Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Motoren trein voor computergestuurd te rijden

Gestart door B-train maandag 18 november 2019, 20:36:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Motoren trein voor computergestuurd te rijden
Onlangs vertelde iemand dat als je computergestuurd (Itrain) wilt rijden dat je treinen een gelijkstroommotor moeten hebben.
Klopt dit? Ik zie niet in waarom een wisselstroommotor niet zou kunnen.

Het gaat over het rijden op Marklin h0 C-rail 3rail systeem
Re: Motoren trein voor computergestuurd te rijden
Hoi,

Je rijdt al digitaal? Zo ja: Dan is er geen probleem.
Re: Motoren trein voor computergestuurd te rijden
Ja we rijden digitaal.

Nog een vraagje we hebben Marklin Control Unit (6021) kan deze gebruikt worden om via de computer te rijden?
Re: Motoren trein voor computergestuurd te rijden
Hoi,

Dan heb je al treintjes die geschikt zijn. Je centrale kan je mogelijk ook wel gebruiken alleen dan moet je een extra interface aan koppelen. Alleen je moet nadenken of je dat allemaal wel wil gaan doen. Het is "oude meuk" er zijn betere systemen beschikbaar. Maar je weet ook dat je bezetmelders e.d. moet gebruiken?

Groet Ronald.
Re: Motoren trein voor computergestuurd te rijden
Dat ik bezetmelders e.d. moet gebruiken dat weet ik. Ik moet alleen nog uitzoeken hoe dit precies allemaal werkt.
Ik heb al naar andere centrales gekeken, maar wou deze behouden om de kosten wat te dekken.
Re: Motoren trein voor computergestuurd te rijden
Om jouw baan bestuurt met 6021 via computer te besturen heb je van Märklin 6051 nodig deze schuif je gewoon aan de zijkant van je 6021 om deze te koppelen.
Re: Motoren trein voor computergestuurd te rijden
 @citaat Dat kan zeker. Alleen de kosten zullen redelijk richting een nieuwe centrale gaan.

Citaat van: B-train op maandag 18 november 2019, 22:30:41
Ik heb al naar andere centrales gekeken, maar wou deze behouden om de kosten wat te dekken.

een Marklin 6051 kost ook wat ... zie de link. Dan ben je soms over de helft met een nieuwe centrale. Waar je dan meer mee kan.

Groet Ronald.
Re: Motoren trein voor computergestuurd te rijden
Persoonlijk zou ik daar niet meer aan beginnen om nog iets te kopen voor de 6021.

Kijk is in je omgeving waar zij mee rijden . Of bezoek is een vd bijeenkomsten om zomaar is te kijken wat er te koop is.

Het is ook zo , wat wil je er mee doen , wat zijn je plannen voor de toekomst?

Ik begrijp het kosten probleem , maar kijk uit dat je achteraf toch niet duurder uit bent.

Je kan een 6051 kopen met de aansluitkabel voor je pc.....maar zoals eerder vermeld .....het blijft oude meuk.

Als het werkt is alles prima (als je daar tevreden mee bent)

Maar om nu nog onderdelen ervoor aan te schaffen ???

Mvg: Alex
Re: Motoren trein voor computergestuurd te rijden
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Motoren trein voor computergestuurd te rijden
Hi  ?   (B-train)

Ik weet niet waar je woont maar ga eens op bezoek gaan bij een "3RailForum-Stamtafel" bij jou in de buurt.
klik hier
Daar zijn vast wel "soortgenoten" die je kunnen helpen met een voor jou goede keuze.

groet
Harald
Re: Motoren trein voor computergestuurd te rijden
Citaat van: B-train op maandag 18 november 2019, 20:36:05
Onlangs vertelde iemand dat als je computergestuurd (Itrain) wilt rijden dat je treinen een gelijkstroommotor moeten hebben.
Klopt dit? Ik zie niet in waarom een wisselstroommotor niet zou kunnen.

Het gaat over het rijden op Marklin h0 C-rail 3rail systeem

En die verkocht hij dan ook zeker. Wat een onzin verhaal.

Groetjes.
Re: Motoren trein voor computergestuurd te rijden
Citaat van: B-train op maandag 18 november 2019, 20:36:05
Onlangs vertelde iemand dat als je computergestuurd (Itrain) wilt rijden dat je treinen een gelijkstroommotor moeten hebben.
Klopt dit? Ik zie niet in waarom een wisselstroommotor niet zou kunnen.

