Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Stadje maken

Gestart door Gijs maandag 04 februari 2008, 15:45:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Stadje maken
Lid sinds: 2021

offline
Stadje maken
Hallo allemaal, ik heb een vraagje. Ik wil een klein stadje maken en de huisjes zijn inmiddels geplakt, wat een klus was dat ! Nu mijn vraag, de stad moet komen op een verhoogde plaat zodat mijn trein er onder door kan rijden. Het gaat om het aansluiten van al die lampjes in de huisjes. Sommige hebben een lampje, de meeste hebben er twee en een paar hebben er zelfs drie of meer.
Jullie zullen wel begrijpen dat het best veel draadjes zijn die stroom moeten hebben. Ik heb zo'n 25 huisjes en ik schat zo'n 45 lampjes. Mijn vraag is, hoe sluiten jullie zoiets aan zodat het er een beetje (of twee beetjes) netjes uit ziet en ik ook nog de lampjes kan vervangen?
Iemand?
Re: Stadje maken
Ernest
gast

Re: Stadje maken
Ik zou eerst al die lampjes onder de stad met elkaar verbinden, dan heb je maar 2 draden nodig die naar de trafo gaan.
Verder zou je aan de achterkant van de stad een scharnier kunen maken waardoor je de hele stad op kan tillen en weer neerleggen op steunbalkjes. Zo kun je nog steeds bij de lampjes en eventueel bij de rails komen mocht er onder de stad iets mis gaan met de rails/trein.
Re: Stadje maken
Lid sinds: 2021

offline
Re: Stadje maken
Hallo Ernest, bedankt voor je reaktie. Heb jij een idee hoe ik op een nette manier al die draadjes met elkaar kan verbinden om uiteindelijk 2 draden over te houden? En een schnier is een goed idee maar dan moet ik de huisjes zeker vast lijmen? Dat zou wat moeilijkheden geven bij mij omdat sommige lampjes van die hele kleine knopjes zijn die erg ver weg zitten in het huisje. Ik denk dat je daar nooit bijkomt als je het huisje niet op kunt pakken?
Re: Stadje maken
Ernest
gast

Re: Stadje maken
Je kunt het uiteraad ook zonder scharnier doen zodat je het hele dorpje in 1x op kan tillen. Dan met een stekker zorgen dat je de spanning van het hele dorp ook makkelijk los en vast kan maken.
Over het onderling verbinden zijn er vele mogelijkheden. Allemaal losse stekkertjes met verdeelplaatjes of allemaal parralel met elkaar verbinden. Dit hangt ook af van het soort verlichting dat er in de huisjes staat.
Er zijn ook mensen die kerstverlichting gebruiken en dan ben je vrij snel klaar natuurlijk.
Re: Stadje maken
Lid sinds: 2021

offline
Re: Stadje maken
Ik dacht de huisjes los neer te zetten, of is dit geen goed idee? En al die draadjes netjes wegwerken hoe doen jullie dat? Vastnieten of met kabelgootjes? Nog een vraag ik heb 1 transformator type 6002 van 52va, is dit genoeg voor +/- 45 lampjes. De lampjes die ik gebruik zijn bijna allemaal de standaard gloeilamp van faller met het bekende voetje die je zo in een huisje klikt.
Re: Stadje maken
Lid sinds: 2006

offline
Re: Stadje maken
Heb je echt zoveel lampjes nodig? Meestal is 1 lampje per huis voldoende, sommige ramen plak je dicht met zwart papier omdat nou eenmaal niet overal licht brand.
Alleen bij grote huizen gebruik ik meer lampjes.

