Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Wanneer moet je loks niet ombouwen naar digitaal

Gestart door gjvdpijpekamp dinsdag 19 november 2019, 18:07:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wanneer moet je loks niet ombouwen naar digitaal
Hallo forumleden,
Ik kom uit het analoge treintijdperk. Ben electronische, dus wel bekend met digitaal. Ik heb een ms2 aangeschaft en 2 defecte digitale lokjes om eens te kijken wat dit nu inhoud. Lokjes gerepareerd en ik vind het wel wat.
Mijn vraag is de volgende: hoe weet je wanneer je een lok niet moet ombouwen omdat je dan een doodzonde zou begaan wat betreft de originaliteit /waarde?
Technisch voor mij geen enkel probleem, maar wil daarmee de loks niet "vermoeren".
Graag jullie gedachten hierover.
Groeten,
Gerrit-Jan
Re: Wanneer moet je loks niet ombouwen naar digitaal
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Wanneer moet je loks niet ombouwen naar digitaal
Hi Gerrit-Jan,

Ik bouw elke loc om die analoog is want ik wil digitaal rijden.
Ook met aanpassen van een 3-polige motor naar een 5-polige motor.

groet
Harald
Re: Wanneer moet je loks niet ombouwen naar digitaal
Hallo Gerrit-Jan,

Ook ik heb al mijn analoge loc's omgebouwd, ik ben vanaf 1963 bezig met de hobby, dus ik had er nogal wat.
Ik heb nooit gekeken wat zijn de waard, een nieuwe kost ook geld, dus bouwde ik alles naar digitaal.
In de meeste zit alweer een tweede decoder, omgewisseld met één uit de 80 er en 90er jaren.

Met groet, Henk
Re: Wanneer moet je loks niet ombouwen naar digitaal
Als de loc in nieuwstaat is , met doos , en het liefst een vd eerste van Marklin.....want dan kan je wat aan waarde in huis hebben.

Uiteraard heb je items die erg geliefd zijn , maar vrijwel alles wat je mooi vind is vrijwel allemaal om te bouwen.

In enkele gevallen heb je er wel veel werk aan , omdat bij dat model je niet zomaar het een en ander kunt ombouwen.

Om te weten wat ev de waarde van een loc kan zijn moet je in de Koll kijken.

Dat is een aardige leidraad wat iets waard (kan) zijn.

https://www.modelspoorbeurs.nl/koll-catalogi-2017-te-koop/

Mvg: Alex

Re: Wanneer moet je loks niet ombouwen naar digitaal
Zo lang je geen dremel of slijptol hanteert om ruimte te maken, maakt het niet uit wat je gaat ombouwen, van hele oude locs gewoon alles bewaren, kan je haar zo weer terug ombouwen.

Zo heb ik een SEH800 met een Uhlenbrock decoder, rijdt analoog en digitaal prima, en kan haar zo weer in originele staat terug brengen, zou ik haar ooit willen verkopen.

Mvg Gert
Re: Wanneer moet je loks niet ombouwen naar digitaal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wanneer moet je loks niet ombouwen naar digitaal
Gerrit-Jan,
Ik bouw geen enkele analoge 3-rail loc om want ik wil analoog rijden.

Wat ik wel doe, is locs terug bouwen van digitaal naar analoog, als dat nodig is voor mijn wijze van besturing (met blauwe trafo's).
In het verleden bouwde ik analoge 2-rail locs om naar 3-rail. Die bouw ik nu weer terug naar analoog 2-rail.
Want ik heb mijn bekomst van los bungelende draadjes (van een of ander ongedocumenteerd bouwsteentje).
Re: Wanneer moet je loks niet ombouwen naar digitaal
Slijptol e.d. was niet de bedoeling. Dus geen zorgen daarover  :)
Mijn versie van Koll is uit 1992. Zal morgen bij Hobma een recente gaan halen en dan kijken welke er eventueel origineel moeten blijven.
Maar zoals vermeld zal ik van de omgebouwde locs zeker de verwijderde onderdelen netjes bewaren.
Re: Wanneer moet je loks niet ombouwen naar digitaal
Zo zie je maar de een vind digitaal top , en de ander rijd liever analoog.

