Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Adres hoger dan 80 wijzigen met mobile station

Gestart door opatrein dinsdag 19 november 2019, 15:40:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Adres hoger dan 80 wijzigen met mobile station
Beste medespoorders,
Ik rij heel eenvoudig met een mobile station. De adressen daarin gaan tot en met 80.
Nu heb ik een roco loc voor Märklin systeem gekocht via MP, maar deze heeft adres 99. Hoe kan ik deze wijzigen en aan het rijden krijgen met het mobile station?
Hij heeft verschillende funkties, o.a. met F6 (zwaailichten en rangeerlichten).
Alvast dank voor jullie reacties.
Opatrein
Re: Adres hoger dan 80 wijzigen met mobile station
Mobile station 1 of de 2e versie?
Re: Adres hoger dan 80 wijzigen met mobile station
Kijk even in de handleiding van je Mobile Station 1 op bladzijde 19 (nederlandse deel) van de PDF of download even de handleiding via de volgende webzijde: Webzijde Märklin Mobile Station I

Groet Ronald.
Re: Adres hoger dan 80 wijzigen met mobile station
Bedankt voor je reactie Ronald. Het is nummer 60652 en ik heb hetzelfde boekje. Maar mijn probleem is dat de lok niet wordt gezien met 99.
Re: Adres hoger dan 80 wijzigen met mobile station
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Adres hoger dan 80 wijzigen met mobile station
Ik neem aan dat je roco loc een Dcc decoder heeft.

En volgens mij ondersteunt de MS1 geen dcc.

Groeten,

Jan
Re: Adres hoger dan 80 wijzigen met mobile station
Ik heb geen flauw idee Jan en ik durf hem niet te openen.
Wat raad je me aan?

Re: Adres hoger dan 80 wijzigen met mobile station
Ik vermoed dat er een simpele LokPilot decoder inzit, die alleen DCC ondersteunt.  Je hebt dus een aantal mogelijkheden :
- De decoder vervangen door een soortgelijke decoder die Motorola (MM) en/of MFX ondersteunt;
- De Mobile Station vervangen door een Mobile Station 2;
- De lok omruilen;

Succes!

Erik
Re: Adres hoger dan 80 wijzigen met mobile station
 @citaat
Of iemand vinden die het voor je kan aanpassen.
Misschien op een lokale stamtafel bijeenkomst?

Dirk-Jan
Re: Adres hoger dan 80 wijzigen met mobile station
Hoi,

Citaat van: opatrein op dinsdag 19 november 2019, 16:25:18
Bedankt voor je reactie Ronald. Het is nummer 60652 en ik heb hetzelfde boekje. Maar mijn probleem is dat de lok niet wordt gezien met 99.

Ga even naar een winkelier in de buurt met de vraag of hij de lok even kan uitlezen. En zo nodig op Motorola en een adres lager dan 80 kan zetten. Of vraag een bevriende forummer of andere modelspoorder of hij / zij het voor je kan doen.

Groet Ronald.
Re: Adres hoger dan 80 wijzigen met mobile station
Is het niet zo dat je een adres kan programmeren zonder het oude adres in te vullen?  Als je maar een loc hebt aangemaakt in de MS1. Staat niet voor niks een waarschuwing in de handleiding dat alleen de te programmeren loc op de baan mag staan.
Re: Adres hoger dan 80 wijzigen met mobile station
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Adres hoger dan 80 wijzigen met mobile station
Hi ?   (Opatrein)

Ik weet niet waar je woont maar bij onze "Stamtafel-Utrecht" ben je welkom.
Uiteraard ook als je gezellig wil kletsen, over onze hobby, of info / hulp nodig hebt.
Hieronder de stamtafels:
klik hier

groet
Harald
Re: Adres hoger dan 80 wijzigen met mobile station
Citaat van: NL-modelspoor op dinsdag 19 november 2019, 17:47:34
Is het niet zo dat je een adres kan programmeren zonder het oude adres in te vullen?  Als je maar een loc hebt aangemaakt in de MS1. Staat niet voor niks een waarschuwing in de handleiding dat alleen de te programmeren loc op de baan mag staan.

Dat kan inderdaad. Als het een Multiprotocol decoder is gewoon even opnieuw programmeren.
En als het inderdaad een Roco-voor-Marklin loc is is de kans groot dat het een Multiprotocol decoder is.

Trucje om dit te regelen: haal alle locs van de baan behalve de Roco loc. Zet in je MS loc met catalogusnummer 36850. Ga naar het menu en kies voor adres veranderen en stel een nieuw adres in tussen 1 en 80. Vervolgens wordt de loc vanzelf geprogrammeerd.

Koen
Re: Adres hoger dan 80 wijzigen met mobile station
Dat doet hij niet Koen....
Re: Adres hoger dan 80 wijzigen met mobile station
Dan blijft optie in bericht zes nog over. Of naar iemand gaan of handelaar die dit wel voor je kan veranderen of uitzoeken wat voor decoder er nu precies inzit.
Re: Adres hoger dan 80 wijzigen met mobile station
Inderdaad, even uitlezen bij iemand anders.
Maar als dit niet werkt dan verwacht ik dat deze decoder niet compatible is met jouw mobile station.

Koen
Re: Adres hoger dan 80 wijzigen met mobile station
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Adres hoger dan 80 wijzigen met mobile station
Er is natuurlijk nog de optie om een 2de hands MS2 te kopen en erna de MS1 te verkopen.

Dan heb je o.a. het voordeel van DCC ondersteuning en hoef je niet meer 'om te klooten' met decoders e.d. Dat levert vanzelf zijn geld weer op.

Groeten,

Jan
Re: Adres hoger dan 80 wijzigen met mobile station
Dag allen,
Tot zover bedankt voor jullie reacties.
Een bekende heeft met zijn CS3 het adres al kunnen wijzigen in 22, nu past hij op mijn MS1.
De verlichting vooruit (wit) en achteraan (rood) als hij vooruitrijdt werkt, evenals de schakeling voor de rangeerlichten.
Echter doet de verlichting bij achteruitrijden (omschakeling wit-rood) alsmede de zwaailichten het niet zowel op de CS3 als de MS1.
Misschien dat een van jullie hier de oplossing kan bieden?
Groeten,
Opatrein
Re: Adres hoger dan 80 wijzigen met mobile station
Misschien heb ik het gemist, maar om wel Roco model gaat het (catalogusnr)?
Re: Adres hoger dan 80 wijzigen met mobile station
Johan, ik heb een vervangende doos dus ik weet het catalogusnummer niet, helaas.
Maar het is een NS 2299 van Roco af fabriek voor Märklin digitaal voor zover ik weet.
Grt, Maurice
Re: Adres hoger dan 80 wijzigen met mobile station
Hallo opa Maurice,

Volgens deze info is het een ESU LokPilot 1.0 :

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=12605.0

Als de verlichting niet goed schakelt, kun je met de CV's aan de slag.  Een alternatief is de decoder resetten (CV8 op 8).  Dan komt hij waarschijnlijk op adres 3 terecht.

Erik