, maar hoeven niet vlak te liggen. De (oranje) wissel vlak naast het paarse spoor mag daarom best wat hoger liggen.
De onderstaande plaatjes tonen het resultaat. Ik heb o.a. een stukje van het station weggelaten om de keerlus te kunnen zien. In het oorspronkelijke plan sloot die niet goed aan, dat heb ik meteen maar verbeterd. Afgezien van het nog benodigde overgangstraject bij die oranje wissel levert dit voor het paarse spoor een stijgingspercentage van 3% op.

Re: Baan van Keessie
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan van Keessie
Stap 2

Dezelfde aanpak werkt ook prima voor het rode spoor: de wissels aan de linkerkant van het station kunnen alvast voor de overgang worden gebruikt, en hetzelfde geldt nu voor de eerste paar sporen van het viaduct. Daarmee blijft de stijging van het rode spoor beperkt tot 3% en aan beide kanten ligt een goed overgangstraject.

Onderstaande plaatjes tonen het resultaat. Ik heb het rode spoor trouwens nog een klein beetje aangepast, te beginnen met de bocht linksvóór. Die sloot namelijk beroerd aan. De plaatjes tonen dit keer het complete station. De voorste sporen liggen daarbij een fractie hoger, wat het nét iets makkelijker maakt om de oranje keerlussen er onder te leggen.
Re: Baan van Keessie
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan van Keessie
Stap 3

Nu alleen het gele spoor nog. Doordat dit het langste stijgende traject is, is dit het lastigst aan te pakken. Dat komt omdat bij lange trajecten de overgangen een relatief minder groot effect hebben op het stijgingspercentage. Om dit flink omlaag te krijgen, is dan ook een extra maatregel nodig.

Het eerste plaatje laat nog eens zien waar in het bestaande ontwerp het kritieke punt ligt: het viaduct moet over een zijspoortje. Dit zijspoortje is volgens WinTrack trouwens nét iets te lang, het overlapt een fractie van de railbedding van de bocht. In de praktijk is er genoeg speling. De beddingen zullen wel tegen elkaar aankomen, maar dat mag. Het stootblok zorgt er wel voor dat er geen ongelukken van komen.

Om de stijging van het gele spoor kleiner te maken, zou het goed uitkomen als het viaduct iets lager zou zijn. Om dat mogelijk te maken heb ik ten eerste dat kopspoortje toch maar een fractie korter gemaakt en ten tweede het complete viaduct iets naar rechts geschoven. Waarschijnlijk was het nog niet opgevallen, maar daarvoor had ik het rode spoor in de vorige stap al een paar cm langer gemaakt. Belangrijker zijn echter de twee strategisch gebruikte bochtjes 215, daardoor komt het uiteindelijk precies goed uit.

Het resultaat is dat het viaduct nu nét niet meer boven het kopspoortje ligt, alleen nog deels boven het stootblok. Het nieuwe kritieke punt wordt nu de kruising van viaduct over het paarse spoor. Dat ligt echter een paar cm lager dan het kopspoortje, dus mag het viaduct ook lager zijn. Per saldo resteert voor het gele spoor een stijgingspercentage van net geen 3,2%. Door de kruising van het viaduct over het paarse spoor nog iets verder naar rechts te schuiven zou het percentage nog een klein beetje lager kunnen worden, maar veel levert dat niet meer op. Maar 3,2% lijkt me wel acceptabel.

De linker keerlus sloot overigens ook niet goed aan. Het vierde plaatje geeft een verbeterde versie.