Zo heeft ieder zijn pret in een bepaald systeem.

Analoog , daar heb ik helemaal niets mee.

Komt me kindertijd weer naar boven , en daar had ik nu eenmaal niets mee  (op speel gebied dan he) ..... :D

Me eigen suf kijken als er een Demo voertuig met tientallen automatisch rijdende locs volgepropt in een vrachtwagentje..... voor de deur bij Schippers het speelparadijs van Charlois .

Tja dat was het helemaal. Uren kon ik achter het glas kijken naar de faller autootjes en mooie locs die daar vrolijk zijn rondjes reden.

En dan kwam je thuis ...... tja dan reed de ene loc weer harder dan de andere ...... en dan BOEM , was daar helemaal klaar mee .

Immers de spullen en het geld ontbrak in die tijd , vandaar bouw ik liever alles om naar digitaal , en weg met die "oude onderdelen" , heb daar niets mee.

Maar gelukkig kan ik er vaak anderen weer blij mee maken .

Mvg: Alex
Re: Wanneer moet je loks niet ombouwen naar digitaal
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Wanneer moet je loks niet ombouwen naar digitaal
Ik bouw, nog niet, zelf om, maar laat t doen... :D
Re: Wanneer moet je loks niet ombouwen naar digitaal
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Wanneer moet je loks niet ombouwen naar digitaal
Ik heb slechts een paar loc's waarvan ik niet van plan ben om ze om te bouwen.
Br 89: mijn cm800 van marklin is oud en veel mee gespeeld. De wielen zijn aardig op. Analoog doet hij het nog aardig maar de wielen moeten wel heel vaak schoon gemaakt worden. De ombouw naar digitaal vind ik het dan niet waard.
3029: ik heb een 5 tal van deze locjes liggen waarvan 3 rijvaardig. Voor 1 van deze 3 geld hetzelfde als voor de br 89. Verder is de 3029 een klein locje zonder lichten e.d. een ombouw met een locpilot decoder vind ik dan wel veel van het goede. Misschien dat ik er ooit 1 of 2 voorzie van een delta decoder. Ze hoeven in principe alleen maar digitaal te kunnen rijden.
3021: ik heb 2 van deze V200'en. Eentje is ooit gekocht als bouw pakket, de ander als kant en klaar product. Deze tweede ziet er nig strak en puntgaaf uit en zit in zijn originele verpakking waar ook geen schade op zit. Deze loc heb ik omgebouwd, maar later weer terugomgebouwd naar origineel analoog omdat ik het toch zonde vond om zo'n mooi oud stuk te upgrade te geven, terwijl deze V200'en in veel gedetailleerde uitvoeringen digitaal verkrijgbaar zijn. Misschien dat ik wel het bouwpakket nog eens ombouw, maar dan simpel met alleen frontlicht.
Re: Wanneer moet je loks niet ombouwen naar digitaal
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: Wanneer moet je loks niet ombouwen naar digitaal
Tja, echt ieder zijn ding he. Het is puur persoonlijke voorkeur.

Ik ben een beetje in de volgende voorkeuren gegroeid. Ik had eerst de insteek om alles om te bouwen maar ben daar vanaf.


  • Nieuwe digitale loks/treinstellen, niet ombouwen;
  • Oude digitale loks/treinstellen, niet ombouwen;
  • Delta loks/treinstellen, wel ombouwen;
  • Analoge loks/treinstellen, nieuwer dan bepaalde leeftijd, eventueel ombouwen;
  • Analoge loks/treinstellen, ouder dan bepaalde leeftijd, niet ombouwen en waar nodig terugbouwen.

