Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Piko NS Hondekop 97917 op Märklin C-rail met MS2?

Gestart door temmi052 dinsdag 19 november 2019, 19:20:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Piko NS Hondekop 97917 op Märklin C-rail met MS2?
Hallo beste forumleden,

bij de zoektocht naar een Märklin MS2 kwam ik langs een Pico NS 97917 op Amazon.de voor E105,-
Hieronder de gegevens:

Piko 97917
Artikel is gemaakt van   Plastic, Metaal
EAN   4015615979173
Selecteer trein type   Startset
Verpakkingswijze   Originele verpakking
Selecteer type tractie   Elektriciteit
Productlijn fabrikant   Piko Hobby
Uitvoering product   Kant en klaar product
Tijdperk   IV (1968 - 1990)
Type koppeling   Kortkoppeling zonder NEM schacht
Aansturing   Gelijkstroom 2 Rail analoog dss
Digitale interface/Connector   Nem 652 - 8 polige digitale connector
Artikel wordt   Nieuw geleverd
Fabrikant   Piko
Spoorwegmaatschappij   NS - Nederlandse Spoorwegen (NL)
Modelschaal   H0 modelschaal 1:87 (rail 16,5 mm)
Verschijningsjaar   2017
Railsoorten   Piko A-rails

Ik ben in al mijn onervarenheid vooral in verwarring:
- door de termen Analoog en Digitaal, dwz de trein is analoog,  MS2  en IR controller zijn digitaal, maar de treinset heeft wel (de mogelijkheid tot?) een digitale interface en
- dat de treinset op gelijkstroom rijdt maar dat zou volgens mij moeten kunnen op wisselstroom (wat Märklin toch min of meer is.)
- dat de treinset 2 rail is en Märklin is 3 rail

Zal deze zo uit de verpakking kunnen rijden op Marklin C-rail met een MS2 controller of een Marklin IR controller 007478?



Re: Piko NS Hondekop 97917 op Märklin C-rail met MS2?
Een simpel antwoord nee.
Re: Piko NS Hondekop 97917 op Märklin C-rail met MS2?
Nee.
Analoog 2 rail is niet geschikt voor Marklin. Zit er geen sleper onder is het niet geschikt voor Marklin en ja ombouwen kan, maar daar heeft u de kennis en kunde nog niet voor.

Want u nodig heeft is 3rail digitaal.
Dat rijdt altijd op een ms2.
Re: Piko NS Hondekop 97917 op Märklin C-rail met MS2?
Dit model is gemaakt voor 2rail dus linker en rechter spoorstaaf en heeft geen sleper en ook een decoder ontbreekt.
Het model is wel om te bouwen maar een kant en klare 3rail versie zal dan uiteindelijk net zo duur zijn als je de kosten van decoder en sleper er bij op telt.
Re: Piko NS Hondekop 97917 op Märklin C-rail met MS2?
Citaat van: David666 op dinsdag 19 november 2019, 20:05:34
Ja ombouwen kan, maar daar heeft u de kennis en kunde nog niet voor.
Dit is misschien iets te kort door de bocht want echt rocket science is het ook niet als je een beetje technisch bent aangelegd is het prima te doen je moet alleen even de eerste stap zetten ;)
Re: Piko NS Hondekop 97917 op Märklin C-rail met MS2?
Dan zou bovenstaande vraag niet gesteld worden.
Re: Piko NS Hondekop 97917 op Märklin C-rail met MS2?
Beste forumleden,

dank u voor de reacties, ik was idd (nog) niet van plan om een trein om te bouwen. Net iets meer dan een jaar bezig om voor en met mijn zoontje een spoor op te bouwen en steeds meer te ontdekken en uit te vinden. In dit geval zoek ik verder naar een 3rail versie.

met vriendelijke groet.
Bert
Re: Piko NS Hondekop 97917 op Märklin C-rail met MS2?
Succes en vragen staat vrij.
Re: Piko NS Hondekop 97917 op Märklin C-rail met MS2?
Trouwens voor 99,99 zou je hem nieuw hebben kunnen kopen....en dan heb je nog garantie ook.

Alleen je moet wel een 3 rail versie hebben. Enne zo duur zijn ze nieuw ook niet he.

Mvg: Alex
Re: Piko NS Hondekop 97917 op Märklin C-rail met MS2?
Aanbieding MTE

Piko 57370
~Hondekop Benelux NMBS 220901 III + lastg.Dec.
Direct leverbaar
Hobby Locs Wisselstr. Dig, Aanbieding, Nederlands, Uitloop modellen
Winkelprijs: ? 151,29 Uw prijs: ? 115,00

Zo een moet je er hebben (is wel een blauwe versie).

Mvg: Alex
Re: Piko NS Hondekop 97917 op Märklin C-rail met MS2?
Beste forumleden,

Ik ben weer terug om de voortgang mee te delen.
Ik heb inmiddels de Piko 57373 besteld(ik zie trouwens regelmatig alleen de beginletters en dan sterretjes, is dat gebruikelijk?). Omdat ik eigenlijk de Blauw-gele variant wil ga ik wel de reserve-kappen die horen bij de set 97917 bestellen. Ik vermoed dat de kappen omwisselen en stuk eenvoudiger is dan de analoge 2 rail om te bouwen naar een digitale 3 rail.

Overigens heb ik mij al meer verdiept in van analoog naar digitaal (meestal een decoder aanschaffen en in de aansluiting klikken) en bij het zoeken naar ombouwen van 2 rail naar 3 rail naast hier op het forum ook een voor mij zeer informatief filmpje op YouTube gevonden. Waarschijnlijk al bij jullie bekend maar ik plak toch maar even de link. Er komt vast een moment dat ik het zelf ga proberen.


Met vriendelijke groet Bert