En tenslotte nog een 3D-plaatje met de kritische hoogteverschillen: 91 mm bij het viaduct boven het paarse spoor en 92 mm op twee andere plaatsen.
Re: Baan van Keessie
Lid sinds: 2019

offline
Re: Baan van Keessie
Heel hartelijk bedank. Ik lees het nu. Ik ga het morgen even heel goed doornemen. En dan uiteraard met een reactie
Beste groet Kees
Re: Baan van Keessie
Lid sinds: 2010

offline
Re: Baan van Keessie
Rob, waarom maak je geen gebruik van bochtwissels/gebogen wissels bij het station? Dan heb je meer lengte in je station.
Re: Baan van Keessie
Lid sinds: 2019

offline
Re: Baan van Keessie
Hallo Rob,

Ik ben blij dat het sporenplan levens vatbaar is, na je aanpassingen! Waarvoor mijn hartelijke dank!
Je hebt er veel werk van gemaakt.
Kan je mij een .tra bestand van het eind resultaat willen opsturen?

Ik heb ondertussen het materiaal voor de tafel aangeschaft. En kom uit op een gewicht van 22 Kg totaal. Want ik moet goed opletten que gewicht. Om het geheel transportabel te houden.
Daarnaast ben ik het systeem van NOCH tegen gekomen
TERRA-FORM System. Het is wel wat duurder, maar zeer licht van gewicht.
Heeft iemand hier ervaringen mee?
Re: Baan van Keessie
Lid sinds: 2019

offline
Re: Baan van Keessie
Nog even dit zo deed ik het vroeger, om bergen te maken zaagde je de vorm van de berg uit triplex om de berg vorm te geven, en daarna met aluminium gaas te bekleden, en daarna met gips.
Maar dat is veel te zwaar
Re: Baan van Keessie
Lid sinds: 2010

offline
Re: Baan van Keessie
 @citaat Je kunt XPS gebruiken. Die kun je bij de bouwhandel kopen en kun je makkelijk bewerken en op deze manier de berg opbouwen.
Re: Baan van Keessie
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Keessie
Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 30 januari 2020, 20:20:10
Stap 3

En tenslotte nog een 3D-plaatje met de kritische hoogteverschillen: 91 mm bij het viaduct boven het paarse spoor en 92 mm op twee andere plaatsen.

Nu heb ik een betere kijk...TX!
Re: Baan van Keessie
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan van Keessie
Citaat van: basjuh1981 op vrijdag 31 januari 2020, 07:52:24Rob, waarom maak je geen gebruik van bochtwissels/gebogen wissels bij het station? Dan heb je meer lengte in je station.
Simpel: mijn doel was nooit om het plan van Cornelis te veranderen. Het begon ermee dat ik de stijgingen binnen de perken wilde houden. Later bedacht ik dat dit onwerp een prima aanleiding was om uit te leggen wat er zoal bij komt kijken bij het ontwerpen van stijgingen en daarom heb ik het in detail toegelicht. Niet alleen kan Cornelis dat gebruiken als hij zou besluiten iets te verandern, ook anderen hebben hier misschien iets aan.

@Cornelis: Een .tra bestand heb ik niet, ik gebruik de demo-versie van WinTrack.

@Wim: Ja, die 3D-plaatjes vind ik zelf ook verhelderend. Op basis van alleen maar een baanontwerp is het lastig voor te stellen hoe het er uit komt te zien.
Re: Baan van Keessie
Lid sinds: 2019

offline
Re: Baan van Keessie
Citaat van: basjuh1981 op vrijdag 31 januari 2020, 13:28:20
@citaat Je kunt XPS gebruiken. Die kun je bij de bouwhandel kopen en kun je makkelijk bewerken en op deze manier de berg opbouwen.

Dank je voor de tip. Ik ga eens kijken
Re: Baan van Keessie
Lid sinds: 2010

offline
Re: Baan van Keessie
Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 31 januari 2020, 14:54:25
Citaat van: basjuh1981 op vrijdag 31 januari 2020, 07:52:24Rob, waarom maak je geen gebruik van bochtwissels/gebogen wissels bij het station? Dan heb je meer lengte in je station.
Simpel: mijn doel was nooit om het plan van Cornelis te veranderen. Het begon ermee dat ik de stijgingen binnen de perken wilde houden. Later bedacht ik dat dit onwerp een prima aanleiding was om uit te leggen wat er zoal bij komt kijken bij het ontwerpen van stijgingen en daarom heb ik het in detail toegelicht. Niet alleen kan Cornelis dat gebruiken als hij zou besluiten iets te verandern, ook anderen hebben hier misschien iets aan.
Ik vind het prima hoor, maar ik ben van je gewend dat je dat soort zaken ook direct meeneemt ;)
Re: Baan van Keessie
Lid sinds: 2019