Koen
Re: Stadje maken
Lid sinds: 2021

offline
Re: Stadje maken
Ik weet het ook niet, ik heb alles gedaan volgens de gebruiks aanwijzing en in de meeste huisjes zitten 2 lampjes. Er zijn ook een heel aantal van die mini lampjes gebruikt ik weet niet hoe dat heet maar ze zijn ook van faller.
Re: Stadje maken
Lid sinds: 2021

offline
Re: Stadje maken
Dit zijn het soort huisjes die ik heb. Ze staan nu tijdelijk zo maar ergens. Vooral de hoekhuizen bevatten meerdere lampjes
Re: Stadje maken
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Stadje maken
Hallo Gijs.
Al staat dit allemaal nog los, toch al een prachtig stadje!
Als je in de meeste huisjes 2 lampjes hebt zou ik i.i.g. hier twee groepen van maken, leuk om wat extra lampjes aan/uit te doen.
Als je weinig ruimte hebt om je draadjes vast te zetten is nieten een simpele optie, nadeel is dat je dit dan niet even los kunt maken om iets te repareren maar in de praktijk hoeft dit eigenlijk nooit meer los.
Voor het vervangen van het onderste lampje kun je gewoon het voetje eruit trekken, voor het bovenste lampje zul je dit toch door het huisje moeten doen (dak los?)
De huisjes los op de plaat zetten is geen mooie oplossing (al kun je dan wel makkelijk bij de lampjes komen) omdat je dan altijd kieren en geen mooie overgang krijgt!
Of je gaat er vanuit dat er nooit een lampje vervangen hoeft te worden maar dat zal niet gaan lukken. :wink:

Succes met de bouw van je stad,
vriendelijke groeten,
AlbertJan.
P.s. Zoals eerder opgemerkt staat het wel veel realistischer wanneer je een aantal ramen zwart maakt.
Re: Stadje maken
Hendrik_marklin
gast

Re: Stadje maken
Mmm, Niet helemaal met AlbertJan eens. Als je stoepen gebruikt heb je geen last van licht wat onder de huisjes doorschijnt. Ik heb mijn huisjes wel los staan, zodat ik er voor werkzaamheden makkelijk bij kan.
Heb ff foto erbij gedaan als voorbeeld van verschillende oplossingen.





in het donker.



succes ermee.

Re: Stadje maken
Lid sinds: 2021

offline
Re: Stadje maken
Hallo Hendrik, ziet er goed uit zoals jij dat gedaan hebt. Als ik het goed begrijp til je een huisje iets op, trekt de stekkertjes los en kan dan het huisje zo optillen?
Wat ik ook zo graag zou willen weten is hoe het er aan de onderkant uitziet, dus hoe je de draadjes onder de tafel hebt weggewerkt.
Re: Stadje maken
Hendrik_marklin
gast

Re: Stadje maken
Citaat van: Gijs op maandag 04 februari 2008, 19:36:40
Als ik het goed begrijp til je een huisje iets op, trekt de stekkertjes los en kan dan het huisje zo optillen?

Ja zo werkt het. Of in huisjes met minder ruimte, steuntje maken van stuk stroomdraad en hier lampje opsteken. Zoals je op de foto rechts ziet zweeft het lampje dan mooi paar centimeter boven de grond.

Citaat van: Gijs op maandag 04 februari 2008, 19:36:40
Wat ik ook zo graag zou willen weten is hoe het er aan de onderkant uitziet, dus hoe je de draadjes onder de tafel hebt weggewerkt.


Per 2 huisjes, draden bijelkaar brengen, middels kroonsteentjes. Hier vandaan van 2 kroonsteentjes naar 1, enz enz.  Draden heb ik vastgemaakt door ze te bundelen met kleine taywrapjes. Vervolgens de taywraps vastnieten. Hierbij loop je niet de kans door je kabels te nieten :)
Re: Stadje maken
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Stadje maken
ziet er goed uit
vroeg me ook al af hoe ik het moest gaan doen
dit lijkt me een erg goede oplossing
groet robert
Re: Stadje maken
Lid sinds: 2021

offline
Re: Stadje maken
Hallo Hendrik, bedankt voor je reaktie. Het lijkt me helder ik denk dus dat ik ze los laat staan.
Heb ik weer een vraag, weet iemand hoeveel lampjes ik kan aansluiten op een 52va travo (marklin6002)?
Nu moet ik nog bedenken hoe ik wegen en trottoirs moet maken......iemand, ik ben gek op foto's.
Soms zit ik uren lang alleen maar naar jullie foto's te kijken voor nde inspiratie.
Re: Stadje maken
Lid sinds: 2006

offline
Re: Stadje maken
Marklin lampjes 60000 zijn 19V 0,8VA (uit jaarboek)
Faller lampjes zullen wel overeenkomen met deze waarden.