Het gaat over het rijden op Marklin h0 C-rail 3rail systeem

Je kan prima automatisch rijden met veldspoelmotoren, maar wel met wat minder mogelijkheden.
Moderne programma's werken met geijkte treinen. Dat wil zeggen dat het programma weet welke snelheid bij elke rijstap hoort. Hierdoor zijn de treinen nauwkeuriger aan te sturen. Dat betekent weer betere rijkarakteristieken en biedt extra mogelijkheden. Zo kan je met geijkte treinen met één of twee meldpunten per blok toe. Zonder geijkte treinen heb je er drie nodig (remmelder) en dan nog zal de treinenloop minder vloeiend zijn.
Nu werkt dat alleen met lastgeregelde decoders. Alleen dan zal een loc bij een bepaalde rijstap altijd met dezelfde snelheid rijden. En modellen met veldspoelmotoren hebben meestal geen lastgeregelde decoders. Uhlenbrock en Tams hebben wel een geschikte decoder gehad, maar een succes werd dat niet.

Bovenstaande vooral als uitleg. Ga lekker automatiseren en dan merk je wel of je meer wilt.
Re: Motoren trein voor computergestuurd te rijden
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Motoren trein voor computergestuurd te rijden
Hoi,

Nog even ter aanvulling op bovenstaande. Met je bestaande loks kun je prima digitaal rijden, ook via de computer. Echter wat henkv ook al zegt kleven daar wat beperkingen aan. De belangsrijkste is wel het missen van de lastregeling waardoor je de snelheid van lokomotieven kunt ijken. Geijkte loks rijden bij een bepaalde rijstap altijd met dezelfde snelheid. Ongeacht of dit bergop of bergaf is en met of zonder (lange) sleep. Hierdoor kan de computer exact uitrekenen, op de cm nauwkeurig, waar een trein zich bevindt en dienaangaande ook op de juiste plaats stoppen. Dat heeft zo zijn voordelen.

Uiteraard kun je met je huidige loks (met M-decoder) gewoon door blijven rijden. Het is maar net wat je wilt. Mijn ervaring is dat veel Märklin decoders (vooral Delta) pas beginnen te rijden bij rijstap 2 of 3, dat is niet echt prettig. Echter wil je een mooi en goed geregeld treinbeeld (rijgedrag) zien dan zit er niets anders op dan andere decoders in te bouwen. En daarvoor moeten dan de motoren ook omgebouwd worden naar gelijkstroom. Bijvoorbeeld ESU brengt setjes op de markt met een decoder (LokPilot V4) en een permanente magneet speciaal voor ombouw van 3-rail loks. Welke set je moet hebben is afhankelijk van de diameter van het anker (in mm) en de collector (trommel of schijf). Zelf heb ik al twee loks hiermee omgebouwd en ben zeer enthousiast over de resultaten. Ga zeker al mijn loks ombouwen.
Re: Motoren trein voor computergestuurd te rijden
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Motoren trein voor computergestuurd te rijden
Ik begin eindelijk het beantwoording-stramien te begrijpen van vaste gasten op dit forum.
De gestelde vraag was even simpel te beantwoorden als de vraag: "waarom zijn bananen krom?".
Pas op het eind wordt de vraag deels beantwoord, door henkv en locomotion69.

Tot die tijd worden vooral adviezen gegeven om iets niet te doen, of wordt de onzin van de aanleiding benadrukt.
Er wordt, zo lijkt het, ingeschat dat de vrager niet beseft wat hij vraagt, omdat zijn belevingswereld een andere is.

Mijn belevingswereld als analoog-rijder is ook een andere. Ik verlang geen geijkte lastregeling (ik stem locs op elkaar af).
Henkv maakt duidelijk dat dit ook niet hoeft, zolang je maar bewust bent van de beperkingen.
Locimotion69 diept die kwestie wat uit. En met name voor situaties waarin je juist wel een geijkt gedrag wilt.
Hij wil o.a. een trein exact op de cm nauwkeurig kunnen laten stoppen.
Exact stoppen? Een analoog rijder neemt een infrarood sensor of reedcontact (remweg als ja/nee keus).

