Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Niet tevreden over de rij-eigenschappen van de ESU 31098

Gestart door bascas zondag 17 november 2019, 12:50:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Niet tevreden over de rij-eigenschappen van de ESU 31098
Hallo,
Ik heb een baan met een verhoging erin. Onlangs een Esu 31098 gekocht vanwege de mooie geluid en licht functies die het heeft. Maar over de rij-eigenschappen ben ik niet tevreden. De loc komt met moeite de helling op daar waar Märklin locs hier met gemak tegenop rijden. Bijvoorbeeld Märklin 26983, 3074 en 3754.  Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?
Groet Bas
Re: Niet tevreden over de rij-eigenschappen van de ESU 31098
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Niet tevreden over de rij-eigenschappen van de ESU 31098
Hoi Bas,

Ik neem aan, dat er antislipbandjes op de loc zitten. Zo niet, dan zou dat het probleem kunnen zijn.
Of het gewicht van de loc is te gering.
Ik denk maar mee  ;)

Grtz Tony
Re: Niet tevreden over de rij-eigenschappen van de ESU 31098
Deze ESU Loc heeft 3 aangedreven assen, zit het anti slipbandje niet om de niet aangedreven as ?, zowel met M alsmede Piko locs meegmaakt !. 8o

Mvg Gert
Re: Niet tevreden over de rij-eigenschappen van de ESU 31098
Bekend probleem bij een aantal ESU locomotieven: weinig trekkracht (vooral op hellingen).
Mooie locomotieven, maar vanwege dit trekkrachtprobleem heb ik tot op heden geen ESU Engineering Edition gekocht.

Willy
Re: Niet tevreden over de rij-eigenschappen van de ESU 31098
Je zou een wielset kunnen vervangen door eentje met asbjes zodat je op elk draaistel 2 asbjes hebt zitten dit hanteert  marklin ook op veel modellen.
Eventueel zou je ook de asbjes kunnen vervangen door marklin asbjes die leveren mogelijk meer tractie.
Re: Niet tevreden over de rij-eigenschappen van de ESU 31098
Goeie tip Mark !.

Nu jij het zegt, ik heb dat destijds ook gedaan met de M. Ludmilla , die trok ook zo beroerd, nadien geen problemen meer gehad.

Mvg Gert
Re: Niet tevreden over de rij-eigenschappen van de ESU 31098
Antislip bandjes zitten erom
Re: Niet tevreden over de rij-eigenschappen van de ESU 31098
Citaat van: hmmglaser op zondag 17 november 2019, 19:15:13
Je zou een wielset kunnen vervangen door eentje met asbjes zodat je op elk draaistel 2 asbjes hebt zitten dit hanteert  marklin ook op veel modellen.
Eventueel zou je ook de asbjes kunnen vervangen door marklin asbjes die leveren mogelijk meer tractie.

Dat zou ik idd nog eens kunnen proberen. Bedankt voor de tip.
Re: Niet tevreden over de rij-eigenschappen van de ESU 31098
Je hebt nu gewoon te maken met de beperking van het model omdat deze ook voor 2rail geschikt is dus meer contact/beter moet maken met de rails wat dus ten koste gaat van tractie.
En met betrekking tot asbjes het ene merk is he andere niet er is echt een groot verschil in grip tussen de merken.
Re: Niet tevreden over de rij-eigenschappen van de ESU 31098
Citaat van: hmmglaser op zondag 17 november 2019, 19:15:13
Eventueel zou je ook de asbjes kunnen vervangen door marklin asbjes die leveren mogelijk meer tractie.

Yep, dit is inderdaad een goedkope oplossing die mogelijk goed gaat werken. Bij een Roco-loc met een bedenkelijke trekkracht heb ik de antislipbandjes ook vervangen door Märklin-exemplaren en sindsdien zijn hellingen geen probleem meer voor deze loc.

Groet, Marc
Re: Niet tevreden over de rij-eigenschappen van de ESU 31098
asbjes zijn vermoedelijk asjes.Assen simpelweg vervangen door AC exemplaren met dezelfde maten en probleem zal opgelost zijn.Bij voorkeur op aandrijfas(sen) een antislipband.Eventueel een extra afnameslepertje op de wielen om meer massa te hebben.
Re: Niet tevreden over de rij-eigenschappen van de ESU 31098
Afkorting asb = Anti Slip Bandjes.