offline
Re: Baan van Keessie
Zo ben klaar met ontwerpen dit word hem. Heb nog twee banen bij gelegd, heb ik toch de mogelijkheid om twee treinstellen te parkeren (schaduw stationnetje)
Met de  stijg en daling komt goed dankzij Rob. Is niet verwerkt in het ontwerp maar dat ga ik doen in het werk.

Ik heb hier in Spanje twee winkeltjes gevonden, naar het noorden of naar het zuiden +/- 150 Km bij mij vandaan. Dus dat word online bestellen 8o

Nu heb ik een vraag aan jullie, wat kan ik het beste aanschaffen als besturing. Ik wil max. 4 treinen tegelijk laten rijden. De MS in de startset van Máklin No. 29000 is dat voldoende? Of heb ik dan een miskoop. Want ik wil wel alle functies van de mfx decoders gebruiken. Want is dat een MS+?

Hoop iets van jullie te horen

Vr.Gr. Kees
Re: Baan van Keessie
Lid sinds: 2019

offline
Re: Baan van Keessie
Sorry nog even een foto van da tafel
Re: Baan van Keessie
Lid sinds: 2019

offline
Re: Baan van Keessie
Oeps en de baan zoals hij nu is
Re: Baan van Keessie
Lid sinds: 2017

offline
Re: Baan van Keessie
Regelmatig zie ik hier constructies van treintafels die geschikt zij om een olifant te dragen.
Dit is het tegen over gestelde: de conctructie is te licht. Dat geldt met name voor de poten in combinatie met de tegelvloer die zeer waarschijnlijk ongelijk is. De poten zullen het begeven.
Ook een overspanning van 140 cm zonder ondersteuning in het midden is te veel van het goede.

Cees
Re: Baan van Keessie
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan van Keessie
Citaat van: Cornelis op woensdag 19 februari 2020, 16:42:26Nu heb ik een vraag aan jullie, wat kan ik het beste aanschaffen als besturing. Ik wil max. 4 treinen tegelijk laten rijden. De MS in de startset van Máklin No. 29000 is dat voldoende? Of heb ik dan een miskoop. Want ik wil wel alle functies van de mfx decoders gebruiken. Want is dat een MS+?

Een MS+ bestaat niet. Er bestaat een MS 1 en een MS 2. De nieuwste versie is nr 60657 en die zit ook in startset 29000. Die kan alle functies van mfx-decoders gebruiken op voorwaarde dat software update 4.2 is uitgevoerd. Als je die startset bestelt, vraag de leverancier dan expliciet dat hij de laatste software-update uitvoert. Als hij de startset al een poos heeft liggen, zal er een oudere versie van de software op staan. Zelfs als hij hem onlangs van Märklin heeft ontvangen, bestaat nog de kans dat Märklin nog voorraad had waar niet de laatste update op stond.

In het eerste jaar dat ik weer met treintjes speelde, gebruikte ik ook een MS 2. Daarmee liet ik tot 6 treinen tegelijk rijden, dus 4 is geen probleem - tenzij je hele oude locomotieven en veel verlichting met gloeilampjes hebt, dat vraagt wat meer stroom en dan weet ik niet wat er maximaal mogelijk is.
Re: Baan van Keessie
Lid sinds: 2019

offline
Re: Baan van Keessie
Citaat van: Pt2/3 op woensdag 19 februari 2020, 19:39:05
Regelmatig zie ik hier constructies van treintafels die geschikt zij om een olifant te dragen.
Dit is het tegen over gestelde: de conctructie is te licht. Dat geldt met name voor de poten in combinatie met de tegelvloer die zeer waarschijnlijk ongelijk is. De poten zullen het begeven.
Ook een overspanning van 140 cm zonder ondersteuning in het midden is te veel van het goede.