En dan de beweegredenen:


  • Nieuwe digitale loks/treinstellen zijn doorgaans compleet genoeg voor mij;
  • Oude digitale loks/treinstellen houd ik liever helemaal origineel. Zo heb ik een 37401 - BR 140 DB Cargo in originele verpakking en die rijd zo soepel zijn rondjes...;
  • Delta loks/treinstellen deze komen qua bouwstijl vaak aardig in de buurt van wat er heden ten dage wordt uitgeleverd. Dat geeft leuke mogelijkheden om alles volgens spec om te bouwen. Huidige projectje is een EL18 van de Noorse spoorwegen, een Re460 variant. Ik heb daar de onderdelen van een huidige Re460 voor besteld en kan die zo overzetten. Met Delta heb ik iets minder dus zijn dit de uitgelezen ombouwprojecten voor mij;
  • Analoge loks/treinstellen nieuwer dan bepaalde leeftijd bekijk ik echt per geval. Een BR-111 zoals de Delta variant welke ik al eens heb omgebouwd zou kunnen aangezien de bouwstijl overeenkomt, de 1631 weer niet want ik zou moeten gaan boren in het frame en ik wil alles altijd terug kunnen bouwen. Met de 1631 heb ik dat terugbouwen ook gedaan.;
  • Analoge loks/treinstellen ouder dan bepaalde leeftijd, tja dat is een soort van sub-hobby geworden. De E03 was een mooi voorbeeld. Een lok welke werk nodig had. Erg leuk, inventariseren welke onderdelen nodig zijn, opzoek naar referentiemateriaal en dan alles weer zo origineel mogelijk krijgen. De 1631 bleek al aan geknoeid te zijn. Ik kon nog een 1607 bemachtigen en heb deze nagebouwd. Alleen de voorschakel elektronica moest op een plek anders aangesloten worden. Erg leuk om te zien dat de lok analoog nog nooit zo mooi had gelopen.

Uitzonderingen:
Die zijn er natuurlijk altijd. Een voorbeeld is een ICE2 uit de startset 29791. Deze is van zichzelf erg karig. Af en toe bouw ik wat extra's in. Zo heb ik het hele treinstel al van stroomgeleidende koppelingen voorzien, van licht  natuurlijk en een relais welke het licht via een LokPilotFx schakelt in TL buis modus. Verder heb ik de ruitjes van de motorwagen en stuurstand vervangen voor die uit de luxere set, deze hebben een zwarte omlijsting en ik heb net licht printjes binnengekregen waarmee zowel wit als rood sein geschakeld kan worden. Alvorens deze in te bouwen wil ik de motorwagen nog van een volwaardige sound decoder voorzien. Nog een ander ideetje is om wat decals te bemachtigen. De laatste varianten zijn vaak voorzien van die grote telefonie hotspot labels en plaatsnamen. Dit staat echter wat lager op de prio lijst.

Ander voorbeeld is de ICExperimental. Deze was van origine analoog en ik kon relatief goedkoop aan een HAMO gelijkstroom versie komen. Dat was dus weer zo'n mooi ombouw projectje. Alle draaistellen heb ik voor de wisselstroomversies vervangen en ik kwam op de beurs in Houten een sleper tegen welke op diegene leek welke ik nodig had en dit bleek zo te zijn. Verder heb ik een setje prints van DigitalBahn aangeschaft en ingebouwd. Deze is nu dus digitaal met een loksound.