Mvg Gert
Re: Niet tevreden over de rij-eigenschappen van de ESU 31098
oke thx.Ik heb ASB's van polen en die zijn net zo goed als die van M maar kosten een stuk minder.Best is de ASB's op aangedreven assen te zetten.
Re: Niet tevreden over de rij-eigenschappen van de ESU 31098
 @citaat alleen niet elke Chinees snapt dit ;)
Re: Niet tevreden over de rij-eigenschappen van de ESU 31098
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Niet tevreden over de rij-eigenschappen van de ESU 31098
Citaat van: 10103 op dinsdag 19 november 2019, 18:24:02
Yep, dit is inderdaad een goedkope oplossing die mogelijk goed gaat werken. Bij een Roco-loc met een bedenkelijke trekkracht heb ik de antislipbandjes ook vervangen door Märklin-exemplaren en sindsdien zijn hellingen geen probleem meer voor deze loc.
Het nadeel van asb-bandjes (en dus wielen waar ze op passen) is de afname van het aantal wielen dat aan massa ligt.
Oftewel meer trekkracht door asb kan ten koste gaan van voldoende massacontact. Ik zou daar dan ook even op letten.
Re: Niet tevreden over de rij-eigenschappen van de ESU 31098
Dat valt reuzen mee heb bij meerdere treinstellen alle aangedreven wielen van asbjes voorzien en deze rijden beter dan menig fabrieks af model.
Er word te snel over gepraat zonder het zelf te testen maar misschien heb je er als analoog rijder sneller last van.
Het viel me laatst met de stamtafel wel op dat die analoge modellen als idioten stonden te vonken waar ik er bij digitaal eigenlijk niks van merk.
Re: Niet tevreden over de rij-eigenschappen van de ESU 31098
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Niet tevreden over de rij-eigenschappen van de ESU 31098
Beste Bascas,

Vraagje: als de lok slecht de helling opgaat, slippen dan de aangedreven wielen?

Groet, Anne W
Re: Niet tevreden over de rij-eigenschappen van de ESU 31098
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Niet tevreden over de rij-eigenschappen van de ESU 31098
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 19 november 2019, 19:58:49
Het viel me laatst met de stamtafel wel op dat die analoge modellen als idioten stonden te vonken waar ik er bij digitaal eigenlijk niks van merk.
Goeie observatie !  :thumbup:
Re: Niet tevreden over de rij-eigenschappen van de ESU 31098
Citaat van: Jan22 op dinsdag 19 november 2019, 19:52:56
Citaat van: 10103 op dinsdag 19 november 2019, 18:24:02
Yep, dit is inderdaad een goedkope oplossing die mogelijk goed gaat werken. Bij een Roco-loc met een bedenkelijke trekkracht heb ik de antislipbandjes ook vervangen door Märklin-exemplaren en sindsdien zijn hellingen geen probleem meer voor deze loc.
Het nadeel van asb-bandjes (en dus wielen waar ze op passen) is de afname van het aantal wielen dat aan massa ligt.
Oftewel meer trekkracht door asb kan ten koste gaan van voldoende massacontact. Ik zou daar dan ook even op letten.

Het ging er bij meer om dat de Roco-antislipbanden van mijn loc werden vervangen door exemplaren van Märklin. Aan de assen heb ik verder niets veranderd en er zijn ook niet méér antislipbandjes omgelegd. In dit geval zou ik gewoon de voorhanden antislipbanden van Esu vervangen door Märklin exemplaren.
Re: Niet tevreden over de rij-eigenschappen van de ESU 31098
Citaat van: Anne W op dinsdag 19 november 2019, 21:00:25
Beste Bascas,

Vraagje: als de lok slecht de helling opgaat, slippen dan de aangedreven wielen?

Groet, Anne W

Dat klopt.
Re: Niet tevreden over de rij-eigenschappen van de ESU 31098
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Niet tevreden over de rij-eigenschappen van de ESU 31098
Beste Bascas,

Als de wielen slippen dan is de motor sterk genoeg om ze te laten slippen, als je met je vinger druk  naar beneden uitoefent op de lok ter plaatse van de wielen met de anti-slip bandjes, gaat hij dan rijden of stopt de motor er mee?