Cees

Wat betreft de tegelvloer heb je gelijk Cees. Maar in theorie hoef ik de tafel maar één keer te verrijden, want ik heb genoeg ruimte aan beide kanten om er aan te werken (70 cm). En ik moet het zo licht mogelijk bouwen want het moet transportabel zijn.(de tafel zonder poten weegt nu 22 Kg) Mocht de overspanning van 1.40 toch doorbuigen, maak ik er toch nog wat poten onder? Om het licht te houden ga ik werken met het TERRA-FORM System. Van Noch. Het enige wat zwaar is, is het model-gips voor de berg. Verder ga ik open bouwen met stroken berken-triplex 5 m/m. Met ondersteuning van hout 1,5 x1,5 cm. Het is inderdaad vrij fragiel gaaf ik toe, maar in mijn ogen moet het kunnen.

Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 19 februari 2020, 20:31:03
Een MS+ bestaat niet. Er bestaat een MS 1 en een MS 2. De nieuwste versie is nr 60657 en die zit ook in startset 29000. Die kan alle functies van mfx-decoders gebruiken op voorwaarde dat software update 4.2 is uitgevoerd. Als je die startset bestelt, vraag de leverancier dan expliciet dat hij de laatste software-update uitvoert. Als hij de startset al een poos heeft liggen, zal er een oudere versie van de software op staan. Zelfs als hij hem onlangs van Märklin heeft ontvangen, bestaat nog de kans dat Märklin nog voorraad had waar niet de laatste update op stond.

Hartelijk dank voor de goede uitleg, ik zal er rekening mee houden. Dus het word MS2. De locomotieven zijn alle modern, en de overige verlichting word apart gevoed

Edit Herman05: Quote ingekort
Re: Baan van Keessie
Basroc-1961
gast

Re: Baan van Keessie
CiteerMaar in theorie hoef ik de tafel maar één keer te verrijden, ...

De theorie en de praktijk hebben vaak ruzie. Als iets kan voor één keer gaat het geheid vaker gebeuren (wet van Murphy is hier dan van toepassing). U moet zich goed realiseren, dat de poten ook maar eenzijdig zijn geschoord en dat trek- en duw belastingen de schoren los kunnen wrikken.
Op deze constructie zou ik geen gips overwegen, eerder papier maché.
Re: Baan van Keessie
Lid sinds: 2010

offline
Re: Baan van Keessie
 @citaat Je kan ook Sculptamold overwegen. Dat is een stuk lichter in gewicht dan gips.
Re: Baan van Keessie
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Keessie
Of desnoods schragen er tussen zetten...
Re: Baan van Keessie
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baan van Keessie
Als het verplaatsbaar moet zijn ivm verhuizing, dan zou ik de gehele baan in meerdere delen bouwen (soort modulebouw zeg maar.
Dan kan alles mooi sterk en redelijk zwaar gebouwd worden kwa scenery en dan blijft het toch makkelijk te tillen omdat het meerdere delen zijn.
Re: Baan van Keessie
Lid sinds: 2019

offline
Re: Baan van Keessie
Citaat van: basjuh1981 op vrijdag 31 januari 2020, 07:52:24
Rob, waarom maak je geen gebruik van bochtwissels/gebogen wissels bij het station? Dan heb je meer lengte in je station.

Door deze opmerking ben ik weer aan het ontwerpen geweest.
En dit is het resultaat wel mooi, maar het kan niet? Door de overlappingen van de slanke boog-wissels?

