Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Maximale lengte servo aansluitdraden

Gestart door Lobomotion69 maandag 18 november 2019, 10:26:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Maximale lengte servo aansluitdraden
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Maximale lengte servo aansluitdraden
Dames en heren medeforummers,

Even een kort vraagje want met de zoekfunctie vind ik geen antwoord.

Hoelang mogen de draden naar de servo precies zijn? Vind wel dat er verlengdraden in diverse lengtes verkrijgbaar zijn maar niet wat de maximale lengte mag zijn.
Is toch handig om te weten nietwaar. De servodecoder wordt ergens onder de baan gemonteerd en hoeveel cm draad mag er dan maximaal aan zitten naar de diverse servo's.
Re: Maximale lengte servo aansluitdraden
Het beste zo kort mogelijk. Maximum lengte hangt ook van het type servo af.
Re: Maximale lengte servo aansluitdraden
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Maximale lengte servo aansluitdraden
Ik gebruik zonder problemen 2  mini servo's waar 6 meter kabel aan zit.

Gr Matje
Re: Maximale lengte servo aansluitdraden
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Maximale lengte servo aansluitdraden
Zo kort mogelijk. Op de vereniging gaan we niet verder dan 75cm. Je krijgt er echt heel makkelijk storing op.

Natuurlijk zijn er gewoon situatie's dat met een lengte van 6m geen storing optreed.... Maar liever van te voren voorkomen dan achteraf oplossen.
Re: Maximale lengte servo aansluitdraden
Bij lange lengte is het aan te bevelen de draden te twisten.
Dat onderdrukt storing.

Mvg Johan
Re: Maximale lengte servo aansluitdraden
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Maximale lengte servo aansluitdraden
Henk, je eigen ervaring is de juiste , gewoon proberen, in de modelvliegsport heb ik ook langere kabels gebruikt en geen probleem met storingen die bij deze tak nogal snel kon opkomen.

Gr. Jan
Re: Maximale lengte servo aansluitdraden
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Maximale lengte servo aansluitdraden
Een ieder wederom bedankt voor zijn/haar bijdrage.

@citaat

Modelvliegen heb ik in een grijs verleden ook veel gedaan. Maar met een meter kabel aan een servo heb je al een aardig groot vliegtuig.

Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 18 november 2019, 13:37:49
Bij lange lengte is het aan te bevelen de draden te twisten.
Dat onderdrukt storing.

Mvg Johan

Was van plan de draden te vlechten. Twisten van drie draden is niet zo eenvoudig zonder dat het weer uit elkaar draait.

De servo decoder komt op een electronica paneel. Om de twee meter heb ik zo een paneel in de baan ingebouwd. Scharnierend voor een betere bereikbaarheid. Nu moet ik twee wissels van servo's voorzien en heb twee panelen om uit te kiezen waar de decoder geïnstalleerd zal worden. Vanuit paneel A krijg ik twee draden van resp. 2 en 2,5 meter lengte. Vanuit paneel B krijg ik twee draden van resp. 3 en 1,5 meter lengte. Op het laatste paneel, B dus, heb ik nog ruimte zat om de decoder te plaatsen. Op paneel A moet ik eerst gaan schuiven met reeds geïnstalleerde decoders en terugmelders. Dat betekent dan ook dat er diverse draden verlengd moeten gaan worden. Een aardige klus dus.

Naar mijn gevoel is paneel A de beste keuze maar veel werk. Hoor graag hoe anderen daarover denken.



Re: Maximale lengte servo aansluitdraden
Tja.. Je ziet dat wel vaker bij modelbanen dat ze mooie "elektronica"-panelen maken. Alles bij elkaar. Persoonlijk zou ik alles gewoon op de plaats monteren waar ze nodig zijn. Daar heb je een "centrale voedingleiding" voor om je digitale signaal en voeding van decoders op de juiste plek te krijgen. Dan heb je iets minder problemen met lange draden en dergelijke.

Groet Ronald.
Re: Maximale lengte servo aansluitdraden
En mocht je toch nog last hebben van interferentie kun je ook altijd nog een ferrietring toepassen. Ook dit wordt vaker gedaan in de RC modelbouw. :)