De trafo kan maximaal 52VA leveren.

Maximum aantal lampjes 52 / 0,8 = 65 stuks

Als je de lampjes op lagere spanning laat werken, gaan ze langer mee.

Onder mijn oude baan had ik twee ongeisoleerde stugge draden lopen. De draden konden niet tegen elkaar komen doordat ze om de 50 cm door kunststofblokjes liepen die de draden +/- 3 cm van elkaar afhielden.
Ik soldeerde de draden van de lampjes direct aan de draden. En had zo een ringleiding voor de verlichting van de stad.

Mijn huizen stonden los.

groetjes
Henk
Re: Stadje maken
Lid sinds: 2021

offline
Re: Stadje maken
Hallo Henk, dat is fijn wand nu heb ik genoeg aan 1 travo. dat idee met die twee stugge draden spreekt me ook wel aan. Ben vandaag begonnen met de ondergrond van mijn stad en heb dus de hele namiddag staan zagen,maar het begin is er. Nu nog tijd zien te vinden om naar de shop te gaan om tunnelportaaltjes en arcaden te kopen. ook moet ik me nog gaan orienteren op het maken van wegen met stoepen. Zal wel even duren voordat de eerste bewoners terecht kunnen.
Re: Stadje maken
Varekamp
gast

Re: Stadje maken
Hallo Gijs,

Misschien nog even een tip: Als ik lampjes maak ik een huisje dan plak ik hem of aan het dak vast of op de grond. Maar op de grond dan maak ik met een gatenzaag een gat erin en met een stroomdraad buig ik een soort beugeltje waarmee ik het lampje in het gaatje bevestig. Het voordeel hiervan is dat je je lampjes kan vervangen als deze stuk gaan. En met de dakmontage dan laat ik het dak er los op liggen. Wellicht kan je hier iets mee.

Succes Ronald
Re: Stadje maken
Hendrik_marklin
gast

Re: Stadje maken
Hoi Gijs, ik heb de stoepen van Kibri gebruikt. Artikel B-8629
Re: Stadje maken
Lid sinds: 2021

offline
Re: Stadje maken
Hallo Ronald, bedankt voor je reaktie. Dat met die lampjes op een steeltje lijkt me wel wat.
En Henk, ook bedankt ook die stoepen lijken mij wel wat. Ik ga ze volgende week bekijken en houd ze dan naast die van Faller.
Ik heb hier nog twee foto's van de werkzaamheden, het is erg leuk om te doen en ik word steeds enthousiaster.
Re: Stadje maken
Lid sinds: 2018

offline
Re: Stadje maken
Nog een tip om de aansluitdraden netjes weg te werken, is om een ringbandje te gebruiken. Dat zijn van die inbindstrips waarbij je met een apparaat de ringen openspert, vervolgens de A4´tjes er instopt en de ringen weer terug laat glijden.
Maar als je deze gebruikt door ze eerst met een druppie lijm of met een nietje vast te maken aan je baan, zijn ze prima te gebruiken als ´kabelgoot´.
Vanwege de structuur is het erg makkelijk om er een draadje in weg te werken, maar ook er weer uit te halen.
Ik gebruik zelf de 12mm uitvoering. Voor wat langere stukken (dus langere ´goten´) lijm ik het ringetje van de ene strip in de ander en kan zo elke lengte maken.
Die dingen kosten een paar cent bij de boekhandel en als je een hele doos koopt, dan ben je voor rest van je treinen leven klaar.

Groet,
Leendert
Re: Stadje maken
Lid sinds: 2021

offline
Re: Stadje maken
Hallo Leendert, bedankt voor de tip ik ken die dingen wel en ga het proberen. De doorrijhoogte is 11 cm. dus de draden moeten vrij strak tegen de bovenkant aanzitten en ook blijven zitten.
Ik heb inmiddels een begin gemaakt met het tunnelportaaltje.