Groet, Anne W
Re: Niet tevreden over de rij-eigenschappen van de ESU 31098
Wat is het gewicht van de Esu 31098 - Diesellok, H0, BR 245, 245 030?
Zijn de antislipbandjes niet te glad?

Willy
Re: Niet tevreden over de rij-eigenschappen van de ESU 31098
Van de ESU site. :

The chassis and the housing of the model are made of metal and due to the considerable weight of about 500 g facilitate prototypical driving power. 

Half kilootje dus. :)

Mvg Gert
Re: Niet tevreden over de rij-eigenschappen van de ESU 31098
Gewicht zegt niets. Zonder anti slipbandjes is de trekkracht vaak niet groot. Mijn sterkste lok die net zo zwaar is, heeft 4 anti slipbandjes en trekt gemakkelijk een sleep van 8 a 10 meter dat zal die Esu nooit kunnen.
Re: Niet tevreden over de rij-eigenschappen van de ESU 31098
David666 , Wat Anne W zegt , er is dus genoeg motorpower om de wielen te laten slippen/doordraaien !!, dus dan is de asdruk te klein ! , oftewel heeft het gewicht van de loc daar dus wel degelijk mee te maken.

Neem als voorbeeld ! , de oude SEH van Marklin , weegt bijna 1 kilo ! , klimt bijna verticaal tegen de muur op ! .  :D

Basbas kan proberen loc te verzwaren , kijken wat er dan gaat gebeuren.

Mvg Gert
Re: Niet tevreden over de rij-eigenschappen van de ESU 31098
Te weinig asdruk is kwestie verkeerd ontwerpen en is zeker bij zo'n lok nergens voor nodig.
Re: Niet tevreden over de rij-eigenschappen van de ESU 31098
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Niet tevreden over de rij-eigenschappen van de ESU 31098
Laat Bascas even mijn vraag beantwoorden voordat antwoorden geponeerd worden.

Groet, Anne W
Re: Niet tevreden over de rij-eigenschappen van de ESU 31098
As druk zal het probleem waarschijnlijk niet zijn maar eerder een slecht constructie van het wielstel waardoor deze geen goed grip krijgt bvb te star of te slap.
Uiteindelijk is de frictie van belang is deze niet goed heb je een waardeloze lok kwa gebruik maar meestal is dit wel simpel op te lossen je moet gewoon even gaan experimenteren.
Re: Niet tevreden over de rij-eigenschappen van de ESU 31098
bullfrog snot zou een oplossing kunnen zijn.
Re: Niet tevreden over de rij-eigenschappen van de ESU 31098
 @citaat Werkt goed bij een Brawa tenderloc zonder antislip bandjes.
Re: Niet tevreden over de rij-eigenschappen van de ESU 31098
LS

Als de aandrijfwielen doorslippen is de wrijvingkracht  tussen wielen en de spoorstaaf groter dan de aandrijfkracht .
In het groot bedrijf zou men dmv zand op de spoorstaven te strooien, de wrijving verlagen  en zullen de wielen weer grip krijgen.

Evenzeer als men snelheid wil minderen en de spoorstaven glad zijn, denk aan de beruchte bladeren!!. Je ziet het ook nog wel eens bij trams, vandaar dat deze ook een depot zand aan boord hebben. Echter op de modelbaan zal de oplossing met zand niet werken.

Wat je zou kunnen doen is nieuwe, goed passende ,antislipbandjes monteren. De spoorstaven goed vetvrij maken .
Ik zou ook de te slepen rijtuigen controleren op hun rolweerstand door ze 1  voor 1  een zetje te geven, om dit zodoende vast te stellen en ook om de wielen daarvan controleren, een drupje olie doet soms wonderen.
Daarna zou ik de lok met 1 rijtuig laten rijden en dan steeds er een rijtuig aankoppelen om te kijken waar de schoen gaat wringen.
Het blijft modelspoor en de krachten zijn heel klein waar je mee werkt .

succes gr Koos