TFK
Re: Wanneer moet je loks niet ombouwen naar digitaal
Ik heb ook een aantal jaren ervaring opgebouwd in het ombouwen van analoog naar digitaal. Voor Märklin loks zijn er voor mij twee beperkingen. Eerst de heel oude Märklins, die met oude catalogusnummers uit de jaren '50. Daar moet meestal nogal wat aan geslepen worden voor ombouw. De tweede beperking ligt aan de staat van de aandrijving. Als de lok stroef loopt en een duidelijk koffiemolen geluid maakt, zal een decoder meestal niet in staat zijn om de machine vlotjes te laten vertrekken. En zeker als de tandwielen beschadigd zijn (bramen), blijf ik eraf. Als ik dan bv. in Houten een tweedehands exemplaar vind, dan draai ik met de duimen aan de wielen en beoordeel de gang van het raderwerk. Dat moet vlotjes verlopen. Tot hier mijn simpele beoordeling.
Re: Wanneer moet je loks niet ombouwen naar digitaal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wanneer moet je loks niet ombouwen naar digitaal
Citaat van: Arthur op donderdag 21 november 2019, 13:03:10
En zeker als de tandwielen beschadigd zijn (bramen), blijf ik eraf.
Zo kwam ik vorige week in Veendam iemand tegen die met een nagelvijltje bramen van tandwielen afvijlde (van locs waarvan de onderdelen - en tandwielen - niet meer te koop zijn). Volgens hem liepen die locs daarna heerlijk rustig. Ook een aparte hobby.
Re: Wanneer moet je loks niet ombouwen naar digitaal
Nooit zo aan de wielen draaien  je kunt zo de wielen op de as verdraaien of een kunststof tandwiel vernielen
Re: Wanneer moet je loks niet ombouwen naar digitaal
Dat geldt alleen voor modellen met een wormwiel aandrijving maar die kun je niet eens draaien.
Voor mij is het simpel ik bouw alles om wat ik mooi vind ongeacht de leeftijd of staat van het model,ook nieuwere modellen pas ik aan als ze niet correct zijn sluitlichten andere kleur verlichting.
Tandwielen kun je gewoon vervangen zo heb ik voor de Marklin 1600 en motorposten de tandwielen op voorraad liggen om te vervangen als ze versleten zijn.
Re: Wanneer moet je loks niet ombouwen naar digitaal
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Wanneer moet je loks niet ombouwen naar digitaal
Heb nog nooit zelf een loc omgebouwd, maar ga me er toch eens aan wagen....arme loc... :D
Grtz
Wim
Re: Wanneer moet je loks niet ombouwen naar digitaal
 @citaat met die lok zal wel niet zoveel gebeuren tenzij je hem uit je handen laat vallen ;)
Maar een decoder laten hemelen is wel een mogelijkheid,denk dat dat bij bijna iedereen wel eens is gebeurt.
Re: Wanneer moet je loks niet ombouwen naar digitaal
Een loc met uurwerkmotor kun je beter niet ombouwen. ;)
Re: Wanneer moet je loks niet ombouwen naar digitaal
"Nooit zo aan de wielen draaien  je kunt zo de wielen op de as verdraaien of een kunststof tandwiel vernielen". Natuurlijk is dit juist. Enkel wanneer het wielenstel zonder weerstand en soepel in de hand ligt, is het goed. Bij de minste weerstand hou je op, omdat je inderdaad de wielen op de as kunt verdraaien. Dit is nogal voor de hand liggend.
Re: Wanneer moet je loks niet ombouwen naar digitaal
Citaat van: nobody op vrijdag 22 november 2019, 09:59:42
Een loc met uurwerkmotor kun je beter niet ombouwen. ;)
Want dan is die niet meer op tijd :D
Re: Wanneer moet je loks niet ombouwen naar digitaal
 @citaat Locomotief met uurwerkmotor ===> klik
Re: Wanneer moet je loks niet ombouwen naar digitaal
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Wanneer moet je loks niet ombouwen naar digitaal
Goedenavond,

Ik heb ooit van iemand een locomotief uit 1956 geschonken gekregen. De beste man kon er niet meer mee rijden en hoorde via mijn opa (overleden in 2002) dat ik een Märklin modelbaan had en dat ik er nog wel wat van kon maken. Ik heb toen al zijn treinen en wagons gekregen. Voor mij was het niet zoveel van waarde. (Ik verzamel geen oude modellen). De man had één loc, namelijk de 3003 (br 24) deze loc heb ik helemaal schoongemaakt en een nieuw relais geplaatst en een nieuwe motor. Ook de lampen moesten vervangen worden. Na dit alles deed de loc het weer. De man is toen bij mij geweest om het geheel te zien rijden. Dit deed hem erg goed en daarna besloot hij dat ik alles mocht houden. De loc is, van alle locs die ik heb, nooit omgebouwd en dat zal ook niet gebeuren! Inmiddels zo'n 17 jaar later is ook deze man alweer een tijdje overleden en koester ik het modelletje uit de 50er jaren. Voor mij geldt dus: locs ombouwen als het mijn eigen modellen zijn en een toevoeging geven op mijn baan, anders zo origineel mogelijk laten.

Groet, Jasper.