Maar waarom kunnen decoders het rijgedrag van gelijkstroommotoren beter afstemmen dan van wisselstroommotoren?
Henkv geeft aan dat Uhlenbrock en Tams een decoder met lastregeling voor wisselstroommotoren hadden uitgevonden, die niet aansloeg, en dus verdween. Klopt, die hadden ze al ontwikkeld voor analoge locs, en die zat al ingebouwd in hun FRU's (rijrichting omschakel units) voor analoge treinen. Locomotion69 gaat niet in op die diepgang van de vraag.

De vragensteller bereikt die diepgang van zijn waarom-vraag evenmin.
Prima, lekker zo laten. Want anders wordt het draadje elektronisch, en het staat niet in die rubriek.
Re: Motoren trein voor computergestuurd te rijden
@Jan:

Citaat van: Jan22 op zaterdag 23 november 2019, 12:41:58
Ik begin eindelijk het beantwoording-stramien te begrijpen van vaste gasten op dit forum. De gestelde vraag was even simpel te beantwoorden als de vraag: "waarom zijn bananen krom?".
Pas op het eind wordt de vraag deels beantwoord, door henkv en locomotion69.

Het eerste antwoord op zijn bericht was al antwoord op zijn eerste vraag. En ja dat was kort. Zeker omdat ik weet dat er vervolgvragen gaan komen. Dit omdat er meestal meer achter zit dan de "simpele vraag" van "kan iets ja of nee".

Citaat van: Jan22 op zaterdag 23 november 2019, 12:41:58
Er wordt, zo lijkt het, ingeschat dat de vrager niet beseft wat hij vraagt, omdat zijn belevingswereld een andere is.

Wat is niet beseffen? De vraagsteller wil graag met de computer rijden, wat daar gaat zijn vraag over. Hij heeft informatie gekregen en wil weten of die informatie klopt. Die klopt in basis niet. Daar krijgt hij netjes antwoord op. Dan komen de vragen vanzelf. Dat iemand alleen op basis van "kosten" een overweging maakt is aan die persoon.

Citaat van: Jan22 op zaterdag 23 november 2019, 12:41:58
Mijn belevingswereld als analoog-rijder is ook een andere.

Klopt en daarom trek je ook alles naar jouw belevingswereld met dit soort zaken. Daardoor wordt zo'n draadje onnodig ingewikkeld.

Citaat van: Jan22 op zaterdag 23 november 2019, 12:41:58
De vragensteller bereikt die diepgang van zijn waarom-vraag evenmin.

Sommige mensen kunnen zich schriftelijk niet zo goed uiten. En een simpele vraag kan een heel divers, lang en ingewikkeld antwoordt opleveren. Dat zegt niets over de "diepgang" van de vraag. Maar een simpel bedankje zou wel mogen. Mensen doen toch moeite om je vraag te beantwoorden.

Groet Ronald.
Re: Motoren trein voor computergestuurd te rijden
@Jan,

Om computergestuurd te kunnen rijden hoef je niets aan motoren te veranderen.
Wil je betere algemene rijeigenschappen dan wel. Maar dat heeft niets met computergestuurd rijden te maken.
Het is onjuist om te stellen dat je andere motoren nodig hebt om computergestuurd te kunnen of te gaan rijden.

Sterker nog iTrain geeft het advies om de optrek en afremvertragingen uit te zetten. En wat je daarmee doet is een decoder maken zonder lastregeling, en dat is de decoder die er al wordt gebruikt.

Groetjes.
Re: Motoren trein voor computergestuurd te rijden
Citaat van: Sprinter op zaterdag 23 november 2019, 13:36:01
Sterker nog iTrain geeft het advies om de optrek en afremvertragingen uit te zetten. En wat je daarmee doet is een decoder maken zonder lastregeling, en dat is de decoder die er al wordt gebruikt.
Optrek en rem vertraging is wat anders dan lastregeling(of cruisecontrol hoe sommige het ook noemen)en decoders zonder lastregeling kan zoals al in meerdere berichten word aangegeven niet worden geijkt omdat de uitkomst afhankelijk word van heling en last.
Re: Motoren trein voor computergestuurd te rijden
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Motoren trein voor computergestuurd te rijden
 @citaat
Citaat van: ronaldk op zaterdag 23 november 2019, 13:34:03
Klopt en daarom trek je ook alles naar jouw belevingswereld met dit soort zaken. Daardoor wordt zo'n draadje onnodig ingewikkeld.
Dat is een doordenkertje. Thanks.
Re: Motoren trein voor computergestuurd te rijden
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Motoren trein voor computergestuurd te rijden
Ik begrijp de opmerking van Sprinter ook niet echt, de lastregeling interpreteer ik als "de snelheid wordt constant gehouden (binnen grenzen) ondanks de belasting van de motor" en dat is wat anders als optrek- en afremvertraging.

