Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Wat voor elektronica zit in deze loc gebouwd?

Gestart door AlbertJan dinsdag 19 november 2019, 20:11:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat voor elektronica zit in deze loc gebouwd?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Wat voor elektronica zit in deze loc gebouwd?
Beste forummers.
Ik heb een hele mooie analoge wisselstroom V200 van Roco, cat. nr. 43928.
Deze zou omgebouwd moeten zijn naar digitaal maar was niet uit te lezen dus maar even open gemaakt.
Nu zie ik tot mijn verbazing een printje met daarop een knoopcel.

Dit heb ik nog niet eerder gezien, dus wie kan mij vertellen wat dit voor moet stellen?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Wat voor elektronica zit in deze loc gebouwd?
Een analoge wisselstroom lok met gelijkstroom motor zou zonder dit schakelingetje maar één kant op kunnen rijden....
Re: Wat voor elektronica zit in deze loc gebouwd?
Oh is dat wel zo?

Ik zie een brugcelgelijkrichter en een knopcel batterij. Geen idee wat het doet.

Groetjes.
Re: Wat voor elektronica zit in deze loc gebouwd?
Dat is eerder een condensator en geen knopcel.
Re: Wat voor elektronica zit in deze loc gebouwd?
Dacht het wel. Ik heb ooit zo'n lok in onderdelen gekocht en het enige (overigens niet werkende) onderdeel dat voor de omschakeling kon zorgen was dit gevalletje. Er zitten trouwens nog wel een paar meer componenten op het printje. Was die knoopcel niet bedoeld om de rijrichting te "onthouden"?
Mocht het niet zo zijn, dan geef ik mijn mening graag voor een betere.....

Vervolg:in een onderdelenbak heb ik 'm gevonden. Het is toch wel een knoopcel (3Volt cr1220) en de onderzijde van het printje bestaat vnl. uit een fors IC: type TA7267p.
Ziet toch uit als een omschakeldinges.
Re: Wat voor elektronica zit in deze loc gebouwd?
En volledig off topic: het omkeren van de onderdelenbak laat zien dat ik in de loop van tig jaar digitaliseren een best aantal decoders heb opgeblazen, ontmanteld, aangepast (Delta's vooral) en vervangen door nieuwere :D
Re: Wat voor elektronica zit in deze loc gebouwd?
Typenr. van het ic even opgezocht: bridgedriver for brushed dc motors, dus inderdaad de regelaar/omschakelaar.
Re: Wat voor elektronica zit in deze loc gebouwd?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wat voor elektronica zit in deze loc gebouwd?
Het is een al wat oudere Roco.

Roco stond erom bekend in analoge locs knoopcellen te stoppen. In de eerste De 4/4 's zaten die ook. Lullig, als de batterij leeg raakt, en je weet het niet.
Een PC waarschuwt tenminste nog voor een checksum error/battery low.

Citaat van: hvanschaik op dinsdag 19 november 2019, 20:29:26
Een analoge wisselstroom lok met gelijkstroom motor zou zonder dit schakelingetje maar één kant op kunnen rijden....
Het dingetje doet meer dan rijrichtingomschakeling alleen. De chip verzorgt de DC-motor aansturing in beide richtingen.
Voor zover die nog te koop is, zit de ic in de orde van grootte van rond ? 2,50.
Het zou me niet verbazen als de knoopcel reloadable is zolang de trein rijdt.
Re: Wat voor elektronica zit in deze loc gebouwd?
Beste reageerders.
Hartelijk dank voor deze interessante informatie.
Altijd weer leuk om al die reacties te lezen op voor mij onbekende dingen! :D

Helaas dus niet digitaal maar een omschakel "dinges"! :-)
Ik zal de loc eerst analoog (helaas) laten rijden en zien wat de loc doet (of niet) en daarna de knoopcel vervangen voor een verse en zien wat de loc daarna doet.

Wordt dus nog even vervolgd.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Wat voor elektronica zit in deze loc gebouwd?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Wat voor elektronica zit in deze loc gebouwd?
Gelukkig zijn er nog modelspoorders die dit stukje elektronica zelf hebben gebruikt en dus kunnen aangeven wat het voorstelt.
Re: Wat voor elektronica zit in deze loc gebouwd?
AlbertJan, mocht je besluiten om een decoder in te bouwen, kies er dan eentje die een flinke stroomsterkte kan leveren op de motor uitgang. De motor in deze lok is een dikke ronde stroomvreter. Veel plezier ermee verder.
Re: Wat voor elektronica zit in deze loc gebouwd?
Beste mensen.
Ik heb geprobeerd om in deze loc weer leven te krijgen maar de knoopcel batterij zit geklonken in een frame.
Rijden wil ook niet dus voorlopig maar in de "bak" van locs met problemen voor als ik weer wat tijd en zin heb om te sleutelen en te puzzelen.

Allemaal bedankt voor de inbreng en voorlopig maar even op "rust"! >:-D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Wat voor elektronica zit in deze loc gebouwd?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wat voor elektronica zit in deze loc gebouwd?
Citaat van: AlbertJan op donderdag 21 november 2019, 07:32:39
de knoopcel batterij zit geklonken in een frame.
Weet je dat zeker? Bij de meeste constructies werd gekozen voor schuiven of kantelen.
De knoopcel werd dan vastgezet met een al dan niet verplaatsbaar klemmetje of beugel.
Onder de batterij zit een veer die 'm op z'n plaats houdt.

Als het beugeltje is geklonken, dan juist op die plek de knoopcel omlaag drukken.
Die 2 zwarte draadjes wel even omhoog tillen, natuurlijk.

Dus eventueel met pincet, maar in ieder geval met de vinger of schroevendraaier drukken op een kant, wipt 'm van z'n plek.
Mijn ervaring: er mag best stevig wat kracht op uitgeoefend worden. Vooral niet te kleinzerig drukken op een kant, moet helpen.

Bedenk hoe de loc gemaakt wordt: eerst wordt het printplaatje vast geschroefd, daarna wordt de knoopcel geplaatst.
Dus andersom moet ook kunnen.

Analoog vervangen heeft alleen zin als je een goedkopere kunt krijgen dan b.v. een Uhlenbrock FRU. Uhlenbrock zelf vraagt al ? 30,- ex verzendkosten. Op ebay vind je goedkopere alternatieven, en op beurzen kun je ook voor minder terecht; zelf scoorde ik er een paar voor ? 5,-, om maar iets te noemen. Maar ook dan geldt: eerst de knoopcel weg, dan het printplaatje. 
Een decoder kost vaak minder dan een FRU.
Re: Wat voor elektronica zit in deze loc gebouwd?
In mijn exemplaar heeft de knoopcel twee gepuntlaste aansluitlipjes die door een mini handje zijn omgebogen en vastgesoldeerd. Losmaken is geen probleem, gewoon de aansluitlipjes doorknippen en de restanten lossolderen van de print. Een nieuwe CR1220 - in mijn geval een Sanyo Li-Mn celletje - moet dan met twee draadjes worden bevestigd en hoeft niet persé bovenop de print te liggen. Kort solderen met flink vermogen levert doorgaans geen schade op. De cel op de foto is trouwens ook gepuntlast.