Iemand een beter idee?
Re: Baan van Keessie
Lid sinds: 2010

offline
Re: Baan van Keessie
 @citaat Misschien kun je een plaatje plaatsen. Niet iedereen heeft Wintrack.
Re: Baan van Keessie
Lid sinds: 2019

offline
Re: Baan van Keessie
Citaat van: basjuh1981 op zondag 08 maart 2020, 21:00:27
@citaat Misschien kun je een plaatje plaatsen. Niet iedereen heeft Wintrack.

Helemaal gelijk in bij deze

Re: Baan van Keessie
Lid sinds: 2010

offline
Re: Baan van Keessie
Ik krijg niks te zien.
Re: Baan van Keessie
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baan van Keessie
Ik zie alleen een wit scherm als in erop klik
Re: Baan van Keessie
Basroc-1961
gast

Re: Baan van Keessie
Hier ook wit van een hoge kwaliteit :D Vast veroorzaakt door een bekend wasmiddel. >:-D
Re: Baan van Keessie
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Keessie
Sneeuwwit 🤗
Re: Baan van Keessie
Lid sinds: 2019

offline
Re: Baan van Keessie
Sorry mannen, als het goed is moet het nu wel te zien zijn. en het wasmiddel zat tussen het beeldscherm en de Computer ha ha 
Re: Baan van Keessie
Basroc-1961
gast

Re: Baan van Keessie
Dit ontwerp lijkt mij op het eerste oog behoorlijke hellingspercentages te hebben. Persoonlijk vind ik het 'vol'. Maar er zijn wel meer van dergelijke banen en als er alleen stoom en diesel gereden wordt, dan kan een hoogte verschil van 90. 10 mm voor de rail en 68,5 voor het rijdend materieel en dan nog 10 mm voor een brugconstructie.
Re: Baan van Keessie
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baan van Keessie
De hellingpercentages zijn uitvoerig behandeld door Rob, maar ik vraag me af wat er mee gedaan is.
Maar Rob ging uit van een doorrijhoogte van minimaal 94 mm. Ik vraag me af of dat nodig is, wanneer je alleen diesel en/of stoomtractie rijdt. Mogelijk kun je dan ook met 80 mm toe en neemt de helling af.

Verder : misschien is het mogelijk om met meegebogen wissels een extra inhaalspoor te creëren bij 1 (of beide) ondergrondse keerlussen. Je kunt dan een gevarieerder treinverloop realiseren.
Re: Baan van Keessie
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan van Keessie
De twee uitgangen van de slanke C-railwissels liggen héél dicht bij elkaar, zó dicht dat je er geen normale rails op kunt aansluiten zonder dat je iets van de bedding zaagt.

Voor de meegebogen wissels 24771/772 biedt Märklin daarvoor als oplossing de gebogen rail 24315, daar kun je een stukje van de bedding loshalen. Bij de wissel wordt standaard een speciaal stukje bedding meegeleverd om de ontstane opening op te vullen. Het resultaat is in feite een wissel van 45º.


Een meegebogen slanke wissel, twee rails 24315 waarvan een deel van de bedding is weggehaald en het speciale opvulstukje voor de bedding, klaar om in elkaar te zetten.


Het resultaat is een wissel van 45º


Jouw baan is niet zo groot, dat betekent dat je er niet veel slanke wissels kwijt kunt. Desalniettemin is het wel mogelijk. Hieronder zie je een opzet voor de doorgaande sporen van het station met aan beide kanten een slanke wissel in de bocht. Zoals je ziet, levert dat aanzienlijk langere stationssporen op. Er zijn allerlei variaties mogelijk, dit is er maar één. De parallelafstand is hier slechts 60 mm. Voor bochten zou dat onbruikbaar zijn, maar omdat het rechte sporen zijn, gaat het prima, het staat zelfs beter. In werkelijkheid liggen rechte sporen ook vlak naast elkaar.
Re: Baan van Keessie
Lid sinds: 2019

offline
Re: Baan van Keessie
Iedereen hartelijk bedankt voor de nieuwe aanwijzingen, ik ga weer terug naar de teken comp. En Rob bedankt voor de tekening!