Overigens klopt de regel bij iTrain over het uitzetten van de optrek- en afremvertraging in de lokdecoder natuurlijk wel, twee kapiteins op een schip gaat niet, èn de lokdecoder die de optrek- en afremvertraging regelt en iTrain die de optrek- en afremvertraging regelt.

Groet, Anne W
Re: Motoren trein voor computergestuurd te rijden
Lastregeling is langzamer optrekken als de trein zwaarder is en een langere remweg bij de zwaardere trein.
Cruisecontrol is de snelheid stabiel houden de heuvel op en de heuvel af. Dus 80 km/u blijven rijden.

Groetjes.

Re: Motoren trein voor computergestuurd te rijden
Citaat van: Sprinter op zaterdag 23 november 2019, 23:59:08
Lastregeling is langzamer optrekken als de trein zwaarder is en een langere remweg bij de zwaardere trein.
Cruisecontrol is de snelheid stabiel houden de heuvel op en de heuvel af.
Dit noemen ze bij ons je er uit lullen...
Lastregeling heeft niks te maken met langzaam optrekken of afremmen, waar jij het over hebt heet last simulatie.
Lastregeling is exact wat Anne zegt, ongeacht de belasting van de motor wordt het toerental zoveel mogelijk constant gehouden (gebruik makend van de tegen EMK van de motor), of die last nu komt van bergop of bergaf of door meer of minder wagons achter de lok, het blijft lastregeling.
Dit valt mij van jou toch flink tegen, als ik je voortdurende kritische uitvallen lees zou ik toch denken en op zijn minst verwachten dat je er meer van wist, sorry.
En de waarheid ligt helemaal niet in het midden, simuleren is doen alsof en regelen is doen, 't kan niet verder uit elkaar liggen.
Re: Motoren trein voor computergestuurd te rijden
Nee, die begrijp ik ook niet Wim. Jij hebt het over de optrek- en remvertraging, hierboven nauwkeuriger lastsimulatie genoemd. Dat is wat anders dan lastregeling.

De lastregeling zorgt ervoor dat een loc bij een bepaalde rijstap altijd dezelfde snelheid zal hebben. Niet afhankelijk van boog, helling of het gewicht van de trein. Die voorspelbaarheid maakt dat de aansturing door het computerprogramma nauwkeuriger zal zijn. Dat leidt weer tot een vloeiender verloop en wat extra mogelijkheden. Ingewikkelder is het niet.

Maar het wil dus niet zeggen dat je met veldspoelmotoren geen computergestuurde baan kan hebben. Hele volksstammen hebben dat gehad voordat er überhaupt lastgeregelde decoders voor Motorola of DCC beschikbaar kwamen (alleen Selectrix kende van meet af aan lastregeling in de decoders). Sommigen maakten zelfs gebruik van Perrongeluk.  :)
Re: Motoren trein voor computergestuurd te rijden
Citaat van: Jan22 op zaterdag 23 november 2019, 12:41:58
Maar waarom kunnen decoders het rijgedrag van gelijkstroommotoren beter afstemmen dan van wisselstroommotoren?
Henkv geeft aan dat Uhlenbrock en Tams een decoder met lastregeling voor wisselstroommotoren hadden uitgevonden, die niet aansloeg, en dus verdween. Klopt, die hadden ze al ontwikkeld voor analoge locs, en die zat al ingebouwd in hun FRU's (rijrichting omschakel units) voor analoge treinen. Locomotion69 gaat niet in op die diepgang van de vraag.


Lastregeling is niet mogelijk, omdat veldspoelmotoren geen bruikbare tegen-emk leveren. De decoder kan dan niet vaststellen hoeveel toeren de motor maakt en gaat dus ook niet bijregelen als de loc te langzaam of te snel rijdt.

De decoders van Tams en Uhlenbrock zetten permanent spanning op een van de veldspoelen. Een trucje, waarmee de spoel zich ging gedragen als een permanent magneet. Het bleef echter minder goed werken en de defectenstand was hoog. Doorslaggevend is denk ik geweest dat het net zo makkelijk of moeilijk is om een echte permanent magneet te plaatsen.